Page 5 of 16
Posted: 20.12.2008 20:31
by Perämies
Noniin. Sain valot toimimaan. Vieläkään en tiedä mikä oli ongelmana. Jotenki se liittyi toiseen polttimon liittimeen. Siihen vapaaksi jäävään, ku mun xenonit kytketään vain toisen puolen liittimeen. Alkoi pelittää heti, kun laitoin tavallisen halogeenipolttimon vapaaseen liittimeen. Nyt mulla palaa konetilassa sitten yks ylimääräinen polttimo. Ratkaisu on väliaikainen. Pitää käydä kyselemässä saako jostain sellaista vastusta tai jotain konkkaa, mikä vastaisi samaa vastusta kuin polttimo, ku se näyttää toimivan. Bi-xenonin toimintaperiaatekin selvisi mulle. Sehän on sellainen liikkuva systeemi kuin edellä on esitetty...
Posted: 20.12.2008 22:12
by AjH
Lasketaan ensin polttimon virta: P=U*I -> I=P/U -> I=55/12=~4,6 (Olikos se 55W, tohon kaavaan sijottamalla saa muillakin polttimotehoilla kuitenkin laskettua)
Sitten vastaava vastusarvo: U=R*I -> R=U/I=12/4,6=2,6 ohmia, 14,4 voltilla laskettuna tulee 3,8 ohmia.
Ja tehonkestoa pitää olla se 55W eli käytännössä 50W löytyy ja sitten seuraava on jo pitkälle isompi. Eli kannattaa valita vähän isompi vastus jolloin 50W tehonkesto pitäisi riittää. Lämpönä tuo teho katoaa eli palikka käy kyllä kuumana.
Luulisi kyllä itseasiassa pelittävän kunhan siellä liikkuu virtaa että tunnistimet tietää jotain olevan kytkettynä. Voi siis olla että jopa kymmen/satakertainen vastus riittäisi toimintaan, silloin ei lämpö olisi ongelma eikä koko.
Varmaan siellä joku automatiikka haistelee ettei mene virtaa läpi niin katkaistaan virta kokonaan ja aiheuttaa sitten ihmeellisyyksiä valoissa.
Posted: 20.12.2008 23:50
by Tero Häkli
kenoonivaloihin saa sarjaa mikä vie sen 55w virtsaa... olisko ollu 25€ paikkeilla, ne on kyl ballastin liittimillä mut vaihdettua ne tietty saa.... olisko 6x6cm kokonen se vastuspalikka eli ei hirveesti lämpee. uusimman canvehkeet vaatii ton vastuksen aina... siinä on relesarja samassa
Posted: 21.12.2008 0:14
by Perämies
Jep kiitoksia. Käyn kyselemässä autosähköliikkeestä tai jostain. Lämpiäähän tuo halogeenikin ihan kivasti. Eikä se oo kovin järkevää, et valoa loistaa konepellin alta...

Posted: 21.12.2008 11:27
by Nixu
Minkäs tyyppinen xenonpolttimo on vakiona passat 3b:ssa ?
Pamahti tänään toinenpuoli pimeäksi ja huomenna auto menossa kuitenkin pajalle jarruhuoltoon,saavat samalla vaihtaa sitten uuden polttomonkin

Posted: 21.12.2008 11:29
by Tero Häkli
kallis

tarvikesarjan saa halvemmalla =)
Posted: 21.12.2008 11:40
by Pasi Häkli
Niin ja varmasti tulee selkeä sävyero, jos vaan toisen polttimon vaihdatat uuteen.
Posted: 21.12.2008 12:50
by Nixu
Autossa kun on jo xenonit vakiona,niin ei viittis alkaa virittelemään mitään tarvike sarjoja..
Meinasinkin,että jos nyt ensin vaihtais tuon palaneneen ja myöhemmin vielä sen toisen puolen.
Onkohan se mahdollisesti mallia D2s ?? Näyttäis vaan saavan melko edullisesti ainakin noita:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... 206000K%22
Ja D1s malli on 59e kpl..
Tuolla hinnalla vaihdan kyllä molemmat samantien

Posted: 21.12.2008 12:55
by Tero Häkli
hämärä muistikuva et olis d2s
Posted: 21.12.2008 13:38
by Nixu
Näyttäis olevan kaikissa volkkareissa D2s.Ainakin xenonvalot.com listan mukaan.
http://www.xenonvalot.com/Applicationli ... _Xenon.pdf
Posted: 22.12.2008 10:20
by Nixu
Outoa..illalla kun tulin töistä kotiin niin molemmat valot taas paloivat!?!
Onkohan mahdollisesti kosteus tehnyt temppuja kun on niin märkää keliä.Ihmeellistä kyllä,ku ei ole edes mikään jälkiasennussarja kyseessä.Tiedä sitten kuinka normaalia tollanen on...
Posted: 22.12.2008 13:27
by Pasi Häkli
Voi olla että polttimo on sen verran sökönä ettei syty joka kerta.
Posted: 22.12.2008 18:24
by Nixu
No pitää tilata uudet polttimot tuolta xenonkaupalta.Ja kun hintaa ei ole ku toi 30e kpl niin molemmat samantien uusiksi.Varmistelin jo tuolta hinnan ja sopivuuden.Eli passatissa on se D2s polttimo.
Aikas edullisesti noita myyvät,kun vastaavat Philipsin polttimot toisessa paikassa 80e kpl

Posted: 11.1.2009 19:07
by Kiviharju
Uskaltaakohan tuohon 3C Passattiin kokeilla xenon sarjaa ilman vastuksia ja lisä releitä, voiko sieltä mennä joku rikki?? Ja onko mitään mahdollisuuksia että se toimisi??
Pia:llahan oli muistaakseni jälkiasennus xenonit Passatissa. Tarviko niihin vastuksia?
Posted: 11.1.2009 19:28
by Tero Paalanen
^Uskaltaahan niitä kokeilla.
Tosin sytyttää kyllä häiriövalon melkolailla varmasti.
Emännän pasuunassa on Piritekiltä tilattu sarja jonka mainostetaan toimivan ilman mitään lisävastuksia.
Ja hyvinhän nuo tuntuu toimivan. Ainut et ajovaloautomatiikka pitäisi kytkeä pois päältä, ettei aina tartte laittaa parkkeja päälle ennen starttaamista, muuten saattaa häiriövalo syttyä.
Kaverini on yrittänyt tuollaiseen 3C Passattiin laittaa xenonsarjaa lisävastuksilla, muttei saanut toimimaan settiä vaikka lisävastukset olikin välissä, joten suosittelen tilamaan setin tuolta piritekiltä jos haluaa olla 100% varma et setti toimii.
Tai sitte vaa rohkeasti koittamaan saatko lisävastuksilla normi muutossarjan toimimaan.
Posted: 11.1.2009 20:00
by Kiviharju
Soittelin tästä asiasta Kotkalaiseen autosähköliikkeeseen, ja he eivät edes tienneet että jonkin vastussarjan joutuisi laittamaan, eivät olleet ikinä kuulleetkaan sellaisesta.
Toinen vaihtoehtohan olisi, että hommaa tuollaisen 50w sarjan, sen ei pitäisi lisävastuksia tarvia...
Oliko teillä lyhyissä sarja? Jos oli saiko polttimon asennettua sillä alkuperäis sovitteella/kiinnityskappaleella?
Posted: 11.1.2009 20:57
by Kiviharju
Tuli sitten tilattua Piritekiltä sarja.
Jos tuo toimii hyvin, tilaan jossain vaiheessa pitkiinkin samanlaisen...
Posted: 11.1.2009 21:23
by Pia
T.Kiviharju wrote:Tuli sitten tilattua Piritekiltä sarja.
Jos tuo toimii hyvin, tilaan jossain vaiheessa pitkiinkin samanlaisen...
Hyvin se toimii, ite kans otin kokeeks yhen sarjan. Toinen tulee vielä pitkiinkin.
Mut semmonen pieni vibaus siinä kävi että lähettivät tilatun 5000K sarjan tilalla 4300K sarjan. Pieni vahinko sattunu niille. Laitoin asiasta @postia mutta eipä vastattu mitään...
Posted: 11.1.2009 21:55
by Tero Häkli
yleensä uudemmissa ei toimi pelkkä vastussarja jos can-väylä, vaatii relesarjan ja vastukset
Posted: 11.1.2009 22:07
by Kiviharju
Mut semmonen pieni vibaus siinä kävi että lähettivät tilatun 5000K sarjan tilalla 4300K sarjan. Pieni vahinko sattunu niille. Laitoin asiasta @postia mutta eipä vastattu mitään...
Nyt kun tilasin, ei ollut muuta saatavanakaan kuin tuo 4300K sarja... Saahan niihin sitten uudet polttimot, jos siltä näyttää.
Posted: 12.1.2009 22:02
by Killer
Ei siitä kannate välittää että sävy on tuo 4300K. On itseasiassa parempi vielä kuin tuo 5000K, enemmän irtoaa valoa (Lumen) ja näyttää paremmin esim märällä asfaltilla. Eikä herätä niinkän paljoa huomiota esim virkavallan ja katsastusinssien silmissä!
Posted: 12.1.2009 22:08
by Kiviharju
^Niin minäkin ajattelin, mutta en usko että näin uudessa autossa herättää xenonit niin paljon huomiota, kuin vanhassa 316i bemarissa(tässä meidän kylällä on sellainen jonkin aikaa pyörinyt=)
Täytyy koittaa, että kummissa tuosta sarjasta on enemmän hyötyä, pitkissä vai lyhyissä. Puolikkailla olen kyllä tullut tähän asti suht hyvin toimeen, mutta pitkiin kaipaan enemmän tehoa...
Posted: 12.1.2009 22:37
by Pia
Killer wrote:Ei siitä kannate välittää että sävy on tuo 4300K. On itseasiassa parempi vielä kuin tuo 5000K, enemmän irtoaa valoa (Lumen) ja näyttää paremmin esim märällä asfaltilla. Eikä herätä niinkän paljoa huomiota esim virkavallan ja katsastusinssien silmissä!
Joo kyl mä tiän, mut kyse oliki siitä mitä tilauksessa lukee. Olisivat voineet kysyä että passaako lähettää toisenmoinen sarja. Periaatteen ihminen ku oon.

Posted: 20.1.2009 15:57
by Kiviharju
Hyvin tuntuu toimivan Piritek:in xenon sarja pitkissä, ei ole polttimon vikavaloa sytytellyt. Paitsi kun oli johdon väärinpäin, kun toista laiton paikalleen, eka meni tuurilla oikein
Näyttäisi ainakin siltä että näkee helvetin paljon paremmin kuin halogeeneilla
Pia/Tero:
Miten laitoitte noihin lyhkäsiin tuon sarjan, joutuuko siihen xenon polttimon kiinnittämiseen hankkimaan jonkin adapterin??? Ei ainakaan tuollaisenaan saa mitenkään sopimaan siihen, johtoja katkomatta...
Posted: 20.1.2009 16:13
by Tero Paalanen
http://www.piritek.com/shop/product_details.php?p=556
Tuollaisella sarjalla ne saa helpoiten.
Tai sitte katkaiset sen alkuperääsen polttimonkiinnikeen siten et saat käytettyä niitä.
Nii ja jos käytät sitä alkuperäistä kiinnikettä ni joudut hieman leikkaamaan siitä xenonpolttimossa olevaa kumisuojaa jotta saat sen paikalle.
Posted: 20.1.2009 22:00
by AjH
Kuinka nopeasti pitkät syttyy kun on Xenonit? Oma mielikuva on että ei olisi kovin hyvät jos vähänkään useammin tarvii lyhyillä käyttää kun ei ehdi lämmetä ja valoteho on olematon ennen lämpenemistä.
Posted: 21.1.2009 11:53
by Tero Paalanen
^Kyllä ne aika nopeasti syttyy.
Sanoisin et ekalla kertaa menee n.4 sekuntia ennenkuin saavutetaan täys valoteho.
Näin ainakin ittellä, mut tuntuu kyllä et noi 50 wattiset on vähä hitaammat syttymään kuin normi 35 wattiset.
Tosin kun vastaantulevan auton takia tiputtaa lyhkäsille ja heti kohtaamisen jälkeen takasi pitkille ni silloin tuo syttyminen on aikalailla välitön.
Posted: 25.1.2009 10:24
by Matias Suominen
Se syttymiseen menevä aika riippuu ihan ballastista. Esim. itselläni on lyhyissä OLLO-xenonsarja ja pitkissä oli VVME:n sarja. OLLOt syttyivät huomattavasti nopeammin, koska niissä käytetään "sitä uudempaa ballastia"
golf 3 ballastin paikka
Posted: 25.1.2009 17:56
by vez
Mihin olette mk3 variantissa piilottanu ballasteja itse pitäis saada maskin taakse 2 kpl laitettua. Ilmastoinnin kenno tuntuu vielä hyvin tilaa + 1Z:n iso jäähdytin
Re: golf 3 ballastin paikka
Posted: 25.1.2009 18:03
by Kemizti
vez wrote:Mihin olette mk3 variantissa piilottanu ballasteja itse pitäis saada maskin taakse 2 kpl laitettua. Ilmastoinnin kenno tuntuu vielä hyvin tilaa + 1Z:n iso jäähdytin
Lukkopellin ja syylärin/ilm.kennon väliin mahtuu kun vähän säätää ja näprää.. =) ja on hyvin piilossa..
Posted: 25.1.2009 18:41
by vez
joo itsekkin katselin varmaankin samaa paikkaa joutuisi vaan jyrsimään muovia pois että mahtuisi ballastit sinne ja toisella puolella on konepellin avausvaijeri joka vaikeuttaa hommaa
Posted: 25.1.2009 20:06
by Kemizti
^ ei kyllä mitään joutunu jyrsimään, sinne ne sujahti kun vähä väänteli ja käänteli..
Posted: 25.1.2009 21:59
by vez
onko kuvaa asennuksesta miten ne on sinne "tungettu" ?
Posted: 25.1.2009 22:13
by Kemizti
Eipä tullu otettua ja autokin on nykyään pirkkalan avk:lla, että ei pysty enää ottamaankaan.. mutta vähän mielikuvitusta ja järjenkäyttöä, niin kyllä ne sinne sujahtaa..

Posted: 31.1.2009 22:06
by Kiviharju
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta kuinka helvetissä tuolla linkin adapterilla saa muka sen polttimon paikalleen. Me tänään kahteenpekkaan tunti mietittiin ja pyöriteltiin, mutta ei saatu polttimoita mitenkään paikalleen
Ajattelin että hommaan irto osina tuollaiset alkuperäiset polttimon kiinnikkeet, ja muokkaan niistä adapterit noille xenon polttimoille.
Ellei nyt joku kerro jotakin kikkaa, kuinka noilla Piritekin adaptereilla polttimon saa paikalleen

Posted: 1.2.2009 12:24
by Tero Häkli
eiös toi lyödä vaan sen vakirautalärpäkkeen tilalle ja painetaa ja käännetään paikoilleen ?
Posted: 1.2.2009 12:55
by Kiviharju
Se vakio kiinnike on muovinen, ja sen kiinnitys "hampaat" on ihan erilaiset kun tuossa pelti lätkässä...
Tuon peltikiinnikkeen hampaat tulevat polttimonkannan piuhojen (ala)puolelle, kun niiden pitäisi tulla lampun (ylä)puolelle...
Milläs Tero.P on nuo paikalleen laittanut 3C:hen??
Re: golf 3 ballastin paikka
Posted: 1.2.2009 18:42
by kotka
vez wrote:Mihin olette mk3 variantissa piilottanu ballasteja itse pitäis saada maskin taakse 2 kpl laitettua. Ilmastoinnin kenno tuntuu vielä hyvin tilaa + 1Z:n iso jäähdytin
Onko ne ihan pakko piilottaa.. Onhan siellä tilaa vaikka muille jakaa.Omassa on 4 ballastinta valojen takana konehuoneen puolella, eikä ne ketään haittaa

3C:hen xenonit
Posted: 1.2.2009 19:31
by AeroR
Tervehdys, olen kans melko uusi Passatin omistaja ja koska vakio valot ovat luvattomat heikot, niin koitin asentaa xenon-sarjaa mutta polttimot eivät sopineet paikalleen ainakaan alkuperäisellä kiinnikkeellä. No tilasin xenonkaupasta mukamas sopivan kiinnikkeen, mutta ei silläkään niitä paikalleen saa. Epäilen että yhtenä syynä on muovisen lampunkannan liika paksuus, metallisella kannalla oleva xenon voisi sopia. Kertokaa nyt kuinka toi asennus on teidän 3C:hen tehty ja mikä oli xenonin merkki ja tarvittiinko adapteria. Kiitos jo etukäteen.
AeroR
Posted: 1.2.2009 19:56
by Pia
http://www.piritek.com/shop/product_details.php?p=416 Toimii 100% varmuudella.
http://www.piritek.com/shop/product_details.php?p=556 Ja nämä tilaat kans.
Niillä onnistut ihan varmasti ja kyllä näkee!
Nim. Kokemusta on.
Posted: 1.2.2009 20:32
by Kiviharju
^ Kyselinkin tuolla ylempänä jo...
Miten helvetissä nuo sovitteet oikein toimivat? Eilen tunti äherrettiin, eikä saatu millään noita sopimaan...
Posted: 1.2.2009 21:46
by Pia
Tero ottaa huomenna kuvan kuinka ne meillä sinne laitettiin. Tosin me käytettiin niitä alkuperäsiä kiinnikkeitä ku ei hokannu tilata siinä samalla.
Posted: 3.2.2009 21:05
by AeroR
Kyllä vieläkin hieman epäilyttää, kun sain oheisen vastauksen xenonmyyjältä
Sen verran on tietoa, että Passatti pitää ohjelmoida xenoneille. Muuten
valot vilkkuu ja ei syty yms. ja vikailmoitus tulee. Jos ohjelmointi ei
jostain syystä onnistu (esim. pitkille), sitten pitää asentaa releet ja
vastukset (50W vastus). Enpä tiedä myöskään tuosta uuden Passatin
polttimon kiinnityksestä.
Onko tää nyt totta vai kuinka se nyt oikein menee.
AeroR
Posted: 3.2.2009 21:31
by DJDH
Olikos passatissa nyt niin että vag-comilla näpsäytetään "xenonit päälle", eli ohitetaan jännitteenalennin?
Posted: 3.2.2009 21:56
by Pia
Vielä viimeisen kerran. Tuolla piritekin sarjalla saa xenonit toimimaan Passat 3C:ssä ilman mitään virityksiä. Johdot kiinni auton omiin + ja - johtoihin ja wolá johan toimii. Kantana toimii H7:t molemmissa sekä lyhkäsissä että pitkissä. Sitä en tiedä mitä erikoista noissa piritekin sarjoissa on että ne toimii pelkästään johdot yhdistämällä.
Omassa passatissa on juurikin tuo sarja, ja toimii ku junan vessa. HYVIN harvoin sytyttää merkkivalon polttimon rikkoutumisesta mutta siitä selviää sammuttamalla auton ja käynnistämällä sen parkit päällä. Autoa ei kuitenkaan tarvitse joka kerta näin käynnistää. Valoautomatiikan voi käydä liikkeessä testerillä kytkemässä pois jos auton käynnistys parkeilla tuottaa harmaita hiuksia.
Kiitos, anteeks ja näkemiin...
Posted: 3.2.2009 22:12
by Tero Häkli
sulla hyvä yksilö

tuntuu olevan vähän tapauskohtasta ... vaikka sama auto niin toisessa pelaa ilman vastuksia ja toisessa ei, ite juur laitoin kans yhteen passattiin ja pelaa ilman mitään, ja jonkin aika sitte laitoin samallaiseen niin vaati vastukset ja relesarjan... tosin toinen oli pari vuotta vanha ja toinen 08 loppupuolelta mille ei kelvannu ilman
olis tullu mieleen niin olisin tuonu mökille testiin merkinsammuttelijan pialle, olis kokeillu vaikuttaako mitään, ilmatteeks olisit saanu

ei o 08 autoille kelvannu noi pelkät häiriövalonpoistajat ... about 2000 luvun alun autoille ne kelpaa
ihan mahtollista et vag-comilla saa skulaamaan, ei o tullu kokeiltua, tarvii huomenna leikkiä työnantajan pasaatilla

Posted: 3.2.2009 23:03
by Kiviharju
^Mulla toimii tuossa 04/08 ostetussa ainakin pitkissä xenonit ilman mitään ongelmia, senkun laittoi piuhat kiinni ja käyttöön. Perjantaina olisi tarkoitus laittaa lähivaloihinkin... Toivottavasti toimii yhtä helpolla.
Posted: 3.2.2009 23:30
by Tero Häkli
menee näköjään millain sattuu sitte =)
Posted: 4.2.2009 20:32
by AeroR
Lisätään löylyä, kun kerran aloitettiin.
Kuinkas T.Kiviharju onnistuit noiden kiinnikkeiden kanssa, kun edellisessä viestissä ihmettelit niiden toimintaa.
Olen kokeillut niitä muovisia VW adaptereita, mutta ei sopineet, noita peltisiä H7 kiinnikkeitä en ole vielä kokeillut.
Voiko noissa alkuperäisissä kiinnikkeissä olla eroja eri vuosimallien välillä.
Oma autoni -06, 3.2 4-Motion.
Voisko joku laittaa valokuvia tai kertomuksia projektista.
AeroR
Posted: 4.2.2009 21:52
by Tero Paalanen
Nyt näköjään Piritekin sarjojen hinnat ovat tippuneet.
Ja samalla mainospuheista on hävinnyt tekstit jossa sarjan luvataan toimivan uudemmissa autoissa ilman mitään rele-/vastussarjoja

Eli ilmeisesti nämä halvemmat sarjat eivät toimi esim. 3C passatissa suoraan.
Kannattaa varmistaa toimivuus jos tuolta nyt tilaa.