Page 1 of 1
Passat 3BG 1.9TDI -02 kone kolisee (E: vauhtipyörä rikki)
Posted: 6.2.2011 6:36
by renze
Auto tosiaan 306tkm ajettu Passatti ja vikaa kuvailisin seuraavanlaisesti:
Oli auto lämmin tai kylmä niin välillä konehuoneesta kuuluu sellanen vaimea nakutuksen ja vaimean kolinan yhdistelmä. Ääni kuuluu vain tyhjäkäynnillä ja siihen pitää kiinnittää huomiota että sen huomaa. Kun kytkimen laittaa pohjaan niin ääni häviää. Yleensä ääni tulee vain muutamaksi sekunniksi ja sitten taas loppuu. Ihan kuin jotain olisi irti/löysällä. Tämä vika on ollut autossa ainakin viimeisen 10tkm.
Eilen ajoin kaverille ja takaisin n. 15km yhteensä moottoria sammuttamatta. Kaupan pihasta kun lähdin uudestaan reilu tunnin kuluttua niin kaikki ei ollu konehuoneessa ihan kohdallaan. Laitoin auton käyntiin ja jo siinä tuntui että tämä edellä mainittu nakutus/tykytys/kolina oli hiukan kovempi. Lähdin ajamaan niin kytkintä nostettaessa kuului todella kova rätinä/resonointi. Ääni loppui kun kierrokset nousi lähelle 2tuhatta. Tämä toistui 1 ja 2 vaihteilla kaasuttaessa noin 500 metriä (kahdet valot ja risteys) jonka jälkeen ääni loppui. Kyse on varmaankin jossain päin vaihteistoa(?)/kytkintä koska moottori itsessään käy nätisti.
Loppumatkasta kun ääni oli jo loppunut niin huomasin, että se yritti tulla takaisin moottorijarruttamalla esim kakkosvaihteella. Eli kun kierrokset lähesty 1,5 -> 1tuhatta niin pikkusen yritti sellasta "trrrrr" ääntä. Kytkin pohjaan niin ääni loppui. Kytkin kun oli pohjassa niin polkimeen tuleva tykytys tuntui koventuneen aikaisemmasta.
Mikä on rikki? Kytkin ja vauhtipyörä tuohon on joskus vaihdettu mutta en vain nyt muista km lukemaa.
Maanantaina menee auto suorilta huoltoon, sen verran pelottava oli kotimatka. Mutta jos joku tuntee vian niin ois kiva tietää että meneekö rahaa kolme vai neljä numeroo :/
Posted: 6.2.2011 9:53
by Pasi Häkli
Veikkaisin 2-massavauhtipyörää...
Posted: 6.2.2011 11:54
by Petri M
Kaikki tuntomerkit sopii kyllä omaan Passattiini joka kärsi aikoinaan myös kaksoismassan värinöistä.
Jos merkkiliikeeseen viet, hinta on nelinumeroinen.
VW Herttoniemi antoi hinta-arvioksi 1500 euroa.
Nyt autosta on kaksoismassa heitetty verkonpainoksi ja tilalla "normaali" kytkin.
Posted: 6.2.2011 16:46
by renze
Asia selvä. Käyn huomenna yhdessä paikassa näyttämässä autoa ja sitten soitteleen hinta-arvioita.
Onko tuon korjaamiseen muuta vaihtoehtoa kuin alkuperäinen samanlainen tilalle?
Posted: 6.2.2011 17:28
by Tero Häkli
kiintee tilalle, itellä 2 pakettia valmiina ... isommalla kytkimellä mitä alunperin
Posted: 6.2.2011 19:44
by renze
Tero Häkli wrote:kiintee tilalle, itellä 2 pakettia valmiina ... isommalla kytkimellä mitä alunperin
Voisitko vielä tarkemmin selittää? Mitä eroa tuolla kiinteällä on ja mistä sitä saa?
Onko niin että vaikka kytkin olis ok niin se vaihdetaan aina samalla kun vauhtipyöräkin?
Posted: 6.2.2011 21:22
by AjH
Kaksoismassassa on jouset vauhtipyörässä, kahden metallikiekon välissä = kaksoismassa. Jousetko ne sieltä ajan oloon väsähtää ja sitten alkaa oireilemaan.
Kiinteä vauhtipyörä on yhdestä metallipalasta tehty. (startin hammasratas voi olla "irto" osa jos tarkkoja halutaan olla)
Kiinteän vauhtipyörän kanssa voi ja ehkä jopa kannattaa laittaa jousitettu kytkinlevy, tämmöinen Teron paketista löytynee.
Kaksoismassassa ei tarvita jousitettua levyä koska se kaksoismassarakenne hoitaa jousituksen, ylläri
Jos vaihdeloota siirretään pois tieltä, niin eikö se ole ihan tolkullista vaihtaa sekä vauhtis että kytkin samalla kertaa? Se työn osuus on kuitenkin kohtuullinen jos vaikka vuoden sisään joutuu sitten vaihtaa uuden kytkimenkin. Lisäksi kulunut kytkinlevy saattaa syödä sitä uutta vauhtipyörää epätasaiseksi, jolloin taas uuden kytkimen vaihto huonontaa pitoa kun levy on sileä ja vauhtiksen pinta mahdollisesti hiukan kulunut epätasaiseksi.
Terolta vaan valmis paketti, ei ehkä halvin, mutta sitten ei kytkimestä pito lopu, eikä kaksoismassa hajoa enää.
Posted: 7.2.2011 16:28
by Petri M
Teron kytkinpakettia voin suositetella.
52tkm kokemusta jo takana ja ajossa ei alkuperäisestä eroa.
On vedetty vaunua ja kärryä lievän "lastuksen" avittamana eikä
ole värinöitä ollut kuten tuplamassan aikoihin...
Posted: 7.2.2011 17:45
by renze
Tänään selvitin asiaa eteenpäin. Kolmessa paikassa kävin näyttämässä ja 6 paikasta selvitin hinnat.
Laakkosella alkuperäisosat ois ollu 1100 euroa ja työ 650 euroa.
Pienemmissä paikoissa hinnat pyöri 640 - 750 euron välissä.
LMS Service tarjosi työn 550 eurolla sisältäen vaihteistoöljyn vaihdon öljyineen. Heidät valitsin kun ovat edullisin vaihtoehto ja vielä merkkihuolto. Työ tehdään perjantaina.
Eli itse vien tuon Terolta ostamani setin ja LMS vaihtaa osat. Hintaa tulee kokonaisuudessaan siis 800 + 550 = 1350 euroa. Kallista. Tietenkin motonetistä ois saanu kiinteen setin 600 eurolla mutta köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Edellinen omistaja on huollattanut autoa Joensuussa. Soitin heille ja auton rekkarilla löysivät vauhtipyörä ja kytkin rempan 245tkm kohdalla eli vain 60tkm sitten! Huolto on tehty alkuperäisosilla. Huolto on tehty 3/08 joten varaosatakuu ei ole enää suoraan voimassa. Kyllä aika h****tin ihmeelliseltä tuntuu jos vauhtipyörä ei kestä kuin 60tkm normaalissa ajossa täysin vakiolla, huolletulla autolla. Soitin asiasta jo volkkarille mutta eivät oikein sanoneet mitään. Suunnitelmissa on saada LMS serviceltä kirjallinen lausunto huollon jälkeen että mikä oli syy osan rikkoutumiseen. Sitten joko taistellaan edellisen huoltoliikkeen tai VW:n kanssa. Neuvoja taistelua varten?
Posted: 7.2.2011 18:54
by Petri M
Onpas kovia hintoja kytkimen vaihdolla...
Tässä kotikulmilla tuollainen kahden miehen paja joka ottaa 200-250 Passatin kytkimenvaihdosta. Tosin tuo ei sisällä öljyä eikä sen vaihtoa. Ja on ihan kuitillisia hintoja.
Milläs koneella sun auto muuten oli. Mulla on AVB koneella eli 74kw TDi, eikä siihen ainakaan saa Motonetista kiinteetä kytkinpakettia. Löytyy vain 85 tai 96 KW hinnastosta.
Posted: 7.2.2011 19:06
by renze
No itsekin pidän hintoja aika kovana. Kävi mielessä tehdä työ itse mutta autolle tulee niin paljon kilometrejä että täytyy vain äkkiä saada se takaisin ajoon jotta arki on helpompaa. Itse tekemällä en usko että oisin edes viikossa selvinnyt. Niin paljon hitaampaa se on kun uutta asiaa tekee.
Joo ja tosiaan eihän tuo motonetin setti edes käy itelleni. Hyvä huomio. Itselläkin juuri tuo AVB.
Posted: 7.2.2011 20:15
by Sami Jalonen
Eikös tero ehtiny vaihtaa? Ite ajelin sinne 400km reissun kun säästi sen verran

Posted: 7.2.2011 22:05
by renze
Sami Jalonen wrote:Eikös tero ehtiny vaihtaa? Ite ajelin sinne 400km reissun kun säästi sen verran

En edes kysyny. Tuon kovimman räminän jälkeen autolla on ajettu n. 10-15km ja LMS servicen pihassa kun kuunneltiin niin en todellakaan olisi uskaltanut lähteä enää siitä edes kotiin. Auto jäi sinne odottamaan perjantaita. Ihmettelen miten tuo vika dramatisoitui niin äkkiä. Olisi ehkä pitänyt huolestua jo siitä pienestä äänestä aikaisemmin niin olisi säästynyt rahaa ja vaivaa. Kallis homma mutta ainakin nyt tiedän paljon uutta volkkarista mitä en vielä viime viikolla tiennyt

Posted: 7.2.2011 22:55
by AjH
Kannattaa tätä foorumia selata, tekniikka-osio, projektit nyt ainakin. Löytyy melko paljon ihan oikeaa käytännön asiaa näistä kotteroista.
Tai jos haluaa nukkua yönsä hyvin niin ei kannata

Posted: 8.2.2011 7:11
by Pasi Häkli
^ Tieto lisää tuskaa

Posted: 11.2.2011 20:23
by renze
Noniin. Nyt on ajettu ensimmäiset testilenkit huollon jälkeen.
Kytkin toimii hyvin, tuntuma ei muuttunu omasta mielestäni yhtään. Kolinat ja värinät on poissa.
Huomenna varmaankin tutkiskelen vanhoja osia. Ainakin kaksoismassavauhtipyörässä oli kunnon välys ja kolina, muuta ei ollu rikki.
Posted: 13.2.2011 12:06
by static
Antoko toi kytkin tai vauhtipyörä mitään merkkejä ennen antautumistaan? Omasta autosta yrittäny kuulostella, että alkaako kytkinremontti lähestyä.. vois remontoida sen ennen kun auto jää sitten johonkin matkalle
Edit. Alotuspostissa onkin aika hyvin kuvailtu oireita, kuinkas kulunut kytkin yleensä käyttäytyy?
Posted: 13.2.2011 18:36
by Pasi Häkli
Kulunut kytkin ottaa aina vaan ylempää ja ylempää kiinni, ja kun on tarpeeksi kulunut niin alkaa luistamaan vaikka poljin olis ylhäällä.
Vauhtipyörän tutkiminen on vähän hankalampaa vaikka se kuinka kolkkais ja väljäis pöydällä. Niin ne tekee uudetkin vauhtipyörät. Joka vauhtipyörän valmistajalla on omat notulinsa kuinka paljon se saa heilua ja kuinka suuri on se vauhtipyörän sisäisten jousien kuormitusmomentti. Eli jos se vauhtipyörä käsituntumalla on ihan paska, voi se silti olla oikeasti ehjä. Kyseisestä aiheesta on pidetty maahantuojalla ihan kurssit, että kuinka tunnistaa viallisen vauhtipyörän. Niitä nimittäin vaihdetaan turhaan aivan helvetisti. Takuuseen tietty.
Suurin syy on täristävä kytkin, ja samalla vaihdetaan myös vauhtipyörä, VARMUUDEN VUOKSI. Ja tähän maahantuoja alkaa nyt tarttumaan tarkemmin.
Posted: 13.2.2011 21:11
by static
Paljonkohan näillä vaggilaisten kytkin-vauhtipyörä paketeilla ajaa? Itellä on samanverran ajettu golffi kuin keskustelun alottajan Passat on, niin vois yrittää haarukoida sitä vaihtoaikaa.. Henkisesti jo vaurautunut siihen, että kyllä se ennen 350tkm pitää vaihtaa..