Page 1 of 1
Led-päivävalot 3BG-Passattiin?
Posted: 4.6.2011 10:14
by arihy
Kaipaisin kokemuksia päivävalojen asentamisesta Passattiin. Itseä kiinnostaisi laittaa sumareiden tilalle, mutta onko niiden reiät liian vinossa ledejä ajatellen?
Autossa on alkuperäiset xenonit ilman minkäänlaista valoautomatiikkaa, joten jos haluaa myös parkit palamaan päivävalojen kanssa, niin vaatinee johdon vetämisen + diodivirityksen valokatkaisijalle.
Posted: 7.6.2011 17:32
by Juhizz
Itse ajattelin kokeilla laittaa "orkkis" sumuvaloihin vaan led-polttimot sisälle ja katsoa miltä näyttää..
Tuohon automatiikan puuttumiseen lääke tästä:
http://www.slamit.net/product/4365/vag- ... ennussarja
Posted: 8.6.2011 21:34
by MarcusS
Dectanella ainakin on olemassa 3BG:n keulaan sumarin ritilä, jossa DRL-valot valmiina. Ilmeisesti johtasarjakin on valmis.
Posted: 13.12.2011 12:33
by 1st
Nyt kun tätä netin ihmeellistä maailmaa oon katsellu, nii alkanu itteeki kiinnostamaan led päivävalojen asennus passattiin, onko kukaan laitellu noita yleismallisia, oisko kuvia näyttää?
Ajattelin sellaisia hyvin ohuvia(eikös niitä ole melko ohuvia olemassa?), jotka passais mahollisimman pienellä leikkelyllä sinne alaritilöihin?
Tarviaako noita led malleja releen kautta kytkeä, aika vähänhän niiden ledien luulis virtaa vievän?
Posted: 13.12.2011 14:58
by Satelite
1st wrote:Nyt kun tätä netin ihmeellistä maailmaa oon katsellu, nii alkanu itteeki kiinnostamaan led päivävalojen asennus passattiin, onko kukaan laitellu noita yleismallisia, oisko kuvia näyttää?
Ajattelin sellaisia hyvin ohuvia(eikös niitä ole melko ohuvia olemassa?), jotka passais mahollisimman pienellä leikkelyllä sinne alaritilöihin?
Tarviaako noita led malleja releen kautta kytkeä, aika vähänhän niiden ledien luulis virtaa vievän?
Releet kannattaa laittaa... paha totuus nykyään on se että jos esim. Audissa ledipäivävalot on ja luulet että ne veisi vähemmän virtaa niin todellisuus on se että ne vie moninkertaisesti virtaa verrattuna hehkuparkkeihin. Riippuu toki ihan ledien mallista mutta vaikka olisikin led niin se ei tarkoita etteikö ne veisi virtaa.
Posted: 13.12.2011 15:18
by kotka
Eihän noiden laittaminen nyt niin kovin vaikeaa voi olla..
Valmis päiväajovalosarja, jossa on automatiikkarele ja valot.
Valot keulaan paikoilleen ja 3 johtoa oikeaan kohti kiinni. Virta, maa ja ajovalojen tunnistejohto.
Jos on ajovaloautomatiikka, niin ottaa sen pois käytöstä.
Näin sen tein VI Golfissa (jossa bixenon) ja näin meinasin laittaa nykyiseen 3 BG:henkin.
Mainos: Esim. Motonetissä on myytävänä "irtaallaan" olevia ledejä, joiden valokuviota voisi muutella esim. Audityyliin..
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=48-1344
Posted: 13.12.2011 18:25
by Kilu
Satelite wrote:
Releet kannattaa laittaa... paha totuus nykyään on se että jos esim. Audissa ledipäivävalot on ja luulet että ne veisi vähemmän virtaa niin todellisuus on se että ne vie moninkertaisesti virtaa verrattuna hehkuparkkeihin. Riippuu toki ihan ledien mallista mutta vaikka olisikin led niin se ei tarkoita etteikö ne veisi virtaa.
Hehkuparkkejahan ei saa pelkästään käyttää ajovaloina ja H7 vie sen 55W:ttia, joten esim perustarvikepäiväajovalo 5x1W ledit vie sen 5 wattia, joka on 50 wattia vähemmän, kuin H7:ka. Kytkentöjen kannalta releet voivat olla välttämättömiä, mutta tuskinpa 10 watin takia.
Posted: 18.12.2011 6:33
by Satelite
Kilu wrote:Satelite wrote:
Releet kannattaa laittaa... paha totuus nykyään on se että jos esim. Audissa ledipäivävalot on ja luulet että ne veisi vähemmän virtaa niin todellisuus on se että ne vie moninkertaisesti virtaa verrattuna hehkuparkkeihin. Riippuu toki ihan ledien mallista mutta vaikka olisikin led niin se ei tarkoita etteikö ne veisi virtaa.
Hehkuparkkejahan ei saa pelkästään käyttää ajovaloina ja H7 vie sen 55W:ttia, joten esim perustarvikepäiväajovalo 5x1W ledit vie sen 5 wattia, joka on 50 wattia vähemmän, kuin H7:ka. Kytkentöjen kannalta releet voivat olla välttämättömiä, mutta tuskinpa 10 watin takia.
No toki noi tarvikkeet vie vähemmän virtaa mutta en muista tarkkaan tuota Audin ledien virrankulutusta... joskus taisin jotakin kautta kuulla että veis jopa perus hehkulamppua enemmän. Muistelisin että ei tainnu edes 10A sulake riittää.
Posted: 18.12.2011 11:00
by arihy
Päädyin lopulta laittamaan Passattiin Motonetin pyöreän yleismallisen sarjan. Ebay:ssä näytti olevan samanlaista sarjaa mallikohtaisilla kiinnikkeillä ja se olisi istunut ritilöihin siistimmin kuin oma asennus. Sarjassa on valmis kytkentäboksi ja tarvitsee siis kytkeä kolme johtoa. Toiminta perustuu jännitteen muutoksiin ja alkuperäinen suoraan akkuun kytkettävä + johto piti siirtää virtalukon taakse, koska valot syttyivät aina, kun Eberi lähti ajastettuna käyntiin
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=48-1318
Posted: 18.12.2011 18:14
by kotka
Tulipa asennettua puskurin ritilikköihin tuollainen yllä mainittu Motonetin "irtoledisetti"..
Valot ritilöihin kiinni ja johtojen asennus paketin ohjeen mukaan.
Punainen akun plusliittimeen ja musta akun miinusliittimeen. Oranssi piuha lyhyiden ajovalojen piuhaan kiinni. (olikohan keltainen johto valojen nipussa, kuitenkin lyhyiden valojen syöttöjohto)
Automatiikka pois pelistä ajovaloliittimen takaa. (Pinni 3 irti valokatkaisimen liittimestä, eli valko-kelta -johto irti)
Kuskin puolelle piti jatkaa päiväajovalojen johtoja, kun ei muuten riittänyt valolta releboksille.
Nyt autossa toimii valot siten, että: Kun käynnistän auton niin syttyy parkit ja päiväajovalot (takanakin palaa valot ja edessä parkit, pitäisi olla laillinen kytkentä kun täällä taisi olla joku poikkeus tuohon muuhun EU:hun nähden)
Kun laitan ajovalokatkaisimesta valot päälle, niin päiväajovalot sammuvat ja muut valot palavat.
Edit: kuva lisätty

Posted: 18.12.2011 19:31
by Kilu
kotka wrote:Nyt autossa toimii valot siten, että: Kun käynnistän auton niin syttyy parkit ja päiväajovalot (takanakin palaa valot ja edessä parkit, pitäisi olla laillinen kytkentä kun täällä taisi olla joku poikkeus tuohon muuhun EU:hun nähden)
Kun laitan ajovalokatkaisimesta valot päälle, niin päiväajovalot sammuvat ja muut valot palavat.
Parkki-asennossa ei saa palaa päiväajovalot. Toteutuuko myös tuo?

Posted: 19.12.2011 10:14
by kotka
Kilu wrote:kotka wrote:Nyt autossa toimii valot siten, että: Kun käynnistän auton niin syttyy parkit ja päiväajovalot (takanakin palaa valot ja edessä parkit, pitäisi olla laillinen kytkentä kun täällä taisi olla joku poikkeus tuohon muuhun EU:hun nähden)
Kun laitan ajovalokatkaisimesta valot päälle, niin päiväajovalot sammuvat ja muut valot palavat.
Parkki-asennossa ei saa palaa päiväajovalot. Toteutuuko myös tuo?

Osittain toteutuu..
Eli jos auto ei käy ja parkit on päällä, niin päiväajovalot eivät pala. Mutta jos auto käy, niin valitettavasti päiväajovalot palavat.
Mielestäni parempi että palavat parkkien kanssa jolloin takanakin on pieni valaistus päällä. Edellisessä Golfissa takana ei palanut mitään tuikkua, vaikka eteen paloi päiväajovalot.
Posted: 19.12.2011 16:27
by Kilu
kotka wrote:Mielestäni parempi että palavat parkkien kanssa jolloin takanakin on pieni valaistus päällä. Edellisessä Golfissa takana ei palanut mitään tuikkua, vaikka eteen paloi päiväajovalot.
Minulle sanottiin katsastuksessa, että valokytkimen ollessa parkkiasenossa ei muita valoja saa palaa, siis parkkien lisäksi.
Posted: 19.12.2011 20:30
by Patse
Kilu wrote:kotka wrote:Mielestäni parempi että palavat parkkien kanssa jolloin takanakin on pieni valaistus päällä. Edellisessä Golfissa takana ei palanut mitään tuikkua, vaikka eteen paloi päiväajovalot.
Minulle sanottiin katsastuksessa, että valokytkimen ollessa parkkiasenossa ei muita valoja saa palaa, siis parkkien lisäksi.
Siihen riittää katkaisija väliin että saa noi huomarit pois päältä. (Siis käytännössä ainoastaan tarpeellinen katsastuksessa jos on niuho katsuri)
Posted: 19.12.2011 21:17
by kotka
Vaikka en ihan tarkka ole noiden lakien kanssa, niin voisiko joku tarkempi linkittää selvän lain ja asetuksen kohdan noista päiväajovaloista.
3 eri vastausta minäkin niistä olen saanut, joten minulle on ihan sama miten ne palaa. Pääasia että jotain eteen näkyy ja xenonit säästyy.
Toki TraFi luulisi olevan varmin antamaan oikean vastauksen ja sen mukaan parkit saisi palaa samaan aikaan päiväajovalojen kanssa..
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuo ... isimia.htm
Posted: 20.12.2011 12:56
by Kilu
kotka wrote:Toki TraFi luulisi olevan varmin antamaan oikean vastauksen ja sen mukaan parkit saisi palaa samaan aikaan päiväajovalojen kanssa..
Parkit saa palaa samaan aikaan päiväajovalojen kanssa, mutta päiväajovalot ei saa palaa valokatkaisimen parkkiasennossa. Itse asensin 3-asentoisen kytkimen päiväajovalojen virtapiuhaan. 1-asennossa syöttö tulee valokatkaisimen 0-asennosta ja näin kytkentä on laillinen eli katsastusasento. 2-asennosaa syöttö tulee parkeilta ja päiväajovalot palaa valokatkaisimen 0 ja parkkiasenossa. Parkkiasennossa palaa myös mittariston valot, juuri siitä syystä käytän normaalisti tätä kytkentää. 3-asento on off. Tietenkin lyhkäisiltä tulee päiväajovalojen katkaisu myös.
Posted: 2.1.2012 23:14
by teesel
Itse tein niin, että parkilta tulee heräte releelle, eli kun parkit palaa niin palaa päivävalotkin . Katkaisijasta löysin sellaisen johdon mihin tulee jännite parkki- ja valoasennossa, niin tämä katkaisee kun kääntää kytkimestä muuhun kuin 0-asentoon. Vaihtorele siis kyseessä.
Omat päivävalot vei muistaakseni yhteensä 8-10W sähköä.
Valot
NÄMÄ.
Ja auto katsastettu ilman mainintaa valoista.