Page 1 of 1

Passat 3BG 4 motion camber säätömahdollisuus?

Posted: 5.8.2011 13:27
by bnito
Vaihtelin syksyks toiset kesänakit alle kun nykyiset olivat jo niin kulahtaneet, huomasin siinä samassa että repsikanpuolen eturengas oli kulunut kovasti sisäreunasta eli camberia tuntuisi olevan liikaa. Auton arkistoista löytyi kaksi ohjauskulmien tarkistus lappusta ja molemmissa oli kyseisessä kulmassa eniten camberia, noin -1.5 kun kuskinpuolella jotain -1.0, onko näissä mahdollisuutta säätää camberia? Luin jostain että ainoastaan apurungon keskittämisellä saadaan tuota camber eroa tasattua? onko näin ?

Posted: 5.8.2011 13:31
by Zeussii
Eiköhän tuo ole vielä säätöarvojen sisässä ja epäilisinkin että kyseessä on auraus joka on pielessä. Tai sitten yksinkertaisesti renkaasta on mennyt runko, jonka johdosta rengas on alkanut kulua sisälaidasta.

Suosittelisin kuitenkin tarkistuttamaan aurauksen, ettei uusikin rengas kulu ennenaikaisesti.

Posted: 5.8.2011 15:27
by AjH
Juu apurunkoa, ja samalla alatukivarsien sisäpäitä siis siirtäen pystyy camberin tasaamaan.
Ei luulisi noin pienellä erolla syövän sisäpintaa ellei tosiaan muutakin heittoa ole kulmissa tai vikaa renkaassa.

Posted: 5.8.2011 16:01
by Sami Jalonen
Muistaakseni 3bssä ainakin oli arvot alle asteen, eli voi hyvinki syödä tommoisella camberilla rengasta.
Hämärä muistikuva että 0´42+-0´20

Posted: 5.8.2011 17:09
by Micco
-1'50 syö rengasta sisäreunasta, nimimerkillä kokemusta on. Ohjearvon yläraja on -1'00. Yhtään reilummin madalletuissa Passateissa camberit huitelee tuolla nurkilla, jossain ylikin.

Posted: 5.8.2011 17:38
by jonneilari
No tohon voi lisätä itekkin... camperit samat ja 5000km takana niin sisäreunat verkoilla... kyllä on kivaa ostaa kahet renkaat kesään ja viel päälle säätötyöt... life is so cheap.

Posted: 5.8.2011 17:51
by Micco
jonneilari wrote:kyllä on kivaa ostaa kahet renkaat kesään ja viel päälle säätötyöt... life is so cheap
No olisit fiksu ja kävisit vaihdattamassa eturenkaat vanteelta toiselle ristiin ennenkuin ne on sisäreunasta kankailla. Pärjäisit samoilla renkailla koko kesän... :wink: Kyllä se syöty reuna siellä ulkoreunassa taivasta kohti menee loppukesän. :lol:

Posted: 5.8.2011 20:03
by Sami Jalonen
Mulla tais olla 2´30 :)

Edit: Kannattaa välttää reilummin madalletussa Falkenin ZieXiä, siinä on this side out-merkintä renkaassa eli jos on erilevyisiä renkaita edessä ja takana ei voi vaihtaa vanteelta toiselle.

Posted: 5.8.2011 20:16
by Micco
Näistähän taidettiinkin Sami keskustella joskus... :lol:

Reilummin madalletussa kannattaa välttää ylipäätään jyrkkäolkaisia ja nuolikuvioisia renkaita. Pyöreäolkainen rengas ja pienellä palalla oleva kuvio kuluu vähemmän sisäreunasta. Isot palakuviot kuluu aivan kauheelle aallolle. Siis renkaan reunassa olevaa kuviota tarkoitan.

Posted: 5.8.2011 20:24
by Sami Jalonen
Image

Jaa niinku näin? Nyt uusilla on edessä yläpään tutkiminen, jos sais reikää soikeaks sieltäkin päästä.

Posted: 5.8.2011 21:00
by jonneilari
Micco wrote:
jonneilari wrote:kyllä on kivaa ostaa kahet renkaat kesään ja viel päälle säätötyöt...life is so cheap
No olisit fiksu ja kävisit vaihdattamassa eturenkaat vanteelta toiselle ristiin ennenkuin ne on sisäreunasta kankailla. Pärjäisit samoilla renkailla koko kesän... :wink: Kyllä se syöty reuna siellä ulkoreunassa taivasta kohti menee loppukesän. :lol:
...no osaan vaihtaa ne itekkii.mut ei se vielä selvitä camperin kulmia....silti joutuu ostaa uudet renkulit..ainut vaa et taidan myydä koko auton poies ja ostaa uuden tilalle
:shock: :lol:

Posted: 5.8.2011 21:00
by Pia
Hyvin samoilta näyttää mun falkenit. Jo ennen madallusta niistä kulu sisäreunat Micon mainitsemille aalloille. Nyt madalluksen ja reippaan camberin jälkeen ihan järkyttävät. (Camberit siis laitettu ketuilleen ihan tarkoituksella että pyörät mahtuis pyöriin ees jotenki.)

Posted: 5.8.2011 21:16
by AjH
Sitä meinasin tuolla aiemmin että jos 0,5 on eroa niin ei luulisi vain toisen renkaan olevan kulunu.
Kumma ettei näihin mitään camber varsia ole saatavilla, kuitenkin sama vaiva on olemassa kaikilla joka maassa.

Vai onko noita olemassa, ehkä jossain onkin?

Posted: 5.8.2011 21:25
by Sami Jalonen
http://www.gmpperformance.com/index.cfm ... 31949&VS=1
Noita Paalanen mulle ehdotteli tuola omassa rojektitopikissani, noillahan se helpottais.

Posted: 5.8.2011 22:06
by bnito
Itellä oli edellisessä japskissa coiloverit myös, mutta yläpäässä oli camberin säätö. Ei taida kw:n alustaan saada säädettävää yläpäätä...

Omalla kohdalla nuo kesäkumit jotka keväällä alle löin olivat jo aikas sliksit muutenkin, että paha sanoa miten pahasti kuluisivat paremmilla pinnoilla. Tosin mielestäni kun eturenkaiden kulmia katselee on repsikan puolella silmin nähden enemmän camberia. Mutta itsellä mieto epäilys jostain kolarista, josta johtuen voisi jotain olla kierossa josta tuo camberi johtuisi.

Enivei tulee kilometrejä vuodessa sen 30tkm joten tarvinnnee kyllä jotain harkita noiden camberien suhteen, varmaan tuo säädettävät ylätukivarret ois ihan poikaa. Kovin ovat kalliit, kun vertaan noihin japskeihin saataviin kiinan kappaleisiin, mutta tulee tuokin edullisemmaksi kun renkaita vaihtaa vähän välii..

Posted: 5.8.2011 22:27
by jonneilari
No ite omistanu passatin reilu puoli vuotta ja kilsoja takana reippaasti yli 40tkm... 205 /16 oli edelliset ja nyt noi 19" mut 16 ei mitää vikaa. Sit laitoin alle noi 19" ja jopas rupes muuten rengas kulumaa... ja kaikille ketkä sanoo et kulmat säätöön... NE ON SÄÄDETTY

Posted: 5.8.2011 22:37
by Tero Paalanen
Ei taida kw:n alustaan saada säädettävää yläpäätä...
Saa niihin, tosin ei "hinnat alkaen" alustoihin.
Eikä valitettavasti myöskään 3BG-passattiin minkään alustan yhteydessä. Sitä en sitte tiedä olisko B5-korisen S4/RS4 Audin yläpäät sovellettavissa 3BG:hen.

Posted: 6.8.2011 21:13
by AjH
Sehän ei auta vaikka iskarin yläpäätä Passatin keulassa siirrät, ne tukivarret määrää ne kulmat. Vai onko B5 kopan Audiin saatavilla ylätukivarsien kiinnikkeitä siirtävä mokkula?
Tietty jos sitä ylätukivarsien kiinnikettä korinpäässä sais siirreltyä, mutta se taas on kolmella pultilla kiinni korissa ja muistaakseni keskittävät tapit tmv siellä oli myös apuna.

Posted: 6.8.2011 22:06
by Tero Paalanen
^Niin tietenki.
Unohdin aivan tuon Passattin akselisto rakenteen.

Kw tarjoaa siis B5-korin S4/RS4:sen yläpäitä, eli olisko noissa tehoversioissa sitten tuo rakenne hieman erilainen.

Posted: 7.8.2011 17:50
by Mika Paalanen
Minkäs merkkistä rengasta on käytössä? Mulla camperit -1.55 ja renkaat kuluu tasasesti. 235/35r19 Nokialaiset alla.

Posted: 10.8.2011 22:05
by Micco
Mulla on ollu muistaakseni Hankookia, Kumhoa ja Falkenia. Kaikki kuluneet sisäreunalta enemmän hitaammin tai nopeammin. Kumhot ja Falkenin FK452:t olivat olaltaan jyrkät, ja sisäreunat kuluivat todella nopeasti, puhumattakaan tuosta sisäreunan kulutuspintapalojen reilusta aallolle kulumisesta. Nyt on pyöreäolkaiset Hankookit, ja kulumista ei ole vielä kerennyt juuri tapahtumaan. Mutta kyllä ne omalla kokemuksella kuluu sisäreunasta enemmän väkisinkin noilla cambereilla. Onhan sitä camberia ohjearvon yläreunaan nähden jo liki tuplat.

Itse vannon kyllä edullisemmissa renkaissa Hankookin nimeen. Ekat renkaat oli Hankookit, ne oli hyvät. Sen jälkeen ollut parit Kumhot ja nuo yhdet Falkenit, eikä kyllä jäänyt mitään poltetta niihin. Ostin tälle kesälle pyöreäolkaiset Hankookit, ja on ollut pitkästä aikaa taas ihan hyvät renkaat.

Oletko Mika miten paljon ajanut niillä renkailla?

Posted: 10.8.2011 22:22
by Mika Paalanen
Nuo tuli vanteiden mukana, oli joku 6-7mm pintaa. Nyt toista kesää alla olisikos joku 20tkm akka niillä ajellu. Tosin rupeaa kyllä pintakin loppumaan.

Posted: 15.10.2011 10:16
by bnito
Palataanpa aiheeseen...

Eli nyt olen sen pari kk ajanut välissä jollain vanhoilla firestone merkkisillä 195/65 kumeilla joissa pintaa sen 4mm. Nyt 2 kk on jo huomattavissa että repsikan puolen eturengas alkaa pyöristyyn renkaan sisäkulmasta.

Camberin määrän kyllä näkee mielestäni selvästi kun katsoo autoa edestä tai takaa renkaat suorassa. Veikkaisin että oikeassa etunurkassa on camberia - 2 - 3 astetta, edellinen omistaja mainitsi että autolla olisi muka hiljaa ajettu johonkin talon nurkkaan juurikin kyseinen kulma, mutta on tuosta repsikan lokari ja puskuri vaihdettu, sekä repsikan ajovalo. Ärsyttää kun ei voi rehellisesti kertoa mitä on käynyt niin olis helpompaa fixata...

Mitkäs palaset tuossa alusta rakenteessa vaikuttaa camberiin ? Tukivarret vaihtoon ?

Posted: 15.10.2011 10:41
by Pasi Häkli
Ainoa millä passatin etupäässä pystyy camberia tasaamaan on siirtämällä apurunkoa.
Nimenomaan siis tasaamaan, varsinaista nurkkakohtaista säätöä ei ole.

Posted: 15.10.2011 14:47
by Pietu71
bnito wrote:Palataanpa aiheeseen...

Eli nyt olen sen pari kk ajanut välissä jollain vanhoilla firestone merkkisillä 195/65 kumeilla joissa pintaa sen 4mm. Nyt 2 kk on jo huomattavissa että repsikan puolen eturengas alkaa pyöristyyn renkaan sisäkulmasta.

Camberin määrän kyllä näkee mielestäni selvästi kun katsoo autoa edestä tai takaa renkaat suorassa. Veikkaisin että oikeassa etunurkassa on camberia - 2 - 3 astetta, edellinen omistaja mainitsi että autolla olisi muka hiljaa ajettu johonkin talon nurkkaan juurikin kyseinen kulma, mutta on tuosta repsikan lokari ja puskuri vaihdettu, sekä repsikan ajovalo. Ärsyttää kun ei voi rehellisesti kertoa mitä on käynyt niin olis helpompaa fixata...

Mitkäs palaset tuossa alusta rakenteessa vaikuttaa camberiin ? Tukivarret vaihtoon ?

jep jep,kannattais varmaan perustaa pyöränkulmien säätö firma ihan silmämääräsesti ja korvakuulolta tehtynä.ja vaikka jotain vanhoja mittaus lappuja löytyy niin mitä niitä uskoo,menee alan liikkeeseen ja mittauttaa ja lopettaa sen silmämääräsesti kattelun.

Posted: 19.10.2011 21:42
by bnito
Tarvii käydä ottaa mitat noista cambereista. Silmällä tuon tosin näkee tyhmempikin seppä. Auto ei tosiaan vetele mihinkään ja kulkee nätisti suoraan. Osaatteko fiksummat kertoa kui paljon tuo apurunko liikkuu?

Posted: 20.10.2011 7:27
by Pasi Häkli
Eipä se apurunko hirmuisesti liiku. Olisko siinä reilu ~1cm säätövaraa.