Page 1 of 1
Passat tdi:n turbo putosi pelistä pois - mikä kumma?
Posted: 22.2.2011 10:13
by hulluj
Kävi tänään työmatkalla seuraavaa. Autona 2006 Passat tdi ja pakkasta n. -25 C. Auton nokalla on volkkarin oma maskinsuoja pakkasta vastaan.
Ensimmäiset 10 minuuttia työmatkasta sujuivat normaalisti. Sitten kesken kiihdytyksen vääntö hävisi täysin. Auto kuitenkin jatkoi kulkua normaalisti, eikä mikään varoitusvalo syttynyt.
Seuraavista valoista lähdettäessä totesin, että auto kyllä liikkuu, mutta turbo ei ole mukana. Nihkeä kiihdytys ilman turbon vääntöä otti varmaan 15 sekuntia nollasta viiteenkymppiin. Loppumatka köröteltiin hissukseen ja toivoen, ettei mikää katkaise matkaa.
Ajoin auton lämpimään autotalliin sulamaan. Toiveissa on, että jonkin paikka olisi vain jäässä ja toimisi jahka sulaisi ensin.
Miten on? Voiko siellä olla jotain vain jäässä vai kuulostaako siltä, että pitää varautua kalliimpaan vaihtoehtoon?
Posted: 22.2.2011 10:21
by Pasi Häkli
Olisko mennyt varaohjelmalle? Korjaantuu käynnistämällä moottori uudestaan. Eli ahdoissa jotain häikkää, liian suuret tai tavoiteltava ahtopyynti ei toteudu. Turbon siivet jumissa, ahtovuotoa tms.
Vikakoodeista selviää, jos oli vikatilassa ahtojen takia.
Posted: 22.2.2011 12:06
by mkoistin
hulluj wrote:Kävi tänään työmatkalla seuraavaa. Autona 2006 Passat tdi ja pakkasta n. -25 C. Auton nokalla on volkkarin oma maskinsuoja pakkasta vastaan.
Ensimmäiset 10 minuuttia työmatkasta sujuivat normaalisti. Sitten kesken kiihdytyksen vääntö hävisi täysin. Auto kuitenkin jatkoi kulkua normaalisti, eikä mikään varoitusvalo syttynyt.
Seuraavista valoista lähdettäessä totesin, että auto kyllä liikkuu, mutta turbo ei ole mukana. Nihkeä kiihdytys ilman turbon vääntöä otti varmaan 15 sekuntia nollasta viiteenkymppiin. Loppumatka köröteltiin hissukseen ja toivoen, ettei mikää katkaise matkaa.
Ajoin auton lämpimään autotalliin sulamaan. Toiveissa on, että jonkin paikka olisi vain jäässä ja toimisi jahka sulaisi ensin.
Miten on? Voiko siellä olla jotain vain jäässä vai kuulostaako siltä, että pitää varautua kalliimpaan vaihtoehtoon?
Minulla kävi melko samalla tavalla muutama kuukausi sitten.
Syyllinen oli moottorin lämpötila-anturi. Se kun vaihdettiin, niin turbo tuli taas leikkiin mukaan.
Vikakoodeista se selvisi, joten lukemaan lukemaan...
Posted: 22.2.2011 13:26
by hulluj
Kävin hakemassa auton lämpimästä äsken. Turbo ei heti pelannut mutta alkoi minuutin ajon jälkeen. Ensimmäisissä liikennevaloissa olikin ikävä yllätys; jarrutehostin ei pelannut. Sai polkea oikein urakalla..
Lähtee Passat taas Laakkoselle jonon jatkoksi. Taitaa olla normaalien huoltojen päälle ainakin 6. kerta 1,5 vuoden sisään.
Ostaisiko japsin seuraavaksi..
Posted: 22.2.2011 15:21
by Pasi Häkli
^ Alipaine puuttuu. Tandempumppu rikki tai joku alipaineletku irtipoikki. Vaikuttaa molempiin, jarruihin ja turbon toimintaan.
Posted: 23.2.2011 10:21
by hulluj
Viimeiselle kommentille pisteet. Auton sai Laakkoselta vielä eilen. Alipaineputki oli poikki. 180e kaikkinensa..
Posted: 23.2.2011 21:42
by Mikko.P
Aika kallista putken / letkun korjausta...

Posted: 24.2.2011 7:49
by Pasi Häkli
Veikkaan että hinta koostuu vikakoodien pällistelystä, jos nyt ei asentajalla vielä leikannut kuullessaan että jarrutehostin ei toimi, ja vikakoodeja ihan varmasti tommosessa tapauksessa tulee. Sekä uudesta alipaineputkesta (saattaa olla kovinkin kallis riippuen osasta, ja vanhaa putkeahan EI korjata, koska työlle täytyy antaa takuu), sekä sen putken vaihdon työosuudesta (voi olla hyvinkin vittumaisessa paikassa).
Ilmaiseksihan kaikki pitäisi nykyään saada. Mutta ymmärrän silti palikan kommentin, itsekään en viittis laittaa eurookaan ylimäärästä auton korjaamiseen.
Posted: 24.2.2011 18:08
by Mikko.P
Pasi Häkli wrote:Veikkaan että hinta koostuu vikakoodien pällistelystä, jos nyt ei asentajalla vielä leikannut kuullessaan että jarrutehostin ei toimi, ja vikakoodeja ihan varmasti tommosessa tapauksessa tulee. Sekä uudesta alipaineputkesta (saattaa olla kovinkin kallis riippuen osasta, ja vanhaa putkeahan EI korjata, koska työlle täytyy antaa takuu), sekä sen putken vaihdon työosuudesta (voi olla hyvinkin vittumaisessa paikassa).
Ilmaiseksihan kaikki pitäisi nykyään saada. Mutta ymmärrän silti palikan kommentin, itsekään en viittis laittaa eurookaan ylimäärästä auton korjaamiseen.
Hitsi nythän mä hoksasin, kuinka uusi toi auto on... Kun eihän tossa omassa kipossa ole muita *kalliita* alipaine putkia, kuin tuo mikä lähtee pumpulta. Muuthan on tota senttejä maksavaa letkua...

Posted: 6.4.2011 17:33
by hulluj
Ketjun aloittamisen alkuperäinen ongelma korjaantui siis alipaineputken vaihdolla.
Otsikkoon sopiva ongelma ilmeni silti taas..
Viikko takaperin ajoin cruisella moottoritiellä ja yhtäkkiä vääntö hävisi. Taaskaan mitään vikailmoituksia ei näkynyt. Köröttelin lähimmälle huoltoasemalle ja sammutin koneen. Resetointi auttoi, ja käynnistyksen jälkeen kaikki pelasi taas normaalisti. Sama juttu toistui pari päivää myöhemmin, taas samaisella motarilla ja cruisen kanssa.
En ole asiasta enää varma, mutta mahdollisesti kummallakin kerralla ahtopaine hävisi sen jälkeen kun olin hidastuksen jälkeen nypännyt cruise-viikseä vakionopeuden palauttamiseksi.
Ilman cruisen käyttöä en ole saanut ongelmaa toistumaan kertaakaan. Mistäköhän tällä kertaa voisi olla kyse..? Kyseessä siis Passat 3C, 2006 ja tdi.
Posted: 6.4.2011 18:14
by Dubsonic
Oliskohan siivikkö karstottunu? Millasta ajoa ja kuinka säännöllisesti annat kenkää autolle?
Posted: 6.4.2011 18:22
by Pasi Häkli
Mun mielestä just tommosesta cruisen kanssa vikatilaan menemisestä on ffp:n puolella juttua. Muistaakseni ratkaisua siihen vielä ei ole löytynyt, mutta käy lukemassa sieltä.
Posted: 6.4.2011 19:12
by hulluj
Aika normaalia seka-ajoa kaupungissa ja moottoritiellä. Mitään sen kummempaa kenkimistä ei juuri tule harjoitettua. Mitä nyt joskus vähän rivakampia kiihdytyksiä valoista.
Pasi, ffp:n puolella..?
Posted: 6.4.2011 20:24
by Sami Jalonen
ffp.fi on tuommonen VAG-vehkeisiin keskittyny foorumi. Siellä kun oppii käyttämään hakua löytyy paljon asiaa.