Page 2 of 2

Posted: 31.1.2009 4:23
by Reactor
Minulla taitanee olla aikamoinen luokkahirvitys: BEC1ECD1 :lol:. Tuli ajettua D1-kortti viime kesän alussa tulevan lakimuutoksen vuoksi (tilanne oli se silloin, laki D1- ja D-kortin osalta muuttui 10.9.2008, syynä ammattipätevyysdirektiivi). Oli tarvetta tuolle, kun puuttui kuski 13m bussille, rekisteröity 10+1 hengelle eli vaaditaan vähintään D1-kortti. Tuli sitten ajettua viime kesänä tuolla bussilla reilut 10tkm.

Syksymmällä tuli tarve vetää umpitraileria, joka tietysti vaati kunnon vetoauton eli löytyi yli 3500kg painava veturi ja kärryn omamassa 2800kg, eipä korttiluokat riittäneet. Ei muuta kuin kirjallisiin ja heti samantien inssiajo kärryn kanssa. Tuosta tuli C1E-luokka (BE-luokka tuli automaattisesti, koska C1E-luokka on "vahvempi") entisen BCD1:n tilalle.

Ilmeisesti nyt kevään aikana käyn korottamassa D1-luokan D:ksi, niin pääsee bussikuskin hommiin. Täytyy vielä keksiä CE-luokan osalta jotain, sittenhän olisi näiden jälkeen BECEDE-luokat taskussa. Joskus sitten myöhemmin A-luokka.

Posted: 31.1.2009 10:08
by niksu99
ABECD , löytyy lompakosta, mutta ei löytynyt valikosta :)

Posted: 31.1.2009 10:56
by Osku.T
B löytyy

Posted: 2.2.2009 11:01
by Timppa
BeC ... ja ensimmäisten joukossa joka joutui ajamalla ajamaan jokaiselle kirjaimelle oman inssin :roll:

Posted: 2.2.2009 22:45
by Satelite
ABC... pitäis tuo pikkuee joskus ajaa. :?

Posted: 3.2.2009 20:15
by tero
BeC toivottavasti ei ammatikseen C tä joutuisi enää ikinä käyttään... D1 pitäs hankkia, et sais linkkari porterin...

Posted: 4.2.2009 23:03
by Reactor
tero hautamäki wrote:BeC toivottavasti ei ammatikseen C tä joutuisi enää ikinä käyttään... D1 pitäs hankkia, et sais linkkari porterin...
Suosittelen rekisteröimään portterin matkailuautoksi, tms., saa ajaa C-kortilla. Eli maksimissaan 1+8 paikkaiseksi, sitä yli menevän osalta pitää kuljettajalla olla vähintään D1-luokan ajo-oikeus tuohon 1+16 paikkaan asti, sitä ylimenevä sitten D-luokan ajo-oikeus.

D1-luokan osalta kommentoin, että kun hankit tuon kortin, saat sen jälkeen kyyditä ainoastaan samassa taloudessa asuvia. Ei edes naapurin lapsia, pitää olla kirjoilla samassa osoitteessa kuin itse kuljettaja. Syynä tähän 10.9.2008 voimaan tullut joku "ammattipätevyys" -direktiivi EU:n toimesta. Ne, jotka ovat hankkineet oman D1/D-luokan ajo-oikeutensa ennen 10.9.2008, ovat vapautettuja tuosta ammattipätevyydestä. Tosin siinäkin on omat hankaluutensa koulutusvaatimusten vuoksi.

C-luokan osalta sama pätee, tosin tulee voimaan 10.9.2009. Täytyy itse hommata tuo CE-kortti. Vaikka ei sitä kortilla ajetakaan, ajo-oikeus on hyvä olla laillisesti. Hankalaksi nämä korttiluokkahommat on tehty nykyään :evil:

Posted: 5.2.2009 13:18
by vourmotion
Reactor wrote:
tero hautamäki wrote:BeC toivottavasti ei ammatikseen C tä joutuisi enää ikinä käyttään... D1 pitäs hankkia, et sais linkkari porterin...
Suosittelen rekisteröimään portterin matkailuautoksi, tms., saa ajaa C-kortilla. Eli maksimissaan 1+8 paikkaiseksi, sitä yli menevän osalta pitää kuljettajalla olla vähintään D1-luokan ajo-oikeus tuohon 1+16 paikkaan asti, sitä ylimenevä sitten D-luokan ajo-oikeus.

D1-luokan osalta kommentoin, että kun hankit tuon kortin, saat sen jälkeen kyyditä ainoastaan samassa taloudessa asuvia. Ei edes naapurin lapsia, pitää olla kirjoilla samassa osoitteessa kuin itse kuljettaja. Syynä tähän 10.9.2008 voimaan tullut joku "ammattipätevyys" -direktiivi EU:n toimesta. Ne, jotka ovat hankkineet oman D1/D-luokan ajo-oikeutensa ennen 10.9.2008, ovat vapautettuja tuosta ammattipätevyydestä. Tosin siinäkin on omat hankaluutensa koulutusvaatimusten vuoksi.

C-luokan osalta sama pätee, tosin tulee voimaan 10.9.2009. Täytyy itse hommata tuo CE-kortti. Vaikka ei sitä kortilla ajetakaan, ajo-oikeus on hyvä olla laillisesti. Hankalaksi nämä korttiluokkahommat on tehty nykyään :evil:
Tuolla lisempää: www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattip%C3%A4tevyys/
Yksi 7h istuttu ja voin sanoa että turhempaa en 12vuotisen urani aikana ole kokenut :shock: . Pelkkä laillistettu rahan keruu. Asia ja tarkoitus ihan hyvät, toteutus toinen juttu... :roll:
Taas saatu EU:lta säännöt jotka pannaan käytäntöön ennen kuin edes kunnolla tiedetään kuinka se tehdään. (lainatakseni erästä kouluttajaa) :wink:
:caution Se pätevyys on muuten oltava jokisella ammattiliikenteessä ajavalla syksyllä 2014 olipa kortti hankittu milloin hyvänsä. :caution

Posted: 5.2.2009 13:34
by DJDH
7 tuntia takana viime keväältä, 7 tuntia edessä sopivasti 14.2 :twisted:

Posted: 5.2.2009 16:37
by Reactor
vourmotion wrote:Tuolla lisempää: www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattip%C3%A4tevyys/
Yksi 7h istuttu ja voin sanoa että turhempaa en 12vuotisen urani aikana ole kokenut :shock: . Pelkkä laillistettu rahan keruu. Asia ja tarkoitus ihan hyvät, toteutus toinen juttu... :roll:
Taas saatu EU:lta säännöt jotka pannaan käytäntöön ennen kuin edes kunnolla tiedetään kuinka se tehdään. (lainatakseni erästä kouluttajaa) :wink:
:caution Se pätevyys on muuten oltava jokisella ammattiliikenteessä ajavalla syksyllä 2014 olipa kortti hankittu milloin hyvänsä. :caution
Niinhän se meneekin, bussikuskien osalta ennen 10.9.2009 ajo-oikeuden saaneet ovat vapautettuja perustason ammattipätevyydestä. Mutta halutakseen jatkaa ajamista 2014 jälkeen pitää olla näitä jatkokoulutuksia tuon 35 tunnin verran. Sama kuorma-autopuolellakin, tosin vuotta pitemmälle.

Perusidea on ok, mutta..

Posted: 6.2.2009 12:00
by tero
mun portteri on matkailuautoksi rekattu, mut tuon minilinkkarin sais ilman käyttöveroja. kyllä mulla on edelleen sellainen käsitys, että omalla autolla saa viedä ketä huvittaa...

E: muija kans meinas et reactori on oikeassa.. se ajoi kyl d1 kortin ennen tuota muutosta, mut ite en jaksanut... mut mähän vien ketä huvittaa :evil: :)

Posted: 7.2.2009 5:31
by Reactor
^"Parempi" puoliskosi on oikeassa, ennen 10.9.2008 D1/D-luokan ajo-oikeuden saaneet saavat kyyditä ketä haluavat. Sen jälkeen kyseisen luokan ajo-oikeuden haltijoiden täytyy omata tämä ammattipätevyyden, jotta voivat kyyditä muita kuin samassa taloudessa olevia. Tarkempi ohjeistus löytyy AKE:lta ja poliisilta.

Tietääkseni tuo rajoitus koskee vain Suomea, muualla EU:ssa tuota rajoitusta ei ole. Tästä en ole täysin varma. Kukin tekee miten parhaaksi katsoo, ei ajokortti tuota ajamistaitoa tuo silti :lol:.

Posted: 8.2.2009 17:15
by Honkkis
B Se kyllä riittää

Posted: 25.2.2009 16:19
by Joni Sairanen
A BE CE Löytyy.

Pitkää putkea töikseni tienpäällä vetelen :) Itse myös aloitin tuon ammattipätevyys koulutuksen ja työpaikalta laitettiin opiskelemaan Logistiikka-alan perustutkinto oppisopimuksena :) mikäs siinä, normityön ohessa 2h joka toinen viikko koulua.

Tuosta ammattipätevyyskoulutuksesta senverran että voi ohhoh :D sama kun kävisi kuorma-autokoulua uudestaan kun löpistään jarrutusmatkoista.