Page 1 of 1

Passat 3BG diesel kysymyksiä

Posted: 12.4.2011 10:26
by 1st
Tuliko oikeaan paikkaan?

Tässä ku tota työmatkaa on nykyään vähä toistasataa päivässä, niin oon alkanut vähän dieseliä miettimään ton bensa pasan tilalle, josko ees vähän edullisempaa ois ajella :roll:

Noita 3BG variantteja oon katellut, ku ne nyt ei älyttömiä maksa, ne vaan tahtoo melkosesti ajettuja olla.

Onko tollanen 200-250tkm ajettu millanen pommi? Eräs työkaveri sanoi että niistä pumppusuutin koneista kannattaa pysyä kaukana, kuulemma kalliita korjailla, onko näin?

Posted: 12.4.2011 12:02
by Pasi Häkli
Jos vähänkään uudempaa 3BG:tä oot diiselinä kattonut, niin huomaat että ei niissä mitään muita dieselkoneita olekaan kuin pumppareita, paitsi 2.5 V6TDI moottorit, jotka ovatkin murheellisia esityksiä.. Common railit tuli vasta 3C passattiin myöhemmin.

Ja ei niiden huoltaminen ole yhtään sen kalliimpaa kuin minkään muunkaan. Omassa nyt 280tkm mittarissa, mikä on vielä suhteessa vähän, kun ottaa huomioon auton vuosimallin: 2001.

Itseä ei pelottaisi pätkääkään ostaa 200-250tkm ajettua diesel passattia, mikäli vaan on huollettu.
Työkaverisi kommentit jättäisin omaan arvoonsa, selkeästi ei taida näistä paljon tietää.

Posted: 12.4.2011 13:05
by Pia
Tuollaane 1.9TDI konehan on ikiliikkuja jos vaan jaksaa huoltaa normaalisti. Longlife litkut mäkeen ja kunnon öljyt 15tkm välein. Kaikista autoista menee niitä kulutusosia, se on fakta. Jopa niistä mersuista ja tojotoista. :wink:

Dieselihän on vasta sisään ajettu 200-250tkm kohalla. :wink:

Itellä just tuli 230tkm täyteen passattiin eikä mitään suurempia oo tarvinnu koneelle tehä. Edellisessä (3BG) 250tkm mittarissa eikä oltu tehty juuri ku jakopäähuoltoja ja öljyä vaihdeltu.

Posted: 12.4.2011 15:41
by Petri M
Kolme vuotta siiten ostin tuon oman passattini.
Oli vanha taksi (tutulla ollut) ja ajettu silloin 268 tkm.
Nyt kilometrejä mittarissa 378tkm.

Tämän reilun sadantonnin aikana on vaihdettu kytkin
kaksoismassa vauhtipyörästä "normaaaliin" kytkimeen.
Vasen vetonivel ja heti ostettaessa pari ylätukivartta.

Muuten perushuolloilla on menty ja vieläpä longlife huoltovälein.

ostohetkellä oli ajatus ajaa autolla vuosi mut kolme on jo mennyt kun
tuntuu toimivan.

No sattuman kauppaa, mut todella tyytyväinen olen ollut
kun ajattelee et auto maksoi 11 600 euroa silloin kolme vuotta sitten.

Posted: 14.4.2011 9:46
by 1st
Minkäslaisissa lukemissa tuo kulutus on pyöriny? Käyttövoimavero lienee jotain 500-550e välillä ?

Posted: 14.4.2011 10:04
by Pia
3bg 1.9TDI 74kW dieselvero oli mulla neljässä osassa maksettuna n.650€.
3c 1.9TDI 77kW neljässä osassa ollu n.550€, mut tulee tippumaan hieman sen uudituksen myötä.

bg:ssä kulutus pyöri sielä 6.9l/100km koska mulla oli automaatti. Et tosta se n.litra pois. Täs nykyises kulutus kesääsin vanteiden takia isompi et pyöritään jossain 6.4l nurkilla ja talvisin siinä 5.6l (webasto löytyy).

Isännällä golffissa kulutus on pyöriny 4.8-5.4l välillä. Uuden softan laitto tiputti aika paljon kulutusta.

Posted: 14.4.2011 10:35
by Pasi Häkli
Mä oon omalla matka-ajossa päässyt alle 6 litran, mutta yleensä se on siinä 6 litran pinnassa.
Kaupunkiajossa varmaan jotain 7.5 ja siitä ylöspäin, riippuu vähän kaasujalasta. Ajotietokoneen mukaan pidemmältä matkalta keskikulutus pyörii siinä 7.5 tienoilla, meille tulee pääasiassa pelkkää kaupunkiajoa.
Ja oma ajotapa ei oo asettunut taloudellisuuden ympärille :) Eli yrittämällä pääsisi vielä pienempiin lukemiin.
Ja mulla on myös raskaat pyörät alla joka lisää kulutusta. Talvellakin 17".

Mulla dieselvero+autovero tais olla yhteensä 630€, jos en kauheen väärin muista. 96kW 1.9TDI siis.

Posted: 14.4.2011 19:18
by Petri M
Mulla kaikki tankkaukset ylhäällä ja 110tkm keskikulutus 6,11 l/100km.

Mulla tosin on tuo kuomukärry perässä lähes 10tkm vuosi nostamassa kulutusta.
Veroista ei tarkempaa muistikuvaa.

Nyt tosin tekis Tourania mieli et vois ton myydäkkin.
Vaihdossa noi ei kovin arvokasta tavaraa enää ole.

Posted: 14.4.2011 19:39
by jonneilari
ajoin viime vkl 3c omalla 600km lenkin kitkat päällä ja kulutus 5.7 ja koneena se 2litranen piristetty ...appiukolla 1.9 3c variantti ni kuluttaa 4.7..on se väärin

Posted: 14.4.2011 20:23
by Pasi Häkli
^ Eikös se nyt oo ihan paskanhailee joku litran kulutuksen heitto? Varsinkin kun puhutaan noin pienistä lukemista..

Posted: 14.4.2011 20:37
by Arto Vikiö
On.

Posted: 15.4.2011 0:25
by A.Leskelä
Topikin aloittajalle: Minulla olisi myytävänä diesel farkku passat, tosin 3B eli vanhempaa korimallia. Jos kiinnostaa, laita yv niin kerron kattavasti kuvien kera autosta lisää.

Posted: 15.4.2011 8:01
by Kale
Pasi Häkli wrote:^ Eikös se nyt oo ihan paskanhailee joku litran kulutuksen heitto? Varsinkin kun puhutaan noin pienistä lukemista..
No se on sen 400 euroa vuodessa jos ajaa 30tkm. Saa sillä vaikka peruskokoiset kesärenkaat hankittua. Turha sitä on tosin itkeä että 2-litrainen vie enempi kuin 1.9. Ei se teho tule ilmaiseksi. Eikä niitä kulutuksia kannata siitä ajotieturista seurata. Mulla näytti 3c passatissa ja näyttää tässä v golffissa noin puoli litraa liian pieniä lukemia. Molemmat 2-litraisia.

Noissa vanhempikoppaisissa IV golf ja 3BG passat ajotietokone oli paljon tarkempi. Tosin janoisempia olivat jos tehojen mukaan verrataan.

Posted: 16.4.2011 14:17
by 1st
Tänään käytiin ´04 222tkm ajettua 74kw paskattia koeajamassa, kyllähän se ihan kiva peli ois ollu, välirahasta vaan jäi kiinni.

No katsellaan rauhassa, tuli tässä vaan mieleen jos koittas tuolla vielä ajella pari vuotta ku siitä ei mitään saa vaihdossa nytkään enää ja kerralla 3c TDi:n hommais sitten, ku kuitenki jäis nyt harmittaa että miks ei muutamaa tonnia lisää pistetty ja hommattu uudempikoppasta :roll: tällä hetkellä ei siis oo varaa antaa paljoakaan väliin

Posted: 10.5.2011 22:37
by teesel
Jatketaas samaan topikkiin....Onko noissa 1,9Tdi 74kw ja 96kw koneissa millaisia eroja. Jos niinku kulutuksen suhteen ja näin. Ja onko toi lisäteho ihan ohjelmalla tehty?

Pitäis kans vaihtaa diesel, ku tulee päivässä 120km työmatkaa.

Posted: 10.5.2011 22:41
by Pasi Häkli
Suuttimet, turbo, kytkin ynnämuita eroja niissä on, eli ei ole pelkällä ohjelmalla tehty ero.
96kW vielä kahta eri versiota tehty. 6-vaihteinen laatikko löytyy 310Nm versiosta. Pienemmällä väännöllä olevassa versiossa on 5-vaihteinen manuaali, oliko siinä nyt 280Nm vääntöä vai mitä..

Re: Passat 3BG diesel kysymyksiä

Posted: 30.4.2012 13:48
by FiveFingerBang
Kysymykseni käykin kätevästi tämän otsikon alle. Elikkäs uloimman vetonivelen vaihto edessä 3B6:eeni -01 74kW 1.9TDI AT on malli. Motonetistä tarkoitus ko. osa ostaa ja nyt sitten haluaisin varmistaa että tulisi kerralla oikea kappale.

17-4354 Vetonivel A4/A6/Passat TDiPD-74/85kW
17-4367 01-> 1,9TDi-96kW Ulompi jos 38/27uraa, ø60mm [2001-2005]

Jostakin kuulin että automaatilla varustetussa olisi vetonivel isompi eli 96kW:esta mallista. Pitääkö paikkansa? Kertokaa viisaammat, kiitos!