Page 1 of 1
Golf IV vaihteiston vaimenninkumit
Posted: 21.3.2011 9:46
by Huukka
Pitäisi kuulemma vaihtaa vaihdekepin ja vaihteiston välillä olevia vaimentimia, kun vaihdekeppi heiluu ja vaihteet menee välillä huonosti sisään. Olisiko tarkempaa tietoa noista, onko niitä useampi? Miksi niitä kutsutaan ja mistä ne parhaiten saisi? Ja kuinka vaihdetaan? Malli on MK4 Golf variant 2005 1,6.
Posted: 21.3.2011 9:54
by Pasi Häkli
Kävelet merkkiliikkeen varaosatiskille alustanumeron kera, sieltä näkee varaosakoneelta montako vaihdevivuston puslaa siellä on. Luulisin, että ei löydy tarvikkeena tommosia osia. Sinänsä aika outo tapaus tämä. Harvemmin noista vivustot kuluu, mistä tuo "tuomio" on tullut?
Vaihto sinänsä on yksinkertaista, vähän purkaa vivustoa, vanhat puslat pois ja uudet takas.
Posted: 21.3.2011 12:09
by Huukka
Niin, kysyin asiasta auton oston yhteydessä täältä foorumilta ja sillon ehdotettiin näin: "Vaihdekeppi voi tosiaan heilua hieman kun moottori elää kaasun mukaan. Moottorin kumityynyt on kuitenkin helppo korjata jos ovat loppu ja niihin saa vahvempia osia tilalle vaikka BlackForestIndustriesilta. " ja sitten olen asiasta puhunut muutamille nikkareille jotka ovat puhuneet näistä vaihteiston vaimentimista.
En tiedä onko nuo moottorin kumityynyt sitten tärkeämmät vai missä vika on. Mutta siis keppi heiluu aina minusta melko paljon ajossa ja sitten ykkönen ja kakkonen ei välillä mene pykälään oikeen millään...
Posted: 21.3.2011 13:27
by Pasi Häkli
Voi olla, että menisi ihan vaihdevivuston säätämiselläkin tuo ongelma pois(1 ja 2 vaihde vaikea kytkeä), sitä heilumista se ei tietenkään korjaa. Se on ainakin johonkin pisteeseen asti ominaisuus se kepin heiluminen. Tietty jos se siellä heiluu kuin lehmän häntä niin varmasti voidaan puhua jo viasta.
Ei kannata osia tilailla ihan umpimähkään, katsomalla ja konetta heiluttelemalla saa jo jonkinlaista tuntumaa onko siellä moottorin kumityynyt paskana tai onko vaihdevivuston puslat väljän oloiset. Pistä kaveri heittämään vaihteita silmään ja katot itse konehuoneen puolelta vivustoa, että näkyykö väljää jossakin.
Posted: 21.3.2011 20:46
by Dubsonic
"Vaihdekeppi voi tosiaan heilua hieman kun moottori elää kaasun mukaan. Moottorin kumityynyt on kuitenkin helppo korjata jos ovat loppu ja niihin saa vahvempia osia tilalle vaikka BlackForestIndustriesilta."
Silloin kun tämän kommentin kirjoitin en edes tiennyt, että nelos golffia on tullut tehtaalta tankovälitteisellä laatikolla. Olin aina luullut, että ne on kaikki vaijerivälitteisellä lootalla. Oli autossasi kumpi välitystapa tahansa saa koneen liika heiluminen vaihdekepin heilumaan. Tankovälitteisessä se heiluu todennäköisesti paljon enemmän jos on koneen tukikumit löysät. Itsekin pystyy toteamaan onko moottorin tukikumit löysät kun jarrua vasten yrittää lähteä liikkeelle ja jos kone nousee useampia senttejä tai liikkuu etu / taka suunnassa useita senttejä on jossain vikaa.
Posted: 23.3.2011 20:34
by Huukka
Okei täytyy vähän selvitellä että mikä vika siellä nyt on sitte, auto ylös seuraavaksi...
Posted: 25.3.2011 9:55
by makevw
Pasi Häkli wrote:Voi olla, että menisi ihan vaihdevivuston säätämiselläkin tuo ongelma pois(1 ja 2 vaihde vaikea kytkeä), sitä heilumista se ei tietenkään korjaa.
Jaa sitäkö voi säätääkkin jotenkin sitä vivustoa? Enpä ole huomannut säätökohtia itse siinä. Tuota pitääkin melkein käydä kysymässä, kun meinaa hiukka takerrella joskus toi 1-2 väli.
Posted: 25.3.2011 17:46
by Alkaline
mulla on kanssa 1 ja 2 vaihteet hieman takeltaneet. laakkonen sanoi ainakin mulle että syncrot on menossa, en oikein jaksa uskoa...
luulisin että jos vaihtelis öljyt vois ruveta toimimaan paremmin
Posted: 25.3.2011 17:49
by Pasi Häkli
Muistaakseni sinne kepin juureen on olemassa sellanen erikoistyökalu, jolla keppi pitäis saada säädettyä kohdalleen.
Tarkkaan en muista koska kyseisistä toimenpiteistä on sen verran aikaa, että tahtoo tuo muisti pätkiä.
Vaihteistoöljyjen vaihto auttaa myös takerteluun. Siihen oli vissiin joku oma korjausöljynsä tuohon ongelmaan.
Posted: 25.3.2011 19:53
by Tero Häkli
juu kepin juuressa, sai musitaakseni ihan normityökaluillakin säädettyä
Posted: 28.3.2011 11:04
by oh6jwe
Mulla ainakin IV-golffissa(1,6 16v azd) kuskinpuoleinen mottorin/vaihteiston kannatinkumimysteeri oli h...vetin väljä. Luulin että oli rikki, mutta silloin vielä sai uusia IV-variantteja. Kävin paikallisessa liikkeessä ihmettelemässä ja ihan uusissakin siis tuo kannatinkumi oli erittäin väljä.
Voi olla siis ihan kaksi eri vikaa jotka eivät riipu toisistaan.
Posted: 28.3.2011 22:53
by Pasi Häkli
^ Joskus aikasemmin kun joku kyseli tätä samaa kepin heilumisongelmaa, niin mainitsin että yhteen autoon uusittiin kaikki moottorin/vaihteiston kannatinkumit ja tilanne ei muuttunut yhtään mihinkään. Aikalailla ominaisuus.