Page 4 of 16
Posted: 26.11.2008 20:35
by Tero Häkli
releytyksellä paras, uudempien romujen kans tahinu ny hiuka ni kaikki uudet joutuu releyttää, esim volvoissa rajottelee voltit lampulle 13 volttiin niitten keston lisäämiseks... pasaatisa tulee kyl varmaan täys virta mut aina paremmin toimii kyl releyttämällä.
Posted: 27.11.2008 7:23
by kotka
Ja ehkä laittaisin erilliset lisäpitkät xenoneilla, koska tuo xenon antaa viiveellä tuota valoa. Ihan hyvä vaihtoehto olisi normaali halogeenivalo pitkissä, joka syttyy "lähes" välittömästi ja lisänä xenonia.
Kyllä tuon syttymisviiveen kanssa oppii elämään, mutta nopeita tilanteita varten on hidas.
Posted: 27.11.2008 9:23
by Killer
Itellä Borassa on omissa valoissa H4 bi-xenon liikkuvalla päällä ja lisävaloissa 100W halogeenit.
Hyvin huomaa kun laittaa pitkät päällä että halogeenit syttyy myöhemmin ku xenonit on jo pitkillä,
syttyy 2 "valojuovaa" keskelle valokuvioa.
Posted: 27.11.2008 12:16
by Tero Häkli
juu h4:sessa se vaihtuu nopeempaa kun sama lanka koko ajan tulessa ja se liikkuu tosi nopsaan se lamppu

mut jos h7 pitkissä niin se on hidas tietty syttymään niin ku hoonelonenkin ekaa kertaa
Posted: 28.11.2008 8:29
by Killer
Kyllä toi on tiedossa, mut se ajan pituus oli yllätys itellekki. Ex- Hondassa oli kans H4 bixenonit sekä Bosch 225 xenoneilla niin ei ollu tota ongelmaan ku lisäpitkät kirkastu paljon myöhemmin.
Nyt suunnitelmissa et laittaisko noihin jumboihin xenonit ku ei hirveesti haittaa vaikka syttyy hitaasti.
Pitää vaan eka päästä kokeilee sopiiko xenonipoltin tonne lampun sisään.
Onko kellään kokemusta sopiiko Hellan 220 jumboihin xenonit?
Posted: 28.11.2008 8:48
by Tero Häkli
aika varma et sopii, ei se paljo enempää tilaa vie, eikös se h1 ollu ? vie tilaa vaan noin sentinpari enempi ku normipolttimo, muistelisin ainakin et siellä on hyvinki tilaa... perkele ku iteltä meni just viiminen h1 sarja eikä oo uusia viä tullu ni voisin mittailla sulle sen
Posted: 28.11.2008 23:10
by Killer
Voi olla niissä uusissa 230 jumboissa toi H1, mut näissä vanhoissa 220 on vielä H3 ja muutenki on todella ahdas toi koppa umpion ympärillä.
Posted: 30.11.2008 17:44
by kotka
Killer wrote:Voi olla niissä uusissa 230 jumboissa toi H1, mut näissä vanhoissa 220 on vielä H3 ja muutenki on todella ahdas toi koppa umpion ympärillä.
Mahtuu, mutta ei sinne liikaa tilaa kyllä jää. Ei muistaakseni tarvinnut edes veistellä mistään mitään
Posted: 6.12.2008 17:18
by arihy
Onko kellään kokemuksia 3BG Passatin alkuperäisten bi-xenonien päivittämisestä 50W:ksi? Pystyykö uudet ballastit kytkemään suoraan entisten tilalle vai tarvitseeko tehdä sähkötöitä yms.
Samaan syssyyn voisi kertoa hyviä konsteja linssien putsaamiseksi, kun näyttävät ulkoapäin savuisilta/sumuisilta. Normaaliin umpioon voisi laskea kaikessa rauhassa vettä ja antaa kuivaa kaikessa rauhassa, mutta tuolla on sisällä lähivalon sähköinen varjostin eikä linssiyksikköä saa pois kuin irroittamalla lasin.
Kuukauden päivät tullut ajeltua Octavialla ja sen jäljiltä Passatin valot tuntuu aika onnettomilta...
Posted: 6.12.2008 20:20
by Tero Häkli
tuskin samoja liittimiä alkuperäsissä ballastissa... varmaks en tietty uskalla sanoo... ota kuva

Posted: 11.12.2008 21:17
by teppis
Onko totta että katsatuksessa ei hyväksytä jälkiasennus ksenoneja?Ja sopiiko ksenonit boschilaisiin sisään?
Posted: 11.12.2008 21:19
by Satelite
teppis wrote:Onko totta että katsatuksessa ei hyväksytä jälkiasennus ksenoneja?Ja sopiiko ksenonit boschilaisiin sisään?
Eikös noissa pitäny olla se korkeussäätö, pesurit ja umpiot hyväksytty xenoneille.

Posted: 11.12.2008 21:29
by Osku.T
jep ja AUTOmaattinen korkeussäätö.Vai oliko tohon joku kikka en oo varma
Posted: 11.12.2008 21:34
by teppis
Osku.T wrote:jep ja AUTOmaattinen korkeussäätö.Vai oliko tohon joku kikka en oo varma
Itsellä pesurit ja umpiot ja korkeussäätö ok mutta automaattinen?
Posted: 11.12.2008 21:38
by Tero Häkli
manuaalinen sähkösäätö muistaakseni hyväksytään 97 ja vanhemmissa jos hyväksytyt umpiot.... ne vaan aika harvassa...
Posted: 11.12.2008 22:00
by teppis
Tero Häkli wrote:manuaalinen sähkösäätö muistaakseni hyväksytään 97 ja vanhemmissa jos hyväksytyt umpiot.... ne vaan aika harvassa...
omani -03 mallia
Posted: 11.12.2008 23:26
by Tero Häkli
se vaatii automaattisen korkeudensäätimen... eli lailliseks saaminen tulee kalliiks, saa hyvän tuntipalkan ku vaihtaa lamput kattastukseen =)
Posted: 14.12.2008 22:34
by teppis
Tero Häkli wrote:se vaatii automaattisen korkeudensäätimen... eli lailliseks saaminen tulee kalliiks, saa hyvän tuntipalkan ku vaihtaa lamput kattastukseen =)
Elikkäs näin varmistaakseni niin HID ksenon paketti kiinne ja sitten pelkät polttimon vaihdot katsastukseen riittää?Onnistuuko se niin? -Kiiitollinen vastauksesta!

Posted: 14.12.2008 22:46
by DJDH
Kaikkeahan saa aina tehdä, kunhan ei jää kiinni.
Posted: 14.12.2008 22:48
by Sami Jalonen
Jos ballastit on sopivasti piilossa ni polttimon vaihto riittää.
Posted: 15.12.2008 10:26
by Basu
Voihan sitä yrittää sanoa että ballastit ovat keulilla olleille (ksenon)lisäpitkille...

Posted: 15.12.2008 10:34
by Tero Paalanen
Tokkapa katsuri voi kieltää pitämästä telineissä ballasteja jotka eivät oo kytketty.
Ja jos kyselee ni sanoo et vaihdan xenonit aina ku ajan yksityisellä mökkitiellä.
Posted: 15.12.2008 11:34
by Satelite
Mites noissa xenoneissa kun eikös laki ole että jos auto (Passatti tuosta vähän alempaa) on käyttöönotettu -97 (-98 malli kuitenkin) ja autossa on pesurit tosin poiskytketty... letkut poikki ja pumpusta johto irti. Myös manuaalinen korkeussäätö löytyy eli mahikset sinällään lailliseen asennukseen ois jos pesuriin vaihtais letkut kattois että eivät vuoda mistään jne ja pumppuun laittais vaan liittimen takas kiinni. Ainoa vaan on se että onko noita Passat 3B:n vakioumpioita (H7/H1) hyväksytty xenoneille? En muista mikä sen merkinnän piti olla umpioissa että ne on hyväksytty xenoneille.
Posted: 15.12.2008 11:42
by Sami Jalonen
Ei oo hyväksytty, ja korkeussäätö pitää olla automaattinen.
DC= xenonlähivalo
DR= xenonkaukovalo
DCR= molemmat xenon
tossa ne merkinnät..
Posted: 15.12.2008 13:18
by Tero Häkli
1.10/1998 ja uudemmissa tarvii olla automaattinen korkaussäätö, eli toi menis sähkösellä manuaalisella mut umpiot joutuu vaihtamaan niinko sami sanokin
Posted: 15.12.2008 17:36
by teppis
Sami Jalonen wrote:Jos ballastit on sopivasti piilossa ni polttimon vaihto riittää.
Ja se ei vissiin ole mikään vaikea homma laittaa niitä ballasteja niin etteivät ne osu heti ekana silmään?Ja loppujen lopuksi sehän on periaatteessa ihan sama mitä siellä pellin alla on kuhan on kiinne jotenkin!Eikö?Mistä saan halvalla hyvät ja mitkähän polttimot olisi hyvät?Meinaan kelvinin määrää?
Posted: 15.12.2008 17:49
by Mika Viinikka
5100 tai 6000K polttimot kantsii hommata.
Posted: 15.12.2008 17:52
by Tero Häkli
joissain uusissa on aika hankala laittaa kunnolla piiloon... mut saa ne siellä olla vaikka moottorisuojassa tosiaan kiinni...

ei oo niillä perustetta sen takia hylätä jos normipolttimot kiinni
Posted: 15.12.2008 19:05
by kotka
Mika Viinikka wrote:5100 tai 6000K polttimot kantsii hommata.
6000k on kyllä liian sininen, jos vähänkään meinaa pimeässä ja sateella ajaa.. Ja eiköhän tuo 5100K pitäisi olla 5000K, joka on ihan passeli. Eikös 4300K pitäisi periaatteessa olla ns. valkoisin väri ja passelein väri?
Posted: 15.12.2008 21:30
by Mika Viinikka
Mun mielestä paketeissa yleensä lukee 5100 eikä 5000. Mut kumminkin 6000K ei ole kyllä liian sininen. Ainakaan mitä mulla on ollut. 8000K rupee olemaan jo liian siniset. Joskus biliksen xenoneita koitin ja niiden piti olla 6000K, mutta oli kyllä ihan 8000K näköiset ja valoteho huonompi kuin esim hellan 6000K valoissa.
Se mitä itse olen pelaillut näiden kanssa, niin kyllä 5100K valoissa melki paras valoteho on. Ja ne on ihan valkoiset.
Posted: 15.12.2008 21:56
by Tero Häkli
niinku tuala on vängättykin niin riippuu tosi paljon umpioista minkä väriseltä näyttää... kyl niitä taitaa saada millä k-luvulla tahansa yleensä 3000-14000
Posted: 15.12.2008 21:57
by Sami Jalonen
Ja niitähän saa kerhon hovitoimittajalta^, joka ei tällä kertaa ole Harri..

Posted: 16.12.2008 1:40
by DJDH
Mulla kun avaa pellin, niin silmille hyppää kutakuinkin samantien 6 kpl ballasteja. Se 7. ballasti on työkalupakissa
Jos/kun nyt laittaa esimerkiksi lähivaloihin xenonit, niin laittaa sitten samalla ne linssiumpiot tai muut niille suurinpiirtein kelpaavat umpiot. Itelläkin oli ennen golfin vakioumpioissa H7R xenononsarja ja nyt kun vertaa linssiumpioihin ja H7 sarjaan, niin sillä H7R sarjalla näki lähinnä tien yläpuolella olevat opasteet. Ei juurikaan tietä. 3B passattiinkaan linssiumpiot ei ole enää kalliit.
Posted: 16.12.2008 21:25
by Perämies
Moro,
Asensin eilen 2000v Passatiin H4 4300k ksenonit alkuperäisiin umpioihin (mielestäni alkuperäset!). Hyvin näkyy ja mielestäni hajavaloa ei tule kauheasti. Odotin paljon enemmän. Vähän hitaat syttymään, mutta sehän oli odotettavissa. Umpioissani on H7 lähivaloilla ja H4 pitkillä ja sumuvaloilla. Se keneltä valot ostin väitti, ettei Passattia voi olla tuollaisella umpiolla, jossa polttimot menee noin.

Mitenkä asia on? Millaiset umpiot teillä muilla on tässä korimallissa? Auto on kuitenkin suomiauto. Onkelmana on nyt sellainen, että kun vaihtaa sumuvaloilta pitkille, tai toisinpäin, valokuvia ei muutu mitenkään vaan pysyy pitkänä. Ainoa mikä muuttuu on kojetaulussa oleva pitkien valojen merkkivalo. Se muuttuu sumuvalojen ollessa päällä himmeämmäksi. Kyseessä kuitenkin on 100% varmuudel bi-ksenon. Mikä neuvoksi? Johtuuko johdotuksesta, koska ksenonit kytketään vain toisen puolen johtoihin? Onko haitaksi ballasteille, jos kokeilen hypyttää molempien puolien liittimet yhteen? Vastatkaa pian, etten ehdi tehdä mitään hölmöä..

Posted: 16.12.2008 21:30
by Tero Häkli
en o kylä itekkään tommosta yhristelmää nähny

onko se 3b vai 3bg pasaati?
3b:tä on näköjäs h7/h4 mut meneeköhän se juur noin ?
Posted: 16.12.2008 22:03
by DJDH
3B passatissa oli alkuperäsillä sumuvaloilla tuollainen polttimokavalkaadi. Sai ainakin vuonna 99/00. Lähivalo H7, kaukovalo/sumuvalo (samassa umpion osassa) H4. Valokatkaisijasta sai/saa syttymään sumuvalon, joka siis syttyy kaukovaloumpioon H4:n toiseen lankaan. Kaukovaloviiksestä syttyi H4:n toinen lanka ja käytössä oli/on kaukovalo.
Se ettei noilla vakio sumuvaloilla tee mitään, eikä myöskään kaukovaloilla, on ihan normaalia.
Mitenkäs johdottelit nuo H4 xenonit? Voisi valaista asiaa hivenen. Vaikuttaa että ballastien johdoissa on joku pikkuhäikkä. Onko sarja liikkuvalla polttimolla, vaiko kaksikammioisella?
Posted: 16.12.2008 22:21
by Perämies
Elikkäs tuollainen valoyhdistelmä on olemassa. Kiitos. En mä mielestäni mitenkään erikoisemmin johdotellu sitä sarjaa, löin liittimet toisiinsa. Eli se liitin johon normaalis tumpataan H4 poltin, tuli kiinni muutossarjan vastaavaan liittimeen. Aikasemmin ajelinkin juuri sumuvalot aina päällä, kun alkuperäiset lyhyet on hyvilläkin polttimoilla märillä teillä aivan säälittävät. Jos tuolla johdotuksella on aiemmin toiminut tavallinen H4 halogeeni, ni miksei ksenoni? Samat syötteet sinne pitäisi mennä. Johtuuko, että ksenoneille menee vaan yksi liitin, kun normaalisti molemmille halogeenipolttimoille tulee omansa?
Posted: 16.12.2008 22:22
by Perämies
Niin ja poltin on mielestäni kaksikammioinen..
Posted: 16.12.2008 22:30
by DJDH
Siis tuliko sarjan mukana kaksi vai neljä ballastia? Sillä on hivenen eroa onko se sarja ns. "liikkuvalla" polttimolla vai kaksikammioisella polttimolla. Liikkuvassa on erillinen piiri polttimon ohjaukseen, kun taas kaksikammioisessa sitä ei ole. Kaksikammioinen on samantapainen kuin tavallinen H4 poltin, eli siinä on kaksi lankaa (kammiota).
"Liikkuva" H4 bi-xenon

(xenonvalot.com)
tavallinen H4 bi-xenon

(katuauto.fi)
Posted: 16.12.2008 22:52
by Perämies
Polttimoni näyttää aika pitkälle tuollaiselta. Ei liikkuvia osia, mutta ei myöskään kahta vieräkkäistä kammiota. Xenonini ovat eagle merkkiset, jos se nyt yhtään asiaa auttaa. Tosin myyjä on tuttuni, joten sarjan/polttimoiden vaihtaminen ei ole ongelma, jos on sattunut tulemaan väärä setti..
Posted: 16.12.2008 23:04
by DJDH
Kokeileppas vaihtaa niiden ballasteille tulevien johtojen paikat päittäin. Eli jos oletkin vahingossa laittanut sumuvalon johdot pitkälle kammiolle ja pitkän johdot sumuvalon kammiolle. Silloinhan sumuvalokytkimestä kytkettäessä syttyy kaukovalot ja viiksestä sumuvalo.
Nyt en tähän hätään muista oliko passatissa niin, että sumuvalot palavat myös pitkien kanssa. Eli sumut + pitkät, niin molemmat H4:n langat palavat. Lakipykälien mukaan tuo on mahdollista, joten se voi myös passatissa olla niin, tosin ei kovin järkevää.
Posted: 16.12.2008 23:12
by Perämies
Voinhan kokeilla vaihdella noita huomenna. Passatissa vaan ei pala molemmat langat samaan aikaan vaan valokuvion pitäisi vaihtua selkeästi lyhyiden ja pitkien välillä. Lyhyet tässä tapauksessa sumuvalot. Muistaakseni palaa molemmat langat vain silloin, kun vetää valoviiksestä eli räpsäyttää. Xenonissa kuitenkin on sama valo riippumatta kummat on, sumut tai pitkät. Mutta onko haittaa, jos tuikkaan alkuperäisten liittimien johdot yhteen ja vasta sitten ballasteille? Voiko saada liikaa virtaa tai jotain? Kiitoksia avusta ja hyvää yötä, DJDH!

Posted: 17.12.2008 8:27
by kotka
Perämies wrote:Moro,
Asensin eilen 2000v Passatiin H4 4300k ksenonit alkuperäisiin umpioihin (mielestäni alkuperäset!). Hyvin näkyy ja mielestäni hajavaloa ei tule kauheasti. Odotin paljon enemmän. Vähän hitaat syttymään, mutta sehän oli odotettavissa. Umpioissani on H7 lähivaloilla ja H4 pitkillä ja sumuvaloilla. Se keneltä valot ostin väitti, ettei Passattia voi olla tuollaisella umpiolla, jossa polttimot menee noin.

Mitenkä asia on? Millaiset umpiot teillä muilla on tässä korimallissa? Auto on kuitenkin suomiauto. Onkelmana on nyt sellainen, että kun vaihtaa sumuvaloilta pitkille, tai toisinpäin, valokuvia ei muutu mitenkään vaan pysyy pitkänä. Ainoa mikä muuttuu on kojetaulussa oleva pitkien valojen merkkivalo. Se muuttuu sumuvalojen ollessa päällä himmeämmäksi. Kyseessä kuitenkin on 100% varmuudel bi-ksenon. Mikä neuvoksi? Johtuuko johdotuksesta, koska ksenonit kytketään vain toisen puolen johtoihin? Onko haitaksi ballasteille, jos kokeilen hypyttää molempien puolien liittimet yhteen? Vastatkaa pian, etten ehdi tehdä mitään hölmöä..

Minullakin oli juuri tuo yhdistelmä. Sumuvalot hävisivät pois käytöstä xenonien myötä, mutta pitäisi toimi bixenoneilla. Liikkuvilla ei taitaisi toimia ollenkaan, koska sumuvalot saa katkaisimesta "pakkosyötöllä" päälle. (minun auto oli Italian tuonti..)
Posted: 17.12.2008 21:36
by Perämies
Eipä auttanu johtojen tarkastelu. Kokeilen jossain vaiheessa viel liittää liittimet yhteen. Toivotaan, ettei ballastit hajoa. JOs jollain ideoita viel, niin ilmoittautukoon. Onko muuten normaalia, että xenoni sammuu ensin himmeämmäksi ja vasta sitten kokonaan? Näin minulla, ku sammuttaa pitkät..
Posted: 18.12.2008 14:30
by DJDH
Kyllä niiden kuuluu ihan kertalaakista sammua.
Tutkipas seuraavaksi auton omia valoliittimiä ihan jännitemittarin kanssa. Orta kaveri avuksi räpsimään kytkimiä ja katsele millaisia jännitteitä tulee milloinkin ja millekin liittimelle. Saatko muuten kuvattua xenonsarjan asennusohjetta ja tänne näytille? Siitä voisi hivenen katsoa sarjan sielunelämää.
Posted: 18.12.2008 22:36
by Perämies
Tänään taas pohdin pulmaa. Huomasin, että kun sammuttaa pitkät, niin sumuvalot(?) on päällä noin puoli sekuntia. Valot sammuvat siis kahdessa osassa. Täytyy vielä katsella mittarilla tosiaan, että miten noi johdot oikeen toimii. Ihmetteln vain, et miksi halogeeneillä on toiminut normaalisti. Voin ottaa kuvan kytkentäkaaviosta ja laittaa sen tänne. Vaan eipä se kovin monimutkanen ole... Ootta kyl reiluu ja ennen kaikkea sitkeää porukkaa, ku jaksatta neuvoa. Tänks.
Posted: 19.12.2008 10:01
by AjH
Koitin lukea tarkasti mutta en keksinyt muuta kuin että kytkit johdot kiinni ja ei toimi? Siis mitkä johdot ja mihin, mikä piuha meni mihinkin napaan?
Tuo että joku merkki/muuvalo jää himmeäksi vaikka valo olisi pois päältä katkaisijan mukaan, tarkoittaa yleensä maavikaa jolloin toisen valon/laitteen maa kulkee kyseisen polttimon kautta josta himmeä loisto.
Olisiko esim Xenonin liittimen maanasta jotenkin huonosti, tai tarvisiko ballasti paremman maapiuhan. Hankala paremmin kuitenkaan arvailla kun en noista kytkennöistä siis päässyt selvyyteen.
Edit: samoten toi hidas sammuminen viittaisi siihen että virtaa tulee jotain kautta, mutta liian vähän kunnon palamiseen.
Posted: 19.12.2008 14:40
by Tero Häkli
hehkulampuis tekee just noin mut yleensä xenoni ei syty lainkaan jos huono maa... tai sit toimii strobon tavoin

mut välillä silti henkimaailman juttuja nää

helppo ainakin on kokeilla ylimääränen maa ballastille
Posted: 19.12.2008 15:51
by AjH
Lähinnä siis että jossain kohtaa on maakontaktissa vikaa, huono tapa korjata lisäämällä kokonaan uusi maajohto, itse vika jää sinne kuitenkin ja lisämaajohto voi myöhemmin aiheuttaa myös ongelmia.
Posted: 19.12.2008 21:12
by Perämies
Tässä tämä kytkentäkaavio, jos se valaisis ongelmaa. Eipä oo kovin kummonen. Kokeilen perehtyä asiaan huomenissa. Katson maadotukset ja liitännät kaikki läpi mittarin kanssa. Halogeeni toimii normaalisti, mut ku lyö xenonin johdot kiinni ni ei pelitä oikein.. Henkimaailman juttuja tosiaan..
