Elikkä Iskipä autoon mielenkiintoinen vika viikonloppuna. Lähdin kylmällä autolla liikkelle, ja auto pelasi hyvin. Parin kilometrin päässä kun alkoi lämmetä, niin alkoi myös käyntihäiriöt, ravistelu, köhiminen ja hyytyminen. Kierrokset ei nouse vaikka kuinka painaa kaasua, vaan vauhti hidastuu ja auto meinaa sammua. Mutta mutta, sitten kun polkaisee kytkimen pohjaan tai laittaa vaihteen vapaalle, niin kaikki häiriöt katoavat samantien. Sitten jos laittaa vaihteen päälle ja yrittää taas eteenpäin niin ei pääse mihinkään, auto sammuu tai käy huonosti ja ravistaa ja tärisee.
Ja tosiaan vika ei esiinny auton kylmänä, vaan vasta sitten kun on alkanu lämmöt nousemaan. Tapahtui viikonlopun aikana kolme kertaa, joka kerta kun lähdin kylmällä autolla liikenteeseen. Vika katoaa kun auto on lämmennyt normaaliin lämpötilaan.
Eli lyhyesti, veto päällä --> käyntihäiriö plus muut ongelmat, vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa --> ei mitään ongelmia. Eli siis, missä mahtaisi olla vika?
VW Passat -97 1.8T outo käyntiongelma
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
bensapumppu ? yks potilas oli samantapanen juur, veto päällä hyyty ym, mut tyhjäkäynnilläkin otti kiekkaa hyvin, ensanpaineet laski samantien kun olis voimaa tarvinnu
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 6
- Joined: 31.1.2011 16:09
Vika löytyi VAG-COM:lla leikkiessä. Rikkoontunut lämpötila-anturi aiheutti ongelmia.
Siinä vag-comia tutkaillessa huomasin toisenkin ongelman, lämmöt eivät nimittäin koskaan nouse yli 61,5 asteen moottorin käydessä. Kun auton käynnistää, lämmöt ovat hetkellisesti korkeammat, ja alkavat sitten jäähtyä ja päätyvät tuohon 60-61,5 asteen välille. Mistäs tämä sitten johtuu?
Siinä vag-comia tutkaillessa huomasin toisenkin ongelman, lämmöt eivät nimittäin koskaan nouse yli 61,5 asteen moottorin käydessä. Kun auton käynnistää, lämmöt ovat hetkellisesti korkeammat, ja alkavat sitten jäähtyä ja päätyvät tuohon 60-61,5 asteen välille. Mistäs tämä sitten johtuu?
-
- Posts: 6
- Joined: 31.1.2011 16:09
Joo elikkäs läpötila-anturi on vaihdettu, ja hetken jo luulin että pääsin vioista eroon. Auto kävi hyvin tämän aamun, mutta jälleen päivällä liikenteeseen lähdettyäni samat käyntihäiriöt iskivät päälle entistä pahempana ja auto hyytyi moottoritien ramppiin. Nyt häiriöt tosin ilmenivät myös tyhjäkäynnillä, ja katosivat auton oltua hetken pois käynnistä. Samalla katselin ja heiluttelin johtoja ja letkuja.
Ajattelin seuraavaksi vaihtaa tulpat ja tulppien johdot, josko se auttaisi. Tulppien vaihto alkaa olla muutenkin ajankohtainen.
Muutama lisähuomio vielä. Mielestäni auto ei syö enempää bensaakaan, mutta savuttaa kovasti käyntihäiriön ilmetessä, ja kovasti tärisyttää koko autoa.
Nyt olen käyttänyt autoa tyhjäkäynnillä noin vartin ilman ongelmia, saa nähdä mitä tekee kun lähden liikkeelle.
Ajattelin seuraavaksi vaihtaa tulpat ja tulppien johdot, josko se auttaisi. Tulppien vaihto alkaa olla muutenkin ajankohtainen.
Muutama lisähuomio vielä. Mielestäni auto ei syö enempää bensaakaan, mutta savuttaa kovasti käyntihäiriön ilmetessä, ja kovasti tärisyttää koko autoa.
Nyt olen käyttänyt autoa tyhjäkäynnillä noin vartin ilman ongelmia, saa nähdä mitä tekee kun lähden liikkeelle.
-
- Posts: 6
- Joined: 31.1.2011 16:09
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
^Tässä selitys ko. vikakoodille.
16500/P0116/000278 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
Possible Symptoms
Starting the engine when engine is warmish or warm, idle rpm immediately is 1200 - 3000 rpm.
Diesel: an indication is extreme long time burning time of the glow indication light.
With all engine temperatures seldom idle rpm will vary between 900 - 1000 rpm.
With engine warm (90 °C) the engine temperature suddenly drops (70 °C) and slowly comes back to 90 °C.
Possible Causes
Wiring and/or connections faulty
Engine Coolant Sensor (G62) faulty
Possible Solutions
Check wiring and connections
Replace Engine Coolant Sensor (G62)
Special Notes
In MY 1995-2002 (?) in Europe at VW-cars the G2/G62 had the bad reputation of breaking down often. The default G2/G62 is black and all replacements are green.
Check if the correct Coolant Fan Control Module/Relay is installed (check part number using parts catalogue)!
16500/P0116/000278 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
Possible Symptoms
Starting the engine when engine is warmish or warm, idle rpm immediately is 1200 - 3000 rpm.
Diesel: an indication is extreme long time burning time of the glow indication light.
With all engine temperatures seldom idle rpm will vary between 900 - 1000 rpm.
With engine warm (90 °C) the engine temperature suddenly drops (70 °C) and slowly comes back to 90 °C.
Possible Causes
Wiring and/or connections faulty
Engine Coolant Sensor (G62) faulty
Possible Solutions
Check wiring and connections
Replace Engine Coolant Sensor (G62)
Special Notes
In MY 1995-2002 (?) in Europe at VW-cars the G2/G62 had the bad reputation of breaking down often. The default G2/G62 is black and all replacements are green.
Check if the correct Coolant Fan Control Module/Relay is installed (check part number using parts catalogue)!
-
- Posts: 6
- Joined: 31.1.2011 16:09
No tuon anturinhan tuossa vaihdoin, mutta pitää kai vielä kattoa ne johdotki läpi.
Jotenkin en kyllä jaksa uskoa että tuo aiheuttaisi kaikki ongelmat.
Termostaatin veikkaan olevan sökö, ja se lähtee vaihtoon.
Noista "oireista" tähän pätee oikeastaan vaan tuo "With engine warm (90 °C) the engine temperature suddenly drops (70 °C) and slowly comes back to 90 °C."
Jotenkin en kyllä jaksa uskoa että tuo aiheuttaisi kaikki ongelmat.
Termostaatin veikkaan olevan sökö, ja se lähtee vaihtoon.
Noista "oireista" tähän pätee oikeastaan vaan tuo "With engine warm (90 °C) the engine temperature suddenly drops (70 °C) and slowly comes back to 90 °C."