Page 3 of 8
Posted: 26.3.2008 18:04
by Sami Jalonen
Se pohjamuovi on ainaki ihan liian alhaalla..

Tuli aamulla vähän "pulkkailtua" ku tiellä se 15cm lunta ja maavaraa reilusti vähemmän

Posted: 30.3.2008 13:27
by Osku.T
lähtis täältä pois jo noi lumet niin sais laittaa uuet kiekot ja ruuvattua auton kenttiin.Millä korkeudella veitte auton muutoskatsastukseen,Ihan vaan sen 8cm rajalla?ja mistä ne ottaa sen mitan.EX autosta ne mittas vaan renkaitten navan jostaki.Siis millä korkeudella uskaltas mennä? Samalla renkaatki muutoskatsastaa.voiko niitä samalla saada isommallekki luvan?
Posted: 30.3.2008 19:53
by Pasi Häkli
Itellä oli muistaakseni noin 3-4cm madallusta kun vein konttorille, eipä tullut ongelmia. Kyllä se mittas sen auton korkeuden pyörännavasta kaareen, mutta aivan sama mitä ne sinne merkkaa kun on säädettävä alusta. Ei varmaan kannata sitä liian alas ruuvata, kun kerta sen jälkeenkin sitä voi tiputtaa.
Rengaskooksi et saa muutoskatsastettua isompaa settiä, kuin mikä on sillä hetkellä alla. Tuokin varmaan riippuu vähän katsastusinsinööristä.
Huomenna laitan passattiin kesärenkaat alle...

Jos vaikka samalla ruuvais alustaa sentin pari alemmas

Posted: 30.3.2008 20:23
by Mika-Matti Mattila
Pasi Häkli wrote:Rengaskooksi et saa muutoskatsastettua isompaa settiä, kuin mikä on sillä hetkellä alla. Tuokin varmaan riippuu vähän katsastusinsinööristä.
Ei tuottanut vaikeutta virtain konttorilla. Oli talvirenkaat alla ja kun katsastusmies kehu että pitää jouset muuttaa otteeseen. Mä kaivoin peräkontista 18" vanteen renkainen ja kehuin että lyödään nää ny sit samalla paperille. No vähä se kyseli että oonko ajanu noilla renkailla niin kehuin että koko kesän ja se oli sillä selvä.
Posted: 30.3.2008 20:24
by Osku.T
haista kuule pasi pitkä k***a!!!!täälä varmaan saa vasta jussina laitettua uudet vallsit alle.Ois vasta en vuona katsastus mut aattelin kesällä käydä muutoskatsastamassa noi renkaat ja alustan.

ei herneitä

Posted: 30.3.2008 20:24
by Pasi Häkli
Osku.T wrote:haista kuule pasi pitkä k***a!!!!
Joo no niinku sanoin, riippuu siitä kuinka virkaintonen inssi sattuu olemaan. Jos lakipykälien mukaan mennään niin asia on juuri niin kuin minä sanoin.
Kai siinäkin inssi saa järkeä käyttää, jos joku tulee vanhan civicin kanssa konttorille 20" valssien kanssa ja heittää että viittikkö nuo laittaa samalla rekisteriotteeseen. Eiköhän 18" vanteet oo jo aika perussettiä passatissa, niin asiakin on pikkusen eri, että onko ne alla vai takaluukussa.
Kyllä mäkin voin täällä alkaa vittuilemaan kaikille ja kirjottaa viestin loppuun että ei herneitä, niin sehän on sillä kuitattua?
Posted: 30.3.2008 22:11
by DJDH
No laitat ne kasitoistaset alle ja ajat sinne konttorille. Ei tähän aikaan vuodesta ole enää talvirengaspakkoa. Se vähintään 8cm kannattaa maavaraa olla. Muuten ei leimaa tule.
Posted: 31.3.2008 14:39
by AjH
Lain vaatimukset pitää muutoskatsastuksessa täyttää. Niitä on melkolailla renkaissa ja alustassa muutamia.
Renkaat nyt menee ihan ok kun ne tota "ohje" kokoa.
Spacerit ei ole sallittuja, joten niitä ei kannata laittaa ainakaan muutoskatsastukseen alle. Toki aina inssi ei niitä huomaa tai välitä. Olikohan jotain E-tyypitettyjä spacereita (eibach?) jokka voisi kelvata ihan lainkirjaimen mukaankin.
Alusta kannattaisi ehkä ruuvata siten alas että toi 80mm maavara täyttyy. Saa sitten otteeseen matalimman laillisen lukeman. Säädettävää alustaahan ei lain mukaan saisi säätää kuin paperiin merkittyyn korkeuteen (typerää?). Jotkut ovat saaneet kyllä otteeseen merkinnän "korkeus säädettävä", joka periaatteessa sallii korkeuden ruuvaamisen lain rajoissa.
Muutoskatsastuksella ja tavallisella vuosikatsastuksella ei ole mitään tekemistä keskenään, ne voi kyllä suorittaa yhtäaikaa.
Pasi: itse luin ton Oskun tekstin niin että kyse oli kesärenkaiden alle laittamisesta, jonka Rovaniemellä voi tehä ehkä jo Juhannuksena ja sinä suunnittelit niitä vaihtavas tänään alle.
Posted: 31.3.2008 15:11
by JannePee
Kevät ja kärpäset niin pitkällä niin pitänee laittaa vahvasti harkintaan ellei jopa jo tilaukseen 15-20mm korotussarja tuohon omaan autoon

Posted: 8.4.2008 14:57
by Osku.T
Joo tais pasi ymmärtää ton mun läpän väärin.Täälä on nytkin tullu lunta ja luvattiin lisää.Varmaan 1-2kk päästä EHKÄ saa laskea ja laittaa kesätassut alle.
Posted: 13.4.2008 19:41
by Pekka H
Onko kellään foorumilaisella semmosta Fixuksen pohjapanssaria? Miten toimii madalluksen kanssa? Onko talvella mahdotonta eteneminen? Kiinnostais semmonen muttaku ei oikeen tiiä tuleeko siitä ajamisesta vielä hankalampaa esim. mökkiteillä. Hintakaan ei päätää huippaa..
Posted: 13.4.2008 19:51
by Sami Jalonen
Samaa ajattelin(se metallinen?), mut on toi vessa jo muutenki joka paikassa kiinni.. Et madaltaako paljoa?
Posted: 13.4.2008 21:48
by DJDH
Hommasin viime syksynä fixukselta ns. "koivusen" pohjapanssarin. Niitä on montaa eri mallia ja tuo minkä otin on erillisellä apurungolla oleva. Apurunko tulee kiinni etupuskurin alle runkopalkkeihin. Itse panssari on n. 2mm paksua mustaa peltiä ja painaa n. 10kg. Panssarissa on reikä ja tulppa öljynvaihtoa varten, mutta omassa se ei ainakaan ole sillä suunnallakaan missä öljyproppu on. Eli panssari pitää irrottaa aina öljynvaihdon yhteydessä. 5 pulttia irti ja panssarin saa pois, aikaa menee n. 2min. Orkkikseen verrattuna tuo on parempi siinä suhteessa ettei tuo vie maavaraa kuin sen sentin verran. Eli matala auto ei madallu väärästä paikasta.
Talvella sai aika huoletta pamautella jääkokkareiden yli. Ne vaan kolahti panssariin ja hajosivat. Syvässä lumessa tuo on huono kun se alkaa toimia pulkkana, eli etupyörät nousee ilmaan kun lumi pakkautuu panssarin alle. Tosin tuo nyt taitaa olla jokaisessa panssarissa. Kestävyydestä ei osaa sanoa, ei ole vielä tullut paukuteltua sitä kunnolla mihinkään. Edestä kiinnityspultit on raapinut katukivetyksiin, luiskien alastuloihin ja jyrkkiin hidasteisiin sen verran että niitä saa aika ajoin uusia. Yleensä etulippa (vakio mallinen vielä) raapii ensin ja sitten vasta panssari. Golfin keula on n. 55-60mm vakiota alempana. Pitää ensi viikolla ottaa muutama kuva näytille kapistuksesta paikallaan.
Ei ehkä niin tukeva kuin alkuperäinen, mutta ajaa kuitenkin melkein saman asian. Hinta on kuitenkin puolet siitä mitä alkuperäinen ja omaan golfiin sitä ei voisi enää laittaa, loppuisi maavara totaalisesti kesken.
Posted: 14.4.2008 7:58
by Timppa
Mulla on kans tuommoinen fixuksen panssari pasuunassa, otin vielä lisäpätkän vaihdelaatikon suojaksi. Ei tule alemmaksi kuin alkuperäinen muovi... on tuo panssarointi pelastanut jo useampia osumia, viimeisin jäniksen kanssa-> jos ois ollut vielä slkuperäinen suoja alla, niin ois saanut jäniksen palasia kaivella konepellin alta

Panssarin muoto/malli on auto/moottori kohtainen-> Mulla tuo on ilman mitään reikiä-> sivuilla on huoltoluukut öljynvaihtoa varten.
Posted: 14.4.2008 9:01
by Pekka H
Siinähän sitä infoa sitten tulikin!

Thanks, pitää tänään käyä vähän kyselemässä paikallisesta liikkeestä.
Posted: 14.4.2008 18:34
by Tero Tanninen
Löytyykös tota pohja "panssaria" 3:seen?? Ois ihan hyödyllinen

Posted: 14.4.2008 19:37
by Sami Jalonen
Timppa wrote:Mulla on kans tuommoinen fixuksen panssari pasuunassa, otin vielä lisäpätkän vaihdelaatikon suojaksi. Ei tule alemmaksi kuin alkuperäinen muovi... on tuo panssarointi pelastanut jo useampia osumia, viimeisin jäniksen kanssa-> jos ois ollut vielä slkuperäinen suoja alla, niin ois saanut jäniksen palasia kaivella konepellin alta

Panssarin muoto/malli on auto/moottori kohtainen-> Mulla tuo on ilman mitään reikiä-> sivuilla on huoltoluukut öljynvaihtoa varten.
Muistaks paljo makso molemmat?
Posted: 15.4.2008 8:20
by Timppa
Mulla nuo molemmat tuli maksamaan yhteensä 200 egeä, muistaakseni pelkät moottorin suojat pyöri siinä 150-170 egen ja nuo vaihteiston suojat 40-70 egen välillä riippuen automallista/moottorista.
Posted: 15.4.2008 23:02
by DJDH
Golfissa on koko höskä samassa. Eli pohjapanssari on pohjapanssari, peittää syylärin, öljypohjan, vaihdelaatikon, yms. Kait noista kuvista saa jotain selvää, oli hivenen ahtaat ja pimeät paikat tallissa.
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 1208289506
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 1208289513
Posted: 16.4.2008 7:56
by Pekka H
Hyvin saa kuvista selvää! Kiitos vaivannäöstä!
Tuommonen kai sitä pitää hankkia, kävinkin maanantaina paikallisessa Fixusliikkeessä vähän kyselemässä, heti ois ollut hyllyssä ja hintaa 120€.
Posted: 16.4.2008 17:41
by Sami Jalonen
Passatissa kaks erillistä, taaimmaisen just revin irti ku oli ihan päreinä.. Täytyy käydä kyselemässä Fixukselta

Posted: 16.4.2008 23:38
by Pasi Häkli
Ei sillä passatin takimmaisella muovilla oikeen oo mitään virkaa siellä..
Posted: 16.4.2008 23:41
by MIKU
Ei sitä madallettuun panssaria haluais?

Posted: 16.4.2008 23:43
by Pasi Häkli
No ei mulla ainakaan ole ollut tarvetta. Se vaihteisto kuitenkin on "melko" ylhäällä siellä.
Golffit erikseen... Niistä on ihmiset saanut kyllä öljypohjia tuhannen paskaksi ihan vakio-alustalla ja 18" pyörillä

Se vaatii jo taitoa...

Posted: 17.4.2008 13:52
by Osku.T
nyt ruoee ilmatkin näyttää siltä että kohta pääsee ruuvaan alusta ja vaihtaan renkaat.Toivottavasti tämä ilma kestää ainakin ens viikkoon.Tosi mahtava ilma ja vielä lämmin

Posted: 17.4.2008 18:29
by Sami Jalonen
Pasi Häkli wrote:Ei sillä passatin takimmaisella muovilla oikeen oo mitään virkaa siellä..
Eli riittäis jos ostais etummaisen teräksisenä? On meinaan toi etummainenki aikast päreinä..
Posted: 17.4.2008 22:25
by moy
Pasi Häkli wrote:No ei mulla ainakaan ole ollut tarvetta. Se vaihteisto kuitenkin on "melko" ylhäällä siellä.
Golffit erikseen... Niistä on ihmiset saanut kyllä öljypohjia tuhannen paskaksi ihan vakio-alustalla ja 18" pyörillä

Se vaatii jo taitoa...

Viikko sitten mittailin juuri paljonko jää todellista maavaraa alkuperäisen metallisen pohjapanssarin kanssa ja sain tulokseksi reilun 9cm mitattuna panssarin alimmaisesta kohdasta maahan. Se on mielestäni varsin vähän, kun alustaa ei ole madallettu (alkuperäinen 4v vanha setti). Alla taisi olla mittaushetkellä vakiotalvirenkaat. Samalla operoitiin panssariin avattava öljynvaihtoreikä, ettei koko panssaria tarvitse ottaa aina alas. Noiden vakiosivusuojamuovien kanssa kun se ei ole kovin nopea operaatio. Samalla tuli vaimennettua panssari Dynamatin Dynaliner-matolla

Vaikutti jonkun verran melutasoon. Panssari on raapinut tänä vuonna aika monta kertaa erinäisissä paikoissa, mm mökkitiellä nyt keväällä. Tosin oli se mökkitie painunut jo huonoksi, kun sain vanhan III-golfinkin tapaamaan keskitiehen toisella kertaa (ei madallusta, ei panssaria, ei onneksi hajonnut mitään

).
ps. laittelen joskus kuvia panssaristakin tuonne projektiosioon (voi tosin kestää, mutta tulossa on)
Posted: 18.4.2008 15:51
by Tona
Onkos tämä ihan yleistä että madalletun Golfin/Passatin öljypohja raapii maata?
Itse hankin juuri elämäni ensimmäisen VW:n (-01 Golf) niin kokemusta autosta ei vielä juurikaan ole.
En kyllä ikinä ole vielä madallettua auto saanut ajettua öljypohjasta kiinni, vaikka on ollut reilustikin madallettuja kärryjä.
Sen takia kyselen koska olis tarkoitus jossain vaiheessa vähän tiputtaa autoa ja hommaa 17-18" alut.
Tarkoitus olisi kuitenkin pitää auto ihan käyttöautona.
Terv. Uusi Golfisti
Posted: 18.4.2008 17:02
by Osku.T
nyt rupeaa olemaan sen verran hyvät tiet ja ilmat et jos vaikka viikola rupeaa vaihtaa kesävermeet alle ja ruuvaileen

Posted: 19.4.2008 12:31
by leevi
Itse laitoin tuossa muutama päivä sitten weitecin -35mm jouset, ja tälläin jäi keulimaan:
http://s13.photobucket.com/albums/a295/ ... 008810.jpg
Jotain tarvis tehdä.
Posted: 19.4.2008 12:45
by DJDH
Tuliko varmasti oikealla painolla olevat vieterit?
Posted: 19.4.2008 13:52
by kotka
Yleensä Weitecit kyllä pudottaa etupäätä hieman alemmas, jos on oikea sarja. Pohjaanlyöntikumejakin kai lyhensit ns. madalluksen verran?
Weitecin ajomukavuudesta lie turha kysyäkkään, kokemusta on "jonniinverran". Mutta pääasia että madaltaa.
Posted: 19.4.2008 14:21
by Sami Mäkinen
Weiteceilla itelläkin aina jäänyt keulimaan...
Posted: 19.4.2008 15:30
by Osku.T
oho

Posted: 19.4.2008 16:31
by leevi
En lyhentänyt pohjaanlyönti kumeja. pitääkö niitäkin muka "lyhentää" ihan uus juttu mulle. No lyhennetään ne sitten kun tulee uudet iskarit joka nurkkaan. Mun mielestä toi alusta on tosi hyvä nyt ajaa. ei niiaa eikä jää töyssystä keinumaan, vaan palaa heti "ruotuun"
Tai jos jollain on -40mm vietereitä eteen, niin saa tarjota.
Posted: 19.4.2008 19:56
by kotka
Varastossa ihan joutilaana säädettävän tilalta SuperSportin madallusjouset.. Ainakin tulee matala Passatista, jos ei muuta.. Takapäähän tossa kyllä piti tarjota Gerniä, ja ottaa kiekka jousista pois. Keuli muuten niin Saksalaisittain.

Posted: 20.4.2008 20:53
by Kiviharju
No kertokaa madalluskokemusta omaavat, mikä olisi hyvä alusta Passat 3C Varianttiin. Eibach, KW, vai jokin muu?
Varsinkin enska voisi kertoa, millainen tuo KW Street Comfort on ominaisuuksiltaan? Onko se hieman pehmeämpi, ettei vauva herää kun ajaa pienen kiven yli

Vai olisiko Eibach Pro-street-S parempi ostos? Vaiko sittenkin jokin muu...
Hinnat ovat aikalailla samoissa, ja verrattuna noihin perus 3cm madaltaviin sarjoihin hinnanero ei ole kauhean suuri.
Eikä sitten olisi sellaista vaaraa, että jäisi etupää ja takapää eri korkeuksille. Vaikka tosin en koe että kauheasti tarvisin tuota korkeussäätö ominaisuutta...
Toisaalta voisi kertoa kommetteja puolustamaan noita 3cm tiputtavia sarjoja... Onko useinkin sellaista vaaraa, että auto jäisi keulimaan, yms?
Posted: 20.4.2008 22:01
by AjH
Ei varmaan kukaan osaa sanoa 3C sarjoista

Mutta noin yleisesti KW on hyvä. Eibach varmasti toimiva, molemmat em ovat tunnettuja merkkejä.
Yhtenä ässänä hihasta Lowtec. Ei ole hinnan kiroissa ja säätövaraa 0/10-70mm eli lähes vakiosta melko matalaksi on vaihtoehtoja tarjolla.
Kiinteät sarjat ovat hyviä mutta riskinä on tosiaan toi asento, sitä ei korjaa kuin alaspäin rälläkällä, ja luonnollisesti leimalla tulee ajokielto _jos_ huomataan. Ehdottomasti suosittelen jokatapauksessa täyttä sarjaa, siis jouset ja iskarit. Vakiot kyllä kestävät aikansa madalluksen kanssa mutta kun iskarit on suunniteltu vakiokorkeudelle ja -jousille niin jäykemmät jouset ovat kuitenkin myrkkyä, sekä kestolle että toiminnalle.
Posted: 21.4.2008 0:45
by Kimmo H.
Onko kenelläkään varianttilaisella noita FormelK:n sarjoja alla mitä FFp:n puolella on kehuttu erinomaisiksi hinta-laatusuhteeltaan?
Posted: 22.4.2008 17:18
by leevi
Noniin, nyt varmistui että nuo minun jouset on automaattilaatikolliseen. Tilasin tänään uudet lesjöforsin -35mm madaltavat jouset, jotka osottautuivat hyviksi edellisessä golffissa.
Joten jos jollain on tarvetta -35mm weiteceille passat 3b varianttiin (automaattilaatikolliseen), niin privaa vaan tulemaan. Uudet jouset saapuvat noin 3viikon päästä, silloin vapautuu myös nuo weitecit. Ja nuohan on vain noin viikon vanhat, eli uudenveroiset.
Posted: 24.4.2008 22:55
by Osku.T
Tässä ois pari kuvaa uudesta madalluksestaja vanteista.Keulaa nostan sentin tai puol vloppuna.

Posted: 25.4.2008 18:56
by MIKU
Kyl näyttää pieniltä vanteet tuossa. Laita speisserit et saat vanteet ulospäin.Talvisäädöt tietty kuvassa. Älä nyt tuosta enää nosta

Posted: 25.4.2008 20:30
by Osku.T
vasen rengas on jo kohta loppu ku osuu kaariin ja en laita speisereitä ottaa takaakin renkaat kiini montuista.Onnex saan töistä kumhon ecstat 500e sarjan,laittaa ne ja uus pohjapanssari.Saa noi 8.5" riitää vanteen leveydeksi.
Posted: 25.4.2008 21:51
by MIKU
Kuvissa näyttää et rengas on niin sisällä eikä lähelläkään kaarta?
Eikö tuossaki ole madallusta eikä ota kiinni?
en oo ainakaa itte viel jääny mihinkään kiinni tai ei oo mitään paikka mihin en toistaseks ois päässyt
linkki perään vielä niin näet:
http://irc-galleria.net/view.php?nick ... d=77908924
Posted: 26.4.2008 13:54
by Osku.T
ei siinä oikeen paljoa ole kaarien välissä tilaa ja lokasuojan ruuvi raapii rengasta.auton keulaa on laskettu 2.5-3cm?(talvi asetuksesta)Ja perä on melkeen tapissa.Pitää huomena kattoa miten laitan ton et ei raapis kaariin ku kääntyy ja noi ketun rapaläpät lyhenee pari senttiä.
Posted: 26.4.2008 17:25
by Tero Paalanen
Pari tuumaa ku olis suuremmat noi vanteet ni sitte ne istuus pasuunaan ku nenä päähän.
Nyt näyttävät auttamatta liian pieniltä.
Posted: 26.4.2008 20:24
by Osku.T
Harmi ku noita ei löydy isompana.Voi olla et noi vaihtuu uusiin,19-20" mielessä
Siitä sais 1700e satsin pois.
Posted: 26.4.2008 22:09
by kotka
Osku.T wrote:ei siinä oikeen paljoa ole kaarien välissä tilaa ja lokasuojan ruuvi raapii rengasta.auton keulaa on laskettu 2.5-3cm?(talvi asetuksesta)Ja perä on melkeen tapissa.Pitää huomena kattoa miten laitan ton et ei raapis kaariin ku kääntyy ja noi ketun rapaläpät lyhenee pari senttiä.
Se vasemman puolen ruuvi onkin yksi kiusankappale siinä..
Mutta kyllä noissa pitäisi olla toinen ET-luku, ovat ihan liian sisällä..
Posted: 26.4.2008 22:51
by Micco
Tässä vaiheessa on pakko kysyä, että mitenkä täällä arvon raati näkee kahdesta suoraan sivusta otetusta kuvasta, että oskulla vanteet on ihan liian sisällä?

Omaan silmään nuo näyttää siltä, että autolla pystyy vielä myös ajamaan. Sisälokarien kiinnikkeet on kyllä 3bg:ssä ihan perseestä.
Posted: 27.4.2008 0:18
by Kimmo H.
Noiden vanteiden "näyttää liian pieniltä" -ongelmaan auttaa varmaan sekin, että nostaisi hiukan ylemmäs tontista niin kaaren ja renkaan väli olisi samankokoinen joka kohdasta, nyt ylhäällä on kiinni ja edessä ja takana on miehen mentävä työskentelytila mikä kieltämättä tekee niistä pienen näköiset.
Ihan kesärengaskelikin näyttää kuvissa jo olevan
