Page 1 of 1

Golf 3 Variantin bensankulutuksesta...

Posted: 18.1.2005 23:55
by Tero Paalanen
Olis sellaane ongelma et toi mu Golf Variant (-96 1.8 66kw ADZ) kuluttaa 10 litraa sataselle vaikka sitä lykkääs :( Eli ajotapa ei vaikuta asiaan enkä toki ajele mitään teini rallia kylällä vaan rehellistä maantie ajoa. Oon harkinnu lambdan vaihtoa mut on aika kallis kokeilla jos ei vika ookkaan siinä. Ois mukava tietää jos muilla on/ on ollut vastaavaa ongelmaa. Eihä tuo 10 litraa toki olis paljo jos tehoja vaa olis enemmän...

Posted: 19.1.2005 7:41
by Spetke
Omalla kolmoskoppasella olen tainnut ajella sellaista vajaata 800 km tankillisella. Ja tankki taisi olla sellainen 50 litraa. Eli "noin mitalla" 6-7 litraa sadalle. Tosin tuo on pääasiassa matka-ajoa. Mutta ei siinä paljon eroja ole tuntunut olevan, millaista ajoa on.

Kyllä se mittari kuitenkin ikävän nopeasti laskee, kun vertaa tuohon 1.9 Tdi:hin.

Posted: 19.1.2005 7:58
by Kale
Eikös farmarissa ole tankki 55l?

Normaalikulutuksen pitäisi kyllä olla alle 8l. Omalla kolmosella (ei farkku, sama ADZ-kone) vaikka kuinka säästäväisesti ajoi ei päässyt alle seitsemän litran. Toisaalta taas vaikka kuinka polki ei kulutus noussut yli kahdeksan litran. Onko ilmanputsari milloin vaihdettu, vuotaako bensaletku, käykö kone hyvin, nouseeko lämmöt?

Posted: 19.1.2005 9:31
by Spetke
On se varmaan 55 litraa, mutten ole sitä ihan tyhjäksi koskaan ajanut. Joku 50 litraa siis tankkaan sinne kun olen ajellut sen noin 800 km.

Posted: 19.1.2005 10:50
by Tero Paalanen
Ilman suodatin ja tulpat on vaihdettu n.12tkm sitten silloon ainaki tulpat oli "terveen" väriset. Ja sen tankin tilavuus ohjekirjan mukaan on n.60l. Täs oon vähä miettiny et pitääskö käyttää tota pirssiä oiuhan peräs josko sieltä selviääs jotai...

Posted: 19.1.2005 10:52
by Tero Paalanen
Nii ja kone käy hyvin eikä lämmökkään nouse. tosin lämmön nousu taitaas sopia paremmin sitte jos kone kävis laihalla, eikä ny taira siitä olla pelkoa.

bensaa palaa

Posted: 19.1.2005 12:23
by pirinen
Itellä 3 koppanen 94 variantti ja mitä olen laskeskellut niin 7,4 litraa satasella on ainakin viimesen 30 tonnin keskiarvo. vähimmillään kului 7,1 (lähes matka ajoa) ja enimmilllään noin 8 (tarkkaa en muista). Se pahin kulutus piikki sattui sillon kun parikuukautta siten viileiden kelien aikaan ja ei lohkossa ollut ja ajoin satunnaiasesti vain noin 0,5 - 25 kilometrin kaupunki ajoa koko tankillisen. Mutta melkein aina kun samalla tankilla käyn ja lasken sen kulutuksen niin on ollut toi 7,4 litraa.
Mutta jännä homma oli kun edellisen omistajan (nainen) näin ja hän ajoi sillä puolisen vuotta kuopio-varkaus väliä ja valitti että kun kuluttaa niin paljon bensaa. Oli sitten uutena autona ostanut seatin sen pikku diiselin mikälie leon tai joku muu. Mutta ei musta alle 8 litraa satasella ole paljon. Vaikkakin saattas olla että uudessa autossa 8 litraa satasella veisi tuplasti tehokkaampi vehje. Paljon olisi jos menisi 10 litraa. Ja kilometrejä tulee noin 40 tkm/vuosi, eli ei vielä nokivasaraa kannata ostaa!
Voi olla tietty että ajotyylistä johtuu, mulla se 55 kW mylly pyörii tasaseen 3000 rpm, matka-ajossa. En ole kierros/nopeus/kulutus taulukoita tolle autolle nähnyt, mutta varmaan jos tuhnusti 1500 pyörittäis niin kulutus nousisi.
Ja tietty nyt talven aikaan auto lohkoon alle +5 kelillä niin säätyy hivenen bensaa, varsinkin lyhyessä ajossa

Posted: 19.1.2005 20:01
by jmr
Eilen tankkasin 55 litraa diisseliä "melkein" tyhjään tankkiin ja ohjekirjakin väittää (III) variantin tankin kooksi 60 litraa. 100 km olisi vielä tankissa olleella pisaralla päässyt. :shock:

58

Posted: 21.1.2005 11:54
by pirinen
Joo eilen tankkasin ite 58 litraa ja ei mittari ollut edes pohjassa. Noin 1/8 piti olla jäljellä. Onkohan jossain autossa jo sellainen mittari joka näyttää paljonko on jäljellä litroina?
Tossa cl golf 3 ssahan ei ole edes sitä bensamittarin merkkivaloa

Posted: 21.1.2005 12:18
by Tero Paalanen
En kyllä ainakaan tiedä et Vw:lla olis litroina näyttävää mittaria. Ittellä sinänsä helppo tilanne ku seuraa tripistä kilometrit, tietää mennä ajois tankille. Edellisen golffin (II) ajoin kerran nii kuivaks et ku pääsin tankille ni sinne mahtu 54,1 litraa ja autos on 55 litran tankki. Meni kyl aika tiukalle 8)

Posted: 21.1.2005 12:29
by Spetke
Siihen tankkaus putkeenkin taitaa äkkiä kaks litraa mahtua. Mutta eihän sitä ajamalla ihan tyhjäksi varmaan edes saa. Jonkunlainen sakkaväli pohjan ja imuputken välillä kummiski on.

Posted: 21.1.2005 12:32
by Tero Paalanen
Ittellä ainaki on sellanen käsitys et n.2 litraa jää bensaa pohjalle vaikka pumppu imaasis jo tyhjää... Ja toki tilanne on (ainaki mulla) sellanen et kaikki menee mitä sinne tankkiin laittaa :lol:

Re: 58

Posted: 21.1.2005 22:29
by Kale
pirinen wrote: Tossa cl golf 3 ssahan ei ole edes sitä bensamittarin merkkivaloa
Ei ole GL:ssäkään. Joissain on paikka valmiina mihin voi laittaa polttimon.

Posted: 21.1.2005 23:00
by Tero Paalanen
Täytyypä tutkia toi mittaristo joska sieltä lampun paikka löytyys. En toki erityisemmin piittaa koko opiskelija valosta mut kiinnostaa vaa tietää josko sieltä se lampun paikka löytyys ja vieläpä sattuus toimimaan.

opiskelija valosta

Posted: 25.1.2005 8:02
by pirinen
niin en tiedä miten toi nyt opiskelija/pihi valo? Eikös pihi aja 50 kilsaa että saa diiselinsä sentin tai kaksi halvemmalla. Minusta se on yksi autoilua (vähän) helpottava varuste. On ollut varmaan kaikissa japanilaisissa jostain 80 luvun lopulta alkaen.
Mutta eipä sen puoleen, oli muuten yksi moitteista joka golffin 3 koppaselle annettiiin tekniikanmaailman ensiesittelyssä, ei varmaan olisi ollut kallis osa laittaa, mutta nyt pääsee jonkun perus tojotan ostaja kuittailemaan kuinka volkkareissa ei ole mitään vakiona.
Toisaalta en ole ite joutunut pitämään varakannua bensanloppumisen pelossa mukana, koska osaahan sitä katsoa siitä mittarista millon se loppuu.

Posted: 25.1.2005 10:02
by Spetke
Meikäläiselläkin taisi olla opiskeluaikoina niin, että ajettiin kunnes "opiskelijavalo" syttyi ja sitten uskalsi ajaa vielä sen sata kilometriä, ennen ko piti taas jostain kaivaa se 20 tai 50 markkaa jotta sai valon sammumaan. Kaks kertaa pääsi käymään ohrasesti ja tuli patikkareissu.

Posted: 6.2.2005 17:14
by liimis
Iltapäivää kaikille.
Meillä on ollut Golf 1.8 CL farmari (66 kw ADZ kone) kaksi ja puol vuotta ja tuona aikana ollaan ajettu 25084 kilsaa.
Oon merkinny vihkoon jokaisen tankkauksen.

Bensaa on mennyt noihin kilsoihin 2369,23 l ja keskikulutus on 9,48 l satkulle.

Kysessä on lähinnä kaupunkipyörityksen ja maantieajon yhdistelmää.

Mitä mieltä olette että onko kyseessä bensan suursyömäri vai ei :o

Posted: 11.2.2005 12:40
by pirinen
On se nuille tehoille tosipaljon, jos nyt tosisaan oot. Kyllä 10 litraa jos imee niin pitää tehookin olla sen sata kilovolttiamppeeria.

Posted: 11.2.2005 18:02
by Tero Paalanen
Kyllä aiva tosissaan ollahan. En oo saanu kulutuksen syytä selville mut tarkootus olis kyllä taas tutkailla et mistä asia johtuu. Jos vaan rokkien rakentelulta ehdin 8)

Posted: 16.2.2005 18:49
by Tero Paalanen
No joo tänään sai vihiroonki jotaki aikaan ton bensan kulutuksen suhteen. Käytin kolopallohan piuhan pääs ja vikakoodihan sieltä paukahti... Hall-anturi on rikki / jotenki epäkunnos. Kaiken lisäks se on suht hintava ja vituune vaihtaa :veryangry

Posted: 16.2.2005 22:17
by J.N
Kuulostaa oudolta... Ja tuohon "hall-anturi on rikki" -juttuun kannattaa suhtautua sitten hieman varauksella. Kun tuossa jokunen aika sitten kävin oman autoni kanssa paikallisessa merkkiliikkeessä rikkonaisen hall-anturin takia selvisi, ettei itse hall-anturi ole välttämättä rikki, vaan vika voi olla muuallakin.

On nimittäin aika kallista lystiä vaihtaa hall-anturi testimielessä. Mikäli tuossa 1.8:ssa on sama boschin jakaja, kuin AGG:ssä, ei anturia saa erikseen, vaan koko jakaja menee vaihtoon -> ~150€ Mutta niitä jakajia on kaikkiaan montaa mallia ja joihinkin anturia saa varaosana. Tosin v*ttumainen vaihtaa...

Kannattaa tarkistaa se hall-anturin "pistoke". Mikäli se on löysässä/huono kosketus, aiheutuu siitä samat oireet, kuin anturin ollessa rikki.

Posted: 16.2.2005 22:24
by Tero Paalanen
Pistoke terveen näöönen mut laitoon kuitenki varuuksi kontaktispraytä. Tohon mun omaan oli toi anturi boschillta n.100 euroo. Motonet kauppaa anturia 33 euroon mut en enää sekaannu sen firman tavaroohin. Eniten ottaa aivoon tuo vaihtaminen.

Posted: 16.2.2005 22:32
by J.N
Uolevi wrote:Eniten ottaa aivoon tuo vaihtaminen.
Anturin vaihto on tosiaan hankala homma. Se "sakaralevy" tahtoo olla (on) hiukan tiukassa..

Posted: 16.2.2005 22:38
by Tero Paalanen
No ainakaan vielä ei ole tullut sellaista osaa vastaan joka ei olis irti lähteny, mut katotaan joko tulis voittaja vastaan. Vaikka toisaalta eikös viisampi anna ensin periksi :lol:

Posted: 17.2.2005 13:47
by Tero Paalanen
Hall-anturi ei voi olla rikki. Eihän se auto ees lähtis käyntiin jos se olis rikki. Paikallinen bosch firma luki vikakoodit vain virta päällä, joten silloon antaa hall-anturille vian. Autokäynnis ei tuu vikakoodia. Onneks en kerinny vielä saamaan tota anturia... Eli ny ollaan takasi lähtöruudus ja ihmetellään miks kolopallo vie bensaa nii paljo :?

Posted: 17.2.2005 16:11
by J.N
Uolevi wrote:Hall-anturi ei voi olla rikki. Eihän se auto ees lähtis käyntiin jos se olis rikki.
Eikö tuossa 1.8:ssa muka ole käyntinopeusanturia? AGG:ssä on, eli kone käy ja "toimii" ilman halliakin. Käyntinopeusanturilla varustetuissa mosissa se hall on siellä vain sytkän "hienosäätöön" ns. isommilla kierroksilla.

Posted: 17.2.2005 17:14
by jyrki
Mulla IV golffi söi hirveesti ainetta ja jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oli rikki. ...ja kone haistelee säädöt sen anturin kautta. Tänään tuli se anturi ja pitää illalla vaihtaa.

Posted: 17.2.2005 20:10
by Tero Paalanen
Sjoen käyttöautos sanoovat et auto ei lähäre ees käyntiin jos anturi o rikki. Eikä 1,8 ainakaan lähäre ees käyntiin jos esim. nyppäät anturin johdot irti virranjakajan kylestä.

Posted: 26.2.2005 11:44
by P.R
Vika on todennäköisesti lämpöanturissa.Anturi ei ole kallis vaihtaa vaikka ihan kokeilumielessä.
Jos HALL-anturi on rikki nii auto ei todellakaan käynnisty ja 1,8 moottorissa ei ole kampiakselin tunnistinanturia.
Vikamuisti ei yleensä näytä lämpöanturi vikaa muuta kuin sillon jos yhteys anturille on kokonaan poikki tai oikosulussa.

Posted: 26.2.2005 12:41
by Tero Paalanen
Justihi tarkistin itte vikakoodit eikä näyttäny mitään. Toki tuntuu hullulle toi kulutus ongelma ku joulukuulla katsastin ton ja silloon päästöt ok. Meinas jopa olla laihalla... Mut toki paikallaan huudattaminen on eri asia ku todellinen ajotilanne. Mut lähempä tästä ny anturi kaupoolle 8)

Posted: 26.2.2005 15:13
by Tero Paalanen
Ny o sitte lämpöanturi vaihrettu. Maksoo 28 euroa o-renkaan kans. Saas nähärä vaikuttaako millään lailla, jännityksellä orotan josko kulutus ois vähentyny...

Posted: 26.2.2005 15:28
by P.R
Kyl se siitä asettuu.
Toi päästömittaus ei kerro mitään ku mitataan katin jälkeen mut lambda arvosta vois jotain päätellä.
Kerro sitten auttoiko :wink:

Posted: 4.3.2005 22:58
by Tero Paalanen
Eipä ollut sitte mitään autuutta lämpöanturin vaihrosta. No ens vkl menee vaihtoon jakoremmi + suodattatimet + tulpat + öljyt + lambda + etuakseliston puslat. Toivotaan et tuo lambdan vaihto auttaas tohon bensan kulutus ongelmaan.

Posted: 19.3.2005 19:49
by Tero Paalanen
No nyt vihiroonki saatiin jakoremmi vaihrettua. Samalla meni tulpat, suodattimet, öljyt, termostaatti ja nesteet ja tietenki toi lambda. Näin äkkiseltään lambda ja tulpat näytti hivenen erikoisen värisiltä. Näytti sille että kone on välillä käynyt rikkaalla ja välillä laihalla. Elikkäs tod.näköösesti lambdassa on ollu "hivenen" vikaa. Elikkäs varmaanki seos on ollut osakaasulla rikkaalla ja täyskaasulla laihalla. Kuviakin otettiin tulpista ja lambdasta, voin laittaa kuvat näkyviin huomenissa jos vain siinä onnistun :?

Posted: 10.1.2006 22:26
by Tero Paalanen
Kaivetaas vanha topicci ylös.
Eli tähän asti tehtyä:
Vaihdettu; lämpöanturi, lambda, virranjakajan kansi+pyörijä, tulpanjohdot.
Ja tietenki normi huoltojen yhteydessä tulpat, suodattimet, jakopää.
Vikakoodeja on luettu moneen otteeseen, alipainevuotoja on ettitty mut ei ole löytynyt.
Ja kulutus edelleenki kympin molemmin puolin.

No nyt kun tuo työmatka kasvoo 25 kilometristä 130 kilometriin päiväs ni oli pakko keksiä jotai uutta.
Tänään sitte epätoivoosen miehen epätoivoosena yrityksenä raapaastiin golffista katti pois.
Auto on ollu vanhemmalla pariskunnalla ja nyt elätellään toivoa et katti olis aavistuksen tukossa, jolloin se ahistaas sen verta että kone joutuu kovemmalle työlle josta seuraa kulutuksen kasvu...
Toki tuo katin poisto on aika epätoivoonen yritys mut pakko on edes jotain yrittää ku noita kilometrejä kertyy n.1000 per viikko. Mut jos tää ei auta ni nostan kyllä käteni pystyyn.
Ilmoittelen sitte loppuviikosta oliko katin poistolla vaikutusta kuhan saan vähä noita kilometrejä kertymään et pääsee laskemaan kulutusta.

Posted: 20.1.2006 22:38
by Tero Paalanen
No nyt on kolme tankillista ajeltu katin poiston jälkeen ja keskikulutukset on ollu:
1.Tankillinen 8,5L sataselle
2.Tankillinen 9,5L sataselle
3.Tankillinen 10L sataselle

Tuo kolmas tankillinen kyllä valehteloo koska auto on ollu pakkaasten takia todella paljo tyhjäkäynnillä.
Toisenki tankin aikana kyllä nukuun parina aamuna vähän pitkään ja tuli hyppöötettyä niinä aamuuna aikas raakasti 8)
Mut pitää ny ainaki viikko vielä seurata tota kulutusta ja kattoa sitte mitenkä jatketaan.

Posted: 21.1.2006 12:17
by Outi
Mulla viimeks näytti 8,25 litraa satasella, ku tankkasin pari päivää sitten.
Saa nähdä sitten, mitä vie kesäkeleillä (tai edes 30 astetta lämpimämmällä kelillä :wink: )

Posted: 26.1.2006 20:33
by Tero Paalanen
Päivitetään sen verran jotta 4. tankillisen keskikulutus 9l/100km

Posted: 28.1.2006 17:11
by Outi
Mulla oli nyt 9,4l/100 km, mutta puoli tankkia tuli ajettua niillä tulipalopakkasilla :roll:

Posted: 29.1.2006 18:33
by Tero Paalanen
Eipä tainnu kissan poistosta olla apua, 5.tankillisen keskikulutus 9,5l/100km

Posted: 3.2.2006 23:17
by Tero Paalanen
Nyt tuli kokeeltua ajaa tossa yksi tankillinen todella rauhas. Tuloksena keskikulutus 7,7l/100km.
Nyt kulutus on jo järkevis lukemis mut piti ajaa kyllä todella rauhas.

Posted: 26.2.2006 18:09
by elwood
Joop,muistelin tos justiin et ei kolmos koppanen mikää säästöpossu ollu.
-Meillä oli -98 66kw koneinen peli ja kulutus nousi yllättävän paljon kylmien
ilmojen saavuttua,, ja jos lohkoa ei käyttänyt niin kulutus pyöri 9-10 litran
paikkeilla (nurkka ajossa.)
-Maantiellä pääs oikee nätisti ajamalla siihen n.8L,,
-kesällä kulutus pyöri n.7.5L paikkeilla.
-Muistan hyvin kironneeni kulutusta,,mutta eipä ihan pienellä mene nykynenkään...
-1.6 77kw pacific on nyt hörpännyt seka ajossa tietsikan mukaan 8.4L satasella ja
tää on 4458 km. keskiarvo. Ja öljypohjan lämmitintä on käytetty joka päivä.