http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=8043
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=7432
Kuvia ja sopivuustaulukoita kerättynä
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=3093
HUOM! Nämä laskelmat omasta autosta, jossa suuri madallus-->paljon negatiivista camberia. Joten ilman madallusta/lievällä madalluksella vanne tulee ulommas!!
Elikkä perusperiaatteena Passattiin menee varmasti 8" vanne et35 joka "normaalilla" madalluksella ei ota kiinni muuta kun kääntäessä.
Etupäässä 7x17" leveällä vanteella maksimi et on 60.
Takapäässä 7x17" leveällä vanteella maksimi et on 70.
Takapäässä 7x16" leveällä vanteella maksimi et on 64 johtuen alustarakenteista, isomman halkaisijan vanteissa ensimmäinen kiinniottokohta on iskari.
Minimi et-luku on monen tekijän summa, riippuu vanteen leveydestä, renkaan leveydestä, madalluksesta yms.
Kaaren tasalle tulee edessä 7" vanne et 15, 8" et 27, 9" et 39 joka ei enää mahdu sisäänpäin. Luvut on kaaren ulkoreunaan, eli ei sisäänpäin taittuvaan pokkaukseen..
Takana 7" et 5, 8" et 17, 9" et 29, 10" et 41, takana onkin melkein "sirppikaari".
Ihan 100% näihin laskelmiin ei kannata luottaa, vanha vanne ja rullamitta ovat parhaat ystävät erikoisia vannekokoja miettiessä. Ja nämä laskelmat on siis 3B Passattiin, 3BG:ssä on vähän erilainen etulokasuoja joka antaa tilaa enemmän, takapää samanlainen.
http://www.1010tires.com/wheeloffsetcalculator.asp On myös hyvä apu laskiessa et-mittoja ja vanneleveyksiä.
ET-luvun selvennystä
Hyödyllistä tietoa, mm. lailliset rengasleveydet erilevyisille vanteille
Toivottavasti on jollekkin hyötyä
