Page 3 of 3
Re: E85 bensiini
Posted: 25.10.2012 18:44
by Kilu
Juhizz wrote:Tulipa nyt taas mieleen moinen että mitäköhän on odotettavissa jos vaan "kylmästi" tankkaan 50-50 E85 ja 95E10 ilman muutoksia?
50:50 seokseen pitäisi moottorinohjaus riittää ilman säätöjä. Itse ajelin juuri n.1500tkm:ä RE85:lla keskikulutuksen ollessa n.13l/100km:ä. RE85 1.082/L. 95E10:llä en olisi päässyt samaan hintaan ja auto toimii muutenkin ongelmitta.
Re: E85 bensiini
Posted: 28.10.2012 20:38
by Juhizz
Olin hurja. Tankkasin 20ltr 95E10 ja 20ltr RE85 Shelliltä. 1.679€/ltr ja 1.092€/ltr.
Sitten vaan ajellaan ja ihmetellään

Re: E85 bensiini
Posted: 28.10.2012 21:12
by Kilu
Juhizz wrote:Olin hurja. Tankkasin 20ltr 95E10 ja 20ltr RE85 Shelliltä. 1.679€/ltr ja 1.092€/ltr.
Sitten vaan ajellaan ja ihmetellään

Vaikka hurja olitkin, niin vilaise n.100km:n jälkeen enginen vikakoodit ja katso 032:lta trimmit. Näin se homma etenee.

Re: E85 bensiini
Posted: 28.10.2012 21:31
by Juhizz
Vikakoodit pystyn tsekkaamaan mutta noista trimmeistä en niin varma..
Jos innostun hankkimaan jonkin muunnossarjan niin mikähän mahtaisi olla se "kannattavin" hankinta?
Esim?
http://www.euro1supply.com/e85-etanoli- ... anguage=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai
http://www.etanizer.com/4cylEV6.php" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Re: E85 bensiini
Posted: 30.10.2012 17:31
by Juhizz
47km taajama-ajelua takana. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 13,2.
Measuring Block 032:
-0000.18%
0017.96%
Re: E85 bensiini
Posted: 30.10.2012 18:07
by Kilu
25%:n jälkeen herjaa liian laihaa seosta. Näyttäisi olevan n.18%:a, joten ei huolta. Itsellä ainakin nuo ajotietokoneen lukemat pitävät paikkansa RE85:n kanssa. Tosin näyttihän se muutaman desin liian vähän muillakin bensalaaduilla.
Re: E85 bensiini
Posted: 30.10.2012 20:56
by Juhizz
Ok. Täytynee ajella vielä se toinen ~50km ja katsoa arvot vielä uudestaan.
Re: E85 bensiini
Posted: 30.10.2012 23:06
by Juhizz
Tällainen tuli vastaan toisella foorumilla, jos jollain ilmenee kiinnostusta rakentamaan
http://www.megamanual.com/flexfuel.htm" onclick="window.open(this.href);return false; +
http://www.slamit.net/product/13172/geber" onclick="window.open(this.href);return false;
E: ja tässä vielä tämä lista jossa Audin kohdalla tyrmätään APG ja ALT moottorien etanolisopivuus kun taas VW:n kohdalla ei samaista mainintaa ole. Olisi mielenkiintoista tietää mikä eroavaisuus Audin ja VW:n välillä samoilla moottoreilla sen suhteen on..
http://www.carsguide.com.au/tools-and-a ... ar_use_e10" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E85 bensiini
Posted: 31.10.2012 7:34
by Kilu
Juhizz wrote:
E: ja tässä vielä tämä lista jossa Audin kohdalla tyrmätään APG ja ALT moottorien etanolisopivuus kun taas VW:n kohdalla ei samaista mainintaa ole. Olisi mielenkiintoista tietää mikä eroavaisuus Audin ja VW:n välillä samoilla moottoreilla sen suhteen on..
Niinpä ota noista selvää. Itsellä lukee ohjekirjassa oktaani 95, kun samalla moottorikoodilla audille suositellaan 98:a. Samalla moottorikoodilla vw:lle käy E10, mutta skodalle ei. Jos moottorikoodi on sama, niin ei keulamerkillä pitäisi olla merkitystä. Samat varaosat niihin kuitenkin laitetaan.
Re: E85 bensiini
Posted: 31.10.2012 15:28
by Jake-
Juhizz:n takana voi siis havaita pientä vanhan viinan käryä, jos sattuu täälä kylässä joskus taakse jäämään

Re: E85 bensiini
Posted: 31.10.2012 16:35
by Juhizz
Kaikkihan mun taakse jää

Re: E85 bensiini
Posted: 31.10.2012 21:25
by Jake-
Juhizz wrote:Kaikkihan mun taakse jää

muahah... :DD Sehän riippuu ihan kuskista et kui paljon kehtaa ajaa tuol kylillä yms.
Re: E85 bensiini
Posted: 2.11.2012 13:25
by Kilu
Juhizz wrote:... mikähän mahtaisi olla se "kannattavin" hankinta?
Näyttäisi ALT:n suuttimet olevan OEM:0280156194 ja 166cc.
Tässäpä ratkaisu. Ei ehkä halvin uutena ostettuna. Tai
täältä.
Re: E85 bensiini
Posted: 2.11.2012 14:10
by Juhizz
Tämmösen orig numeron löysin alt-moottorille 06B133551T.
Tuo sun numerokin on varmasti oikea. Ilmeisesti Bosch-numero.
Katopas perhana.. Oikein E85-suuttimet suoraan. No nyt.
Re: E85 bensiini
Posted: 23.11.2012 17:24
by Kingis_
Alkaa olla 15tkm RE85 testiajoa ventolla takana

Ei ole vielä osoittanut antautumisen merkkejä. Paljon RE85 hinta muualla? Täällä on ollut viimepäivinä 1,059€/l. Tulee kyllä tuota ajoa niin mahdottomasti että jos ei löydä lähempää duunia pitänee siirtyä taas diiseliin.
Re: E85 bensiini
Posted: 23.11.2012 17:44
by Kilu
^Näköjään ihan kiitettävästi sinulla noita kilsoja tulee ja ei ole autokaan syöpynyt vielä.

Oletko kuinka tiheään öljyjä vaihtanut? Itsellä tulee tuo 15tkm:ä täyteen vielä tämän vuoden puolella. Edelleen tuolla RE85:lla ajaminen tulee 95E10:ä halvemmaksi, joten näillä mennään. Yli 600€:a on tullut jo "säästettyä", verrattuna 95E10:iin.
Re: E85 bensiini
Posted: 23.11.2012 17:57
by Kingis_
Melkein heti kun ostin tuon vaihdoin öljyt ja niillä öljyillä ajelin vajaa 10tkm. Tulpat vaihdoin kanssa melkein heti kun ostin tuon, pitää seuraavan öljynvaihdon yhteydessä uusia nekin. Tuohon pitää reilu litra vaihtovälillä lisätä öljyä.
Re: E85 bensiini
Posted: 2.12.2012 15:41
by Nikkeri
Muilla aiheutunut ongelmia etanolin käytöstä?
Tarinaa. Omalla autolla on ajettu n. 20 tkm etanolilla, kone pahamaineinen BCB 1.6 16v joka kuitenkin on toiminut käytössäni tähän asti moitteettomasti kummallakin löpöllä (RE85, 98). Liekö etanolin ansiota sitten, mutta käynnistyvyys on heikentynyt reippaasti etenkin kylmänä. Yksi syy löydettiin, joka oli polttoainepumppu. Ei tuottanut riittävästi painetta/virtaumaa, leikkasi jopa tehoa korkeilla kierroksilla. Pumpun vaihto auttoi käyntiongelmiin, mutta vielä tuntuu hukkaavan paineet bensalinjasta kun seisoo päivän paikoillaan.
Lieköhän suuttimistä mennyt O-renkaat, vai peräti koko suuttimet...?
Re: E85 bensiini
Posted: 2.12.2012 16:47
by Kilu
Millaisella toimilla tuo auto on laitettu toimimaan E85:lla?
Re: E85 bensiini
Posted: 3.12.2012 6:00
by Nikkeri
Muunnosboksilla. Ei ole antanut mitään vikakoodia ennen tätä tapahtumaa.
Re: E85 bensiini
Posted: 3.12.2012 8:21
by Kingis_
Eilen kokeilin miten käynnistyy ilman esilämmitystä, lämpötila oli n. -13 ja ekalla se käyntiin jäi. Nikkerin kannattaa ne o-renkaat tarkistaa, miula oli passatissa sellaista ongelmaa että pidemmän seisomisen jälkeen lähti huonosti käymään ja siinä taisi oikeastaan jokainen suutin vuotaa o-renkaista.
Re: E85 bensiini
Posted: 3.12.2012 12:04
by Kilu
Aja tankillinen puhtaalla 98:lla tai irrota suuttimet ja pese ne tuolla 98:lla. Sen jälkeen voi tarvittaessa arvailla lisää.
-21c pakkasta ja en todellakaan viitsinyt ilman esilämmitystä alkaa testailemaan. 2h roikassa ja hyvin käynnistyi. Toimi täysin normaalisti ja lämmöt nousivat hyvin. Jenkit ja hurrit käyttävät talvilaatua E70/E75. Tuohon pääsee, kun pistää tankkiin 10litraa 95E10:ä ja loput RE85:sta.
Re: E85 bensiini
Posted: 6.12.2012 15:03
by Nikkeri
Ysikasilla tässä mennään.
Kingis_: Ajoitko pasuunalla 85:lla?
Bora kyllä lähtee käyntiin kohtuullisen hyvinkin, kun antaa bensapumpun pyöriä ensin kerran koko syklin ajan kun laittaa virrat päälle, eli ei sikäli hätää.

Re: E85 bensiini
Posted: 6.12.2012 18:48
by Kingis_
En, ihan bensalla ajellessa oli tuo ongelma. Vaimo eilen käynnisti työpäivän jälkeen venton -21 kylmiltään, ekalla oli lähtenyt tosin hetken oli vaatinut tyhjäkäyntiä ennen lähtöä kun pikkuisen nykivää olisi muuten ollut kuulemma.
Re: E85 bensiini
Posted: 4.3.2013 8:40
by AjH
http://forums.nasioc.com/forums/showpos ... stcount=42" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa vähän juttua mitä E85 "sotku" saattaa aiheuttaa koneessa. Tossa vain yksi suht hyvä postaus, mutta kannattaa aiheesta kiinnostuneiden lukea koko ketju läpi. Tossahan vai suuttimista puhutaan, mutta eikös periaatteessa sama vaiva voisi jopa tankin pumpussa vaikuttaa jos siellä on sopivasti liukoista sotkua kertynyt? Tämä nyt lähinnä kaukaa haettua ajattelua, suuttimien osalta varmasti toi puhdistuksen tarve on realiteetti. Tosin aika ajoin tankillinen puhdasta E10 seosta vaan niin ei pitäisi aiheutua isompia ongelmia.
Re: E85 bensiini
Posted: 7.3.2013 17:55
by Kilu
Tässä suora lainaus eräältä toiselta saitilta:
"...etanolin palamisesta ei karstaa muodostu, sen sijaan 15% bensaosuuden sisältämä lisäaineistus saattaa aiheuttaa ongelmia koska toimii sotkevana puhdistavan sijasta pienillä pitoisuuksilla. Joten pätkäajossa saattaa suuttimien ulkopuolelle karstoittua liimamaista tervaa tukkimaan. Riippuu bensaosuuden koostumuksesta, tavoite on tietenkin että tuota lisäainetta ei siellä olisi, mutta näyttää asemakohtaisesti alueellisesti olevan eroja siinä miten "hyvää" bensaa siellä on seassa. Esim. ***** tuntuu olevan huonoa koska useita tukkotapauksia on siellä tullut esiin. Korjaava toimenpide on ajaa silloin tällöin tankillinen puhdasta bensaa jolloin tuo töhnä liukenee. Lähtee bensalla pesemällä irtaallaankin toki jos suuttimet ottaa esiin. Oireilu alkaa yleensä huonontuvilla käynnistyksillä ja kylmäkäynnillä (verrattuna siihen mitä pitäisi olla ko. säädöillä, oikein säädettynä ei nikottele eikä vikuroi missään lämpötilassa E85:lla). "
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Itse en aivan vuotta ehtinyt putkeen ajaa E85:lla, mutta yli 20tkm:ä kuitenkin. Yllä mainittuja ongelmia ei ole esiintynyt. "Jouduin" pakosta ajamaan virolaisella täysin etanolittomalla 95:lla yli tankillisen, mutta taas on palattu takaisin pelkkään E/RE85:seen.
Re: E85 bensiini
Posted: 20.1.2014 21:04
by ysikasi
Nostetaan tätäkin kun on niin ajankohtainen aihe..
Montako sekakäyttäjää tai pelkällä Ekasiviitosella autoilevaa mahtaa olla näissä porukoissa. Vois vaikka joku laskurin tänne väsätä.
Itse olen, nyt talvella, tolleen kokeeksi ajanut 1:1 seoksella tolla ADZ koneisella golfilla. Ilman mitään modauksia. Pikkupakkasista lähtee ok mutta -20 ei ole tarvinnut testata kun auto kylmässä tallissa (-8 nytten)
Re: E85 bensiini
Posted: 25.1.2014 15:15
by Kilu
Eiköhän yhden käden sormilla ole laskettavissa E85:sen käyttäjät tällä saitilla. Kuten varmaan ketjustakin huomaa. Itse olen yli 35tkm:ä E/RE85:lla ajanut ja sillä mennään jatkossakin,
Re: E85 bensiini
Posted: 9.5.2014 16:19
by Kilu
Logitin huvikseni vakio osilla ja vanhalla E85 softalla, mittarissa 307tkm:ä. 6520rpm tuli 155,06g/s eli rajoitinta vasten. Joten 40tkm:n moottorihuuhtelu E85:lla ei näyttäisi rikkoneen autoa. 15tkm:n ajan lisäksi kevyesti paineistettu.
Re: Vs: E85 bensiini
Posted: 10.5.2014 8:58
by SanteriP
Pitää vähän kertoilla omia e85 kokemuksia.
Eli perheen kakkos autona toimiva golf iv 1.4 axp koneella toimii e85 oikein hienosti kun unisettings ohjelmalla nosti rikastuksia.
Kulutus nous semmoiset 1.5l/100km.
Viikko sitten kokeilin tohon ykkös autoomme eli passat 1.8tsi.
Eli 70l tankkiin 37l e85 bensan sekaan.
Toimi ihan hienosti mitä kerran häiriövalo sytty ja koodina liian laiha seos.
Mutta moottoritie kulutus nous tällä mixsetillä n. 7l lukemista 11l lukemiin. Joten passatin nohdalla e85 ajelussa ei ole järkeä.
Sen sijaan golfilla säästää n. 20€ tankillisella.
Re: E85 bensiini
Posted: 10.5.2014 19:54
by Kilu
Kyllä siinä on järkeä, kun sen muutoksen tekee softalla. Alavääntöä ja ajomukavuutta saa paljon lisää, sekä moottori pysyy puhtaana. Turboissa myös lämmöt palotapahtumassa pysyvät alhaalla ja pystyy lisäämään painetta reilusti, kun oktaani on 106.
Re: Vs: E85 bensiini
Posted: 11.5.2014 10:18
by SanteriP
Kilu wrote:Kyllä siinä on järkeä, kun sen muutoksen tekee softalla. Alavääntöä ja ajomukavuutta saa paljon lisää, sekä moottori pysyy puhtaana. Turboissa myös lämmöt palotapahtumassa pysyvät alhaalla ja pystyy lisäämään painetta reilusti, kun oktaani on 106.
Juu mutta siis 0 budjetilla testailin.
Golfissa huomas viime kesänä hyvin kun eka täys tankillinen e85 meni läpi.
Nimittäis polttoaine järjestelmät 13 vuoden liat lähti liikkeelle kerralla ja ilmeni outoina moottorin ääninä.
Mutta nykyään se paljon paremmin käy e85 kuin bensalla.
Huomas vaan hyvin kun tossa talvella meni yks tankillinen 95 ja yks 98lla.
Reagoi kaasuun e85lla paljon paremmin.
Kovilla pakkasilla joutu vähän hienosäätämään unisettingsillä rikastuksia. Kun kylmästartti oli muuten vähän ongelmallinen.
Pitää kattoa jos kävisi teettämässä tohon passattiin custom softan. E85 ajelu plus lisätehot kiinnostaa.
Re: Vs: E85 bensiini
Posted: 2.6.2014 8:06
by SanteriP
Johan tuli outo ongelma golffimme kanssa e85 ajellessa.
Tähän mennessä joutunut aina kaksi kertaa starttaamaan että lähtee e85lla tulille (bensalla ihan ekalla).
Mutta nyt yks kaks alkanut vaatimaan neljä yritystä.
Sitten kun starttaa niin käy kyllä ihan normaalisti.
VCDS ei löydy vikakoodeja.
Kaipa sitä pitää bensaan sortua... (toivottavasti myös startti ongelma katoaa).
Startti ongelma siis tulee kylmästarteissa.
Re: E85 bensiini
Posted: 2.6.2014 8:53
by Jake-
Pitäisköhän itekkin koittaa E85. Monta kertaa miettiny jos laittais 50-50 seoksella, mut saanu vielkään aikaseks. Mites sytkän ajotus ja syöttö jos koittas pelkällä E85. Oliko niin että sytkää kolmannes ennakkoon ja syöttö n. 30% lisää?
E. Oisko täs hvnk lähettyvillä joku joka osais tuota softaa tehdä vähän paremmaks tuolle E85?
Re: E85 bensiini
Posted: 2.6.2014 20:25
by Kilu
Jos haluat E85:lla ajaa, niin lopeta pelleily. Oikea softa koneeseen, niin varmasti toimii.
SanteriP wrote:Johan tuli outo ongelma golffimme kanssa e85 ajellessa.
Tähän mennessä joutunut aina kaksi kertaa starttaamaan että lähtee e85lla tulille (bensalla ihan ekalla).
Mutta nyt yks kaks alkanut vaatimaan neljä yritystä.
Sitten kun starttaa niin käy kyllä ihan normaalisti.
VCDS ei löydy vikakoodeja.
Kaipa sitä pitää bensaan sortua... (toivottavasti myös startti ongelma katoaa).
Startti ongelma siis tulee kylmästarteissa.
Re: E85 bensiini
Posted: 2.6.2014 20:39
by Jake-
Tänään piti sekottaa 30L 98 suunilleen 10L E85, mutta ei pistoolista tullut mitään, paitsi näyttöön "KAikki pumput ovat käytössä" ja olin ainoa. En sit tiedä, pitää huomenna vissiin käydä uudelleen koittaa ja vähän kattoo miten toimis tollein 1/4 tai 1/3 seoksella paljon vie.
Re: E85 bensiini
Posted: 20.1.2015 20:08
by Kilu
Vuorokauden ajamattomuuden jälkeen kylmäkäynnistys -30.5C. Ekalla normaalisti käyntiin ja suoraan ajoon ongelmitta. 1km taajamaa + 6km valtatietä, niin kone oli normaalilämmöissä. Ei ole viimasuojaa käytössä ja ilmanotto normaalisti keulasta. Öljyinä Mobile 1 5W-50 9tkm:ä ajettuina. Uskallan väittää, että säädöt olisi ok talvellakin.