Page 1 of 1

Tyhjäkäynti ravisuttaa

Posted: 15.8.2011 21:18
by tsaard
Uutta ongelmaa taas. -04 2.0 bensa 96kw Passat oikuttelee tyhjäkäynnillä.
Ongelma:
- moottori ravistelee tyhjäkäynnillä noin 1-4s. välein ja samalla kierrokset hiukan tippuvat.
- tyhjäkäynti myös aaltoilee välillä, kierrokset nousevat kun on paikallaan sekä eivät aina laske kun painaa kytkimen pohjaan.
Ongelma lisääntyi kun vaihdatin huohottimen letkut. Ei pitäisi vaikuttaa asiaan.
Kaasuläpän jumitus tahmasuuden vuoksi tuli itselle mieleen kun aaltoilee tuo tyhjäkäynti, mutta johtuuko tuo ravistus myös siitä?
Onko ollut samanlaista ongelmaa?

Posted: 17.8.2011 15:23
by Pasi Häkli
Voi olla, että moottorin ohjainlaite on yrittänyt parhaansa mukaan korjata joutokäyntiä silloin kun oli rikkinäiset huohotinletkut -> pitkäaikainen imuvuoto. Nyt kun imuvuoto on korjattu ja kaasuläppää ei ole uudelleen sopeutettu niin moottorin ohjainlaite yrittää edelleen ohjata kaasuläppää vanhoilla arvoilla joista nyt aiheutuu käyntihäiriö.

Eli kaasuläppä kannattas sopeuttaa, jos ei sillä tuu kuntoon, niin putsaa se ja sopeuttaa uudelleen.

Posted: 18.8.2011 10:09
by tsaard
Eilen tuli ajeltua siel sun tääl ja tyhjäkäynti kävi aivan normaalisti viime perjantain jälkeisestä letkujen vaihdosta. Oliskohan kyseessä ollut juuri tuo sopeutuminen ja nyt olisi loksahtanut kohdalleen? Saa nähdä.
Jokatapauksessa kannattaa varmaankin putsata tuo kaasuläppä, todennäköisesti on aikas karstanen näin 202000km jälkeen.
Näytti olevan vielä hyvin esillä ja helppo irroittaa.

Posted: 18.8.2011 19:14
by tsaard
Nyt huomasin oudon jutun.
Kun ilmastointi on päällä käy auto täysin normaalisti. Kun laitan eco moden, alkavat kierrokset heti nousemaan ja aaltoilemaan.
Mistä ihmeestä tommonen tulee?

Posted: 22.8.2011 10:57
by tsaard
Noniin,
nyt on kaasuläppä purettu ja putsattu ( ei tosin ollut karstaa lainkaan ) mutta ongelma jatkuu vaan.
Eikös tuo kaasuläppä säädy itsestään ajamalla? En ainakaan edellisessä Golfissa säädättänyt mitään kaasuläpän putsauksen jälkeen ja ensistartin jälkeen tyhjäkäynti haki paikkaansa ja asettui sitten kohdalleen.

Eli sama ongelma että moottori ravistelee noin 2-4s. välein ilman että kierrokset laskisivat tyhjäkäynnillä. Ilmastointi päällä ei ravisuta.
Myöskään kierrokset eivät tipahda heti normi lukemaan kun esim pysähtyy valoihin.
Kyse täytyy tietysti olla yhteydessä tuohon huohotin letkujen vaihtoon josta ongelmat alkoi. Nyt toki ei anna enään mitään vikakoodia niinkuin ennen vaihtoa.
Kävin uusien letkujen liitokset läpi paitsi tuon ison mötikän joka on imusarjan alla. Voisko olla että sieltä liitos vuotaa?

Image

Kuvassa sinisellä merkatut ovat vaihdettuja ja punaisella ei vaihdettuja osia.

Posted: 22.8.2011 11:20
by Pietu71
Tekeekö samaa jos otat johdot irti lähellä putsaria olevasta ilmamäärämittarista?

Posted: 23.8.2011 15:10
by tsaard
Asia selvisi lopulta.
Kyseessä oli vuotava letku jota ei vaihdettu.
Image

Olisi pitänyt alunperin vaihtaa kaikki huohotinjärjestelmän letkut samalla kertaa niin ei olisi vaivaa syntynyt.
Kiitti vastanneille. :)

Posted: 23.8.2011 22:44
by Pasi Häkli
Anna mä arvaan, se letku oli alapuolelta pitkittäissuunnassa halki. Ei olis ensimmäinen.

Posted: 24.8.2011 10:06
by tsaard
Näinhän se just oli.
Luulisi vaan kun vaihdatin nuo kaksi muuta letkua ja yhdysventtiilin niin olisi asentajalla hoksottimet heränneet kun ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä edelleen.

Letku vaihtoon viikonloppuna.