Page 1 of 1

1.9TDI AFN Öljyt pihalle ja sinistä savua.

Posted: 14.2.2011 20:57
by A.Leskelä
Kuvaus tilanteesta/oireista:

Auto 8h roikassa, normaalisti käyntiin ja liikkeelle. Ajoa 10km ja pysähdys, hyppään pihalle ja heti huomaan, että pakokaasua haisee oudolle, ihan kuin palaneelle kumille. Lähdin ajamaan, n.150km ja pysähdys. Haju oli voimistunut, auto veti aivan normaalisti eikä muutenkään käynnissä mitään hämminkiä. Perään toiset 150km joista loppuvaiheessa huomasin taustapeilistä, että sinertävän musta savu tulee perässä. Stoppia ja haju mitä järkyttävin.

Kotia päästyäni ja auton kun sain talliin niin hieman tutkimaan:

Öljyä hävinnyt 1l tuona n.300km aikana. Turpon puolella, koko moottorin kylki aivan tuoreessa öljyssä ja länttiä alkoi pohjapanssarin päältä valuttaan. Huohotin vaikutti _ei_ jäätyneeltä.

Eli ihmetystä luo notta jos kannen välistä falskaa nii miten se sinne pakoputkeen sit on mennyt, laukesko turpo samalla? No tähän turpo vikaan sit ei anna osviitta se, että auto pelas aivan normaalisti kuten ennen.

Arvaukset on tervetulleitta, fakta sitäkin suotavampaa.

EDIT:

Jakopää oli puhas joten se on ok stefojen suhteen..Pitäisi olla :D

Posted: 14.2.2011 21:57
by Patu
Se turbosta lähtevä huohotin letku irti yläpäästä? Tai turbon öljyputki irti hieman?

Posted: 14.2.2011 22:06
by A.Leskelä
Patu wrote:Se turbosta lähtevä huohotin letku irti yläpäästä? Tai turbon öljyputki irti hieman?
Tarkoitatko huohotin letkulla sitä joka menee imuputkesta kanteen? Kiinni on yläpäässä. Turpon öljyputki ainaskin on kiinni turpon päässä.

Posted: 15.2.2011 10:29
by A.Leskelä
Olenko selittänyt asian jotenkin huonosti jotta sitä ei kukaan ymmärrä vai onko tämä niin spesiaali tapaus, ettei kukaan osaa sanoa juuta eikä jaata? :shock:

Posted: 15.2.2011 11:52
by Pasi Häkli
Ei kai se niin spesiaalia ole selvittää öljyvuodon syy? Ei tässä nyt sentään mitään selvänäkijöitä olla.

Puhdista jarrukliinerilla niin hyvin kuin pystyt, sitten lyöt auton käymään ja alat seuraamaan mistä tihruttaa. Kaveri vielä vaikka polkemaan kaasua jos ei joutokäynnillä vuoda.

Posted: 15.2.2011 15:06
by A.Leskelä
Tutkin hieman lisää:

Otin venttiilikopan pois. Tiivistepinta koko kopan matkalta öljyssä, siis turpon puolella. Ja vent.kopan tasolta alaspäin samallailla "tuoreessa öljyssä". Eli kielisi jotta tiiviste vuotaa --> vaihtoon.

Otin myös imusarjan irti ajatuksena puhdistaa se ja eliminoida egr. Hämmennystä aiheutti kun ykkösen imukanava märkä öljystä :shock: . Tiiviste falskannu myös siinä? Tiiviste vaihtoon..

Posted: 15.2.2011 18:30
by Dubsonic
Tässä vaiheessa kyllä samalla tutkisin turbon kunnon kerta imusarja on irti. Turbon imupuolelta saa hyvin kokeiltua kädellä missä kunnossa se on. Akseli saa liikkua sivuttain vähän, mutta pitkittäin ei saisi tuntua ainakaan selvää välystä. Ei vaan kuulosta ihan terveeltä toi et ykkösen kanava on märkä öljystä. Ahtoputket ja kuuleri putsaten samalla. Yhdestäkin AGR koneen kuulerista kaadoin litran öljyä pois.

Posted: 16.2.2011 16:20
by A.Leskelä
Sehä perskele tais tulla kuntoon. Kasasin siis loppuun, eliminoin EGR, eristin huohotinputken, lisäsin öljyä. Kävin ajamassa 90km lenkin, öljyt ylärajassa, kuivan näköset paikat ja savutus hävinnyt.