Page 5 of 5
Posted: 11.5.2009 21:06
by Pasi Häkli
Pelkästään sisemmissä paloissa on kulumisvarotin etupäässä. Ja oliko sekin vaan toisella puolella.
Levyille ei oo mitään varottimia.
Posted: 11.5.2009 21:31
by Juige
Kiitos vastauksesta. Vielä ku sais varmuuden että mikä on levyjen koko edessä. Äkkiseltään löysin netistä kahta tietoa, joko 280mm tai 256mm
Kumpikohan ny pitää paikkansa?
Posted: 11.5.2009 21:40
by Micco
Oisko varmin tieto vilkasta mittanauhalla autosta?

Posted: 11.5.2009 21:53
by Juige
Micco wrote:Oisko varmin tieto vilkasta mittanauhalla autosta?

joo tuo ois jo tullu suoritettua ku ois auto ny tuossa pihassa. mutta ku ei oo.
vähä ois kiire että saa huomena tilaukseen...
Posted: 11.5.2009 22:00
by JukkaA
Minimi vannekoko kertoo totuuden.
14" = 256mm
15" = 280mm
Posted: 11.5.2009 22:01
by AjH
http://www.brakes4u.co.uk/default.asp
Tuolta löytyi 280mm ja 288mm etulevyjä ton malliseen ja ikäseen Golfiin. Taakse 255mm levyt.
Blackdiamondin listalla Estatet (=farmari?) on 280mm etulevyllä.
Toivottavasti löytyy oikeat levyt laakista.
Posted: 11.5.2009 22:52
by Juige
onkohan tämä ny näin?
tarjoskohan ne mulle sitte motonetista 256mm levyjä tuohon?nimittäin haulla ei kyllä anna mitään muita levyjä ku nuo ku netistä kattoo.
onneks en heti tilannu..
Posted: 12.5.2009 12:15
by Pasi Häkli
Tilasin mäkin joskus Motonetistä passattiin Aten powerdiskit.
Olivat 280mm vaikka 288 piti olla. 288mm ei sitten saanut eli jäi Atet laittamatta.
Posted: 20.11.2009 14:07
by RoccoRacing
Apuva tarttis.. (koitin katella foorumilta entisiä viestejä mut ei sattunu silmään vastauksia)
Eli jarrut hankaa/jumittaa, rengaskin kuumenee välillä ja käry on melekonen.. silloin tällöin.
Puoltaa jarruttaes oikeelle aika reilustikki, joskus kytkintä polettaes het tuntee et autoo hidastuu.. ei aina.
Ongelmana on:
Että sylinterit toimii, palautuu, liikkuu normaalisti, palat on uudehkot, levyt suorat. Eli periaatteessa kaikki toimii.
Vänkärin puolelle vaihdoin abs-tunnistimen kun auto täryytti jarruja hiljasessa vauhdissa jarruttaes, se loppu mut tää kuumentuminen jatku..
Vaihan tunnistimen vielä kuskinpuolellekki, mut sitte loppuu kyl mun osaaminen.
Voiko esim. jarrujen "jakojutussa" olla jokin tukos tms vai mikä vois olla syy?
Posted: 20.11.2009 14:32
by Dubsonic
Ei mulla mitään suoraa vinkkiä ole antaa mut oma auto teki mulle tullessaan sellasta et välillä jarrua painaessa jarrut tuntu vatkaavan eli oletin levyjen olevan kierossa. Mutta kun sitä ei tapahtunut koko ajan niin ei se siitäkään voinu johtua. Ja välillä kun vainoi jarrua niin tuntui polkimessa pieni pykälä sitä painaessa alaspäin. Tuohon ei oikeen ollut itellä edes hyvää arvausta et mistä vika johtuu. Vein auton sitten jonkin ajan päästä kaverille laakkoselle jarrunesteiden vaihtoon ja mulla oli omat jarrunesteetkin mukana eli ATE Super Blue Racing nesteet. Kaveri sano ettei voi vaihtaa heidän koneellaan noita nesteitä kun on jotkut automaattipainevaihtajat jotka paineistaa absiventtiilitkin et sielt lähtee paska ja vesi pois. Sanoin et vaihtaa sitten vaan tavalliset nesteet sinne niil koneil. Ja kas kummaa kaikki jarruviat hävis. Kaveri sano et sinne absiventtiileihin jää paskaa ja vettä joka aiheuttaa ongelmia. Nyt kun järjestelmä on puhdas niin voin itekseni vaihtaa normaalilla tyylillä jarrunesteet parempiin. (jos jaksaa

)
Posted: 20.11.2009 14:43
by RoccoRacing
Juu toi vois olla et joku tukos on jossai ja järjestelmä jättää laahaamaan tän kuskin puolen.. Abs-anturia yks huoltokaveri epäili kans et voi antaa signaalia että toinen puoli jarruttaa joten jarrutetaanpa itekki. Toinen vehon huoltaja taas sano et ei oo tommosest ite kyl kuullukkaa..

En tiiä mitä tekis mut nykytilanne ei oo hyvä. Just lähen aukaseen taas jarruja ku nyt oli emännällä jo kolina kuuluna ja haissu jarrut taas.. petskele!
Posted: 20.11.2009 22:27
by AjH
ABS anturi antaa signaalia? Jos sitä pyörän navassa olevaa anturia meinaa niin sehän pulssittaa aina kun rengas pyörii. ABS yksikkö sen pulssin perusteella sitten päättelee että miten renkaat pyörii vai pyöriikö ollenkaan.
Toki tähän lisätään vielä vetoluiston esto ja ajonhallinta niin pienet pyörintänopeuserot voi aiheuttaa jotain jännääkin.
Noista ei jaksa arvailla enää tarkemmin

Posted: 29.11.2009 14:53
by Santtu Tiainen
Vähän ohi aiheen, mutta onko kellään mitään konstia/kikkaa siihen kun olka-akselista meni toisen jarrusatulan pultin kierteet paskaksi kun tuli "vähän" liian voimakkaasti kiristettyä satulan pulttia

Se ei ole nyt kun yhden kierroksen verran kierteellä joten jotain olisi tehtävä ja pian. Onko ainut konsti vaihtaa koko olka-akseli kun tuo on joku ihme koko (reilu 8mm.) niin ei taida helicoil kierrekkään auttaa tilannetta? Onko paha homma vaihtaa tuo olka-akseli ja mitähän nyrkkipajat semmosesta velottaisi? Onko kellään vänkärin puolen etu olka-akselia ylimääräisenä?
Santtu
Posted: 29.11.2009 15:14
by jjj84
Itselläni sama homma, tällä hetkellä kierteiden välissä liimaa mukana joten pysyy paikoillaan. Seuraavan kerran kun palat vaihtaa niin tarvitsee itsekin keksiä ratkaisu tuohon ongelmaan. Pultin kokoa en tosiaan ole vielä tutkinut, coilin olin itse ajatellut sinne laittaa. Mutta jos kierre ei sovi niin sitten sopiva pitää metsästää jostain... tai sitten joku hitsaamaan reikää umpeen ja tekee uudet kierteet.
Posted: 29.11.2009 16:47
by AjH
Ei sitä kierrettä suoraan onnistu kasvattaa, toki kannakkeeseen joutuu vähän isomman reiän avartaan kanssa. Mutta en uskoisi millin isommalla kierteellä vielä kestävyyden oleellisesti heikkenevän.
Toi kannakkeen kiinnityspulttihan tulee oikeesti aika kevyellä voimalla kii, oliko se ohje joku 70Nm.
Edit: tarkennus, kannakkeen kiinnityksestä puhe yllä, ei satulan.
Posted: 29.11.2009 17:53
by jjj84
AjH wrote:Ei sitä kierrettä suoraan onnistu kasvattaa, toki kannakkeeseen joutuu vähän isomman reiän avartaan kanssa. Mutta en uskoisi millin isommalla kierteellä vielä kestävyyden oleellisesti heikkenevän.
Toi pulttihan tulee oikeesti aika kevyellä voimalla kii, oliko se ohje joku 70Nm.
Ei muuten sanottu mikä vehje on kyseessä.
Itse oletin että kyseessä on golf, jossa satulan liukutapit kiinnittyvät suoraan olka-akseliin (280mm levyt), eikä kannakkeeseen kuten yleensä. Eli itselläni ainakin on liukutapin vastakierre sökönä, joka pitäisi korjailla.
Posted: 29.11.2009 21:44
by AjH
Siis satula ei tule kannakkeeseen vaan tolppaan kiinni? Vai oliko se niin että kannake on kiinteä osa tolppaa, semmostahan näissä kyllä on. Toki se ei mitään meinaa missä se liukutappi on kiinni, kunhan satula pelaa.
Automallin ilmoittaminen kysymyksen yhteydessä olisi OLEELLISTA oikean tiedon saamiseksi. Samoin kannattaa aika yksityiskohtaisesti selittää ongelma, esim tässä mistä ruuvista ja kierteestä on kyse. Korjausmetodit ovat aika vaihtelevia pultista ja kierteestä riippuen.
Ei täällä kukaan meedio ole että tietäisi automaattisesti mistä mallista tai ruuvista kunkin kysyjän kohdalla on kyse. Kysymyksen esittäjälle on tietysti itsestään selvää mitä kysymyksellään tarkoittaa

Posted: 30.11.2009 6:29
by Santtu Tiainen
Joo auton tyyppihän se jäi ilmoittamatta eli auto on -06 74kw tdi variantti Golf. Siitä olka-akselista mihin se liukutappi tulee niin siitä on ne kierteet menny. Vähän kun olen tässä pähkäillyt niin taitaa olla ainoa varma ratkaisu olla vaihtaa/vaihdattaa koko olka-akseli. Onko suurinpiirtein tietoa mitä korjaamot tuommosesta operaatiosta velottaisi?
Posted: 30.11.2009 11:27
by jjj84
OEM osilla ja volkkarilla:
Olka-akseli 189€
Työt 1,5-2h (ohjeaika 1,5h) x tuntiveloitus = n. 160€
= 349€
Ja oletus on että kyseessä on vielä neloskoppanen golffi
Posted: 6.12.2009 11:15
by Santtu Tiainen
Joo tuli romuttamolta haettua koko napa hintaan 80€, jossa oli kiinni:
olka-akseli
laakeri
alapallo
abs-anturi
jarrukilpi
napa
Tarkoitus oli vaihtaa tuohon irto napaan ainakin uusi alapallo ja uudet liukutapit kun ei se maksa paljoa mutta onkohan muille vielä vaihto tarvetta (pyörän laakeri?) kun osilla on ajettu 150tkm.?
Santtu
Posted: 6.12.2009 14:09
by Tero Häkli
laakeri on niin helppo ja halpa vaihtaa kun palikka viä irti niin vaihtasin senkin samalla
Posted: 9.12.2009 20:52
by Santtu Tiainen
No niin tulipa korjautettua tuo olka-akselin kierre ihan helicoil kierresarjalla ja tuohon liukupulttiin laitettiin normaali 8mm kierre. Pitää palauttaa uusi olka-akseli romikselle takas jos ne sen huolii.
Posted: 10.12.2009 13:03
by jjj84
Valotappas paremmin tuota projektia.. siis olka-akseliin tehtiin M8 helicoilkierre? Mites liukupultti, siihen vanhan kierteen päälle vedettiin vain uusi kierre samassa M8 koossa?
Itse availin oman tuossa edellispäivänä, ja tällä hetkellä alimmainen liukutappi on loctiten voimalla kiinni, tosin pysyy silläkin mutta voisi sen aina tehdä oikeaoppisesti kuntoon.
Posted: 10.12.2009 17:30
by Santtu Tiainen
jjj84 wrote:Valotappas paremmin tuota projektia.. siis olka-akseliin tehtiin M8 helicoilkierre? Mites liukupultti, siihen vanhan kierteen päälle vedettiin vain uusi kierre samassa M8 koossa?
Juurikin tuolla tavalla tehty.
Re: Jarrut
Posted: 7.6.2012 14:20
by Apa
Passattiin olisi edessä jarruremontti. Etujarruihin tuli eilen laitettua uudet liukatapit&rasvat. Näytti vaan siltä, että palat ja levyt rupeaisi olemaan vaihtokunnossa. Paljonko on vaihtoraja 288x25mm levyllä? Rupesi sitten kiinnostamaan nuo ferodo jarrupalat ja zimmermanin levyt. Mutta mutta, onkohan nuissa ferodo:n paloissa mukana se kulumisen tunnistin???