Page 1 of 1

Passat öljyvuoto (1.8T AEB)

Posted: 24.1.2011 16:13
by Liekkis
Potilas: VW Passat Variant 1.8T AEB vm.1999 manuaali ja ilmastoitu.

Tuli käytettyä autoa tallissa ja vähän konehuonetta tutkiessani huomasin koko pakopuolen kyljen olevan öljyssä.
Nostin auton ylös ja yritin paikallistaa öljyvuotoa mutta öljyä oli roiskunut niin paljon ettei oikein saanut selvyyttä. Pesumahdollisuuttakaan ei ollut että olisi voinut yrittää parin päivän päästä uudestaan paikallistamaan vuotoa.

Lähinnä koneen puolestavälistä alaspäin oli märkänä sekä vaihdelaatikon ja koneen välinen sauma.

Kampiakselin stefa ei ainakaan edestä tuntuis vuotavan kun jakopää oli puhdas.
Venttiilikopan tiiviste vaihdettu ennen joulua ja reunoilta tai jakopään puolelta ei ainakaan ole vuotanut, koneen taakse en ihan päässyt näkemään olisiko sieltä valunut. Öljytikkua on tullut seurattua melko säännöllisesti ja öljyä en ole joutunut kertaakaan lisäämään (öljyillä ajettu n. 6000km)

Tuli samalla sitte aukaistua ahtoputket ja turbon välyksiäkin kokeiltua(pieni välys<1mm). Ahtoputkissa (alhaalla) oli mielestäni aika reilusti öljyä, mutta en olekkaan itse vielä tuota kertaakaan aukaissut. Liekkö edellinen omistajakaan kurkkinut kun oli molemmat klemmarit umpiruostuneet. Käytin myös öljynhuohotus letkun ja "mötikän" irti ja putsasin öljystä. En sitten tiedä olisiko jossain vaiheessa jäätynyt/tukkeutunut niin pahasti että joku tiiviste on pullahtanu ulos..

Mitkäs paikat näissä AEB koneissa voi tuota öljyä alkaa vuotamaan? Itsellä mielessä tuo nokkaketjun kiristin että onko siinä oma tiiviste? Öljyjä en ole vielä itse autoon vaihtanut kertaakaan niin veikkauksena kuitenkin että öljynsuodatin ja ÖP-anturi sijaitsee imusarjan puolella, eli näistä ei vuoto voi johtua? Auto kuitenkin käy ja toimii normaalisti.

Posted: 28.1.2011 9:37
by Liekkis
Eikö kellään ole ollut vastaavaa ongelmaa :shock: Tai vaikka edes tietoa tuosta nokkien kiristimestä että onko se omalla tiivisteellä?

Tallillekkaan ei nyt ole pääsyä kun siellä on mönkijä omistajalla levällään.

Posted: 28.1.2011 12:06
by Pasi Häkli
On sillä nokkien kiristimellä oma tiivisteensä. Ei pysty vaihtamaan ilman nokkien irrottamista. Ja kyllä, ne vuotaa usein. Siinä tapauksessa useammin ongelmana on kiristimen löystyminen -> käynnistettäessä ylimääränen räklätys -> koska se vuotaa öljynpaineet pois ja nokkaketju on löysä.

Kannattaa ensin varmistaa mistä vuoto tulee, ennenkuin alkaa korjaamaan väärästä paikasta.

Posted: 28.2.2011 21:16
by Liekkis
Eipä ole tähänkään löytynyt vielä selvää vikaa/vastausta. Konehuone pesty nyt kahdesti ja vuotokohtaa yritetty paikallistaa tarkemmin mutta tuloksetta. Toissa viikonloppuna tuli vaihdettua jakopäänremmi ja vuotokohtaa etsittyä mutta niin ahdas paikka tuo pakosarjan puoli varsinkin turbollisessa pitkittäiskoneessa että mitään varsinaista vuotokohtaa ei löytynyt.

Ehkä ainoat mahdolliset vuotopaikat ovat enää nokka-akselin stefa, venttiilikopan jakopään puoleinen nurkka ja kannentiiviste. Autoa pidettiin käynnissä ja kierroksia nosteltiin välillä jos jostain olisi paineella jotain roiskinut mutta ei niin mitään..

Nyt 2vk ajettu uudella jakopäällä ja puhtaalla koneella kunnes tänään vilkaisin taas auton alle. Ilmastoinnin kompuran letkuja pitkin tippasee ja pakosarjan alta kylki märkänä.

Jatketaan etsimistä.. Pitänee lähempänä kesää alkaa suunnitelemaan kannen käyttöä pois kun nyt ei ole oikein aikaa / rahaa sellaiselle projektille.

Posted: 28.2.2011 21:24
by AjH
Mulla tihkuu AWT versio kans vähän, siihen vaihettiin jakopäätä tehdessä venakopan tiivisteet kun se kiristinkin vaihtu. Samalla tapaa siitä venakopan reunalta on kostea ja jakopään suojakoppaa vähän kostuttaa. Ja alhaalla sitten mm. kompuran letkuissa ja kannakkeessa.
Noi nokkien stefat on huonompi veikkaus kuin venakopan tiivari, mutta kuluuhan ne stefatkin käytössä.
Kaveri kun Laakkosella VAG huollossa niin sano että ei venakoppaa tahdo jostain syystä saada tiiviisti, kasapäin ovat vaihtaneet tiivisteitä mutta aina tahtoo tihkua, yleensä tyytyvät siihen kun ei vuoda vaan värjää vaan koneen kylkeä hiljalleen.
Ja Opelitko ne vuoti öljyä koneesta vai hä :lol:

Posted: 28.2.2011 22:23
by Liekkis
Juu vähän mietin tuon venakopan tiivisteen vaihtoa vielä kertaalleen + laittais tuota tiivistemassaa vähän nuihin "pahempiin" kohtiin. Onneksi tuo kiristäjän puolikuu oli kuiva ja pysyy puhtaana :)

Ja ooppeleista ei kannata ees puhua, tuossa on yks omena pihassa kakkosautona niin se räkii ja yskii joka reiästä sitä öljyä mutta kun sitä aina joskus lisää niin eteenpäin sillä on päässy :)

Posted: 18.11.2011 21:27
by Kingis_
Selviskö sulle mistä tuo öljy tuli? Tuossa omassa vaikuttaa vuotavan kanssa jostain turbon nurkilta, ei vaan oikein nähnyt sinne mistä se mahtais tulla. Ylhäältä kone näyttäs aika kuivalta ja äkkiseltään katseltuna venttiilikoppa ei juurikaan vuoda.

Posted: 18.11.2011 22:56
by Liekkis
Vaihdoin venakopan tiivisteen vielä uudestaan tuossa maaliskuussa ja pysyi tuohon Elo-Syyskuun korville tiiviinä kunnes taas alkoi vuotamaan.. Uusi tiiviste odottaa takapenkillä asennusta. Vanha tiiviste vuoti aluksi jakopään päädystä siitä nurkasta --> tippui alas asti ilmastoinnin kompuralle ja lenteli sieltä sitten pitkin koneen kylkeä.

En tiedä vaikuttaako tuo auton huohotus mitenkään tuohon venakopan valskaukseen. Uskoisin että jos huohotusjärjestelmä tukossa / jäätyy niin tihkuis ekana tuolta venakopan tiivisteestä jos vähänkin "löysä". Sitten kovalla paineella pullauttaa kampiakselin stefan edestä tai takaa irti...

Itsellä nyt tuo koko huohotusjärjestelmä käyty läpi ja uusittu muutamia osia siihen.

Posted: 19.11.2011 0:22
by Kingis_
Kai se pitää itekkin varuilta tuo venakopan tiiviste uusia sitten ja käydä nuo huohotus hommelit läpi. Kohtahan mulla on turbon vaihtokin ajankohtaista niin jospa siinä samalla vaivalla sitten kattelis kaikki nuo.