Page 3 of 4
Posted: 3.2.2009 20:00
by tero
7-7,5 toi portteri on tavannu ottaa maantiellä. noin 90 vauhdissa.
Posted: 3.2.2009 22:19
by Kyytsis
Saapa nähdä onko vaikutusta kun 3b 1.8 20v vaihdetaan termostaatti. Käy selväsi alilämpöisenä koko ajan (anturi jo vaihdettu uuteen). Nyt hörppii lähemmäs kymppiä.
Posted: 4.2.2009 11:43
by tero
onko tuollainen vaikutus, kun käy alilämpösenä? ja nyt uusiimaan termostaatti. käy ihan kylmänä...
Posted: 19.4.2009 7:00
by Janttura
Tuosta kulutuksesta, pääsiäisenä käytiin mökillä matkaa n. 340 km/sivu, auto täynnä (ei kärriä eikä telineitä katolla) ajotietokone näytti 6,6l/100km.(tankkaus.com kertoo 6.48l/100km?) Samalla tankilla tuli ennätys: 792 km bensavalon syttymiseen.
Kuinkas muilla BCB-moottori haukkaa lientä?
Viimosen vuoden kulutus:
http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=21426
EDIT: laskin kulutuksen kaikkiaan: 2670,39 litralla on päästy 39 131 km, joten 6,82 on aika lähellä laskimen mukaan...
Posted: 29.4.2009 10:03
by haisuli
Janttura wrote:Tuosta kulutuksesta, pääsiäisenä käytiin mökillä matkaa n. 340 km/sivu, auto täynnä (ei kärriä eikä telineitä katolla) ajotietokone näytti 6,6l/100km.(tankkaus.com kertoo 6.48l/100km?) Samalla tankilla tuli ennätys: 792 km bensavalon syttymiseen.
Kuinkas muilla BCB-moottori haukkaa lientä?
Viimosen vuoden kulutus:
http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=21426
EDIT: laskin kulutuksen kaikkiaan: 2670,39 litralla on päästy 39 131 km, joten 6,82 on aika lähellä laskimen mukaan...
Ootko ajanut koko ajan 98:lla? Onko sillä vaikutusta verraten 95? Itellä on tuo vanhan tekniikan 1,8 ja keskikulutus 70tkm ajalta ~8,3

Posted: 29.4.2009 15:07
by Janttura
haisuli wrote:Janttura wrote:Tuosta kulutuksesta, pääsiäisenä käytiin mökillä matkaa n. 340 km/sivu, auto täynnä (ei kärriä eikä telineitä katolla) ajotietokone näytti 6,6l/100km.(tankkaus.com kertoo 6.48l/100km?) Samalla tankilla tuli ennätys: 792 km bensavalon syttymiseen.
Kuinkas muilla BCB-moottori haukkaa lientä?
Viimosen vuoden kulutus:
http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=21426
EDIT: laskin kulutuksen kaikkiaan: 2670,39 litralla on päästy 39 131 km, joten 6,82 on aika lähellä laskimen mukaan...
Ootko ajanut koko ajan 98:lla? Onko sillä vaikutusta verraten 95? Itellä on tuo vanhan tekniikan 1,8 ja keskikulutus 70tkm ajalta ~8,3

Jep 98:lla oon ajanu, ehkä 4 tai 5 tankillista menny 95:sta "vahingossa"...
Posted: 29.4.2009 17:34
by Kiviharju
Ensimmäistä kertaa on lähtenyt dieselin kulutus laskuun kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Edellisessä kuussa 6.4 ja tässä kuussa 5.7l/100km
Katsotaan nyt mihin se taas asettuu...
edit: Kyseessä siis laskennallinen kulutus...
Posted: 29.4.2009 19:01
by Por
Talven yli tuli pidettyä vähän tarkempaa kirjaa mitä louskutin kulutti kitkoilla niin ihan mukavasti yllätti että Hyvinkää-Muonio-Hyvinkää reissuilla keskikulutus oli 5,8l/100km ja työmatkoilla 6,6l/100km (50/50 matka/kaupunki).
Nyt kesärenkailla mennyt pelkkää kaupunkiajoa kun työmatkoja ei enään ole niin parin tankin aikana 7,2l/100km. Pääosin paremman puoliskon ajoina, ite käynyt vain tankkaamassa ja katsomassa että auto pysynyt ehjänä

Posted: 29.4.2009 19:09
by Sami Jalonen
Kesärajotuksilla menee (+15) moottoritiellä Hyvinkää-Tre 6,9-7,2.. Matka-ajossa päässy Turenki-Valkeala parhaimmillaan 4,7. Onko toi motarikulutus ihan linjassa? Talvirajotusaikaan meni samalla matkalla alle kuuteen litraan, eikä noi talvirenkaat/vanteetkaan mitkään kevyet ole.
Posted: 30.4.2009 10:25
by haisuli
Nyt pitää kyllä kysäistä, että miten noissa diiseleissä saatte noin paljon heittämään matka-kaupunki-sekalaista kulutukset? Että eroa tulee jopa 3 litraa tai enemmän sataselle?
Kyllä ymmärrän jos oikein pihistää joskus matkassa niin pääsee pieneen, mutta se ei mielestäni sitten ole "normaaliajoa". Itsellä on tuossa bensavehkeessä kuitenkin normimatkassa päässyt 7,5 ja pahimmassa talvikaupunki sorvauksessa max 9,0 ja mitä olen diiseleillä ajanut matkaa-kaupunkia niin niissä kulutuksen erot on ollu 1 litran sisällä ja mitä kaverit sanoivat kun ajoivat kilpaa sodalla ja golfilla (1,9tdi) niin ei ne olleet saaneet niitä kulutusmittareiden mukaan yli 6,5 litraa kuluttamaan.
Vai onko nuo teidän kaupunkiajot ihan sitten puhtaasti helsinkissä että auto rumpsuttelee tyhjäkäyntiä parituntia päivässä (kulutus 1litra tunnissa). Kertokaa viisaammat

Posted: 30.4.2009 12:20
by Sami Jalonen
Ei itellä tässä kylällä pörrätessä mee tietokoneen mukaan kun jonku 7l kieppeillä, mutta tää nyt on aika pieni paikka.. Ja toi seiska menee jos käy kaupoilla yms parkkeraa, liikkuu, jumittaa valoissa.. Jos ajelee matkaa 80 alueella ni sittenhän nää menee ihan pyhällä hengellä.
Posted: 30.4.2009 14:02
by Por
haisuli wrote:Nyt pitää kyllä kysäistä, että miten noissa diiseleissä saatte noin paljon heittämään matka-kaupunki-sekalaista kulutukset? Että eroa tulee jopa 3 litraa tai enemmän sataselle?
Vai onko nuo teidän kaupunkiajot ihan sitten puhtaasti helsinkissä että auto rumpsuttelee tyhjäkäyntiä parituntia päivässä (kulutus 1litra tunnissa). Kertokaa viisaammat

Mulla esim. oli tuo matkakulutus mitattuna puhtaasti maantiellä jossa oli maks. 100km/h rajoitus, ainoastaan Tre:lle asti pääsi motaria meneen. Luultavasti olis saattanut mennä pienemmälläkin mutta kun kaasujalka ei ole kevein mahdollinen.
Puhtaasti kaupunkiajossa (pelkästään kaupungin sisällä ettei nopeus edes kasva 50km/h yli) saa helposti kulutuksen nousemaan sen 3 litraa. Ajat parin km työmatkaa jossa välillä on 3 liikennevaloa ja pahimpaan aikaan kun paljon on porukkaa niin joutuu varttomaan ja matelemaan. Molemmissa päissä joudut pakittelemaan että saa parkkiin. Ajoa kertyy samanverran mitä tyhjäkäyntiä.
Ei tällähetkellä ideaalinen olosuhde louskuttimelle mutta eiköhän tässä taas työmatkat pitene jossain vaiheessa.
Posted: 30.4.2009 21:17
by Puuhis
haisuli wrote:Nyt pitää kyllä kysäistä, että miten noissa diiseleissä saatte noin paljon heittämään matka-kaupunki-sekalaista kulutukset? Että eroa tulee jopa 3 litraa tai enemmän sataselle?
Kyllä ymmärrän jos oikein pihistää joskus matkassa niin pääsee pieneen, mutta se ei mielestäni sitten ole "normaaliajoa". Itsellä on tuossa bensavehkeessä kuitenkin normimatkassa päässyt 7,5 ja pahimmassa talvikaupunki sorvauksessa max 9,0 ja mitä olen diiseleillä ajanut matkaa-kaupunkia niin niissä kulutuksen erot on ollu 1 litran sisällä ja mitä kaverit sanoivat kun ajoivat kilpaa sodalla ja golfilla (1,9tdi) niin ei ne olleet saaneet niitä kulutusmittareiden mukaan yli 6,5 litraa kuluttamaan.
Vai onko nuo teidän kaupunkiajot ihan sitten puhtaasti helsinkissä että auto rumpsuttelee tyhjäkäyntiä parituntia päivässä (kulutus 1litra tunnissa). Kertokaa viisaammat

Vastaus on että helposti...
Matkaa oma kinneri menee 5L/100 luokkaa, kaupungissa haukkaa normaalisti 6,5L/100 luokkaa. Lumet kun lähti että tuli töppösiin vähän paremmin pitoa, pompsahti pahimmillaan keskikulutus 8,4L/100. Kemoraa kiertäessä kelpasi ainetta keskimäärin 21L/100. Ei se diisselikään ilmasiks kulje vaikka pihejä ovatkin

Posted: 1.5.2009 18:29
by Killer
Maantiellä kulutus talvirenkailla 205/50/17 n. 5,3L/100km ja kaupungilla 7L teinoilla riippuen pakkasista. Kesärenkailla 225/40/18 samaa luokkaa.
Keskikulutus koko reilu puolen vuoden aikana 6,23L/100km tankkaus.com:n mukaan.
Posted: 1.5.2009 18:41
by JyriT
Kiskasin uuden enkan pihistelyssä.
Välinä Hyvinkää - Järvenpää keskikulutus kivat 4.0l/100km.
Ennen viimesiä liikennevaloja ajotietokone näytti vielä mukava 3.9l/100km lukemaa.
Posted: 1.5.2009 19:51
by -Jarkko-
Noi ajotietokoneet näyttää mitä sattuu, GT venton tietokoneen mukaan keskikulutus pyörii 12L tuntumassa, todellinen on noin 10L.
Posted: 4.5.2009 9:14
by haisuli
Killer wrote:Keskikulutus koko reilu puolen vuoden aikana 6,23L/100km tankkaus.com:n mukaan.
Tuossa on hyvä ja luotettava lukema. Se ajotietokone tosiaan näyttää mitä näyttää. Tuolta tankkaus.comista tai jostain omista laskelmista varmaan saisi sen paljon se on sillä tankkausvälillä vienyt minimissään ja maksimissaan myös?
Posted: 12.5.2009 20:32
by juha212
Mukavasti nousi polttoaineen kulutus vaihtaessa 195/65/15 renkaat 225/45/17. Ennen väli pirkanmaa- pohjoissavo meni ajotietokoneen mukaan noin 4.9-5.3 L/100km nyt oli 6.1 L/100km. Tankkaus comin mukaan tähän asti 1.5 vuoden ajalta keskikulus 5.45L/100km.
Keskimäärin ajotietokone näyttää noin 2 dl enemmän kuin tankkausten perusteella mitattu.
Auto siis golf4 atd 1.9tdi
Posted: 24.11.2009 13:37
by 1st
Itellä vie tuo 1.8T pasa maantiellä 7-8l pintaan, kaupungissa helposti yli 10l, kuulostaako normaalilta ? yleensä ollu keskikulutus ajotietokoneen mukaan(joo en oo muistanu tankatessa laskea ite) 9 - 9.9l/100km tankillisella, josta suurin osa kaupunkiajoa..
Maantiellä näytti tuossa pikku pakkasien aikaan että ei nostais lämpöjä ihan puoleenväliin asti, pitäskö kokeilla termarin vaihtoa täälläkin ?
Posted: 25.11.2009 21:59
by Kari Salo
1st wrote:
Maantiellä näytti tuossa pikku pakkasien aikaan että ei nostais lämpöjä ihan puoleenväliin asti, pitäskö kokeilla termarin vaihtoa täälläkin ?
Mulla oli omassani kans samaa vikaa ja kun vaihdoin termarin, niin rupes nouseen heti normaaliin.
Ja todella simppeli vaihtaa montusta/nosturilta käsin. Ei tarvi ku räikän, hylsyn, pihdit ja nestettä.
Posted: 26.11.2009 19:25
by 1st
Kari Salo wrote:1st wrote:
Mulla oli omassani kans samaa vikaa ja kun vaihdoin termarin, niin rupes nouseen heti normaaliin.
Ja todella simppeli vaihtaa montusta/nosturilta käsin. Ei tarvi ku räikän, hylsyn, pihdit ja nestettä.
Juu, ite kattelin että ku ahtoputken ja sen jonkun tukiraudan tms? ottaa imusarjasta irti niin sopisi ylhäältä päinkin vaihtaan.. eikös se termarikotelo oo siinä imusarjan alla lohkossa, koneen etupäässä ?
2.8 4motion 00vm manuaali
Posted: 4.12.2009 9:05
by jonneilari
onko jotain vikaa kun tankillisella pääsee 550km...kun valo syttyy...kuulostaa aika paljolta...kuinka luotettava kulutusmittari...pääsen kaupunki ajossa 5-7 litran kulutuksella ni ei toi kyllä hirveesti minusta ole....mut silti 550km...juku antura rikki tai jotain...valottakaa minua...auto ollu noin viikon ja nyt jo hirvittää jos kulutukset oikeesti noin isot....ajettu 170tkm....
Posted: 4.12.2009 9:39
by mla
jonneilari: Jos nyt kertoisit paljonko sinne tankkiin laitat sitä menovettä. Ne mittarit autoissa voi olla väärässä, eli voi pyytää lisäämään menovettä vaikka tankin puolivälissä jos anturi on huonosti asennettu tai rikki. Ei se että pääset 550km ennen tankkaus pyyntöä kerro mitään, kun pitäisi tietää paljonko sinne joutuu tankkaamaan tuon jälkeen ja seuraavan vastaavan ajon jälkeen yms.
Ja kannattaa yleisesti panostaa hieman noihin kirjoituksiinsa niin saa varmaan järkevämpiä vastauksia. Kirjoituksesi on nyt hieman hmm. miten sen nyt sanoisi - sekava

Posted: 4.12.2009 10:03
by jonneilari
siis joo sorry...tuota sinne on tankattu 52 litraa ku valo on syttyny...täytys varmaan ajaa tankki aivan tyhjäksi ni tietäs ton paljo bensa valolla pääsee...onko noissa nyt 60l tankki..
Posted: 4.12.2009 10:21
by JyriT
Pasaatin ajokompuutteri piristi tänäaamuna: 5.1/100km

Tiedä sitten pitääkö kutinsa.. 6-vaihteella pääsi ajelemaan melkein koko matkan marssivauhdin ollessa reilu 90.
Posted: 4.12.2009 10:50
by mla
Ihan normaalilta kaupunkikulutukselta tuo sitten kuulostaa jos 52l menee 550km. Maantieajossa pitäisi päästä alemmas, mutta kaupungissa 10l pintaan on ihan normaalia V6:n kulutusta - toki riippuu ajotyylistä ja reiteistä aika paljon eli alemmaksikin pääsee jos ajelee rauhassa ja reitti on sopiva.
v6 passatti...00vm
Posted: 6.12.2009 8:04
by jonneilari
Olisko kellään tietoa saako noihin lastuja?ja sitten niitä kulutus lukemia...elikkä...52 litralla pääsee 550km jossa matka-ajoa puolet....saan kulutuksen pysyy matkassa siinä 8litran paikkeilla ja suprise kaupungilla 5-7litrassa...miten toi voi olla mahdollista?onko mulla joku antura rikki...ilmamassa tai jotain???en ole autoa kengitelly vaan ajanu rauhallisesti...vaikka mieli kyllä tekisi päästellä oikein olan takaa...onko suodattimien vaihdolla vaikutusta....antakaa vinkkejä...
Posted: 6.12.2009 9:57
by mla
Vapariin lastusta harvoin on hyötyä. Kulutusta älä seuraa siitä hetkellisestä kulutuksesta vaan pidempi aikaisesta (ajotietokoneessa on erillisiä muisteja ja eri kulutusta seuraavia tiloja - ohjekirja kertoo niistä lisää) niin näet edes jotain sinnepäin olevia lukemia.
Sinun kannattaisi kiinnittää hieman huomiota kirjoituksiisi, sillä nyt yhtäkkiä se 550km onkin osittain matka-ajoa, vaikka edellisistä kirjoituksista sai kuvan että kyse oli kaupunkiajosta.
Suodattimien vaihdolla voi olla vaikutusta jos autossa on jotain vikaa. Mikään tosin ei kirjoituksissasi viittaa mihinkään vikaan - vielä. Kulutukseen vaikuttaa paljon auton varustelukin - itsellä esim. suuremmat vanteet lisäävät kulutusta dieselissä 1l/100km - V6:ssa moinen muutos voisi tarkoittaa useampaa litraa per 100km.
Mutta jos epäilet suodattimien likaisuutta tai jotain ongelmia autossasi niin käy testauttamassa testerillä sen vikakoodit ja vaihda(/ta) suodattimet niin sillä se selviää onko autossasi joku ongelma.
Posted: 6.12.2009 23:19
by AjH
Mä en vieläkään ole ymmärtänyt että kuinka vähällä sillä nelivedolla ja 2.8V6 koneella pitää päästä?
Eihän ton kokoluokan bensakoneilla pääse alle 10 litran keskikulutuksen sekalaisessa ajossa kovinkaan helposti, saati että vielä on nelikko kyseessä?
Se hetkellisen kulutuksen näyttö tippuu nollaan kun päästät moottorijarrutuksella valumaan

Muutenhan se on ihan luonnollista ja järkevää että kun ajetaan esim vitosella 60km/h niin se kuluttaa tasavauhdissa vähemmän kuin samalla vaihteella 80km/h. Vai eikö?
Posted: 6.12.2009 23:30
by Micco
Et ole AjH ainoa... Kuulostaa niinkuin olisi siirrytty jostain 1.6 Golfista 2.8 V6 4motioniin Painavassa Passatin korissa, ja sit taivastellaan kun se vie enemmän bensaa...
Matkakulutukset kun tuntuu olevan siellä käytännössä 9 litraa ja heruttelemalla 8, kaupunkikulutusten ollessa siellä 11l - taivas rajana. Niin tuo 10l keskikulutus sekalaisessa ajossa kuulostaa vielä varsin kohtuulliselta.
Ja niinkuin moni on jo kirjoittanutkin, niin siitä hetkellisen kulutuksen näytöstä ei juuri kulutuksista selkoa saa. Jos ei sitten aja 100km putkeen, ja onnistu tekemään päässään jonkinlaista yhteenlaskua näytössä kokoajan vilistävistä lukemista.
Mutta jos silti tuntuu, että autossa olisi jotain vikaa, niin merkkiliikkeen testeriin tai jonkun vag-comiin auto kiinni, ja tutkailemaan vikakoodeja/ mitä arvoja anturit näyttää.
Posted: 7.12.2009 20:06
by molskit
Ei tuolla 2.8 V6 4motionilla pääse kovinkaan helposti edes 10l/100km kulutukseen sekalaisessa ajossa, vaatii jo aika paljon matka-ajoa. Itellä 50/50 kaupunki/maantie, niin kulutus ollut jtn luokkaa 11ll/100km. Kaupunki kulutus jtn vieläkin hirveämpää...
jonneilarin kaupunki kulutus 5-7l/100km kuulostaa kyllä joltain aivan uskomattomalta. Ehkä hetkellisen kulutuksen voi saada näyttämään tommottisia lukemia, mut ei muuten. Jotain on pielessä, voisin veikkailla.

Posted: 7.12.2009 20:34
by leevi
jonneilari:
Tuskinmpa tuossa nyt muuta vikaa on kuin painava auto ja luulotauti. Mun vanhaan passattiin 1,8 20v (vapari) meni aina se 49-50l, kun elämänvalo syttyi. Kilsoja tripissä oli aina n, 500-550. Ja kaikki melkeempä kaupunkiajoa, matkakulutus ei paljoa vaikuttanut koska se oli pääsääntöisesti moottoritietä mökille ja takaisin.
Itsekkin aina kirosin että miksi en ostanut v6:sta, kun sillä olisi päässyt samoihin kulutuslukemiin kuin tuolla polkuauton moottorilla.
Itsekkin luulin että passatissa oli jotain vikaa kun se söi niin paljon, mutta eipä toi koskaan pukannut mitään vikakoodia vaikka niitä luettiinkin aika tiuhaan.
Duuni kaveri osti 1,8 anjoviksen, kehu että pääsee matka-ajossa 6l lukemiin johon se ei päässyt edellisellä 1,6l IV variantilla. Tuo 1,6l varianttikin vei kuulema sen ~8l satasella matka-ajossa.
Että ihan normaalia se on.
Posted: 7.12.2009 21:40
by Leroy
^ Jep. Vahvistan myös omalta osaltani kulutuksen "normaaliuden" tuossa kutosessa. Mutta kyllä IV farkulla 1.6 koneella pitäisi sinne 7l pintaan matka-ajossa päästä...Omassa kaksilitraisessa pyörii keskikulutus siinä 9-10l kieppeillä, reilusti kaupunkipainotteisessa ajossa. Tehtaan ilmoittama kaupunkikulutus 2.8 4motion manuaalifarkulle on 15,3l, joten jotain ihmeellistä täytyy "jonneilarin" yksilössä olla kun se 5-7l kulutuksella kaupungissa rullaa..
edit:asiavirhe
Posted: 7.12.2009 22:04
by DJDH
No eipä siinä 1,6L IV:n koneessa tarvi olla kun likaset suodattimet ja tulpat, niin johan kulutus lisääntyy. Vielä jos on 8v kone, niin varmasti menee peltivanteillakin 8L/100km jos vetelee huolimattomasti. Oma 16v IV golf vie nyt 16" talvipyörillä ja sekalaisessa ajossa 6.6L/100km.
Mitäs jos vaihtaa isomman tankin tilalle? Ei tarttis käydä niin usein juottamassa. Meilläkin firman vanhassa rekkapelissä oli 450L tankki ja kulutuksetkin aika korkeat. Sai olla joka toinen päivä tankilla. Nyt uudessa vetäjässä on 900L tankki ja keskikulutus alle 30L/100km, niin eipä tarvi käydä kun kerta viikossa juottamassa

Iskutilavuus kasvoi litralla ja heposiakin on 60 enemmän.
passat 2.8 4motion farkku...
Posted: 16.12.2009 11:32
by jonneilari
Tietää kyllä et..v6 vie enemmän ku normi koneet...mitkä lie ne?No nyt kummiskii kävin autolla heittää semmosen 820km päivälenkin/yö ni sain kulutuksen pysyy 8l paikkeilla ja motarilla päästeltiin kyllä välillä ihan lujaakin...vaihtelee noi kulutukset vaa niin pirusti...sit suuri ongelma...pakkaset paukkuu -15-20 ja lämmöt ei oikein kunnolla jaksa nousta...kannattaako termaria vielä vaihtaa jos ni missä moinen mahtaa sijaita???vm 00
Posted: 9.3.2010 18:56
by bajeri
Tänään ajoa 600 km ja kulutus 4,9 l.
Siellä 5 litran pinnassa pyörii ja ajan pääsääntöisesti vakionopeudensäätimellä.
Posted: 9.3.2010 19:20
by Kale
Tarkoitat varmaan ajotietokoneen näyttämää lukemaa. Mulla ainakin tuo 3C tuppaa näyttämään aika optimistisen pieniä lukemia. Aamulla 75km 4x100kg miestä kyydissä 4,9l ja paluumatka samalla kuormalla 5,2l. Ajotietokoneen mukaan tankillisen keskikulutus ollut nyt pakkasilla 5,5l/100km. Tankkausten mukaan katsottuna 6,1-6,5l/100km. Jonkun verran on taajamassa lyhyttä ajoa ja webasto varmaan on osasyyllinen tuohon heittoon.
Posted: 9.3.2010 19:54
by Kw@@kku
Talvilomalla tuli käytyä pohjoisen suunnalla kääntymässä. Tampere-Ylläs-Tampere reissulla kulutus täyteen lastatulla autolla vaihtelevassa kelissä 7.3l/100km. Tuo kulutus siis tankkauksesta laskettuna. Ajotietokone näytti 6.8l/100km. Kyseesssä siis allekirjoituksen mukainen 1.8t 3BG Passat.
Omasta mielestä varsin kohtuullinen kulutus

Posted: 9.3.2010 20:16
by HeikkiS
perjantaina tuli ajeltua tuolla bussilla noin 726,5 kilometriä ja tankkiin meni 55 litraa, eli kulutushan on noin 7,6 litraa/100km
joka enemmän kuin kohtuullinen tuolle massalle ja ilmanvastuksella
ex passatti '04 vei säännöllisesti 74kW diiselikoneella 6 - 6,8 litraa satasella
Posted: 9.3.2010 20:44
by Joni Sairanen
Oma AVB automaatilla on näyttänyt
ajotietokoneen näyttöön näillä kovilla pakkasilla tollasta 6.4l/100 sellasella reippaalla kaasujalalla..
Oikeastaan en ole tässä vuoden aikana mitä tuon passatin omistanut niin kiinnittänyt ollenka huomioo kulutukseen, tottunut siihen että kaikki se imee mitä tankkiin laittaa

mutta mielenkiinnolla enskesänä kattoo miten kesävalssit vaikuttaa asiaan, kun on noi Lorinserit melko raskaansarjan vanteet painolta!
Posted: 9.3.2010 21:12
by bajeri
Jep, ajotietokoneen lukemaa. Sen verran olen muutaman kerran laskenut tankkauksen ohessa että heitto on ollut aikast pientä, ainakin kesällä. Mutta kaiken se on aina juonu mitä tankkiin on ammuttu...
Posted: 9.3.2010 22:19
by Bissela
Viime syksynä tuli laskeskeltua keskikulutusta portterille, kun ajelin Vaasa - Kouvola väliä vähän tiuhempaan.
5,85L/100km sain lukemaksi tyhjällä autolla, mitä nyt työkalut ja polkupyörä kyyrissä. Ei paha omasta mielestä.
Kulutusta tämän talven pakkasilla en tiedä, kaikki on kyllä mennyt, mitä tankkiin on laittanu.

Posted: 10.3.2010 13:16
by Rave
Ajotietokoneen mukaan kulutus 5,5l/100 viimeisen 3000 km aikana.
ASZ kone VB ahtimella ja LTR softa.
Muutaman kerran laskenut ja sunnilleen 0,2l/100 näyttää liian vähän kulutusmittari.
Tosin muutoksia on tehty joten pitäisi laskea uudelleen.
Posted: 10.3.2010 15:56
by Leroy
Oulu-Vuokatti-Oulu meni viime viikonvaihteessa 6,8l/100km kulutuksella. Kohtuullista. Kaupungissa tuo hörppii sitten 9-11l väliltä keleistä riippuen,kiitos noiden aavikkovälitysten..
Posted: 10.3.2010 17:26
by Janne_80
Tässä ollu viimenen vuosi siinä 8L/100km tuntumassa, mutta ajosta n.80% kaupungissa pyöritystä ja siellähän toi tippiloota vaikuttaa kulutuksen kasvuun ihan hitosti, ainakin mulla. Kovilla pakkasilla tuo laatikko tuntui aika jähmeältä pitkään ja lämpis vasta työpaikan kohdalla jos sittenkään, matkaa tosin vain 12km motaria.
Kaupungissa 7-9L/100km (talvella 8-10L/100 km)
Maantiellä/motarilla (80-120km/h) mennään sitten 5,6-6.2L/100 (kylmällä laatikolla n.7L/100km)
Valmistaja tais ilmottaa seuraavat arvot:
K 10,2L/100km
Y 7,2L/100km
M 5.8L/100km
http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=24211
Kyllä seuraava pirssi tulee taas manuaalilla jo ihan tuonkin takia, sitten kun vaihtuu.
Posted: 13.3.2010 10:48
by PassatHM
Kaupungissa vie TDI tiptronic tosiaan jopa tuonne 9l /100 km tai jopa enemmänkin, mukavuudesta maksetaan.
Tiptronicciä voi tosin ajaa ainakin kahdella tavalla:
-täysin ajattelematta vaihteen vaihtumista, jolloin tippi vaihtaa silloin kun vaihtaa, tämähän on automaatin etu
-tippiä voi "kouluttaa" eli kertoa kaasun nostolla vaihtokohdan olevan nyt eikä kohta.
Esimerkki: kiihdytys liikennevaloista, (huom. muu liikenne!) tippi vaihtaa 1. -> 2. lähes heti kun auto liikahtaa, 2. -> 3. vaihtoon voi jo kaasun käytöllä vaikuttaa. Ripeähkö kaasun painallus ja kaasun nosto 30 km/h kohdalla vaihtaa vaihteen isommalle aiemmin kuin tasainen kaasunpainaminen. Sama homma 50 km/h kohdalla. Kulutus on pienempi, vaikka (koska) kiihdytys on ripeämpi.
Maantiellä TDI tipin olen saanut kulkemaan pienimmillään 4,9 l/100 km. Matka 120 km kylmäkäynnistyksineen kaikkineen.
Normaalisti maantiet mennään 5,3 - 5,8 kesällä ja 5,6 - 6 talvella.
Posted: 13.3.2010 14:29
by Janne_80
PassatHM wrote:Kaupungissa vie TDI tiptronic tosiaan jopa tuonne 9l /100 km tai jopa enemmänkin, mukavuudesta maksetaan.
Tiptronicciä voi tosin ajaa ainakin kahdella tavalla:
-täysin ajattelematta vaihteen vaihtumista, jolloin tippi vaihtaa silloin kun vaihtaa, tämähän on automaatin etu
-tippiä voi "kouluttaa" eli kertoa kaasun nostolla vaihtokohdan olevan nyt eikä kohta.
Esimerkki: kiihdytys liikennevaloista, (huom. muu liikenne!) tippi vaihtaa 1. -> 2. lähes heti kun auto liikahtaa, 2. -> 3. vaihtoon voi jo kaasun käytöllä vaikuttaa. Ripeähkö kaasun painallus ja kaasun nosto 30 km/h kohdalla vaihtaa vaihteen isommalle aiemmin kuin tasainen kaasunpainaminen. Sama homma 50 km/h kohdalla. Kulutus on pienempi, vaikka (koska) kiihdytys on ripeämpi.
Juuri näin on se paras tapa edetä. Eniten ärsyttää kun tuo ei vaihda isommalle alle 2000rpm vaikka vetoja löytyis, taitaa ohjelma suojata vaan tuota laatikkoa väännöltä. "moottorijarrutuksesa" käsivalinta puolella päästää kierrokset hieman alemmas eikä vaihda heti pienemmälle ku kierrokset tippuu hieman alle 2000rpm.
Maantiellä TDI tipin olen saanut kulkemaan pienimmillään 4,9 l/100 km. Matka 120 km kylmäkäynnistyksineen kaikkineen.
Normaalisti maantiet mennään 5,3 - 5,8 kesällä ja 5,6 - 6 talvella.
Mulla ei ole ikinä mennyt alle 5,5L matkakulutus => (Matka n.80 km 80-90km/h vakkarilla.)
Mottina 96kw 1.9TDI (AVF)
Posted: 25.3.2010 15:09
by dr_ink
Lauantaina 20.3.2010 aamupäivällä Kuusamon ST1:lla tankki liruttelemalla piripintaan täyteen.
Illan suussa lahden kärkkäisellä samalla metodilla piripintaan täyteen. Tankkiin mahtui 40.44l ja tripissä luki 705.4km.
Ajoneuvon virkaa toimitti vm.2005
Passat Variant 2.5TDI V6 4motion
Autossa oli katolla arviolta vuonna 1983 valmistettu iso suksiboksi täynnä tavaraa, kontti lattiasta kattoon täynnä ja 4 matkustajaa. Mitenkään erityisesti ei tullut matkalla kiinnitettyä huomiota kulutukseen, ainoastaan ~100kmh jälkeen huomasi kun boksi katolla rupesi suhisemaan ja kulutusmittari rupesi näyttämään isompia lukemia.
Lämpötila matkan aikana oli -2°c - +1°c, rengastuksena 225/45 17 nokian rsi kitkat.
Ajotietokoneen ilmoittama kulutus oli 8.0l/100km
Hetken Lahdessa raavin päätäni ja ihmettelin miten sinne noin vähän mahtui, työnsin kortin uudelleen koneeseen ja taisin saada 3dl lisää liruteltua sisään.
Posted: 26.3.2010 9:32
by PassatHM
^ei ollenkaan paha kulutus, tuostahan pikaisesti laskien tulee n. 5,8 l/100km.
Ajotietokone näyttää poikkeuksellisen (?) paljon liikaa, eli virhe on +38%, kun se esim omassa on n. -2%.
Posted: 26.3.2010 9:42
by jonneilari
Mulla on ruvennu 2.5 tdi quattro audi näyttää 100km 5.7 keskikulutusta????okei kelit lämpes joo mut aiemmin 6,2 ...passatti nakuttaa 6,2 100km...tappavan varmasti

kummasakin vielä kitkarenkaat