Page 2 of 2
Posted: 26.10.2007 12:56
by vpr
Minkä arvosia tollaset 3kpl hella ralllye 3000 lisävaloo olis.Löytyy varastosta tommoset ja aattelin pistää myyntii...
Posted: 9.11.2007 11:07
by Tico
Golffiin keulalta Bosch 225 + xenon. On pikkunen ero normiin verrattuna. Kun raskis vain omiin valoihin ostaa xenon umpiot kun ei ole pelkkiä lissejä vissiin saatavana noihin umpioihin.
vpr wrote:Minkä arvosia tollaset 3kpl hella ralllye 3000 lisävaloo olis.Löytyy varastosta tommoset ja aattelin pistää myyntii...
Eiköhän noista n. 150€ revitä, eivät ole kuitenkaan mitän kiinanmatin tekeleitä.
Posted: 24.11.2007 21:11
by jiisimula
Miten mahtaa valoteho pärjätä, kun itsellä H4 bi-xenon + H1 xenon? (H4+H1 umpio siis..)
Posted: 26.10.2008 14:09
by vinDIESEL
Oletteko rakennellut passatteihin itse lisävalotelineet vai onko saatavissa jonkinnäköisiä mallikohtaisia?
Posted: 26.10.2008 21:00
by DJDH
3B:hen saa merkkikohtaiset telineet. Tulee etupalkkiin kiinni ja lattaraudan pätkät tulee maskin alimman rivan paikkeilta ulos. Niihin menee jotkin pienet ja kyvyet lisäpitkät, esim. Hellan 200ff:t. Isommat tulee niin ylös, että haittaavat jo näkyvyyttä eteenpäin. Isommat kannattaa laittaa kilvenaluslevyllä.
Posted: 27.10.2008 9:46
by paerikss
Portterissa on ollut jo monta vuottaa kiinni Hellan Luminator Chromium Celisit, olleet todella hyvät ja laadukkaat. Oudointa on se että en kertaakaan ole vaihtanut niihi polttimoita, ja pari vuotta ajelin pääsääntöisesti öisin (292km matkaa) eivätkä ole palaneet.
Olin yllättynyty siitä kuinka Paskatin pitkät riittä, xenonit on vain lyhkäisissä. Laitoin ladukkaat polttimot pitkiin, taitaa jäädä xenonien asentaminen väliin.
Posted: 27.10.2008 22:57
by Juhakuu
Minulla on tuossa 3b:ssä bosch 225:t xenoneilla ja valoa riittää aika komiasti. Lamput on vedetty suoraan puskuriin kiinni, kun kerran edellinen omistaja oli siihen reijät päättänyt tekasta...
Muuten suosin kilpitelineitä, ne on nätti laittaa nillä "kierreniiteillä" puskuriin kiinni ja poistettaessa kaikki rosot jää kilven taakse piiloon.
Posted: 28.10.2008 10:02
by Nixu
Mistäs noita lisävalotelineitä kannattaa kysellä?
Posted: 28.10.2008 10:38
by Kale
Kuulemma löytyy ihan autotarvikeliikkeistä.
Posted: 28.10.2008 16:10
by DJDH
Juhakuu wrote:Muuten suosin kilpitelineitä, ne on nätti laittaa nillä "kierreniiteillä" puskuriin kiinni ja poistettaessa kaikki rosot jää kilven taakse piiloon.
Pah, suoraan kahdella M12 pultilla etupalkkiin. Ne 2 reikää jää silti sinne kilven alle piiloon. Valotkin pysyy paremmin paikallaan ja säädöissä kun ne on kunnolla autossa kiinni. Golfin kilvenaluslevystä voit arvittaessa vaikkapa hinata autoa.
Posted: 29.10.2008 10:52
by Juhakuu
DJDH wrote:Juhakuu wrote:Muuten suosin kilpitelineitä, ne on nätti laittaa nillä "kierreniiteillä" puskuriin kiinni ja poistettaessa kaikki rosot jää kilven taakse piiloon.
Pah, suoraan kahdella M12 pultilla etupalkkiin. Ne 2 reikää jää silti sinne kilven alle piiloon. Valotkin pysyy paremmin paikallaan ja säädöissä kun ne on kunnolla autossa kiinni. Golfin kilvenaluslevystä voit arvittaessa vaikkapa hinata autoa.
Tapoja on monia, mutta edellä mainutulla tavalla olen siirtänyt samaa telinettä useamman auton välillä ja aina on asennus onnistunut.
Toki paremmin kiinnitetty on vakaampi.
Posted: 30.10.2008 12:32
by Miksu
Multa löytyy sitten Hellan Comet 330 ovaalin muotoiset tarvitsevalle.
Myyntipalstaa voipi käydä lukasemassa...

Posted: 3.11.2008 17:29
by kotka
Auttakaa tietämätöntä..
Uusissa lisävaloissani on lasin alareunassa kaksi referenssilukua: 17,5 ja 37,5.
Saanko itse valita kumpaako käytän, vai mistä ne sinivuokot ottavat oikean referenssiluvun?
Valot ovat uudet Hella 3003, eikä mitkään omituisemmat.
Posted: 3.11.2008 17:41
by DJDH
Sitä saa molemmilla referensseillä. Pakkauksesta voi hellan kohdalla tarkistaa kumpi malli on oikeasti kyseessä. 17,5 ja 37,5:lla on eri tuotenumerot. Jostain joskus luin/kuulin että jos lasissa on kaksi eri arvoa, on "virallinen" arvo se pienempi.
Vaalealasisessa 17,5 on 121 loppuinen tuotekoodi, 37,5 vastaavasti 021 loppuinen koodi. Sinisissä vastaavat 17,5 131 loppuinen ja 37,5 031 loppuinen. Nämä siis 3003, ei 3003 compact.
Posted: 3.11.2008 18:34
by kotka
DJDH wrote:Sitä saa molemmilla referensseillä. Pakkauksesta voi hellan kohdalla tarkistaa kumpi malli on oikeasti kyseessä. 17,5 ja 37,5:lla on eri tuotenumerot. Jostain joskus luin/kuulin että jos lasissa on kaksi eri arvoa, on "virallinen" arvo se pienempi.
Vaalealasisessa 17,5 on 121 loppuinen tuotekoodi, 37,5 vastaavasti 021 loppuinen koodi. Sinisissä vastaavat 17,5 131 loppuinen ja 37,5 031 loppuinen. Nämä siis 3003, ei 3003 compact.
Mutta enhän minä suinkaan kuljeta mukanani pakkausta sinivuokkojen takia.. Ja totta kai ne ovat 17.5, jos minulta kysytään
Eli tolla referenssiluvulla ei liene mitään tekoa, laitanko ko. valoihin xenonit vai en?
Posted: 3.11.2008 20:29
by makevw
http://kotisivu.dnainternet.net/marko.l ... illaan.jpg
Tuollaisilla raudoilla minulla on bosch 225:t kiinni golffissa. Tosin jouduin tekemään tuosta lampun kiinnikkeestä vielä alaspäin rekkarin alle tukiraudan, muuten meinasi väpättää kun ovat sen verta raskaat valot. Mutta hyvä tuli noin. Ovat vähän korkeammalla kuin rekkarin taa tulevalla telineellä.
Tuli tuossa mieleen, että miten vaikuttaisi jos noihin sinilasisiin valoihin laittaisi xenonit sisään. Ainakin noilla halogeeni polttimoilla antaa valkoisempaa valoa kuin kirkaslasinen.
Posted: 3.11.2008 20:59
by DJDH
kotka wrote:Eli tolla referenssiluvulla ei liene mitään tekoa, laitanko ko. valoihin xenonit vai en?
Juu, ei niin mitään merkitystä. Sanomista tulee vaikka niissä lukisi ref 12,5. Meinasin sillä referenssillä että 17,5:llä ja 37,5:llä on valokuviossa aika suuri ero. Siitä paketista näkee kummat ne on. Virkavallalle kelpaa se 17,5, eli saa palaa omien pitkien kanssa yhtäaikaa jos/kun kokonaisreferenssi on/jää alle 75. Eli suomeksi 17,5+17,5 + 20+20 = 75.
37,5+37,5 on taas yksinään sen 75.
Jos laitat xenonit, niin jätä omiin pitkiin halogeenit. Xenonit syttyvät ekalla kerralla todella hitaasti ja eivät kestä jäähtymättä kovin pitkiä välisammutuksia. Itse olen laskenut että n. 20sek sammutus välillä ei vielä jäähdytä liikaa, vaan valo kirkastuu muutaman sekunnin. 30sek ja yli, niin kirkastuu yli 15sek. Nämä siis omilla peltoauton xenoneilla pitkissä.
Posted: 3.11.2008 21:03
by DJDH
makevw wrote:Ainakin noilla halogeeni polttimoilla antaa valkoisempaa valoa kuin kirkaslasinen.
Valo näyttää valkoisemmalta, mutta todellisuudessa candeloita on vähemmän kuin kirkaslasisissa. Kirkaslasiset siis näyttävät oikeasti enemmän valoa. Sininen lasi vaan suodattaa osan aallonpituuksista pois.
Jos olis ylimääräset h3 kannalla olevat polttimot, niin voisin kyllä kokeilla firman autossa miten xenon vaikuttaa noissa. Luulisin kyllä että parhaamman lopputuloksen saa kun laittaa sen xenonin kirkaslaiseen umpioon. Noista 225: sista kyllä saa kunnon kaapeleilla ja polttimoilla jo ihan kelpo tehot.
Posted: 3.11.2008 21:14
by kotka
DJDH wrote:makevw wrote:Ainakin noilla halogeeni polttimoilla antaa valkoisempaa valoa kuin kirkaslasinen.
Valo näyttää valkoisemmalta, mutta todellisuudessa candeloita on vähemmän kuin kirkaslasisissa. Kirkaslasiset siis näyttävät oikeasti enemmän valoa. Sininen lasi vaan suodattaa osan aallonpituuksista pois.
Jos olis ylimääräset h3 kannalla olevat polttimot, niin voisin kyllä kokeilla firman autossa miten xenon vaikuttaa noissa. Luulisin kyllä että parhaamman lopputuloksen saa kun laittaa sen xenonin kirkaslaiseen umpioon. Noista 225: sista kyllä saa kunnon kaapeleilla ja polttimoilla jo ihan kelpo tehot.
Kyllä tuo xenonhommeli on ihan selvä, että tarvitsee kaverikseen halogeenit.
Aikaisemmat valot olivat kirkkaat Boschin 225:set (37,5 ref.)ja niissä xenonit, kyllä näki. Käsittääkseni ei ole minkäänlaista lainrikkomista, koska kyllä kai noita xenonsettejä pitäisi saada lisävaloihin asentaa. Niissä ei nuo hyväksynät mene ihan ajovalojen mukaan, kai.
Suoralla varalaskulentokentällä valoa löytyi vielä 800 metrin päästä. Vastaan vaan tulee entistä enemmän valonvilkauttelijoita

Posted: 4.11.2008 9:16
by Killer
Eilen tuli iskettyä keulalle Hellan 220 (37,5 ref) sinisillä laseilla.
Pikatestin perusteella sitä valokeilan pituutta tuli reilusti lisää mitä hainkin.
Loppuviikosta enemmänkin kokemuksia kun tulee etelässä käytyä ajelemassa.
Posted: 4.11.2008 11:56
by Tero Paalanen
Käsittääkseni ei ole minkäänlaista lainrikkomista, koska kyllä kai noita xenonsettejä pitäisi saada lisävaloihin asentaa.
Kyllä niissä lisävaloissakin pitää olla xenonpolttimolle hyväksyntä et ne on lailliset.
Posted: 4.11.2008 12:09
by kotka
Tero Paalanen wrote:Käsittääkseni ei ole minkäänlaista lainrikkomista, koska kyllä kai noita xenonsettejä pitäisi saada lisävaloihin asentaa.
Kyllä niissä lisävaloissakin pitää olla xenonpolttimolle hyväksyntä et ne on lailliset.
Noissa Hella 3003 kyllä pitäisi olla se xenonhyväksyntä, jos noita kirjainyhdistelmiä tuiotetaan.
Posted: 4.11.2008 12:28
by DJDH
Sillon pitäs löytyä merkintä DR.
Posted: 4.11.2008 18:04
by kotka
onhan noita kirjainyhdistelmiä, vaikka valittavaksi asti..
Saankos senkin valita kuten ton referenssiluvun

Posted: 4.11.2008 22:53
by Tero Paalanen
^Käsittääkseni noissa toi referenssiluku määräytyy sen mukaan mitä poltinta käyttää.
Eli 17,5 halogeenipolttimolla ja 37,5 xenonilla.
Nuo umpiot ja e-hyväksytty xenon-sarja on siis laillinen yhdistelmä.
Posted: 5.11.2008 13:44
by leevi
Noissahan lukee oikea referenssi umpion takana. Siis umpion ei kopan.
Posted: 5.11.2008 14:07
by kotka
leevi wrote:Noissahan lukee oikea referenssi umpion takana. Siis umpion ei kopan.
.. Ja kuka niitä tienpäällä sitten on velvollinen/oikeutettu aukaisemaan? Kuusiokoloavainta noihin en mukana kuljeta ihan asioikseni.
..Ja noissa malleissa siellä kopassa en kyllä mitään tarraa/lappua referensseistä huomannut, kun nuo eilen asentelin..
Posted: 8.11.2008 11:57
by leevi
kotka wrote:leevi wrote:Noissahan lukee oikea referenssi umpion takana. Siis umpion ei kopan.
..Ja noissa malleissa siellä kopassa en kyllä mitään tarraa/lappua referensseistä huomannut, kun nuo eilen asentelin..
Ei siellä kopassa olekkaan mitään tarraa vaan siinä itse umpiossa. Ja eiköhän ne poliisit osaa käyttää ihan maalaisjärkeä tuon asian suhteen.
Posted: 8.11.2008 11:58
by leevi
Posted: 8.11.2008 13:40
by DJDH
Itse asiassa noista 3003sista oli ffp:n puolella juttua. Joku oli tarkistanut Hellan maahantuojalta onko ne oikeasti DC hyväksytyt. Vastaus oli että samaa lasia käytetään muissakin valoissa, myös xenoneissa. Siksi niissä on kustannussyistä DC leima, vaikkei ne oikeasti ole hyväksytyt xenoneille. Tosin käytännössä tuolla liene mitään merkitystä, tuskin kukaan lähtee mitään todisteita leiman tarkoituksenmukaisuudesta vaatimaan.
Posted: 29.11.2009 22:05
by Sami Jalonen
Kysytääs vaikka täällä, oonkohan tehnyt jotain väärin ku asensin nuo Hellan FF100:set keulille, ja sain niistä niin vähän valoa ulos etten ollut uskoa. Toki noi on pienet ja tehottomat mutta kumminkin.
Eilen kun kävin niitä säätelemässä, niin pimeällä metsätiellä n.70m päässä näkyi 2x2m haalea läikkä noista valoista. Onko noitten valokuvio muka tommonen kapea kiila, vai menikö jotain asennuksessa v**uiks?
Posted: 29.11.2009 22:42
by AjH
Hellan referenssikuva:
Ton perusteella pitäisi leveyttä olla kyllä kymmenen metrin paremmalla puolella reilusti ja pituuttakin paljon. Tosin kaikkein kirkkain kiila on kyllä kapea tossa kuvassakin.
Mutta mikä asennuksessa voisi mennä pieleen tolleen? Polttimo väärin paikallaan tai jotain semmosta ehkä?
Posted: 29.11.2009 22:44
by Sami Jalonen
No sitä mäkin mietin, polttimo ei menny sinne kun yksin päin. No täytyy ihmetellä vielä. Piuhotukset yms pitäis olla kunnossa..