Page 1 of 1
2.0 tdi:n hehkutuksesta kysymys
Posted: 12.9.2011 0:19
by Tumppi
Moro,
kuinka kauan pitäisi normaalisti hehkutusvalon palaa kesä/syyskeleillä kylmällä koneella?
Koneessa keraamiset pikahehkut, ja käsitykseni mukaan hehkutuksen ei pitäisi tapahtua kun ulkona on näin lämmintä vaan hehkuvalon tulisi vain vilahtaa niin kuin tekee jos kone on lämmin.
Mulla palaa noin 3 sek. kylmällä koneella, ulkona +18, ja käynnistyy vähän epämääräisesti. Saa sahata vähän pitempään ja hyrähtää käyntiin pienen kolinan kera. Lämpimänä käyynistyy erittäin hyvin ja hehkun valokin vain vilahtaa.
Mistäköhän lähtisi vikaa etsimään?
Posted: 12.9.2011 7:03
by Pasi Häkli
Niistä hajoo hehkuja aika urakalla, eli kannattaa ne ihan ekana tarkistaa. Kakslitrasessa ne on siellä venttiilikopan sisällä öljyn seassa, eli sinänsä vähän vittumaisemmat vaihtaa kuin 1.9 diisseleissä. Taisivat jopa näkyä vikamuistissakin jos on hehkuja pimeänä, onko luettu?
Vähän riippuu autosta, miten ne hehkut toimii. Jossain ei toimi enää lainkaan +5 asteen yläpuolella ja ainakin uusissa common rail moottoreissa toimii hehkut vielä yli +20 asteen lämpötiloissakin.
Posted: 12.9.2011 10:13
by Hilleri
Pasi Häkli wrote:Niistä hajoo hehkuja aika urakalla, eli kannattaa ne ihan ekana tarkistaa. Kakslitrasessa ne on siellä venttiilikopan sisällä öljyn seassa, eli sinänsä vähän vittumaisemmat vaihtaa kuin 1.9 diisseleissä. Taisivat jopa näkyä vikamuistissakin jos on hehkuja pimeänä, onko luettu?
Vähän riippuu autosta, miten ne hehkut toimii. Jossain ei toimi enää lainkaan +5 asteen yläpuolella ja ainakin uusissa common rail moottoreissa toimii hehkut vielä yli +20 asteen lämpötiloissakin.
En tiedä oliko omassa tapauksessani kyse paskasta vikakoodinlukulaitteesta (halpis), mutta se ei näyttänyt ainuttakaan hehkua vialliseksi vaikka yksi sellainen oli. Luotin sokkona testerin tuloksiin ja ihmettelin kun talvikäynnistys oli todella heikkoa. Ihmettelin myös sitä, että kaiken muun vian tuo Passatin monitoiminäyttö melkein kertoo paitsi sitten viallisesta hehkusta ei tule mitään infoa. Hehkuvalon perusteella ei pystynyt myöskään tulkintaa tekemään, sillä hehkuvalo pysyi 2sek riippumatta oliko yksi hehku viallinen vai ei. Tuo 2sek on keskiarvo ympäri vuoden.
Summa summarum, autohuollossa sitten vika löytyi ja vaikutus käynnistykseen oli mykistävä.
Posted: 12.9.2011 22:03
by Pasi Häkli
Joo ei ne välttämättä aina sinne vikamuistiin tallennu, mutta joskus niinkin.
Posted: 13.9.2011 13:23
by Tumppi
Vikakoodit luettu VCDS:llä, eikä oo mitään vikakoodia.
Kyseessä on passatin 125kW pumpparikone, onko siis normaalia että hehkun valo palaa sen 2 sec kesälläkin? Ihmetyttää vain miksi valo palaa, jos ei hehkutusta tapahdu yli +5 asteen ulkolämpötilassa...?
Ja jos näin lämpimällä ei hehkuta lainkaan, niin miksi kone ei käynnisty normaalisti kylmänä? Olisikohan taas kyseessä suutinongelma? Ravistelee joskus tyhjäkäynnilläkin, joten en olisi yllättynyt.
Posted: 13.9.2011 16:57
by Pasi Häkli
^ Edelleen itse tsekkaisin ne hehkut nyt ensimmäisenä. Ite väitän että kyllä nykyvehkeissä kuuluu hehkuttaa yli 5 asteen lämpötiloissa.
Se hehkun valo sinänsä ei ole kovin luotettava diagnoosin lähde.. Voi se valo palaa siellä vaikka kaikki hehkut olis rikki.
Posted: 13.9.2011 17:25
by Tumppi
Pasi Häkli wrote:^ Edelleen itse tsekkaisin ne hehkut nyt ensimmäisenä. Ite väitän että kyllä nykyvehkeissä kuuluu hehkuttaa yli 5 asteen lämpötiloissa.
Se hehkun valo sinänsä ei ole kovin luotettava diagnoosin lähde.. Voi se valo palaa siellä vaikka kaikki hehkut olis rikki.
Ok, kiitti vastauksista. Taidan avata venttiilikopan ja vaihtaa kaikki hehkut varmuuden vuoksi. Ei varmaan muutenkaan ole huono idea, kun mittarissa jo 150tkm. Toiv. keraamiset hehkut ei katkea irroituksessa. Näiden kanssa ilmeisesti saa olla aika varovainen eikä sekään aina auta.
Posted: 13.9.2011 17:35
by Pasi Häkli
Joo jos 150tkm mittarissa ja hehkuihin ei ole koskettu, niin ei mikään mahdottomuus että pimeitä ovat.
Luulisin että siinä ei ole keraamisia hehkuja, mutta täysin varma en ole. Keraamisia hehkuja oli alkupään 3.0TDI moottoreissa, joiden takia harrastettiin kansijumppaa kun hehkun kärki katkes kanteen. Kunnes tajusivat tuotantolinjalla vaihtaa keraamiset hehkut pois. Mut ne mitä ite oon vaihdellut muihin moottoreihin niin ei oo kertaakaan katkennut hehkut.
Eipä se silti mikään mahdottomuus ole. Kyllä sen tuntee jos se alkaa takkuamaan huolella avatessa.