Page 1 of 1

Passat 3bg kytkin- ja laatikko-ongelmia

Posted: 21.8.2011 10:16
by arihy
Kytkin ravistaa sopivan kylmällä ja kostealla kelillä liikkelle lähtiessä. Tästä on ffp/ultimatevw/yms palstoilla kirjoittelua ja osassa syynä pidetään kaksoismassaa ja osassa kytkinlevyn materiaali, joka imee kosteutta. Kaksoismassa ei oireile muuten eikä autoa ole tarkoitus lastuttaa, joten korjautuisiko pelkällä kytkinpaketin/-levyn vaihdolla? Autolla on ajettu 190tkm ja kyseessä on 96kW AVF-moottorilla.

Laatikossa (6-v manuaali) on ilmeisesti vikana tuttu hankalasti vaihdettava laakeri. Jossain toisessa ketjussa oli vaihtoehtoina korjauttaminen Saksassa ja käytetyn hankkiminen Ruotsista. Laakeroiko noita kukaan Suomessa? Laatikon irroittaminen onnistuisi itseltäkin, mutta auto ei joutaisi seisomaan viikko tolkulla.

Posted: 22.8.2011 14:18
by Pasi Häkli
Joo siitä ravistelusta kosteilla keleillä oli ihan maahantuojan tiedotekin olemassa, että korjaantuu kytkinlevyn ja asetelman vaihtamalla. Voi olla että pelkkä levykin riittäisi, mutta ite en viittis ottaa sitä riskiä, että joutuu uudestaan vaihtamaan vielä asetelmankin. Oli vielä osanumerotkin uusille hiluille, mutta tuskin niitä vanhoja "viallisia" enää edes toimitetaan.
Itellä sama ongelma, joskus ravistelee enemmän joskus ei yhtään jne. Sama moottori ja kytkin itellä.

Mulla just oli se laakerivika, ei se mahdoton vaihtaa ole, mutta kallis. Pelkkä laakeri maksoi suomesta merkkiliikkeen tiskiltä muistaakseni 340€. 170tkm ajetun käytetyn laatikon sai ruotsista 750 eurolla. Kyllä noita vaihteistokorjauksiakin suomessa tehdään merkkiliikkeessäkin, eri asia vaan että millä hinnalla. Järkevämmäksi tulee hommata käytetty laatikko tilalle. Paitsi jos rahaa on kuin roskaa. Suomessa niitä 6-v laatikoita on aika vähän tarjolla ja ne on paljon ajettuja.

Posted: 12.9.2011 20:39
by arihy
Nyt olis käytetty laatikko tulossa Saksasta.

Minkäslaista kytkintä tuohon kannattaisi katsella? Ehjän laatikon kanssa tuo lastuttaminenkin saattaa kuitenkin tulla jossain vaiheessa mieleen :)

Posted: 12.9.2011 21:54
by Pasi Häkli
Vakio kytkin kestää ~500Nm, että ihan pelkällä lastulla et saa sitä antautumaan..

Posted: 14.9.2011 11:26
by arihy
Ok, tuo riittää varmasti. Onko merkillä väliä? Laitoin Terolle yksityisviestiä, muttei ole vielä vastannut.

Posted: 15.9.2011 12:01
by comfort
Mulla on 2008 Golffiin vaihdettu 3 kertaa takuuseen kytkinpaketti levyineen ja massapyörineen tuon tärytyksen takia, joka ilmenee aina kosteilla keleillä niin kauan että vehkeet hieman lämpenee tai luistattaa kytkintä kunnolla. Joka kerralla tärinä poistui mutta n. 10-20tkm:n ajon jälkeen tuo tärytys tulee takaisin. Missään muussa merkissä tuota ei ilmene muutakuin vw konsernin vehkeissä, että ongelma poistuu ainoastaan merkkiä vaihtamalla.

Posted: 20.10.2011 16:59
by arihy
V*tuiks meni laatikon vaihto... Uusi pitää selaista mekkalaa, että lieneekö sisällä laakereita ollenkaan. Kari-huollossa oli sitä mieltä, että ulkopuolen perusteella kilometrit (42tkm) voisi pitääkin paikkaansa, mutta kai tuon saa huonolla käytöllä rikki noillakin kilometreillä. Nyt vaan odotellaan myyjän vastinetta asiaan. Toivottavasti kääntyy parhain päin, kun Ebayn palautteet oli kuitenkin varsin positiiviset.

Posted: 9.11.2011 20:53
by arihy
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Automor:lta Espoosta löytyi ehjä, käytetty laatikko ja Saksasta tullut odottaa paluukuljetusta. Myyjä palautti jo rahatkin, joten tappiota tuli ylimääräisen laatikon irrotuksen verran. Samassa yhteydessä laitettiin jakopää uusiksi, joten jospa tuolla nyt ajelisi hihnanvaihtovälin ilman suurempia remontteja.