Nytpä on Passat 2000 1.9 TDI vakkari asennettu paikalleen asti, aktivoitu VCDS:n kanssa ja testattu toimivaksi
Temppu ja kuinka se tehdään:
Ota VCDS:llä Auto Scan ja tallenna loki. Vakionopeudensäätimen voi aktivoida tämän jälkeen jo ennen varsinaista viiksen ja johtosarjan asennusta. Lokin tallennus ennen muutoksia lähinnä siksi, että ABS:n ohjausyksikkö voi vetää herneen nenäänsä ratin asentotunnistimen irrotuksesta ja hukata soft coding:n.
Airbag irti - Auton renkaat suoraan ja rattia käännetään keskiasennosta 90 astetta vasemmalle. Ratin takana piilottelevan reiän kautta kammetaan jousta, joka pitää airbagia paikallaan. Kun oikea kohta löytyy, tuntuu pieni vastus ja kammetessa sitä alaspäin bägi hyppää ratista vähän ylöspäin. Ratin kääntö 180 astetta oikealle ja sama juttu toiselle puolelle. Alkuun airbagin irrotus on vähän hankalaa, kun mekanismismin sisään ei näe mistään ja ei tiedä mitä tunnustella meisselin päällä. Tässä hyvä video avuksi mitä sieltä pitäisi löytää:
https://youtu.be/Wjda3TkCpto
Ratti ja tolpan ympäröivä kotelointi pois aiempien ohjeiden mukaan. Heti ratin alla on airbagin vieterikaapeli ja ratin asentotunnistin yhtenä pakettina viiksien päällä. Erityisen tärkeää on ettei tätä pakettia pyöritetä 360 astetta tai yli väärään asentoon. Paketin oikeassa yläkulmassa on läpinäkyvä linssi, jossa näkyy keltainen ilmaisin, joka kertoo paketin olevan keskiasennossa. Kun pakettia ruuvataan jompaan kumpaan suuntaan, kääntyy keltainen silmä pois näkyvistä. Lopuksi viikset irti ja vasemman viiksen vaihto vakkarimalliseen.
Jalkatilan peitelevy pois paikaltaan. Muuta ei tarvitse purkaa kun vakkari kytketään liitinriman yläpuolella. Peitelevyn irrotuksen vakkarin johtosarjan mahtuu pujottelemaan ECU:n reiältä rattitolpalle varsin kivuttomasti. Jos olet masokisti, go ahead ja kytke johtosraja liitinriman pohjaan virallisien ohjeiden mukaan.
ECU pois paikaltaan, valkoinen ja oranssi liitin ylös. Valkoisessa liittimen vastakappaleessa ylärivin kaksi viimeistä tyhjää ovat pinnien 7 ja 8 paikat, alarivin kaksi ensimmäistä tyhjää 9 ja 10. Oranssin liittimen vastakappaleessa pinni 8 on kuvassa oikeassa alakulmassa.
Nips-naps leikkureilla valkoisesta liittimestä oikeat johdot poikki ja pari milliä kuorimalla kuparia esille. Pujotus eristeineen abikon sisälle (ei puristusta vielä) ja kuoritty kärki juottaen kiinni liittimeen. Lopuksi pihdeillä kevyt puristus, että liittimen runko kiristyy eristemuovin päälle ja toimii vedonpoistona sekä tärinäsuojana.
Oranssin liittimen puna-valkoista johtoa kuorin hieman ja juotin siihen kiinni palan sinivalkoista johtoa jatkoksi, jonka päähän liitin samaan tyyliin kuin ylemmässä kuvassa. Juotoksen päälle laitoin palan itsevulkanoituvaa teippiä, ettei kuparit pääse tärisemään juotoksen juuresta. Lopuksi kutistesukat päälle eristeeksi kaikkiin liittimiin.
Kiinalaiseen kolmen euron johtosarjaan jouduin lisäämään sini-valkoiseen johtoon urospuolisen abikon, koska jostain syystä se tuli ilman liitintä. Kutistesukat päälle myös kaikkiin johtosarjan uros-liittimiin eristeeksi. Edellisessä postauksessa olevien kuvien mukaan kytkentä, varmistaen samalla mikä väri menee mihinkin pinniin viiksen pään liittimessä.
Lopuksi liittimet paikalleen ja piuhojen varmistus paikalleen nippusiteiden ja tarranauhan avulla.
Sitten vaan johtosarja pujottaen reiästä jalkatilan puolelle, jossa kiinnitys nippusitein muihin johtoihin ja liitin kiinni viikseen. ECU:n takaisin asennuksen jälkeen vakkarin toimintaa voi varmistaa lukemalla diesel-malleissa VCDS:llä Enginen Measuring Block 006:tta.