Opas: Golf IV/Bora TDI vaihteistoöljyn vaihto 5. manuaaliin
Posted: 30.8.2011 23:00
Tämä opas käsittelee vaihteistoöljyn vaihtoa 02J-vaihteistoon. Vaihteistokoodeilla EBJ ja EGR. Ajoneuvoina oli:
Golf Variant 2000 ALH, ei ilmastointia ja EBJ vaihteisto.
Golf Variant 2001 ALH, ilmastointi ja EGR vaihteisto.
Eroa hommalla oli vaihteistojen välillä lähinnä tarkastus- / täyttöpropun edessä olevalla vapaalla tilalla. Ohjaustehostimen putkisto kiertää vaihteiston edestä ja joko ilmastoinnista johtuen tai vaihteistojen kuorien eroavaisuuden vuoksi, putkisto kiertää EGR-vaihteistossa lähempänä täyttöproppua.
Kuvasarja on otettu EGR-vaihteistoon tehdystä öljyn vaihdosta.
Eli itse asiaan, tarvittavat välineet:

- 2L vaihteistoöljyä, ilmeisesti suosittuja on ollut mobilin vs 200 ja Castrol taf-x öljyt. Muita sopivia öljyjä voi katsoa osoitteesta: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-va" onclick="window.open(this.href);return false; ... o%C3%B6ljy
(itse jouduin käyttämään öljynä tuota Mobilin Gearlube VS 200 öljyä, koska tuolla paikallisen kyläkauppiaan hyllyssä ei muita sopivia löytynyt, vaikka Castrollia myykin). Tarkasta kuitenkin mitä vaihteistoöljyjä autoosi suositellaan ja valitse niistä sopiva.
- Momenttiavain (korjausoppaassa täyttöpropun momentti 25Nm, tyhjennyspropulle ei ollut mainittu erikseen momenttia, käytin samaa).
- 17mm kuusiokolohylsy
- Räikkä
- T25 torx avain tai hylsy
- Jarrukliineriä tai muuta sopivaa puhdistusainetta
- Rättejä
- Suppilo ja pätkä letkua
- Astia mihin valutat vanhat öljyt
- (13mm hylsy) EGR-vaihteisto
- (Nivel jatko) EGR-vaihteisto
- (Pitkä jatko) EGR-vaihteisto
Jos et omista kuusiokolohylsyä, proput saa auki myös sopivalla jatkomutterilla ja lenkkiavaimella. Aikaisemmassa autossani (tdi Cordoba) vaihteiston täyttöpropun edessä oli välijäähdytin, joten siihen ei mahtunut oikeaa hylsyä ja räikkää. Auki sai jatkomutteria ja lenkkiavainta käyttämällä.
Ensimmäiseksi käy ajamassa autolla, jotta vaihteistoöljy lämpenee ja näin ollen epäpuhtaudet tulisivat paremmin pois.
Korjausoppaassa suositeltiin auton keulan ja perän jättämistä samaan tasoon, mutta itse ajoin keulan pienten korokkeiden päälle, jotta öljy tulisi paremmin tyhjennyspropusta ja samalla sain pohjamuovin pois autosta.

Pohjamuovin pois ottamiseen tarvit T25 torx-avainta.

Jonka jälkeen toivottavasti avautuu vähän puhtaampi näkymä kuin mitä tässä tapauksessa.

02J-vaihteistossa tarkastus-/ täyttöproppu sijaitsee vaihteiston edessä auton keulasta päin katsottuna (kuvassa punainen ympyrä) ja vastaavasti tyhjennysproppu vaihteiston alta taempana (kuvassa sininen ympyrä). Puhdista molempien proppujen ympäristö sopivaa puhdistusainetta ja rättiä käyttämällä.
Nyt kun tässä EGR-vaihteiston tarkastus-/ tyhjennyspropun edessä on vähän tillaa, joudutaan löysyttämään ohjaustehostimen putkiston kaksi kiinnityskohtaa. Tähän tarvitset 13mm hylsyä.
Ensimmäinen kiinnityskohta on vaihteiston päädyssä (merkitty punaisella nuolella).


Ja toinen koneen ja akun välistä katsottuna. Pultteja ei tarvitse irroittaa kokonaan, löysyttäminen riittää.


Huom! Aina kun teet öljyn vaihtoa vaihteistoihin tai muihin voimansiirtoon liittyviin komponentteihin, aukaise aina ensin täyttöproppu! Koska jos aukaiset tyhjennyspropun ja vaikka työkalu hajoaa tai tulee muita ongelmia, niin miten laitat öljyt takaisin. Joten tässäkin tapauksessa aikaistiin ensin täyttöproppu.


Seuraavaksi aukaistaan vaihteiston tyhjennysproppu. Ja vanhat öljyt valutetaan sopivaan astiaan. Kyseisen auton mittariin oli jo 300 000km pyörähtänyt ja ilmeisesti vaihteistoöljyt on kerran vaihdettu aiemmin (näkee ohjaustehostimen putkistoon tulleesta vauriosta
)

Nyt kun odotellaan öljyn valumista, voi sillä aikaa puhdistaa molemmat proput.

Varsin tarkistin, että paljonko tuota ruskeaa kultaa tuli ulos, niin hieman oli nestemäärä vajonnnut kahdesta litrasta.

Seuraavaksi ruuvataan tyhjennysproppu takaisin ja kiristetään 25Nm momenttiin (tarkista oman autosi vaihteiston oikeat kiristysmomentit).



Öljyn täytössä käytin tuommosta pitkää suppiloa, jossa oli pieni pätkä letkua perässä, jonka ujutin startin edestä täyttöaukkoon.

Kun alat lisäämään uutta öljyä vaihteistoon, kaada aluksi vain vähän kerrallaan jotta näet pysyykö letku paikallaan. Kaada 1,5 litran jälkeen öljyä vain vähän kerrallaan ja odota jonkin aikaa, jotta öljy kerkeää laskeutua vaihteistoon, eikä ala valua täyttöaukosta pois.
Kun vaihteistoon mennyt öljymäärä alkaa lähestyä sitä kahta litraa sitä alkaa valua täyttöaukosta pois, riippuen kuinka paljon entistä öljyä on jäänyt vaihteistoon tai kuinka paljon auton keulaa oli nostettu ylemmäs. Kun öljyä alkaa valua täyttöaukosta pois on sen öljyn määrä oikea. Seuraavaksi kiinnitetään tarkistus-/ täyttöproppu kiinni ja kiristetään 25Nm momenttiin. Sekä kiristetään ohjaustehostimen putkiston kiinnityskohdat, jos niitä jouduttiin löysyttämään.
Seuraavaksi ennen pohjamuovin kiinnittämistä kannattaa autolla käydä ajamassa, jotta näkee mahdolliset vuodot.
Kyseiset vaihteistot olivat tdi koneen perässä ja ilmeisesti (korjatkaa jos olen väärässä) tätä samaa 02J-vaihteistotyyppiä on myös käytössä 1.8 ja 2.0 litran bensakoneissa. Eroa muihin vaihteistotyyppeihin voi olla: täyttöpropun sijainti esim. vaihteiston kuljettajan puoleisessa päädyssä tai proppujen aukaisuun tarvima työkalu esim. xzn tai öljyn määrä.
Golf Variant 2000 ALH, ei ilmastointia ja EBJ vaihteisto.
Golf Variant 2001 ALH, ilmastointi ja EGR vaihteisto.
Eroa hommalla oli vaihteistojen välillä lähinnä tarkastus- / täyttöpropun edessä olevalla vapaalla tilalla. Ohjaustehostimen putkisto kiertää vaihteiston edestä ja joko ilmastoinnista johtuen tai vaihteistojen kuorien eroavaisuuden vuoksi, putkisto kiertää EGR-vaihteistossa lähempänä täyttöproppua.
Kuvasarja on otettu EGR-vaihteistoon tehdystä öljyn vaihdosta.
Eli itse asiaan, tarvittavat välineet:

- 2L vaihteistoöljyä, ilmeisesti suosittuja on ollut mobilin vs 200 ja Castrol taf-x öljyt. Muita sopivia öljyjä voi katsoa osoitteesta: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-va" onclick="window.open(this.href);return false; ... o%C3%B6ljy
(itse jouduin käyttämään öljynä tuota Mobilin Gearlube VS 200 öljyä, koska tuolla paikallisen kyläkauppiaan hyllyssä ei muita sopivia löytynyt, vaikka Castrollia myykin). Tarkasta kuitenkin mitä vaihteistoöljyjä autoosi suositellaan ja valitse niistä sopiva.
- Momenttiavain (korjausoppaassa täyttöpropun momentti 25Nm, tyhjennyspropulle ei ollut mainittu erikseen momenttia, käytin samaa).
- 17mm kuusiokolohylsy
- Räikkä
- T25 torx avain tai hylsy
- Jarrukliineriä tai muuta sopivaa puhdistusainetta
- Rättejä
- Suppilo ja pätkä letkua
- Astia mihin valutat vanhat öljyt
- (13mm hylsy) EGR-vaihteisto
- (Nivel jatko) EGR-vaihteisto
- (Pitkä jatko) EGR-vaihteisto
Jos et omista kuusiokolohylsyä, proput saa auki myös sopivalla jatkomutterilla ja lenkkiavaimella. Aikaisemmassa autossani (tdi Cordoba) vaihteiston täyttöpropun edessä oli välijäähdytin, joten siihen ei mahtunut oikeaa hylsyä ja räikkää. Auki sai jatkomutteria ja lenkkiavainta käyttämällä.
Ensimmäiseksi käy ajamassa autolla, jotta vaihteistoöljy lämpenee ja näin ollen epäpuhtaudet tulisivat paremmin pois.
Korjausoppaassa suositeltiin auton keulan ja perän jättämistä samaan tasoon, mutta itse ajoin keulan pienten korokkeiden päälle, jotta öljy tulisi paremmin tyhjennyspropusta ja samalla sain pohjamuovin pois autosta.

Pohjamuovin pois ottamiseen tarvit T25 torx-avainta.

Jonka jälkeen toivottavasti avautuu vähän puhtaampi näkymä kuin mitä tässä tapauksessa.


02J-vaihteistossa tarkastus-/ täyttöproppu sijaitsee vaihteiston edessä auton keulasta päin katsottuna (kuvassa punainen ympyrä) ja vastaavasti tyhjennysproppu vaihteiston alta taempana (kuvassa sininen ympyrä). Puhdista molempien proppujen ympäristö sopivaa puhdistusainetta ja rättiä käyttämällä.
Nyt kun tässä EGR-vaihteiston tarkastus-/ tyhjennyspropun edessä on vähän tillaa, joudutaan löysyttämään ohjaustehostimen putkiston kaksi kiinnityskohtaa. Tähän tarvitset 13mm hylsyä.
Ensimmäinen kiinnityskohta on vaihteiston päädyssä (merkitty punaisella nuolella).


Ja toinen koneen ja akun välistä katsottuna. Pultteja ei tarvitse irroittaa kokonaan, löysyttäminen riittää.


Huom! Aina kun teet öljyn vaihtoa vaihteistoihin tai muihin voimansiirtoon liittyviin komponentteihin, aukaise aina ensin täyttöproppu! Koska jos aukaiset tyhjennyspropun ja vaikka työkalu hajoaa tai tulee muita ongelmia, niin miten laitat öljyt takaisin. Joten tässäkin tapauksessa aikaistiin ensin täyttöproppu.


Seuraavaksi aukaistaan vaihteiston tyhjennysproppu. Ja vanhat öljyt valutetaan sopivaan astiaan. Kyseisen auton mittariin oli jo 300 000km pyörähtänyt ja ilmeisesti vaihteistoöljyt on kerran vaihdettu aiemmin (näkee ohjaustehostimen putkistoon tulleesta vauriosta


Nyt kun odotellaan öljyn valumista, voi sillä aikaa puhdistaa molemmat proput.

Varsin tarkistin, että paljonko tuota ruskeaa kultaa tuli ulos, niin hieman oli nestemäärä vajonnnut kahdesta litrasta.

Seuraavaksi ruuvataan tyhjennysproppu takaisin ja kiristetään 25Nm momenttiin (tarkista oman autosi vaihteiston oikeat kiristysmomentit).



Öljyn täytössä käytin tuommosta pitkää suppiloa, jossa oli pieni pätkä letkua perässä, jonka ujutin startin edestä täyttöaukkoon.

Kun alat lisäämään uutta öljyä vaihteistoon, kaada aluksi vain vähän kerrallaan jotta näet pysyykö letku paikallaan. Kaada 1,5 litran jälkeen öljyä vain vähän kerrallaan ja odota jonkin aikaa, jotta öljy kerkeää laskeutua vaihteistoon, eikä ala valua täyttöaukosta pois.
Kun vaihteistoon mennyt öljymäärä alkaa lähestyä sitä kahta litraa sitä alkaa valua täyttöaukosta pois, riippuen kuinka paljon entistä öljyä on jäänyt vaihteistoon tai kuinka paljon auton keulaa oli nostettu ylemmäs. Kun öljyä alkaa valua täyttöaukosta pois on sen öljyn määrä oikea. Seuraavaksi kiinnitetään tarkistus-/ täyttöproppu kiinni ja kiristetään 25Nm momenttiin. Sekä kiristetään ohjaustehostimen putkiston kiinnityskohdat, jos niitä jouduttiin löysyttämään.
Seuraavaksi ennen pohjamuovin kiinnittämistä kannattaa autolla käydä ajamassa, jotta näkee mahdolliset vuodot.
Kyseiset vaihteistot olivat tdi koneen perässä ja ilmeisesti (korjatkaa jos olen väärässä) tätä samaa 02J-vaihteistotyyppiä on myös käytössä 1.8 ja 2.0 litran bensakoneissa. Eroa muihin vaihteistotyyppeihin voi olla: täyttöpropun sijainti esim. vaihteiston kuljettajan puoleisessa päädyssä tai proppujen aukaisuun tarvima työkalu esim. xzn tai öljyn määrä.