Page 1 of 1

Passat -01 1.8T (AWT) öljynpaine nollassa

Posted: 21.12.2010 10:30
by jmusakka
Auto on otsikon mukainen eli Passat Variant 1.8T vm -01, mittarissa nyt 170tkm.

Starttailin eilen iltapäivällä työpaikan pihalla 13 asteen pakkasessa. Huomasin heti startin jälkeen öljynpainemittarista, etttä öljynpaine on nollassa. Eli paine ei ollut pelkästään alhainen, vaan todellakin _nollassa_..

Noh, jonkun puolisen minuuttia auto siinä sitten kävi tyhjäkäyntiä, koska tuo mittarin näyttämä nollalukema tuntui jotenkin niin epätodelliselta - epäilin, että motonetista hankittu mittari on jäässä tai hajonnut. Sitten huomioni kiinnittyi koneesta kuuluvaan epänormaaliin raksutukseen, joka muistutti dieselin käyntiääntä. Pienen hetkisen raksutettuaan koneen ääni kuitenkin äkkiä palasi normaaliksi ja siinä samassa öljynpainemittarin viisari heilahti yksin tein jonnekin reiluun 4 bariin.

Parkkipaikalla sitten hämmästelin, kaasuttelin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä jonkin aikaa. Paineet pysyivät ja käyntiääni tuntui ihan normaalilta, joten päätin uskaltaa lähteä liikkeelle. Mitään ongelmaa ei 20km matkalla tullut, paineet olivat kierroksilla n. 4 barissa ja tyhjäkäynnillä n. 2 barissa.

Mistä tämmöinen voisi johtua? Öljypumppu hajoamassa vai jotain mössöä tukkimassa tiehyeitä? Ilmeisestikin jotakin on vialla ja en usko öljynpainemittarin tai -anturin hajonneen, koska raksuttava ääni katosi ja paineet tulivat täsmälleen samaan aikaan. Ovatko nuo paineet normaalit vai matalat?

Tänä aamuna sitten starttailin taas ja mitään epäilyttäviä ääniä en havainnut. Semmoisen kummallisuuden kylläkin huomasin, että kun kierroksia nostaa tasaisesti, paine nousee nopeasti noin 4 bariin, mutta 3000 rpm kohdalla tapahtuu mystinen 0,3-0,4 barin notkahdus ja siitä taas noustaan hitaasti noin 4 bariin kun kierroksia nostaa edelleen.

Öljynvaihdosta on nyt 10tkm, sisällä on täyssyntinen mobil 5w-40. Lisäillä ei ole tarvinnut tänä aikana kuin kerran, kun keltainen öljytason valo tuli päälle.

-jm