Jarrusatulako kiero?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Pietu71
Posts: 41
Joined: 30.6.2011 12:45
Location: Pälkäne

Jarrusatulako kiero?

Post by Pietu71 »

Huomasin Passatissa että jarrupalat ottaa levyyn kiinni vain levyn ulkoreunalta noin puolen palan verran. Mikäs piru tämmöstä aiheuttaa. Satulan ja palat irrotin eikä mikään ollu jumissa pätkääkään. Enpä oo kuullut että se satulan "haarukka" osa joka sitten ulommaista palaa painaa ois antanu jollain myöten eli vääntyny, sillonhan se vois noin tehdä. Ideoita, kokemuksia samanlaisesta. Ja jos joku ihmettelee kuinka sen huomaa niin levy on ruosteessa sisäkehältään sinne jarrupalan puoleenväliin asti, sileä mutta ruosteen värinen, ei mitään jättikorroosioo, ja jarruttaessa vähän rohisee. Levyt suorat ja näyttääpi melkeen uusilta, jonkun millin kymmenyksen tuntuu vaan pykälää reunassa.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Alkuun kun vaihdon levyt ja palat teki samaa, mutta ilmeisesti palat kului aika nopeasti sen verran että alkoi ottamaan koko alalta.
Toi satulahan on sellainen että ne jousiraudat pitää sitä sisäkehää aloillaan, kovin vahvat jouset ne ei ole niin saattaa päästä hakemaan vähän turhan ulos. Toinen on ne liukutapit ja niiden vastinpinnat satulassa, onko siellä väljää tai tapit vinossa?
Onko palat kunnossa, kuinka kuluneet ja onko yhtään vinoon?

Korjauksia voisi olla uudet jouset siihen satulan alareunaan, jos siinä semmoset pitää olla? (auton malli&ikä?)
Liu'ut uusiksi ja tarkistus että ovat kuosissa, ei ne tietysti kovin jämäkät ole mutta ettei nyt millejä lonksu.

Ja sitten tietysti yksi että reippaita jarrutuksia jokunen peräjälkeen että palat vähän hioutuu ja ehkä asettuis paikoilleen, jos siellä jotain heittoa olisikin. Jarrutukset sitten muistaen ettei tee missään missä joku tulee konttiin ;) Esimerkiksi motarilta pois ramppiin ja siinä reippaasti jarrua. Tämähän tekee jarruille muutenkin hyvää että on vähän reilummat liikkeet välillä, ainakin takajarruilla on paha tapa jumiutua kun ei yleensä ole juurikaan toimintaa, kevyet jarrutuksethan menevät lähes pelkillä etujarruilla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Post Reply