Page 1 of 1
Espvalo syttyy ja käy hieman epätasaisemmin.
Posted: 30.3.2011 20:06
by bnito
Passat vm 2001 3bg 4 motion 1.9tdi (avf)
Eli nyt on jo jonkun aikaa tehnyt satunnaisesti ajossa että esp valo syttyy ja auto alkaa ihan pikkuriikkisen täristään. Uudelleen käynnistäminen kuittaa vian heti ja auto käy sen jälkeen normaalisti. Tärinä ei ole todellakaan mitään kovaa mutta huomattavissa. Auto kulkee kyllä mielestäni ihan samanlailla, joka tässä vähän ihmetyttää...
Eka diesel auto itsellä enkä diesel tekniikasta vielä hirveästi ymmärrä. Voisiko olla jotain hehkuihin liittyvää?
edit: auton tiedot lisäilty

Posted: 30.3.2011 21:01
by Riku Korpela
Hehkujen vika ei sitte millää voi sytyttää ESP:n valoa.
Yhdes audis teki kerran semmosta, ku pyörän nopeusanturi oli viallinen, että tehot hävis täysin, hyvä ku liikkeelle pääsi. Sekään ei tehny sitä kokoajan. Auto siis luuli et joku pyörä sutii ja nii vähensi (vai katkaasi) syöttöä. Ja diesel oli kans.
Ja ne auton tiedot olis kans plussaa että muutki pääsis asiaa miettimään.
Posted: 30.3.2011 21:42
by bnito
Ei tuo kyllä syöttöä katko, ei ainakaan niin rajusti kuin esim luiston esto tekisi...
Esim tänään tuo vika tuli kun nousin motarin rampista ylös ja moottori jarrutin heittäen 6 -> 4:lle rauhallisesti...
Luettiin työkaverin kanssa vikakoodit kyllä tuossa joku 3 viikkoa sitten. Siellä oli jotain suuttimiin liittyvää, jotain niiden säätöarvojen ylityksistä, jos oikein muistan.
En vaan saanut noita vikakoodeja vielä kaverilta mukaan niin ois voinut ne tähän copypastee...
Posted: 31.3.2011 10:49
by Razur
Tuosta vikakoodit:
VAG-COM Version: Release 311.2-N
Chassis Type: 3B - VW Passat B5
Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,55,56,58
Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 038 906 019 GT
Component: 1,9l R4 EDC 0200SG 1523
Coding: 00003
Shop #: WSC 00028
WVWZZZ3BZ2P245689 VWZ7Z0A4401714
2 Faults Found:
17669 - Pump-Jet Valve: Cylinder 1 (N240): Regulation Range Exceeded
P1261 - 35-10 - - - Intermittent
17678 - Pump-Jet Valve: Cylinder 4 (N243): Regulation Range Exceeded
P1270 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A
Address 03 -------------------------------------------------------
Controller: 4B0 614 517 H
Component: ABS/ESP allrad 1728
Coding: 04255
Shop #: WSC 00028
1 Fault Found:
18265 - Load Signal: Error Message from ECU
P1857 - 35-10 - - - Intermittent
Skipping Address 15-Airbags
Address 17 -------------------------------------------------------
Controller: 3B0 920 827 A
Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V06
Coding: 05115
Shop #: WSC 39306
WVWZZZ3BZ2P245689 VWZ7Z0A4401714
1 Fault Found:
01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
Address 19 -------------------------------------------------------
Controller: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 0001
Coding: 00006
Shop #: WSC 00028
No fault code found.
Address 46 -------------------------------------------------------
Controller: 1C0 959 799 B
Component: 03 Komfortgerát HLO 0001
Coding: 00259
Shop #: WSC 00028
1 Fault Found:
00928 - Locking Module for Central Locking: Front Driver Side (F220)
27-00 - Implausible Signal
End -------------------------------------------------------
Posted: 31.3.2011 17:06
by bnito
Siinäpä nuo koodit, toisilla ei näköjään ole työaikana muuta tekemistä
Tuossa onko adress 3 joku vikakoodi esp/abs liittyen, milläs tuota saisin vähän enempi selviteltyä? Teki meinaan taas tänään tuon esp/abs valon syttymisen. Ei auto tosin kyllä mitään värise, jotain vainoharhoja itselläni vain.
Posted: 31.3.2011 18:13
by Sami Jalonen
Posted: 19.4.2011 21:25
by bnito
palataanpa tähän taas kun tuppaa tuota nyt taas tekemään. Eli Kyllä tuo täristää ei paljoa mutta huomaa. Tunsin tänäänkin valoissa tyhjäkäynnilla kun auto hieman huojahteli hetken ja sitten syttyi espin valo, tyhjäkäynti heittää tosi vähän mutta heittää kuitenkin.
Voisiko vika olla suutinten johtosarjassa? vai peräti suuttimissa? Oireet siis että käy hieman huonosti, kulkee silti ihan sen mitä kuuluukin mielestäni.
vois ehkä olla
Posted: 20.4.2011 20:34
by teemu2791
Mulla kans toissa talvena rupes välillä rykiin, nyki harvakseltaan aluksi kylmänä ja sit kuukauden parin päästä lähti kolmella käymään ja muistaakseni juuri esp valo sytty.
Eli jos on aikaa, osaa ja vähän rahaa (n. 90e) maksaa se suutinjohtosarja niin kantsii ehkä vaihtaa, ei mikään "viiden jakarin homma".
Ensikertalaisena mulla meni jotain 2 h ulkona -1 pakkasessa.
Auto oli 74kw tdi Passat.
Posted: 21.4.2011 20:43
by bnito
Meneekö tuo johtosarja venakopan sisällä ? Entä onko ihan marmori kamaa?
Posted: 22.4.2011 7:42
by Pasi Häkli
^Menee joo, eikä sitä muualta taida saada kuin marmoritiskiltä, tai slamitista.
Posted: 22.4.2011 15:11
by bnito
Kyl tuo tuota tärinää on nyt alkanut tiiviimmin tekemään. Lähes joka ajokerta alkaa karvan verran vatkaamaan ja kevyttä nypytystä tuntuu tasakaasulla ajaessa. Sekä espin valo syttyy... Öljyt tuli vaihdeltua, samalla yleis silmäys koneeseen. Ainakin imusarjan kyljes oleva jokin alipaine kello on vuotanut kiisseliä sekä sitten välijäähyn alempi liitos tihku diisseliä. Auttaako noi diisselin lisään heitettävät "suuttimien putsaus" satsit? vai ovatko ihan humpuukkia? Sitten kuskinpuoleinen etuvetarin ulompi suojakumi revennyt ja rasvaa roiskunut pihalle.
Posted: 22.4.2011 19:10
by Pasi Häkli
Jos sulla on ahtoputkissa diisseliä niin sit on jotain pahasti vialla

Se on öljyä joka kerääntyy huohottimen kautta ahtoputkistoon. Se tihkuminen ahtoputkien klipsuliitoksista on ihan normisettiä, ei voi viaksi laskea.
Se imusarjassa oleva kikkare on egr-venttiili, mullakin vuosi siitä öljyä, paljastui lopulta egr-venttiilin ja imusarjan välinen o-rengas, joka oli poikki. Vuosi siitä siis. Sekin on lähinnä kosmeettinen vika, ei kyllä aiheuta rynkytyksiä.
Niihin putsauslitkuihin en ota kantaa, voihan sitä koittaa. Muistaa vaan pistää melko tyhjään tankkiin, niin sillä voi jotain vaikutustakin olla.
Posted: 22.4.2011 19:21
by bnito
Heh joo tuli vähän ajatus katkos tuon diiselin ja öljyn kanssa
Tuntuu tuo espi vika / tärinä / värinä nyt toistuvan jatkuvasti kun auton starttaa. sen olen huomannut ettei kylmänä sitä tee. eli jos aamusta lähden töihin niin lyö vian vasta duunipaikan lähellä jos lyö. nyt kävin n. 30 + 30 km lenkin ajamassa ja kone oli valmiiksi lämmin niin sekä mennessä että tullessa alkoi tärinä sekä espin valo syttyi. Täytyy nyt koittaa jos tuo suuttimien johtosarja korjaisi asian, alkaa huolella ketuttaan jos suuttimissa on oikeasti vikaa, lähinnä sen takia että autoa tarvin töissä kuitenkin..
Posted: 25.4.2011 19:05
by bnito
muistaako kukaan miten tuon johtosarjan saa purettua pois ja mistä suuttimien liittimet irtoavat?
Posted: 29.4.2011 18:40
by teemu2791
Johtosarjan vaihtamisessa pitää jonkin verran purkaa esim. ahtoputki, en muista tarkasti, mutta se johtosarja on muistaakseni kahdella 6-8 millin pultilla kiinni kannen takaosassa. Se liitin ensin auki, lähtee siitä kiertämällä (harva kierre)
Venttiilikoppa auki että saa johdot pois suuttimista (ihan pistokkeet), johdot kulkevat sellaisessa muovikiskossa joka menee paskaksi kun otat vanhaa pois.
Pähkäilin vähän aikaa että miten saan uuden johtosarjan muovikiskon ehjänä paikoilleen kun tila on melko pieni, "tulipelti" lähellä. Pistin johtosarjan kuumaan vesiämpäriin joksikin aikaa niin pehmeni sopivasti että sai taivutettua paikoilleen (oli -1 ja tuuli, ulkohomma

) kuumailma puhallin on varmaan parempi tapa mutta silloin ei ollut sitä himassa.
Johtosarjoissa varmaankin vikana ne suuttimenliittimet kun niissä on suuri lämmönvaihtelu niin liittimet väsyvät, ehkä saisi tekohengitettyä jos jollain terävällä piikillä niitä "kiristäisi". En itse sitä viitsinyt kokeilla kun piti saada kerralla kuntoon.
Olisi paljon helpompi tapakin ei tarvitsisi ottaa ku venttiilikoppa auki. Kokeile kun on tälläiset lämpimät kelitkin
Posted: 29.4.2011 22:31
by bnito
En ehtinyt sun ohjettasi lukemaan. Vaihdettua se kuitenkin tuli. Tein vaan siten että katkaisin sen uuden johtosarjan muovitukin puoliksi rautasahalla niin johan mahtu menemään

en tajunnut sitä lämmitellä, enkä kyllä irroittanut ahtoputkeakaan.
Suht vittumainen homma, juurikin tuon johtokiskon takia. Ihmetyttää et miks tuo ei voi olla vaikka parissa osassa niin sen saisi tuonne helpommin laitettuakin.
Ensiviikolla kun taas tulee työajoa selvinnee auttoiko tuo johtosarja...
Posted: 2.5.2011 19:31
by bnito
Nyt voin varmistaa että johtosarjan vaihto korjasi ongelmat. Kiitoksia kaikille avusta!
Posted: 8.7.2011 9:51
by bnito
Tähän asiaan vielä korjaus, ettei johtosarjan vaihto mitään korvannut. Nyt perästäpäin vasta paljastui että autossani oli kiinni, muttei virroissa, joku lastuboksi. Orkkis johtosarjaan joka kuuluisi mennä suoraan suuttimien johtosarjaan, oli väliin ryöstöliitos tehty lastun omalla haaroitus sarjalla ja signaali kiersi virrattoman lastuboksin kautta joka aiheutti oireita.