Page 1 of 1
V6:sen termari
Posted: 25.12.2010 11:15
by Kilu
Tervehdys. En löytänyt aiheesta haulla, joten kysäisen. Elikkä kuinka hankala projekti on vaihtaa termari V6:seen bensaan? Motti on APR. Termari taitaa sijaita jakohihnan takana ja muistelen jostakin lukeneeni, että vaatisi hihnan irroituksen, jotta projekti onnistuisi. Onko asia todellakin niin? Olen havainnut, että moottorin lämmöt ei oikein jaksa nousta 90:iin pakkasella. Ajoni on toki lyhyttä kaupunkiajoa, mutta tuollainen 70-80 astetta ei ole mielestäni normaalia. Olen muutamaan otteeseen nollannut vikakoodin 16500/P0116. Ei taida tuo G62:nen kuitenkaan noihin lämpöihin vaikuttaa ja en ole huomannut ajossa taikka moottorin käynnissä poikkeavaa. Toki anturin vaihto ei kustanna mitään, jos vertaa jakohihnan ja termarin vaihtoon. Hihna on vaihdettu n.50tkm:ä aiemmin, joten yritän viritellä mieluummin viimasuojaa. Kyselin syksyllä Laakkoselta tuota viimasuojaa, ei ollut kuulemma tarpeelinen kyseiseen malliin. Tämä auto on minulla ensimmäistä talvea, joten aiempaa kokemusta talviautoilusta tällä ei ole.
Tuota termaria näyttäisi olevan 87 ja 92 asteista. Onko tuo 87 orkkis arvo? Hinnat Saksassa 078121113F, 19e ja 078121113G, 21.50e. Anturi Hella 059 919 501, 22e.
Posted: 25.12.2010 12:10
by jonneilari
kyllä se vain siellä hitonmoisessa paikassa sijaitsee...sinuna kyl löisin vaa pahvia keulalle ja vaihtaisin sit seuraavan hihnan vaihdon yhteydessä...siinä on melkoinen homma yhessä termarissa ja isot riskit ku konetta purkaa,ja laittaa vanhaa osaa paikoilleen takas
Posted: 25.12.2010 14:21
by Tero Häkli
ainakin vanhemmassa v6:sessa mahtuu tulemaan hihnan takaa pois, muistelisin etttä tossakin, ettei tarvi hihnaa irrottaa... silti saa muutaman tunnin varata

Posted: 26.12.2010 12:53
by Kilu
Oiskohan tiedossa mitään saittia, josta voisi ilmaiseksi downloadata esim. räjäytyskuvan yms. sielunelämää tuosta APR:stä? Itse en ole löytänyt sellaista.
Posted: 27.12.2010 21:15
by Kilu
Tero Häkli wrote:ainakin vanhemmassa v6:sessa mahtuu tulemaan hihnan takaa pois, muistelisin etttä tossakin, ettei tarvi hihnaa irrottaa... silti saa muutaman tunnin varata

Käväisin kyselemässä Laakkoselta ja pitäisi kuulemma pystyä vaihtamaan ilman hihnan irroitusta, mutta eivät olleet sata varmoja. Termarikin oli vaihtunut 99:ssä 87:stä => 92 asteiseksi. Ostin vain maskisuojan ja nyt lämmöt nousee ysikymppiin. Verkkaisesti tosin, muuta nousee kuitenkin ja pysyy. Joten tällä mennään seuraavaan hihnanvaihtoon asti.
Posted: 27.12.2010 22:11
by Pia
File name: 2.8 V6 APR Termostaatin vaihto.doc File size: 125.50 KB
Tuollanen ohje löyty eräästä ohjelmasta. Ja se kyllä käskee purkaa jakopään.
Pahoittelut huonosti muotoillusta ohjeesta. Ei jaksanu hifistellä ja muutella laatikoita.
Posted: 28.12.2010 10:23
by Tero Häkli
vanhemmassakin käskee nyppiä pois mut ei tarvi...
Posted: 28.12.2010 10:27
by Ari-Matti Aho
Miten onnistuu V6 TDI:hin?
Posted: 28.12.2010 15:46
by Kilu
Kiitti Pia ohjeista.
Posted: 28.12.2010 17:02
by Tero Häkli
^^ sama laulu

Posted: 8.10.2011 18:12
by Kilu
Huomasin tuossa öljyjä vaihdellessa, että öljypohja oli märkä. Pikaisella vilaisulla näytti öljyn tulleen kummankin jakohihnansuojakopan alareunasta. Käytin 1-3 pyttyjen puoleista koppaa irti, mutten huomannut mitään ihmeellistä. Hihnankin näytti olevan ok. Mitkäs näissä olikaan ne tyypillisimmät öljyvuotojen aiheuttajat? Tietäisi vaan varata tarpeeksi laajan varaosa kokoelman, kun hihnan vaihto on edessä. 1v/15tkm:n aikana olen lisännyt öljyä (5w40 mobil 3000) 1.5-2 litraa. Asensin viime syksynä öljynvaihdon yhteydessä 2mm teräs pohjapanssarin ja silloin öljypohja ja moottori olivat puhtaat. Toki edellinen omistaja oli pessyt moottoritilan ja auto oli muutenkin fiksattu siistiin kuntoon. Ei sitä öljyä nytkään pahasti siellä panssarin päällä ollut, eikä moottorin kyljessä, mutta oli vuotanut kuitenkin.
Posted: 8.10.2011 19:51
by Satelite
Kilu wrote:Huomasin tuossa öljyjä vaihdellessa, että öljypohja oli märkä. Pikaisella vilaisulla näytti öljyn tulleen kummankin jakohihnansuojakopan alareunasta. Käytin 1-3 pyttyjen puoleista koppaa irti, mutten huomannut mitään ihmeellistä. Hihnankin näytti olevan ok. Mitkäs näissä olikaan ne tyypillisimmät öljyvuotojen aiheuttajat? Tietäisi vaan varata tarpeeksi laajan varaosa kokoelman, kun hihnan vaihto on edessä. 1v/15tkm:n aikana olen lisännyt öljyä (5w40 mobil 3000) 1.5-2 litraa. Asensin viime syksynä öljynvaihdon yhteydessä 2mm teräs pohjapanssarin ja silloin öljypohja ja moottori olivat puhtaat. Toki edellinen omistaja oli pessyt moottoritilan ja auto oli muutenkin fiksattu siistiin kuntoon. Ei sitä öljyä nytkään pahasti siellä panssarin päällä ollut, eikä moottorin kyljessä, mutta oli vuotanut kuitenkin.
En tiedä itse tarkkaan kys. moottorityyppiä mutta ootko stefat kattonu?
Posted: 9.10.2011 13:46
by Kilu
Satelite wrote:En tiedä itse tarkkaan kys. moottorityyppiä mutta ootko stefat kattonu?
Mitäköhän stefoja tarkoitat? Nyt kun vilaisin asiaa vähän tarkemmin, niin kyllä se öljy siihen koppaan on tullut ulkoapäin, eikä ole valunut kopan sisältä. Liekö talvella roiskinut?
Posted: 9.10.2011 16:10
by Satelite
Kilu wrote:Satelite wrote:En tiedä itse tarkkaan kys. moottorityyppiä mutta ootko stefat kattonu?
Mitäköhän stefoja tarkoitat? Nyt kun vilaisin asiaa vähän tarkemmin, niin kyllä se öljy siihen koppaan on tullut ulkoapäin, eikä ole valunut kopan sisältä. Liekö talvella roiskinut?
No esim. jos jakohihnan suojan alta valuu niin esim. kampiakselin stefa voi vuotaa?

Posted: 9.10.2011 17:56
by Kilu
Satelite wrote:No esim. jos jakohihnan suojan alta valuu niin esim. kampiakselin stefa voi vuotaa?

Ei taida ihan nähdä sinne pelkällä suojakopan irroituksella?
Posted: 9.10.2011 21:09
by AjH
Siis eikös näissä V6 bensoissa ne venakopan tiivisteet ollu vuotavaisia? Kyllä tästä aiheesta haku löytää, joku on tälläkin foorumilla öljyn käryjen kanssa paininut. Ei muistaakseni mitenkään tavaton asia ollut

Posted: 9.10.2011 21:12
by Juhizz
AjH wrote:Siis eikös näissä V6 bensoissa ne venakopan tiivisteet ollu vuotavaisia? Kyllä tästä aiheesta haku löytää, joku on tälläkin foorumilla öljyn käryjen kanssa paininut. Ei muistaakseni mitenkään tavaton asia ollut

Tämmönen löyty
viewtopic.php?t=3418&highlight=venttiilikopan+tiiviste
Posted: 10.10.2011 8:52
by Kilu
Kiitos linkistä. Käryä tuntui viime syksyllä ja talvella ilmastoinnin/lämmityksen ollessa Econ-asennossa. Muuten käryä ei huomannut. Itse epäilin huohotinputken falskaavan. Yllättäen juttu jäi tutkimatta. Muistan kyllä lueskelleeni aiheesta tällä saitilla. Jos tilanne ei pahene, niin näillä mennään ensi kesään. Pitää sitten kokeilla jakohihnan vaihtoa omatoimisesti ja silloin voi levitellä konetta tarvittaessa enemmänkin.
Re: V6:sen termari
Posted: 11.9.2012 19:05
by Kilu
Nyt on jakopään romppeet, vesipumppu, termari, moniura ja G62 vaihdettu. Kerrankin lämmöt nousee ja vielä pysyykin seilaamatta. Öljyvuotoja ei löytynuyt edes nokkien stefoista, joten tyytyväinen olen.