Page 4 of 5

Posted: 8.2.2009 22:14
by Ramirez
JukkaA wrote:En miettisi hetkeäkään jos vaihtoehtoina olisi alkuperäisillä VAG osanumeroilla varustettu nelimäntäinen jarrusetti ja sitten tuollainen "tarvikemallin" setti. Varsinkin kun hintapolitiikka vielä puoltaa noita orkkis osia...
Niin, se vaan että jarrusatuloissa lukee Brembo näyttää hienommalta kuin se jos niissä lukee "Seat Sport"...

Posted: 8.2.2009 22:22
by Micco
:lol: Sitten on ehdottomasti ostettava ne Brembot.

Posted: 8.2.2009 23:31
by Patu
Mun käsiittääkseni nuo tarjoushinnat on täysiä settejä eli sisältäen kaikki mitä pitää muuttaa. Näin ainakin kysyin tarjouskyselyssäni.

Posted: 9.2.2009 10:59
by Timppa
Letkut lähti tilaukseen täältä:

http://www.abt-sportsline.de/

Posted: 9.2.2009 20:01
by JukkaA
Ramirez wrote:
JukkaA wrote:En miettisi hetkeäkään jos vaihtoehtoina olisi alkuperäisillä VAG osanumeroilla varustettu nelimäntäinen jarrusetti ja sitten tuollainen "tarvikemallin" setti. Varsinkin kun hintapolitiikka vielä puoltaa noita orkkis osia...
Niin, se vaan että jarrusatuloissa lukee Brembo näyttää hienommalta kuin se jos niissä lukee "Seat Sport"...
Puuttuuko tosta kommentista hymiö perästä?

Jarrut on muuten nykyään tekniikkaa eikä tuningkii!

Posted: 19.2.2009 17:15
by Osku.T
http://www.autoteile-donner.de/ tolta sivulta löysin eteen tällasen setin http://auto-donner.de/product_info.php/products_id/343 niin kelpaako tommosen tilata ja sit en löytäny taakse mitään mikä ois paskattiin.apua kaivattas kiitos :D
Vai löysittäkö parempaa settiä eteen ja taakse.

Posted: 19.2.2009 17:25
by Tero Häkli
ookko slamitilta kattonu ? joskus noita kattelin parista paikkaa ja postikuluines olis tullu saman hintaseks ellei kalliimmaks ulkomailta saati slamitilta...

Posted: 19.2.2009 19:13
by Osku.T
slamitilta tulee setin hinnaksi muistaakseni 478e siis eteen ja taakse kilkkeet.onko tohon autoon isompia levyjä taakse mahollista saaha vai rajottaako se levyn takana oleva peltiläpyskä isomman laittoa?ja onko porukka ollu tyytyväinen tohon zimmermanin ja ferodon settiin?

Posted: 19.2.2009 20:16
by Osku.T
niin tuli mieleen et miten noi käy tohon ku mulla ilmottaa tietokone et jos palat/levyt on vaihto kunnossa.eli pitääkö paloissa olla ne johot mukana?vai mistä se ottaa ne palojen/levyjen paksuudet

Posted: 2.3.2009 15:16
by Ramirez
Patu wrote:Teräspunosletkut pitäis varmastikin teettää, niin itse olen ainakin suunnitellut. Ainakin Rauman Akku noita teettää, joskus on tullut sieltä muihin harraste autoihin haettua vaikka siitäkin on jo pian yli 5.vuotta :)
Eiköhän muutkin firmat missä tehdään hydrauliikka letkuja niin noita tee.
Ei tee Rauman Akku, soitin sinne juuri. Mistäköhän sitten kysyisi? JA paljonkohan noihin pitäis suunnillee varata rahaa?

Posted: 2.3.2009 18:06
by Patu

Posted: 2.3.2009 19:17
by Ramirez
Käykö tuo polon setti http://www.pepantuonti.fi/product_info. ... cts_id=662 passattiin AP-Racingin kanssa? Miten musta tuntuu että se olisi aika kallis pelkistä letkuista vai olenko vain pihi? Vai voiko noista värkkäillä ite juuri sopivat letkut ja jos voi niin miten?

Posted: 2.3.2009 19:44
by Micco
Jos Passatin 288mm jarrujen letkut ei yllä, niin en usko että minkään Polon letkut käy/riittää. Kyselet paikalliset hydrauliikkaliikkeet läpi, kyllä niitä pitäisi liki joka kylällä jonkun tehdä.

Posted: 2.3.2009 20:06
by Ramirez
Micco wrote:Jos Passatin 288mm jarrujen letkut ei yllä, niin en usko että minkään Polon letkut käy/riittää. Kyselet paikalliset hydrauliikkaliikkeet läpi, kyllä niitä pitäisi liki joka kylällä jonkun tehdä.
En tiedä riittääkö, tietääkö joku muu? Ei mul oo viel(äkään) noit satuloita.

Posted: 27.3.2009 23:26
by Ramirez
Niitten jarruletkujen teettämisessä tatvii olla sitten vanhat mallina, koska teräspunosletkut eivät kuulemma valmiina enää taivu mutkalle. Tässä tapauksessa mallin lisäksi vielä tarvitsevat mittoja siitä tarvitaanko uusien jarrujen takia pidemmät letkut.

Posted: 28.3.2009 22:42
by AjH
Niin tai ne haluaa siis nähdä ne liittimet alkuperäisten letkujen päissä, että onko niissä kiinteää mutkaa ja kierteet jne.
Kyllähän se punosletku taipuu, mutta ei kovin tiukalla mutkalle, sellaiselle siis mitä voi jossain liittimessä olla.
Riittääkö noihin Seat-AP satuloihin orkkisletkut vai tarviiko lisäpituutta, entä satulan pään liittimet, onko samat kuin vakiosatuloissa?

Posted: 8.4.2009 0:02
by Ramirez
Tohon AjH:n kysymykseen osaisin vastata melkein heti kunhan joku auttaa pikkaisen...

Eli miten sen jarruletkun saa irti satulasta tai auton puolelta? Koitin ihan vääntää sitä mutteria, mutta ei muuta kun muljaantu se pikkainen. Lopuksi onnistuin vielä hajoittamaan satulassa olevan jarruputken kun yritin saada tota auki pienel väkivallalla, sinäänsä se nyt ei kauheesti jaksa harmittaa kun satulat menee uusiksi (vaikka ne vanhatkin oli ehjät). Auton puolelta en enään yrittänyt irroittaa tota etten siellä riko sitä putkea...

Sitten noista Seat Sport AP-Racing satuloista, niin 18" ET35 Barzetta Variantte sopii ja luulisin samanlaisen 17 tuumaisenkin menevän. Volkkarin orkkis 16 tuumaiset alut ei sovi niinkuin mulle jo kerrottiin etukäteen. Piti sitä kuitenkin yrittää ja ehkä ne joillain spaissereilla saattais jopa mennä, mutta nimenomaan EHKÄ. En sitten tiedä viitinkö ruveta sellaisia edes ostamaan, mutta jos joltain kokeilua varten saa lainaan niin sitten voisin testailla.

Posted: 8.4.2009 11:40
by haisuli
Golf III variantin jarrut muuttu hieman takapainotteisiksi madalluksen seurauksena. Rumpujarrut takana ja ei abseja. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa?

Kuinka ne säädetään takaisin "normaaleiksi" kotikonstein?

Ja eihän ne tuota katsastuksessa huomaa, vai huomaako? Mutta vähän on kyllä ilkeä kun täydessä jarrutuksessa perä vetelee omille linjoilleen.

Posted: 8.4.2009 11:52
by Tero Paalanen
Taka-akselilla on jarrupaineensäädin joka tällä hetkellä luulee et takana on kuormaa(sen madalluksen takia) ja siitä syystä taka-akselin jarrupaineet on kasvanu.
Sen säätö onnistuu ihan kotikonstein.
Siinä on muistaakseni yks ruuvi mikä pitää löysätä ja sitte liu'uttaa sitä kiskoa mihin se jousi kiinnitttyy.
Tajuat kyllä kunhan käyt auton alla vilkasemas sitä säädintä.

Ittellä ei kyllä moista ongelmaa ole vaikka en tuota säädintä ole löysännytkään.
Tuntuu itseasiassa sille et sitä vois jopa hieman kiristää.

Posted: 8.4.2009 13:12
by Tero Häkli
olisko ollu 13mm avaimella se säätö, varmaan riittää siinä että avaa ja lyö kii... jos se liikahtaa kun avaat sen

Posted: 8.4.2009 16:30
by haisuli
Näin arvelinkin ja siis tiesinkin jo tuon mistä se ongelma johtuu. Piti vain vähän varmistella että säätökin onnistuu. Pitää säädellä tuossa renkaanvaihdon yhteydessä ja varmaan perstuntumalla sitten hakea se tasapaino kohdilleen :D

Kiitokset vinkistä ja hyvää päästäistä.

Posted: 8.4.2009 17:01
by Ramirez
En tiedä mikä mättää, mutta toiselta puolelta sain letkun irti. Kuskin puolelta on jumissa kummassakin päässä, se pikkumutteri millä se letku on kiinni tuntuu vaan muljaantuvan kun koittaa avaa ja hermot aika kireellä... Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Koitin antaa lämpöä jne.

Posted: 8.4.2009 22:47
by AjH
On semmosessa paikassa noi liittimet ettei ole kyllä ihme jos on jumissa kierteet. Ja jos ei just sopivat vääntimet ole niin saa ne liittimet muljattua ja sitten on vähän lisähommaa tehtäväks.
Mites kun sait toisen puolen auki niin miltä AP vs orkkis satula liittimien osalta vaikuttaa?

Posted: 9.4.2009 2:41
by Ramirez
AjH wrote:Mites kun sait toisen puolen auki niin miltä AP vs orkkis satula liittimien osalta vaikuttaa?
Ei sovi sinne päinkään. Arviolta 6cm tarvii lisää pituutta ja liittimet on ihan erilaiset. APssa on naarasliitin ja orkkisletkussa myös ja se AP:n kierre näyttäisi olevan vielä erilainen kun orkkisletkun kierre. Eli teettää noi pitäis joka tapaukses.

Mulla ei muuten ollut vakiona kunnon jarrukilpiä, tai no sellaiset ihan pienet pellinpalat sieltä löytyi, mitkä eivät ylety lähellekkään alkuperäisten 280mm levyjen reunaan, no ne kilvet uusin kyl samal.

Ja empä mä saanut sitä yhtä jumiintunutta letkua vieläkään irti, tuntuu että melkein ois puolet ajasta menny sen kans tapellessa! No leikkasin sen letkun katki ja irroitin koko jarruputken konehuoneen puolelta, se putki ois ehjä ja sil mutterin muljaantumisellakaan ei ois niin väliä kun noit täräspunosletkui tuskin enään ikinä tarttis vaihtaa. Kunhan sen sais vain jollain ihmeellä irti.. Tosin mätänetissä maksaa se jarruputki 8e, mutta ongelma on siinä että en ikinä ole onnistunut ite taittelemaan niitä yhtä siististi kuin orkkisputkia.

Posted: 9.4.2009 10:44
by AjH
No eipä yllätänyt että on eri liitin, pituuserokin selittyy ihan jo sillä että Passatissa on se letku aika minimaalinen. Johtuu varmaan siitä että kumimalli ei ole kovin pitkäikänen kun kaikki liikehdintä vaikuttaa niin lyhyeen pätkään letkua.

Osta semmonen jarruletkun taitteluvärkki, siis minikokonen putken taivutin. Sillä pitäis onnistua nätit ja suht tiukatkin mutkat eikä pelkoa että menisi putki lyttyyn. Ainakin B-kaupasta saa ja varmaan motonetistä myös. Tuleehan siitä toki lisähintaa jarruletkulle kun ei sillle kovin usein tarvetta ole.

Posted: 9.4.2009 13:24
by Tero Häkli
tai käy josain korjaamolla teettämässä putket mittaan, iteki teen aina kupariputkesta niin on tosi mukava väännellä muotoos eikä ruostu :) yleensä halvempiakin noi itte tehdyt, muistaakseni meilläkin töisä kupariputki on noin 3€ metri ja liittimet 2€ kipale, ja huoltoaseman yhteydessä oleva korjaamo, eli ei varmaan halvinkaan oo :)

Posted: 12.4.2009 19:36
by Ramirez
Motonetistä sai oikean mittaisia putkia. Taivuttelee jouduin ite.

Mutta mites jarrunesteet? Mitä laatua kannattaa laittaa? Montako litraa sitä menee 3B AHU Passattiiin? Kytkin pitää varmaan myös ilmata samalla vai? Kannattaisko kytkinletku teettää myös teräspunosta?

Posted: 12.4.2009 20:42
by JukkaA
Nesteet riippuu varmaan miten vaativaan käyttöön jarrut on tulossa. Itsellä meni ehkä hiukka yli kun laitoin moottoripyöriin tarkoitetut "kisanesteet".

Posted: 13.4.2009 10:22
by AjH
Eiköhän normi DOT4 nesteillä aika pitkälle pääse. Rataakin uskaltaa jo vähän kierrellä. Oliko se DOT5 vai 4.1 kun laittoin 4 tilalle niin pitäisi huuhdella putket ettei nesteet reagoi keskenään. Jos lähdet vaihtamaan laatua niin selvitä etukäteen ettei tule virheitä.

Jos kytkinlinjaan ei ole koskettu niin eihän sinne ilmaakaan ole päässyt? Toki ei haittaa ole varmasti jos ilmaat ja vaihdat samalla uutta nestettä sinnekkin.

En usko että kytkinlinjassa teräspunoksesta on oikeaa hyötyä, ellet todella raskasta kytkintä ole vaihtamassa? Tuntumaahan se jarruissakin osaltaan parantaa kun ei letku jousta, mutta ei taida kytkimessä olla siitäkään riemua?

Posted: 13.4.2009 13:03
by JukkaA
Silikonipohjaisia DOT 5 jarrunesteitä ei saa sekoittaa muiden luokitusten kanssa.

Mulla taisi lukea purkin kyljessä että täyttää ja ylittää dot 3, 4 ja 5.1 luokitusten vaatimukset.

Posted: 14.4.2009 1:16
by Ramirez
Jos joku tarvitsee 3B passattiin teräspunos letkuja ap racing jarruille, niin ilmoittakoon pikaisesti. Yritän saada teetettyä ne mahdollisesti jo huomenna itselleni ja siksi pistän viestiä tänne, koska itse ainakin jouduin menemään vaikeamman tien kautta kun ensin joutu asentaa jarrut paikalleen ja vasta sitten yrittää saada letkuja. Jos osat olisi olleet kaikki valmiina niin jarrut olisivat jo kiinni....

Posted: 14.4.2009 17:55
by Ramirez
Mistä saa AP:n satuloihin sopivat liittimet jarruletkuille???

Seatilta pitäis tilaa koko letku ja menee pari viikkoo ennen kun tulis ulkomailta. Teräspunosletkut sinne ois tarkoitus laittaa kuitenkin. Olisin tänään saanut teetettyä teräspunosletkut jos olis löytynyt se liitin. euroracingiltakin kysyin ja niillä on vaikka mitä, mutta ei tota...

Posted: 14.4.2009 19:37
by AjH
Jos Seatin letkut jostain saisit niin sopiikohan ne taas auton päähän suoraan :roll:
Ei sillä etteikö voisi sopia mutta mutta...

Aika erikoista ettei moisia liittimiä muka löydy, AP-racing kuitenkin iso putiikki ja tuskin kovin spesiaaliliittimiä käyttävät kuitenkaan. Ellei ihan Seatin pyynnöstä yleisön kiusaksi. Mistä noita letkuja koitit hakea?

Posted: 14.4.2009 20:33
by JukkaA
Laitat banjolla ja teetät sopivat pultit niihin.

Posted: 15.4.2009 1:28
by Ramirez
AjH wrote:Jos Seatin letkut jostain saisit niin sopiikohan ne taas auton päähän suoraan :roll:
Ei sillä etteikö voisi sopia mutta mutta...

Aika erikoista ettei moisia liittimiä muka löydy, AP-racing kuitenkin iso putiikki ja tuskin kovin spesiaaliliittimiä käyttävät kuitenkaan. Ellei ihan Seatin pyynnöstä yleisön kiusaksi. Mistä noita letkuja koitit hakea?
Veikkaan että ihan VAG konsernin pyynnöstä, ettei laitettaisi muihin autoihin. Ja ilmeisesti on spesiaalimpi kierre muihin verrattuna... Sitä en tiedä sopiiko toi Seatin letkun pituus, mutta ilmeisesti se menee samanlaisella liittimellä jarruputkeen kiinni kuin passatin letku. Näin siis kuvista päätellen, mutta varma siitä ei voi olla. No anyway en mä sinne mitään kumiletkua halua...

Juup laitan banjolla ja teetän pultin jos sitä ei muuten löydä...

Posted: 15.4.2009 11:28
by AjH
Ramirez wrote:Veikkaan että ihan VAG konsernin pyynnöstä, ettei laitettaisi muihin autoihin. Ja ilmeisesti on spesiaalimpi kierre muihin verrattuna... Sitä en tiedä sopiiko toi Seatin letkun pituus, mutta ilmeisesti se menee samanlaisella liittimellä jarruputkeen kiinni kuin passatin letku. Näin siis kuvista päätellen, mutta varma siitä ei voi olla. No anyway en mä sinne mitään kumiletkua halua...

Juup laitan banjolla ja teetän pultin jos sitä ei muuten löydä...
Niin mistä noita letkuja ja liittimiä kävit kyseleen ja mikä kierre siinä on jos ei muka löydy?

Ainoa mitä Tampereen Hiflex ei pystynyt myymään oli NPT naaras kierre, urosta olisi saanut kyllä.

Posted: 17.4.2009 11:06
by haisuli
Tero Häkli wrote:olisko ollu 13mm avaimella se säätö, varmaan riittää siinä että avaa ja lyö kii... jos se liikahtaa kun avaat sen
Kiitokset opastuksesta vielä ja oli se 13mm avaimella ja säätökin onnistui "perstuntumalla" ainakin eturenkaat menevät nyt ekaksi lukkoon. Kuivalla asfaltilla ei kyllä ottanut takapäätä ollenkaan lukkoon, mutta ehkä jo seuraavalla kerralla.

Posted: 18.4.2009 15:41
by Ramirez
Teettämällä tosiaan sai sen pultin...

Posted: 23.4.2009 14:18
by Kimmo H.
Samaan konkurssiin uusii nyt samalla laakerit ja alapallotkin :D

Posted: 26.4.2009 14:15
by AjH
Kertokaas joku joka tietää tai saa jotain kautta selville, käykö Passattiin TT/Golf/vRS kannakkeet? Niissähän satula on eripuolella joka ei sinänsä vaikuta, levyn korkeus navasta on eri (12mm eroa) mutta onko mitään eroa joka estäisi Passatin satulan kanssa käyttämisen? Tokihan useimmat romarien paketit sisältää myös satulat, mutta jos joku mitta, esim levyn korkeus navasta heittä ton 12mm niin ei se tietysti silloin auta.

Toinen kysymys koskien Passatin satulaa, siinä kun aluksi on jäykkää jarruputkea kiharainen pätkä joka sitten liittyy joustavaan pätkään. Tämä jäykkä-jousto liitos oli tietysti niin jämähtänyt että ei auennut. Putki siis pitäisi vaihtaa, saako marmorilta ja mitä maksaa, vai kannattaako suoraan väännellä itse.
Vaihtoehtoisesti jos noi yllämainitut TT jne paketit sopii ja semmoset ottaisi satuloineen niin sopiikohan taas Passatin jarruletku tommosen satulan liittimeen.

Jos jollakulla on tai tietää jossain olevan Passatiin sopivat 312mm settiin sopivat kannakkeet niin saa vinkata. Saisi jarrut kuntoon mahdollisimman pian. Ketuttaa tommonen puolivaiheinen remppaprojekti. :evil:

Posted: 26.4.2009 16:03
by JukkaA
samat satulat ja kannakkeet sopii passattiin ja nelosgolffi alustaisiin autoihin. Satulat vaan vaihdetaan ristiin golffiin nähden.

Posted: 26.4.2009 20:34
by Pasi Häkli
Ei nyt liity hirveesti aiheeseen mutta pakko mainita... :roll:
Meillä kävi uusi RS4 vaihdattamassa etujarrulevyt ja -palat täristämisen takia. Omaan laskuunsa vielä.
1600€ maksoi pelkät osat :shock: :shock: :shock:

Posted: 26.4.2009 20:38
by Micco
Otit vanhat osat kotiin kirjahyllyyn? :wink: :lol:

Pasi Häkli wrote:Ei nyt liity hirveesti aiheeseen mutta pakko mainita... :roll:
Meillä kävi uusi RS4 vaihdattamassa etujarrulevyt ja -palat täristämisen takia. Omaan laskuunsa vielä.
1600€ maksoi pelkät osat :shock: :shock: :shock:

Posted: 26.4.2009 20:40
by Pasi Häkli
Yllättäen ne lähti Venesjärvelle :lol: Eli Jaakkola sosialisoi ne itelleen kyllä välittömästi. Se sen hommankin teki.

Posted: 26.4.2009 21:38
by AjH
JukkaA wrote:samat satulat ja kannakkeet sopii passattiin ja nelosgolffi alustaisiin autoihin. Satulat vaan vaihdetaan ristiin golffiin nähden.
Hyvä, tälläistä vähän pääsin epäilemään kun katsoin Black Diamondin listoja, sama palanumero A4 ja TT sekä sama levynumero Passat ja A4, eri jarrupalat kuitenkin Passat vs. TT/A4 :?

Onko Pasilla tietoa tohon satulan pään kovaan putkeen, saako varaosana, kallis vai tekeekö ite? Toki jos vaikka TT satula+kannake paketin hankkis niin siinä varmaan olis "kaikki" tarvittava jolloin noi Passatin satulakkin vaihtuis.

Posted: 27.4.2009 12:18
by Pasi Häkli
En tiedä saako sitä orkkisosana sitä satulan kovaa jarruputkea, ite ollaan väännetty itse. Meillä ainakin myydään semmosia valmiita putkenpätkiä, senkus taittelee vaan oikean muotoseksi. Niitä on eri pitusia. Olisko jotain 20cm pätkää käytetty noissa satulan putkissa. Tietty onnistuu tekeminen ihan perinteisinkin menetelmin.

Posted: 27.4.2009 15:33
by Ramirez
motonetis se jarruputken pätkä makso jonkun 2e ja ei ole paha taitella:) tolla hintaa ostaa pari vaikka harjoituskappaleiksikin.

Mutta mä kyl suosittelen noit seat sport ap-racingeja. Mul itel oli mäntäkin jumittanu nois vanhois. Ja onhan siinä 1mäntä vs. nelimäntä jotain eroa;)

Posted: 27.4.2009 19:45
by JukkaA
juu on eroa, ainakin Miccon kokemusten perusteella jarrupalojen kuluminen on nelinkertaista;)

Posted: 6.5.2009 9:25
by Slantsix
Tollaset Brembo GT Junior päätyi oman variantin alle.
Ero vanhoihin 288mm jarruihin on aika huima. Painoa vanhoilla jarruilla oli 13kg ja uusilla saman verran.

Posted: 11.5.2009 19:04
by Juige
tietääkö joku on neloskoppasessa golfissa jarrulevyjen kulumisenilmaisinta vai onko se pelkästään paloille?