Page 1 of 1

1.9 TDI ahtaa liikaa

Posted: 19.9.2011 14:59
by Ceisari
Elikkä kyseessä on 1.9TDI asz johon on vaihdettu GT 1749 vb ahdin ja LTR:än softa. ajettu 189tkm.
Jonkin aikaa sitten lähti ahtopainemittarin letku pariin otteeseen irti kesken ajon ja näidentapahtumien jälkeen oon huomannu että ahdot on alkanu olee liian isot eli noin 33psi(n.2.2bar) on ollut maksimi kun pariin kertaan olen kokeillut ja ennen letkun irtoilua on ollut 27psi(n.1.85bar). Ahtimella ajettu noin 85tkm

Onko mahdollista että vnt on mennyt jumiin kun on ollut niinsanottu vuoto kun letku on ollut irti?
Vai mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään. ?
Itsellä tietoa hirveen vähän kun kyseessä ensimmäinen turbo ja diiseli auto..

Posted: 19.9.2011 15:24
by JukkaA
Ei vaikuta ahtomittarin letkun irtoaminen ahtoihin.

Eiköhän siellä ole perinteisesti turbon siivikko alkanut jumimaan. Sen voi joko puhdistaa tai jos haluaa tehdä Garretin suosittelemalla tavalla niin voi ostaa uuden turbon.

Posted: 19.9.2011 15:45
by Ceisari
JukkaA wrote:Ei vaikuta ahtomittarin letkun irtoaminen ahtoihin.

Eiköhän siellä ole perinteisesti turbon siivikko alkanut jumimaan. Sen voi joko puhdistaa tai jos haluaa tehdä Garretin suosittelemalla tavalla niin voi ostaa uuden turbon.
No mutta eikö mahdollista ole kuitenkin että jos ahtoputkistossa on vuoto niin vnt voi sen seurauksena alkaa jumittaa? Mutta ilmeisesti vaati ison vuodon että noin voi käydä?
Onko muita vaihtoehtoja mitkä voisi tuollaista tehdä? N75 ainakin pitäs olla kunnossa kun ei kovin vanhakaan ole..

Edit: Ja siis tiedän että ahtomittarin letkun irtoaminen ei vaikuta ahtoihin. ilmaisin asian hiukan epämääräsesti sillä tarkotin, että voiko sen takia vnt mennä jumiin kun mittarin letku on ollut irti jonkin aikaa kun autolla on ajettu.

Posted: 19.9.2011 16:13
by Sami Jalonen
Periaatteessa ku vuotaa niin savuttaa ja savu karstoittaa ahdinta ja vnt-siivikkoa, mutta ei ihan heti pitäis sen takia jumittaa kokonaan. Perussetti eli putsaus niinkun Jukka tuossa meinas, taitaa täältäkin löytyä ihan kuvalliset ohjeet tuohon.

Posted: 19.9.2011 17:36
by JukkaA
Ei se vaadi vikaa että vnt mekanismi karstoittuu umpeen. Se on melkein normaalimpaa kuin ettei se karstoittuisi.

Posted: 19.9.2011 21:15
by Ceisari
Onkohan minkälainen homma alkaa itse putsaamaan ? joitain ohjeita löysin mutta laittakaa tekin jos jotain hyviä ohjeita jostain löydätte?

Posted: 20.9.2011 10:58
by Ceisari
Ja laitetaas vielä vähän tarkennusta..

Eli auto ei ole mennyt missään vaiheessa vikatilaan ja toimii ihan normaalisti..

Posted: 20.9.2011 12:33
by JukkaA
Onkohan toi sun ahtomittaris kunnossa? Oletko tarkistanut ahdot vag-com:lla? En usko että edes LTR laittaisi 1.85bar ahtoja 1749VB ahtimeen. Johan se nyt hajoaa yliahdon seurauksena!

Posted: 20.9.2011 13:19
by Ceisari
JukkaA wrote:Onkohan toi sun ahtomittaris kunnossa? Oletko tarkistanut ahdot vag-com:lla? En usko että edes LTR laittaisi 1.85bar ahtoja 1749VB ahtimeen. Johan se nyt hajoaa yliahdon seurauksena!
Sitäkin olen miettinyt että onkohan mittarissa jotain häikkää.. täytyy vag-comilla tässä lähipäivinä tarkastaa ahdot.
Kuulosti tuo 1.85bar omaankin korvaan aika kovalta..

Posted: 27.9.2011 15:01
by Ceisari
elikkä eillen tuli vag-comin kanssa käytyä ajamamassa lenkki ja jos en ihan väärin tulkinnut niin vag-comin mukaan ahtopaineet on n.1.6bar niinkun tuossa pitäisi ollakkin.. eli ahto mittarissa on jotain häikkää!

Mutta vielä ihmetyttää sellanen kun esim 1 tai 2 vaihteella kiihdyttää normaalisti noin 2000rpm niin kulutus hyppää lähemmäs 30litraan. Onko tuo normaalia?
Mutta kyllä keskikulutuksen matka-ajossa saa ajotietokoneen mukaan 5litraan, jopa hyvällä säkällä allekkin..