Page 1 of 1

3B Passatin kytkin.

Posted: 3.7.2011 10:57
by Liekkis
Aiheesta aika paljon FFPllä ja muillakin foorumeilla mutta suoraa vastausta ei oikein mistään tunnu AEB koneelle löytyvän niin kysytään täältä. Eli kytkimen vaihto taitaisi olla edessä niin perinteiset 2 vaihtoehtoa mielessä:

1. Vaihdetaan vain kytkinasetelman paketti (levy,paineasetelma,painelaakeri)
2. Vaihdetaan 2-massapyörä kiinteään ja samalla TDI kytkinpaketti?

Auto on vakio mutta "perus"lastun laitto on jonkun verran pyörinyt mielessä. Eikös nuo anna jotain ~190hp/300nm ? Vakio paketti ilmeisesti tuon määrän vielä kestäis. Mitäs kaikkea joutuu muuttamaan tuota TDI kytkintä varten ja minkä TDIn kytkinpaketti sopii tuon AEB koneen kanssa? Ilmeisesti G60 vauhtipyörän pitäisi tähän mennä vai vaatiiko muokkausta? Hintaa jos joku muistaa ulkoa niin voisi myös vähän kertoilla, Saksasta näyttäs ainakain tuota AEB omaa SACSH kytkinpakettia saavan hintaan 144e että ei kyllä kallis ole. Vanha kaksoismassa tuntuu vähän "lonksuvan" eli kun löysää kaasun tai täyskiihdyttää niin pientä nykäisyä huomattavissa. Tyhjäkäynnillä ei kuitenkaan täristä.

Kytkimen vaihdon syy on ääni mikä kuuluu vaihdelaatikon/vauhtipyörän alueelta. Ääni alkoi pikkuhiljaa voimistua keväällä ja nyt tällä hetkellä melko hirveä. Tuli tehtyä huolto moottorille kun luulin ensin että ääni kuuluu sieltä mutta rempan jälkeen huomasin äänen kuuluvan vain kun kytkin on ylhäällä. Pohjaan painettaessa ei kuulu pihaustakaan. Pikkuhiljaa kun nostaa kytkintä ylöspäin (vaihde vapaalla) niin alkaa kihnuttaa ja kokonaan ylhäällä alkaa kälkättään ja kalkattaan. Kytkin kyllä pitää oikein hyvin eikä luista. Uskoisin että painelaakeri tai siellä nyt mekkaloi vaihdon puutetta.

Vinkkejä kaipaillen!

Posted: 3.7.2011 19:09
by AjH
Häklin Tero myy kiinteää pakettia joka tähänkin kai sopi? AWT koneeseen ainakin. Ja pitää sitten vähän enemmänkin kuin pelkän lastun antimet. :)
Hintaa tietty reilusti lisää pelkkään levy+asetelma pakettiin, mutta itseä ainakin noiden äänien kanssa vähän se kaksoismassa jo jännittäis. Eikä se lastun myötä ainakaan paremmaksi tule.

Tota kiinteäpyöräistä virikytkinpakettia saa Suomesta useammastakin paikasta, resepti taitaa olla sama kyllä kaikissa?

Posted: 3.7.2011 19:24
by JukkaA
G60 kone on poikittain moottoritilassa, joten ei sekoiteta sitä G60 vauhtipyörää nyt tähän asiaan.

Paketti kannattaa hommata speed-autoteile.fi kautta tai foorumilta Tero Häkli:ltä.

Posted: 3.7.2011 20:30
by Liekkis
AjH wrote: Hintaa tietty reilusti lisää pelkkään levy+asetelma pakettiin, mutta itseä ainakin noiden äänien kanssa vähän se kaksoismassa jo jännittäis. Eikä se lastun myötä ainakaan paremmaksi tule.
Kyllähän sitä hintaa tulee mutta kuinka paljon että kannattaako siinä sitten enää säästää :D Nimenomaan kun ei vielä tarkkaa vetoa ole siitä kuuluuko tuo ääni sitten kaksoismassapyörästä VAI painelaakerista VAI... jostain muualta. Ehkä ei sitte niin paljon harmittais kun purkaessa saa laitettua ehjän vauhtipyörän sinne.. Lootasta en usko äänen tulevan.
JukkaA wrote:G60 kone on poikittain moottoritilassa, joten ei sekoiteta sitä G60 vauhtipyörää nyt tähän asiaan.

Paketti kannattaa hommata speed-autoteile.fi kautta tai foorumilta Tero Häkli:ltä.


Jess hienoa että joku osasi kertoa että G60 ei mene pitkittäiskoneeseen kun varmuutta itsellä ei siitä ollu. Ilmeisesti 1.8T poikittaiskoneisiin vaan passaa? Kysästään Terolta pakettia niin tietää taas tulevaisuutta suunnitella.

Posted: 4.7.2011 10:36
by AjH
Itelle otin koko paketin, vaikkei oirelekkaan mitään. Mutta kun sen paketin sinne vaihtaa niin laittaa samantien semmosta minkä tietää toimivan. Senverran sitä jumppaa on ettei viitsi ihan jatkuvasti urheilla, kun käyttöautosta puhutaan. Jonku 700 euroa se paketti taitaa kustantaa, mutta on siinä sitten vauhtipyöräkin jo samassa.

Painelaakerilta toi vaikuttais jos kytkintä painamalla hiljenee. Mutta eihän sitä varmaksi tiedä näin.

Posted: 4.7.2011 11:20
by Liekkis
Juu tuohon 700e sais kyllä semmosen paketin mikä kestää 500nm väännön ja sais kyllä hyvällä omatunnolla ajella ilman pelkoa hajoamisesta. Toisaalta taas ihan peruskäyttökikotin kyseessä niin tuntuu vähän turhan arvokkaalta investoida mutta suunnitelmathan voi muuttua :lol:

Vaihtotyö vähän mietityttää että teetänkö jossain vai jaksaako ite alkaa värkkäileen... Varsinkin kun on perheenlisäys tulossa ihan justkohta niin ei jaksais auton alla maata ja rahalle ois muutaki käyttöä :) Niin ja vasta tuli se öljypumppu vaihdettua niin ei heti oikein napostele rempata ! :evil:

Posted: 30.7.2011 8:10
by janssoni
Eikö painelaakeri pidä ääntä just toisinpäin eli kytkin painettuna? Poljin ylhäällähän sillä ei oo mitään raitusta. Saattaa olla se vauhtipyörä tai vaihteistosta kytkinakselin laakerointi. Onko lootaan vaihettu/tarkastettu öljyjä?

Posted: 30.7.2011 10:23
by AjH
Painelaakeri rallattaa kyllä silloin kun ei ole painetta päällä, silloin se pääsee elämään vapaasti.
Puristuksissa se vielä menee senverran piukaksi paketiksi että ääni loppuu.
Varmaan ihan loppumetreillä ääntä tulee jo painettunakin, mutta silloin on jo kiire ettei ole kytkinkotelo täynnä laakerin osia.

Tai näin ainakin eräissä Japanian sporteissa useimmiten menee. Tota loppuvaihetta ei ole kukaan tiemmä odottanu vaan vaihtanu ehjää tilalle ajoissa.

Posted: 30.7.2011 14:47
by Liekkis
Autoon on vaihdettu lootan öljyt noin 1000km sitten öljypumpun vaihdan yhteydessä. Olen tuossa ääntä seurannut ja kylmällä koneella/lootalla käynnistettäessä mitään sivumetelejä ei kuulu, sitten kun kone lämmin ja jonku aikaa pöristelee niin kalkatus alkaa kuulumaan vain silloin kun kytkinpoljin on ylhäällä.

Joskus äänen saa katoamaan sillätavalla että oikein hiljaa nostaa kytkinpolinta ylös asti. Pari kertaa on tullut vastaan ettei kytkin irroita kunnalla (ei meinaa saada vaihdetta silmään) ja lähinnä tässä nyt sitä painelaakeria yhä veikkailen + kytkinlevystä voi puuttuu jousi(a) tai ne on väsyneet.

Yleensähän painelaakerin ääntäminen tulee juuri silloin kun kytkin on painettuna pohjaan --> tulee rasite laakeriin.

Posted: 31.7.2011 21:39
by AjH
Kilkatus ja huono irrottaminen voisi olla levyn jousista johtuvaa, sopisi jossain määrin yhteen noi.
Itsellä kokemusta on levystä irronneesta irtojousesta, meni kytkinpaketti kerralla jumiin niin ettei irrottanut ollenkaan.

Onhan tätä nyt tässä arvailtu, seuraava siirto voisi olla uuden kytkimen osto ja paketin nosto lattialle/pöydälle tutkimista varten?

Posted: 1.8.2011 7:55
by Liekkis
AjH wrote: Onhan tätä nyt tässä arvailtu, seuraava siirto voisi olla uuden kytkimen osto ja paketin nosto lattialle/pöydälle tutkimista varten?
Kyllä, tällähän tämä hoituisi :) Vieläkö joku antaisi motivaatiota purkaa tuon lootan pois käyttöautosta ja aikaa sen korjaukseen.. 4-hengen opiskelevana perheenisänä jo tuo 700e kytkinpaketti pistää sylettämään niin työssä on ainakin pakko säästää..

Pakko se on kuitenkin jossain vaiheessa kuntoon laittaa, lopun tiellä se jo on. Kiitoksia kaikille auttaneille jo etukäteen :)

Posted: 1.8.2011 10:07
by AjH
Jos löydät tota motivaatiopuolta enemmänkin niin pistäkkö tietoo, olis käyttöö. ;)

Nimim. kytkinpaketti hyllyssä jo...

Posted: 11.8.2011 22:46
by bueno
Pari viikkoo sitte kävin laitattamassa uuden ohjelman autoon ja siellä pajalla lukivat vikakoodit, niin kytkimen asentotunnistin vai mikä lienee tuli vikakoodeihin. Tänään alko sitten ensimmäiset kunnon oireet eli kun lyö kolmosella lämän tiskiin tulee hirveet välikaasut, veto loppuu ja on pakko höllätä jalkaa kaasupolkimelta, jotta saa taas vedon päälle.

Ensinnäkin ihmettelen suuresti, että kytkin meni jo tässä vaiheessa, kun autolla on ajettu 135 tkm. Kytkimen hajoaminen ei kuitenkaan kuulune Passatin tyyppivikoihin? Oireita on ollu jo siitä asti, kun auton ostin eli jo n. 50 tkm sitten tuli välikaasua, kun vaihto nopeesti esim. ykköseltä kakkoselle. En tiedä minkälaisella ajotyylillä 2 edellistä omistajaa ovat ajaneet, kun kytkin oli jo silloin "hidas". Auto on haettu Helsingistä, joten pääasiassa kaupunkiajoa lienee alla ennen minua.

Oli miten oli nyt sit pitäis hommata uusi kytkin ja katoin jo tuota 700 euron paketin, mutta se onliian kallis budjettiin eikä tarvetta noin suurelle vääntökestävyydelle ole. Joku motonetin kytkinsarja taisi olla muistaakseni jossain 200 euron hujakoilla. Toisaalta en oikein uskalla laittaa sitä halvintakaan, jos se ei sitten kestä tätä lievää viritystä (vääntöä 280 Nm vs. vakio 210 Nm). Näissä asioissa on toki ajotyylillä suuri merkitys ja mielestäni ajotyylini on suht. hillitty. Pääosin ajo on maantieajoa vakionopeudensäädin päällä ja tiukempia lähtöjä otetaan vain satunnaisesti, jos jotain bmw-, volvo- ja/tai mersukuskeja on tarvis nöyryyttää. ;) Toisin sanoen mitään kisakytkintä en tarvitse.

Kiteyttääkseni ongelman, niin voinko luottaa tällaiseen peruskytkinsarjan kestävyyteen, kun autoa on hieman piristetty? Vai kannattaako hommata suosiosta joku hieman parempi kytkinsarja? Jos kannattaa, niin mikä? (hinta mielellään alle 500e)

Posted: 12.8.2011 10:34
by Liekkis
Kyllähän moni on ajanut vielä tuon peruspiristyksen jälkeen (~200hp ja ~300nm) ihan vakio-osilla ilman murheita menemään. Se kytkimen kestohan riippuu ihan käyttäjästä, varmasti vakio antautuu jos vähänkin enemmän yrittää paikaltaan autoa repiä uusilla tehoilla. Sitten jos ajetaan järjellä eikä aina lintta pohjassa niin kyllä se vakiopaketti kestää muttei toki varmasti niin pitkään kuin esim tuo 700e paketti.

Saksan Ebaystä olen itselle katellut tuota kytkinpakettia ja SACHS-paketit ilman vauhtipyörää on n. 150-250e +postit. Varmaan tuohon uudempaan vuosimalliin kalliimpi. Itselläkään ei oikein käyttökulkineeseen nyt ois varaa 700e kytkintä laittaa koska kuitenkin ihan peruskäytöllä on. Tietenkin tuo kaksoimassa vähän pelottaa jos se porsii remontin jälkeen mutta pakko mennä näillä :o

Posted: 15.8.2011 17:04
by bueno
Soittelin tuossa HLS-autoon ja sanoivat sielä, että vauhtipyörä on syytä vaihtaa myös ja kiinteää mallia siihen tarjosivat. Oli vain tipahtaa tuolilta, kun sanoivat remontin kokonaiskustannuksen olevan 1500-1600 euroa. Sanoin, että motonetissä myyvät kytkinpakettia (ilman vauhtipyörää) n. 200 eurolla. Kehottivat vain pysymään motonetin osista erossa. Täytynee vielä tiedustella parista muusta paikasta kytkinrempan hintaa, mutta onhan tuo piruvie kallis tikki.

Posted: 15.8.2011 22:01
by Liekkis
Itse kyselin kans muualta pakettien hintaa... SPEC stage 2 kytkinpaketti ilman vauhtipyörää olis kustantanu Powerdosesta saamani tarjouksen mukaan 600e. Kestokaan tuolla ei ole kuin 330nm joten kyllä taas tuossa suhteessa tuo 700e paketti alkaa kuulostaa halvalta... Vieläkö keksis tuohon vaihto operaatioon jonkun säädyllisen tavan säästää.. Työtuntejahan tuohon uppoaa ihan mukavasti..

Ainuthan se olis jos itte tekis mutta ku ei inspiraatiota ole ei sitten yhtään :) Eiköhän se sitten sieltä löydy kun levahtaa keskelle ei mittää ja pääsee hinauspalvelun lavalle kyytiin :lol:

Posted: 16.8.2011 18:24
by bueno
Kysyin vielä LMS:ltä ja Laakkoselta. Molemmista tarjottiin kytkinpakettia vauhtipyörän kera vakio-osilla Laakkosen hinta 2100 ja LMS:n 1650. Elämä on! HLS auto näyttäisi siis olevan halvin näistä ottaen huomioon, että he laittavat vakiota kestävämmän kytkinpaketin. Kyselin vielä tuningstudiolta sekä vauhtipyörää että kytkinsarjaa, jos hommais osat itte ja veis sitten asennuksiin, kun itellä ei oo tiloja tuuskata kytkintä paikalleen. Hintaa osille jäi kuitenkin 1095 euroa - 650e vauhtipyörä ja 445e kytkinsarja, joten ei säästöä tässäkään.

Posted: 16.8.2011 20:25
by AjH
Mitäs toi työosuus noissa on? Jos toi kiinteä viripaketti on 700 niin jää tossa työllekkin jo rahaa noihin mainittuihin pakettihintoihin nähden :roll:

Posted: 16.8.2011 21:29
by Liekkis
Autodata antaa ohjearvoksi AEB koneiseen passattiin purku&kasaus: 4,10h eli 4h ja 6min :shock:
Sisältää mm. Downpipe+etuputken irroitus, slave cylinder, vaihdelaatikko, vaihteensiirtäjä, vetoakselien irroitus, starttimoottorin irroitus sekä akkukenkien irroitus :D eli vauhtipyörän vaihdosta tuossa ei puhuta mitään mutta luultavasti max. 30min homma tuohon päälle

Kaverilla meni kyllä lattiahommina (ilman nosturia) 1.9TDI pitkittäiskoneisen kytkimenvaihdossa aikaa melkein 10h ja lähinnä johtuen siitä että laatikko oli aika vaikea saada takaisin paikalleen käyttäen pelkkää hallitunkkia...

Nosturipaikkaa ei itselläkään ko.paikassa ole missä remontteja olen tehnyt. Toki jos tuolla 4h ohje-ajalla sais vaihtotyön 60-80e /h hintaan niin työn hintahan olisi n. 240-320€...

Posted: 16.8.2011 23:59
by bueno
AjH wrote:Mitäs toi työosuus noissa on? Jos toi kiinteä viripaketti on 700 niin jää tossa työllekkin jo rahaa noihin mainittuihin pakettihintoihin nähden :roll:
Olet oikeassa. Pitänee vielä tiedustella suostuvatko esim. HLS:ssä tekemään, jos tilailee osat itte. Laakkosella jo kieltäytyivät kuluttajansuojalakiin vedoten. HLS-autossa työn á hinta tais olla 68€/h ja sanoivat, että homma vie 5-6 tuntia.

Posted: 10.10.2011 13:22
by Liekkis
Herätellääs vähän aihetta... Tuli nyt tilattua tuo koko kytkinpaketti Tepolta (+muuta kivaa) ja on sovittu vaihtotyöstä paikallisen korjaajan kanssa. Vaihtotyön hinta jää "sopivaksi". Ilmoitellaan sitten kuinka kävi ja miten toimii.

Posted: 2.11.2011 20:55
by Liekkis
Noniin nyt on paketti paikallaan. Äänen aiheuttajaksi paljastui rikkinäinen neulalaakeri eikä sen ihmeempää. Muut osat oli suhtkoht kunnossa. Painelaakeri oli OK sekä asetelma että levy normaalisti kuluneet. Kaksoismassa ei ole täristänyt eikä pohjaillut sen erikoisemmin.
Pitempään jos tuolla olisi meinannut ajaa niin olisi varmasti jossain vaiheessa koko neulaakeri murentunut ja sitä myötä rikkonut vaihdelaatikon puolelta akselin tukilaakerin :?:

Uuden eroa vanhaan ei hirveästi ole, vaihteet menee "näpäkämmin" päälle (vivusto huollettu), kytkin ottaa polkimella selvästi alempaa kiinni ja puree sopivan jämäkästi. Niin ja ehkä herkemmin kerää kierroksia pienemmillä vaihteilla --> vääntää paremmin 1- ja 2-vaihteella varsinkin valoista lähdettäessä.

Nyt sitten alkaa kehittelemään sille 500nm kestolle jotain rasitetta....