Page 1 of 1

Pasuuna

Posted: 7.2.2011 5:08
by CtD
Morjesta,
Vuoden vaihteessa iski pikainen autokuume ja ranskan ihme sai lähteä. Tilalle tuli hommattua ensimmäinen saksalainen auto. Näin jälkeen päin olen ihmetellyt miksi olen itseäni ranskalaisilla autoilla aiemmin kiusannut

Elikkäs asiaan...
VW Passat Variant 2.0 TDi (140hp) 2006
Comfortline varustelulla oleva tuonti pirssi. Olen ensimmäinen omistaja suomessa.
Autolla on rullattu kohtuulliset 160tkm ja yleiskunto on vähintään hyvä. Sisusta myös lähes mint.
Kun saksan tuonti on, niin autoon sai asennuttaa lämppärin. Letkulämppäri sisähaaralla ja olen ollut tyytyväinen lämmittimen tehoon.

No mitäs. Heti oli selvää että tätä auto hieman koristellaan ja alkoi netin selaus. Viikko pari sitten naapuri kunnasta löyty 2-3tkm ajettu KW Street coilover sarja sopuhintaan ja samalta kaverilta ostin merkittömän maskin. Kaupanpäälliseksi sain vielä kromiset peilinkuoret.
Viikonloppuna vaihdoin maskin paikalleen ja peilinkuoret ovat vielä hieman mietinnän alla, että laitanko. Kaksipuolista teippiä pitää hommata kuitenkin ensiksi.
Tälläinen siitä sitten tuli
Image

Alustasarja saa odottaa vielä hieman kelien lämpiämistä ja kesävanteiden ostoa.
-Suunnitelmissa olisi 16-18 tuumaiset kiekot. 18" isompia en mielläni hommaa. Täyttää joo tehokkaasti pyörän kaaren, mutta silloin auto jää väkisten korkeelle. Ei tästä mitään puhdasoppista rekeä tehdä, koska toimii lapsiperheen liikuttimena ja välillä pitää mökkiteitäkin ajella. Eiköhän se korkeus kesän mittaan löydy.

Ehkä joskus soitin puoltakin nykyaikaistetaan ja laitetaan parempaa elementtiä, mutta sen näyttää tulevaisuus.

EDIT: Lähiaikoina varmaankin tilaan lähivaloiksi xenon-sarjan.

Tarinaa tulee ja kuvia tulee lisää jahka jotain tapahtuu.

Posted: 7.2.2011 15:47
by tuomasme
Sehän näyttää hyvältä! Saako tiedustella että mistä päin Saksaa löytyi? Meinaakko heittää ostokertomuksen tuonne sitä varten olevaan topiciin? Ois ihan mielenkiintosta lukea muidenkin osto/tuontikokemuksia. Menikö muuten kauan verotuspäätökseen?

Posted: 8.2.2011 7:31
by CtD
Auto ei ole itseni maahan hakema/tuoma. Ostin auton liikkeestä joka tuo päätöimekseen autoja saksasta. Voin tonkia auton papereita ja ainakin saksalaisesta rekisteriotteesta luulisi löytyvän mistä päin auto on. Veropäätöksestäkään en sen tarkemmin tieädä, koska verot kuuluivat kauppahintaa. Itse verot yritys maksoi pois jahka kauppa oli sovittu.

Posted: 8.2.2011 21:24
by Antti Hartikainen
Liekkö tuosta ostit nuo osat? Olisihan siellä vielä loppu korisarjakin... ;)
http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1072476
Omaan silmään ainakin näyttää todella maukkaalta.

Posted: 9.2.2011 15:39
by CtD
AH wrote:Liekkö tuosta ostit nuo osat? Olisihan siellä vielä loppu korisarjakin... ;)
http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1072476
Omaan silmään ainakin näyttää todella maukkaalta.
Tuostahan ne osat on :) Ihan hyvän näköinen tuo helmasarja olisi, mutta tämä merkintönmaski oli ensimmäinen valmis "tuning"- korinosa mitä olen koskaan ostanut. Mikäli tähänkin autoon puskureita helmoja alan muokkaan, niin itse ne teen. Saapahan just sellaisen kun itse tykkää

Posted: 21.2.2011 8:54
by CtD
Rupeekohan akku olemaan vaihdon tarpeessa. Tänään työpaikan pihassa ihmettelin miksi coming-leaving home- valot jäi palamaan kun auton sammutti. Samantien ajattelin sitten katsoa onko ne muka päällä ajotietokoneella. No ajotietokoneen kieli oli vaihtunut saksaksi ja valot oli ON- tilassa.

Ei äkkiseltään tule muuta syytä mieleen miksi ajotietokone tuollain unohtaisi asettuksensa, kuin että jotenkin buuttaisi itseään. Auto seisoi viikonlopun ajamattomana, niin oisko pakkanet purkanut akkua sitten. Käynnistyi kyllä hyvin aamulla, mutta tippuisiko jännite riittävästi että buuttaisi ajotietokoneen. Onko muilla parempaa arvausta tietoa?

Posted: 21.2.2011 9:32
by Tero Paalanen
^Oliko sinulla sama avain käytössä jota yleensäkkin käytät?

Posted: 21.2.2011 10:09
by CtD
Tero Paalanen wrote:^Oliko sinulla sama avain käytössä jota yleensäkkin käytät?
Mielestäni oli. Tuosta en kyllä ihan takuuseen mene, kun emäntä viikonloppuna siivosi ja silloin on voinut vaihtua "vara-avaimeen". Sehän selittäisi asian
Problem solved. Avain oli vaihtunut mitä ilmeisimmin siivouksen yhteydessä

Posted: 23.2.2011 12:03
by CtD
Mitenköhän onnistuisi tuonne dieselin alle bensakoneen pakoputkiston loppuosan laittaminen? Pari litrasessa bensa turbossa putket tulee molemille puolille perää. Näyttää vaan paremmalta kuin tuo perus. Sehän siinä on että varmaan kyseinen putkisto maksaa hunajaa uutena/valmiina.
Kuitenkaan ei tee mieli mitään väkisten kaksi haaraiseksi tehtyä putkistoa. Ne on niin hölmön näköisiä kun yleensä vain toinen puoli toimii

Posted: 23.2.2011 13:00
by Pia
Meinasikko sitte laittaa jonku lipan takapuskuriin missä on molemmilla puolilla putken kolot? Saa sellasen putkiston tehtyä missä savu tulee molemmin puolin. Nimimerkki AjH ainaki on tehny noita putkistoja että kannatta siltä kysellä jos haluaa ite lähteä tekemään. :)

Ite haluaisin sen R-linen takahelman ku edestä jo löytyy R-linen etuhelma. Mut hinta on aika reipas joten se odotteleepi parempia aikoja. :D

Posted: 23.2.2011 13:33
by CtD
Kiitos neuvosta Pia. Pitää laitella viestiä AjH:lle. Tuli vain tuollainen idea mieleen tänä aamuna. Vanteisiin pitäs rahat eka satsata.

Joku helma sinne tai sitten tehdä vakioon aukotus, mieluummin uus helma. Viikonloppuna koitan ehtiä päästä tonkimaan kolaripajan romukasaa, jos löytyisi hyvällinen aihio etu- ja/tai takapuskurin helmaksi. Riipuen sitten lähtökohdan soveltuvuudesta ja kunnosta, että teenkö muovista vai lasikuidusta oman version.

Posted: 23.2.2011 14:40
by Pasi Häkli
Työkaveri laitto golf V diisseliin R32 mallin takapuskurin ja bongas muistaakseni ebaystä siihen aidon r32 pakoputken siis keskeltä taakseppäin. Ihan bolt-on systeemi. Vois kuvitella että sama onnistuis passatinkin kohdalla.

Halvaksihan se ei tule, väittäisin että AjH tekee sulle sen tuplaputken halvemmalla.

Posted: 23.2.2011 23:56
by AjH
Vastataan tähänkin kun privaan vastasin jo paremmin tietämättä :)

Eli joo en tästä 3C rakenteesta tiedä, mutta jos sinne alunperin moista saa niin onhan se toki tehtävissä. Toteutus on sitten eriasia, eli mistä haaroitus ja miten se toiselle puolelle viedään.
Täytyykin kaivella josko kuvaG löytäis kuvan 3C pohjasta niin tietäis heti enempi...

Ainakin 3BG helmassa on ulostulojen koloille valmiit reunushahlot siellä sisäpinnalla, en tiedä mille putkistolle tai ulostuloille ne 3BG mallissa on tarkotettu mutta on kuitenkin (olisko W8?). Lieneeköhän 3C samalla metodilla?
Joissain octavioissa ainakin näkee että on vain yksi ulostulo, tuplan kolo avaamatta mutta urakin sitä varten valmiina, sinänsä aika typerän näkönen kun on näkyvillä. Semmonen karvalakki malli, useimmissa onkin tuplaulostulo sentään.

Posted: 24.2.2011 8:40
by CtD
Eilen hieman kurkin auton alle ja putkiston teko olisi muutoin ehkä hyvinkin simppeli ja helppo homma. Mutta Taka-akselin ylityksen jälkeen tulee ongelmia. Varapyöräkotelo on ehkä liikaa tiellä tällä ns. väärällä puolella. Pitäisi päästä kunnolla auton alle katsomaan ja vertaamaan. Varapyöräkotelon muotoilussa näyttäisi olevan kevennys pakoputkelle orgis paikallaan. Taka-akselin ali putken pystyisi tuomaan helposti keskeltä, mutta silloin putki tod.näköisesti jää typeräti näkyviin takaapäin katsottuna.

Pitäs kurkkia työkaverin passatin alle, kun hänellä on juuri tälläinen bensaturbo. Juuri tuli kyllä mieleen että kyseinen pasuuna on neliveto. Neliveto voi mahdollistaa putken viennin paremmin

Edit:
Voi olla että joutuu hieman perumaan vannepuheitaan. Ois kiikarissa paritkin eri 19" tuumaset, koko on isompi mitä alkuunsa meinasin. Toisihan ne ehkä näköä enemmän :D

Posted: 24.2.2011 8:50
by Pasi Häkli
CtD wrote:Neliveto voi mahdollistaa putken viennin paremmin
Tai sit on vielä ahtaampaa :lol:

Posted: 28.2.2011 8:10
by CtD
No perkules. En ehtinyt käydä tonkimassa mahdollisia helma-aihioita. Luomien tekoa sentään hieman ehdin aloitella.

Aiempaan tuplaputki keskusteluun uutta infoa. Perjantaina töistä lähtiessä työkaverin auto sattui olemaan sopivassa kohdassa, että hieman näki kuinka tuplaputket on tehty. Ne tulevat yksittäisinä putkina jo ennen taka-akselia. Eli haaroitettu jo matkustamon alla. Tuossa omassa dieselissä yksittäinen putki ylittää taka-akselin, niin bensaturbo nelivedossa nämä kaksi putke alittaa taka-akselin.
Pitää tuota putki asiaa paremmin miettiä jahka auton nostaa ylös alustan vaihtoa varten. Vielä kun jäisi rahaa talteen vanteita ja mielellään myös renkaita varten ois kiva. Joutunut jo miettimään kuinka noloa olisi pistää levitetyt pellit alle ja kunnon venytetyllä kumilla. Vois olla ihan toisaalta ihan härski, ei olis jokaisella alla näin "uudessa" autossa :D

Posted: 28.2.2011 9:40
by AjH
Onko toi työkaverisi auto Passat 4WD bensaturbo? En tienny moisia olevankaan...
Toi rakenne viittaa siihen että sielläkin on auton alla muutakin eroa kuin vain putkisto, eli erilaista bensasäiliötä jne. Samaan tapaan siis kuin edellisessä korimallissa.

Et vielä helman rakennetta tutkaillut, että miten onnistuu ne kolot putkelle? Vai meinaakko vaihtaa uuden tilalle sitten putkea joskus operoidessa?

Posted: 28.2.2011 10:23
by CtD
Pitää ottaa takaisin puheitaan. Eihän siellä turboa olekkaan. Vaikka on 2.0 FSI 4Motioni, niin ei ole kyseessä siis 2.0FSI turbo versio. Helvatun samat malliyhdistelmät sekoitti itseni.

Kai sitä pitää ihan joskus lähempää kurkata sinne alle, että näkee mitä eroa siellä on. Bensatankista en tiedä, mutta varapyöräkotelo on melkein oltava erilainen.

En ole helmaa sen tarkemmin tutkinut, mutta tämän hetkisillä tutkimuksilla en näe syytä etteikö saisi istumaan nätisti vakio helmaan. Muovihitsauksella jos ei muuta.
Tuo putkisto modifikaatio on täysin ajatus-tasolla. Etupäähän on helman teko etusijalla ja aikataulu sillekkin on hyvin avoin. Riihimäellä ei ole tiloja tehdä ja kaksi pikkusta muksua pitää vapaa-ajan vähissä :)

Posted: 9.3.2011 12:20
by CtD
Pikainen kysymys. Minkä mittainen on Passatin vakio pyöränpultti, siis jenka osuuden pituus. En kesken työpäivän viitsi lähteä mittailemaan, niin jos joku muistaisi ulkoa

Posted: 9.3.2011 18:24
by Dermi
CtD wrote:Pikainen kysymys. Minkä mittainen on Passatin vakio pyöränpultti, siis jenka osuuden pituus. En kesken työpäivän viitsi lähteä mittailemaan, niin jos joku muistaisi ulkoa
Minuakin kiinnostaa onko 3B:ssä sama pultti ja mikä on koko =)

Posted: 9.3.2011 20:15
by Sami Jalonen
M14 about 30mm pitkä 1.5 nousulla ainakin 3B. Uskosin että 3C sama.

Posted: 9.3.2011 22:05
by CtD
Kyllä 3c on myös M14x1.5 ja eiköhän se jenkaosuus ole vakio 28mm.
Pistänpä huomenna sitten epäkeskopultit/liukupultit tilaukseen :wink:

Posted: 10.3.2011 11:47
by CtD
Enpäs tilannutkaan epäkeskopultteja netin ihmeellisestä maailmasta. Soitin piruuttani yhteen rengasliikeeseen Riihimäellä jonka toiminta ollut hyvin luontevaa.
Parista nettikaupasta löysin kyseisiä pultteja ja halvemman hinta oli 59€ + rahti. Toisen hinta oli 69€ + rahti.
Hyllystä tässä rengasliikeessä ei M14 pultteja nyt ollut, joten maanantaina "vasta" saisi. No hinta oli 40€/sarja. Viereisellä tontilla käyn lähes päivittäin kaupassa, niin hakeminen luonnistuu aika hyvin.

Edit: Lauantaina pitäisi vanteet käydä ostamassa 99,9% varmuudella :D