Page 1 of 1
Passat 3BG viritys
Posted: 19.5.2011 22:12
by naiko
Ois tämmönen Passatti 2001 3BG 1.9 tdi 130hp, konetyyppi awx. Tarkoitus on laittaa isompi turbo, suuttimet, cuuleri ja lastu.
Pitäis saada vauhtipyörä ja kytkin jossa olisi 500nm kesto, osaako joku auttaa asiassa? Eka VW Passatti jota olis tarkoitus viritellä..
Posted: 19.5.2011 22:38
by JukkaA
Osataanhan myö auttaa. Paljon on teho ja vääntötavoite? Mitä olet budjetoinut näihin muutoksiin?
Posted: 20.5.2011 10:09
by Razur
Helpoin ahdin muutos taitaisi olla Finturbon hybridi, tuon kaveriksi kunnon välijäähdytin keulalle, vähän putkisto muutosta ja ohjelmaa. Pääsee 200 hepan tienoille, hieman ylikin. Isommat ahtimet taitaa vaatia jo hieman muutoksia downpipen puolelle? Mutta tarve riippuu omasta tavoitteesta. Suuttimet tarvii tuon 200 hepan jälkeen vaihtaa suurempiin, myös kohtuullinen kuluerä koska kyseessä PD moottori. Samalla kun tuon tekee, liekin jo kannattavaa samalla hieraista hieman nokkaa uuteen profiiliin, kyhätä öljyruiskut nokkaa varten ja ja..
Kytkimeksi esim tuollainen:
http://speed-autoteile.fi/index.php?rou ... duct_id=64
Posted: 20.5.2011 10:21
by Tero Paalanen
Mielestäni hybridiä järkevämpi vaihtoehto on kkk bv43 ahdin.
Sopii heittämällä paikalle ja niitä saa ihan järkevään hintaan.
Posted: 20.5.2011 10:24
by Razur
Mistä laitteesta tuo bv43 on? Löytyykö jotain ahtimen tietoja, siipien mittoja yms. Ei ole enää hetkeen näitä vnt laitteita tullut katseltua

Posted: 20.5.2011 10:48
by Tero Paalanen
^170hv Audista.
Mittoja en löytänyt mutta ko. ahdin piisaa n.220 hv tehoihin.
Posted: 20.5.2011 10:57
by Razur
Eikös tuo silloin ole melko lähellä tuota Finturbon hybridiä? Miten nuo eroavat toisistaan? Tuossa BV ahtimessa käy siis myös kaikki öljyliitoksia myöden suoraan kiinni?
Posted: 20.5.2011 11:25
by Tero Paalanen
^Näin olen ymmärtänyt et tuo on ihan plug&play.
Jos ajatellaan pelkkää tuottoa johon tuo piisaa, ni onhan se aika samoissa tuon Finturbon hybridin kanssa.
Posted: 20.5.2011 13:29
by JukkaA
Mie saattaisin pystyä järkkäämään tuollaisen bv43sen jos kiinnostaa.
Posted: 20.5.2011 15:53
by Sami Jalonen
Muuten menee kaikki suoraan BV43:ssa mutta ahtoputken lähtö on isompi kun vakiossa.
Posted: 25.5.2011 20:58
by naiko
Kiitoksia, joo tarkotuis oisi saada 200 hp konepellin alle. Vielä jäi mietityttämään tuo kytkin
http://speed-autoteile.fi/index.php?rou ... duct_id=64 täytyykö siihen tehä mitään muutoksia vai meneekö noin kiinni? kiitoksia kaikille avusta!!

Posted: 29.5.2011 21:38
by Tero Häkli
menee heittämällä paikalleen =) itellä samaa pakettia ... ihmeen halvalla kyl pystyy noita myymään
Posted: 20.6.2011 15:07
by Zeussii
Onko ihmisillä kokemusta kyseisestä turbosta GTB2260VK?
Posted: 20.6.2011 15:35
by jonneilari
kyllä vain...3.0 audin turbo...mulla paikoillaan ja hyvin on toiminu...kestää 300heppaan
Posted: 20.6.2011 16:54
by Sami Jalonen
Hyvä viriahdin, vaatii lukuisia muita muutoksia toimiakseen optimaalisesti, ei PnP.
Posted: 20.6.2011 17:33
by JukkaA
Voisinkin sanoa, että toi VK huomattavasti helpompi asentaa 3C korimalliin. Noin 50e hintaan löytyy välilaippa, jolla se VK menee suoraan 3BG mallin pakosarjaan, mutta kaiken muun saakin soveltaa vaikeamman kautta.
Posted: 20.6.2011 21:44
by Zeussii
Tuossa päivällä tuli hiukan lueskeltua virittämisestä, kun ylinmääräistä aikaa oli. ja mielenkiinto heräsi. Niin haluaisin muutamaan kysymykseen selvennyksiä.
Sanotaan että tavoitteena olisi +250hepoa ja vääntöä +500nm. Onko tämä vaikea tavoite taikka kannattamon tälläisestä AVF koneesta? Onnistuisiko se esimerkiksi minulta? Onko jotakin mahdottomuuksia mitä ei itse saisi tehtyä?
Kyllä tiedän että tarvitaan ainakin:
- Turbon vaihto *Mahdollisesti bemmin turbo -> GTB2260VK parempia ehdotuksia. Mitenkä, kun tuossa näyttäisi olevan jonkinlaista elektroniikkaa ja tossa vanhassa ei ole niin mitenkä sen asian laita? Onko turbon asennuksessa joitakin yli pääsemättömiä ongelmia? Tiedän pakosarja ei käy heittämällä, mutta ilmeisesti uudella laipalla selviäisi? Eikä myöskään ahtoputket eikä öljylinjat käy tietenkään suoraan.
- Kytkimen vaihto *jo ylempänä linkitetty
http://speed-autoteile.fi/index.php?rou ... duct_id=64 olisiko parempia ehdotuksia? Mitenkä tuo pasuunan kytkin, käykö tuo kiinteä vautipyörä heittämällä paikoilleen vai pitääkö asiasta tietää jotain enemmänkin?
- Nestepään 12mm? *Aina puhutaan nestepäästä mitä tämä oikeasti tarkoittaa? Nestepää eli mikä? Vähän jos saisi selvennystä asiaan, kiitos

Voiko vaihdon tehdä itse? Mitä kaikkea nestepäänvaihto vaatii?
- Suuttimet *Selvennykseski riittääkö pelkät päät vai tarvitaanko myös rungot? Ilmeisesti 520 racet ei olisi mikään kauhean pieleen mennyt valinta? Voiko päät vaihtaa itse vai vaatiiko erityisosaamista / säätöä?
- Ilmanotto
- Cooleri keulille
- Putkisto * ilmeisesti välttämätön ettei pakopaineet nouse liian koviksi? Laitteisitteko kattia vai ainoastaan näköis pöntän katsastusmiehien iloksi. Ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin 3" putki yhdellä vaimentajalla...
Olenko unohtanut ottaa huomioon jotakin?
Paljonko kansi virtaa vakiona? Kestääkö alapää koskemattomana? Laukeaako jokin paikka heti ja kannattaisi huoltaa ennen yllämainittuja operaatioita?
Olisin kiitollinen jos kysymykseni herättäisivät hiukan edes keskustelua, jos vaikka saisimme yhden hiukan rivakammin liikkuvan pasuunan lisää.
Posted: 20.6.2011 22:18
by JukkaA
Zeussii wrote:Sanotaan että tavoitteena olisi +250hepoa ja vääntöä +500nm. Onko tämä vaikea tavoite taikka kannattamon tälläisestä AVF koneesta? Onnistuisiko se esimerkiksi minulta? Onko jotakin mahdottomuuksia mitä ei itse saisi tehtyä?
Riippuu sinusta.
Zeussii wrote:
- Turbon vaihto *Mahdollisesti bemmin turbo -> GTB2260VK parempia ehdotuksia. Mitenkä, kun tuossa näyttäisi olevan jonkinlaista elektroniikkaa ja tossa vanhassa ei ole niin mitenkä sen asian laita? Onko turbon asennuksessa joitakin yli pääsemättömiä ongelmia? Tiedän pakosarja ei käy heittämällä, mutta ilmeisesti uudella laipalla selviäisi? Eikä myöskään ahtoputket eikä öljylinjat käy tietenkään suoraan.
Toi VK on ihan hyvä vaihtoehto. Turbo menee välilaipalla pakosarjaan. Tarviit tehdä pakoputken lähdön, öljytulon ja paluun, imuputken ja ilmanputsarin ja ahtoputken lähdön. Aika perus kaura mutta paljon työtä. Sähköisen kellon tilalle vaihdetaan alipainekello, lyhennetään kellon vipua ja lisätään rajoitinruuvi.
Ei tarvitse tietää sen enempää. Vaihda asetelma ja kytkinlevy SRE mallisiin, niin pitää varmasti.
Zeussii wrote:
- Nestepään 12mm? *Aina puhutaan nestepäästä mitä tämä oikeasti tarkoittaa? Nestepää eli mikä? Vähän jos saisi selvennystä asiaan, kiitos

Voiko vaihdon tehdä itse? Mitä kaikkea nestepäänvaihto vaatii?
UNOHDA. Pumpparissa ei ole nestepäätä.
Zeussii wrote:
- Suuttimet *Selvennykseski riittääkö pelkät päät vai tarvitaanko myös rungot? Ilmeisesti 520 racet ei olisi mikään kauhean pieleen mennyt valinta? Voiko päät vaihtaa itse vai vaatiiko erityisosaamista / säätöä?
520 racet on jakajapumpun suuttimet. Tartteet pumpparin racet. Varaa suutinhommaan joku 800-1200€.
Zeussii wrote:
Paljonko kansi virtaa vakiona? Kestääkö alapää koskemattomana? Laukeaako jokin paikka heti ja kannattaisi huoltaa ennen yllämainittuja operaatioita?
Vakio kansi voisi riittää teetetyn nokan kanssa 250hv asti. Tosin saksan pojat ovat vilautelleet 300hv lukemiakin vakio kannelle. Alapää kestää AVF:ssä.
Posted: 21.6.2011 1:48
by Zeussii
Onko itse suuttimet kalliit vai mikä tuossa lystissä maksaa? Löytyykö tuollaisia mistään käytettynä?
Millainenkohan olisi sellainen "oikea nokka"? Onko yleinsä teetetty vanhasta sorvaamalla vai tarvitseeko olla kokoneen uusi tikku?
Posted: 21.6.2011 6:39
by JukkaA
Kärjet n.400e, kärkien asennus runkoihin n.200-400e, suuttimien testaus n.200e, suuttimien asennus autoon n.200e. Käytettynä? No ei sentään.
Nokka-akseli vakiosta hiomalla, sen voi teettää R-koneistuksella 200-240e.
Posted: 21.6.2011 15:37
by Zeussii
JukkaA wrote:Kärjet n.400e, kärkien asennus runkoihin n.200-400e, suuttimien testaus n.200e, suuttimien asennus autoon n.200e. Käytettynä? No ei sentään.
Nokka-akseli vakiosta hiomalla, sen voi teettää R-koneistuksella 200-240e.
Eikös tuon suuttimien asennuksen sentään voi tehdä itse?

Luin jostain että kaikkien 1.9 pd koneiden suuttimet olisivat samanlaisia, että ero tulisi ainoastaan kärjistä pitääkö paikkansa? Mutta kuitenkin jossain oli puhetta että eri tuotekoodilla olevat suuttimet eivät tahtoisi siltikään toimia kunnolla vaikka olisi laitettu kaikkiin uudet race kärjet. Kokemuksia?
Posted: 21.6.2011 15:48
by JukkaA
Suuttimien asennuksen voi tehdä itse jos sen kokee osaavansa. Itse teen kyllä jakajapumppujen suuttimien vaihtoja ja jopa kärkien vaihtoa runkoihin, mutta pumppareihin en koskisi itse pitkällä tikullakaan.