Page 1 of 1
Passat 3B abs vika
Posted: 25.9.2011 16:05
by Kingis_
Mikähän siihen nyt tuli? Abs valo syttyy nyt oikeastaan joka ajolla palamaan, välillä kerkee ajaa hiukan pidempään, välillä kun vaan lähtee liikkeelle ja pari kertaa jäänyt suoraan palamaan. Edestä kyllä irroittelin abs anturit viikko sitten eli voisi tietty olla vikaa nyt siellä mutta muita vaihtoehtoja? Ja miten noiden antureiden kunnon voi todeta, tai saako tuosta vikakoodeja ulos ilman mitään laitetta?
Ja toinen ongelma, välillä vilkut lopettaa toimintansa kun liikennevaloissa vaikka joutuu pidempään seisomaan vilkku päällä. Voisiko olla rele vikaa? Ja missä vilkkurele on? Motonet tarjosi hätävilkkukytkin+vilkkurele komboa, onko siis siinä?
Posted: 25.9.2011 18:32
by Pasi Häkli
ABS-ohjainlaitevikoja noissa on paljon ollut, voi melkein tyyppiviaksi sanoa. Mutta jos olet viikko sitten ronkkinut abs-antureita niin sieltä ite lähtisin vikaa hakemaan. Jos vaikka ei oo anturit painettu pohjaan, eli ovat liian kaukana lukukehästä. Vilkkurelevikoja noissa myös on paljon ja todennäköisesti sullakin on se viallinen. Ja joo se on hätävilkkukatkasija samassa se rele.
Posted: 25.9.2011 21:31
by Kingis_
Vilkku ongelma tosiaan poistuu kun painaa hätävilkut päälle ja pois. Eli katkaisija vaihtoon. Pitää ne etupään abs anturit tarkistaa huomenna jos kerkeän. Se näköjään tekee niin että kun valo ei vielä pala niin pikkasenkin kun jarruttaa niin absit alkaa "rutisemaan". Ainakin opeleissa mulla on juurikin anturi vikaisena tehnyt noin.
Posted: 26.9.2011 6:46
by Pasi Häkli
Jep, epäselvä signaali anturilta tekee sellasta. Eli anturi kaukana anturikehästä tai jompikumpi vaurioitunut.
Oli mulla tossa yks päivä semmonenkin tapaus kun 3C passatin oikea taka-abs-anturi herjas virheellistä signaalia, siellä oli magneettisessa lukukehässä joku tosi pieni raudankappale kiinni joka aiheutti epäselvän signaalin.
Posted: 26.9.2011 11:14
by Kime72
Ja jos vika on abs-yksikössä niin audiclubin sivuilta löytää sellaisen herran, nimimerkki amalin, joka sen sitten korjaa

Posted: 27.9.2011 1:00
by Kingis_
Ihan by the way, tuli tilailtua tuo Vag-com systeemi. Aitoa Hong kong laatua tosin, toimineeko edes? Siis tuollainen usb systeemi. Eipähän tuo ollut kallis vaikkei pelaisikaan. Mitäs kaikkea tuolla saa urkittu, jos se siis toimii?

Posted: 27.9.2011 1:17
by ptavi
Kannattaa tarkistaa onko likaa, jarrupölyä / metalli silppua niissä antureissa? kun ovat magneettiset! niiden väli pitää olla tietyllä mitalla ja jos pyörälaakerissa on väljää tekee myös tuota ongelmaa tai johdoissa kulumaa..
Posted: 27.9.2011 1:23
by Kingis_
Johdot ainakin vaikuttais olevan ok. En sitä nyt vielä kerennyt tutkia sen enempää, ei jaksa päivällä mitn kun öisin töitä tekee

Mitenköhän syvälle se anturi nyt sitten pitää sinne survoa, niin pohjaan kun suinkin saa?
Posted: 27.9.2011 2:07
by ptavi
Kingis_ wrote:Mitenköhän syvälle se anturi nyt sitten pitää sinne survoa, niin pohjaan kun suinkin saa?
Siinä on tietyt toleransit kannattaa kysellä joltain jolla on esim autocad ohjelma asennettuna siellä on ainakin ne arvot. abs toimii tuon magneetisuuden perusteella jos rako kasvaa ei tunnista mitään jos liian lähellä ei sekään ole hyväksi.. Muistaakseni väli jotain 0,8mm kaikissa jos en sekoita johonkin muuhun mittaan.. itsellä auttoi painepesurilla pesu jarruihin ( ja etenkín jarrulevyn väli reijästä sivulta abs anturille ) pesin pölyt ja paskat pois ja toimi huomattavasti paremmin kuin edellisen omistajan jäljiltä.. Tein tosin myös täyden jarruremontinkin myöhemmin..
Posted: 27.9.2011 11:11
by Satelite
ptavi wrote:Kingis_ wrote:Mitenköhän syvälle se anturi nyt sitten pitää sinne survoa, niin pohjaan kun suinkin saa?
Siinä on tietyt toleransit kannattaa kysellä joltain jolla on esim autocad ohjelma asennettuna siellä on ainakin ne arvot. abs toimii tuon magneetisuuden perusteella jos rako kasvaa ei tunnista mitään jos liian lähellä ei sekään ole hyväksi.. Muistaakseni väli jotain 0,8mm kaikissa jos en sekoita johonkin muuhun mittaan.. itsellä auttoi painepesurilla pesu jarruihin ( ja etenkín jarrulevyn väli reijästä sivulta abs anturille ) pesin pölyt ja paskat pois ja toimi huomattavasti paremmin kuin edellisen omistajan jäljiltä.. Tein tosin myös täyden jarruremontinkin myöhemmin..
Totaa miten Autocad liittyy abs antureihin?

Eikös se oo piirto-ohjelma? Meinaat varmaankin autodata-ohjelmaa?
Posted: 27.9.2011 11:33
by Tero Häkli
^nusnus

autocad:illä ei paljoo noita nää =) se on piirrustusohjelma =)
Posted: 27.9.2011 11:46
by ptavi
Tero Häkli wrote:^nusnus

autocad:illä eipaljo noita nää =) se on piirrustusohjelma =)
Jees nimi meni väärin sitä dataa tarkoitin, itselle yritin sen kerran ladata se jäi haaveeksi olen sen verran käsi vielä koneen kanssa... vaikka olenkin kyseistä ohjelmaa kyllä monesti käyttänyt.
Posted: 28.9.2011 11:22
by Kingis_
Sen verran edullisia näkyi olevan nuo abs anturit että käväisin eteen uudet ostamassa sen kummemmin asiaa tutkimatta. Pitää vaihtaa ne paikalleen ja toivoa että alkaisi pelaamaan.
Posted: 1.10.2011 18:40
by Kingis_
Vika löytyi helposti. Kuskin puoleinen anturi oli päässyt hankautumaan päästään paskaksi. Liekkö ottanut siihen hammaskehään vai mikähän sielä välissä nyt on? Uutta anturi en sitten uskaltanut vielä laittaa sinne kun pitäis keksiä miksi noin on käynyt ja varmaankin pitäisi vetaria irroitella että saa metallisilpun putsailtua sieltä pois.
Posted: 1.10.2011 19:18
by Pasi Häkli
Sieltä anturin reiän kautta paineilmalla puhaltamalla saat sen kehän puhtaaksi. Ei tarvi irrottaa vetoakselia.
Posted: 1.10.2011 20:57
by Kingis_
Sepä hyvä. Mutta mikä tuon anturin söi? En nyt jaksais uskoa että se liian syvällä siellä reiässään on ollut, liekkö edes mahdollista? Ja kuitenkin oli n. viikon remppailun jälkeen ajossa kunnes levisi. Olisi kai se aiemmin hajonnut jos anturi olisi hangannut kehää.
Posted: 1.10.2011 21:12
by Juhizz
Niin ei sitä ainakaan pidemmälle saa työntää kun joku ottaa vastaan

Posted: 1.10.2011 21:24
by Kingis_
Niin ja koko anturin pää ei ollut "syöpynyt" vaan vain yhdestä kohtaa oli siististi "viilletty" anturin pää auki. Eli olisko sielä jotain välissä tai jotain....
Posted: 1.10.2011 21:40
by Sami Jalonen
Kyllä sen saa ihan murusiks jos työntää anturin ensin ja sit väkisin vetää vetarin pultilla kiinni
Eli voi mennä liian pitkälle.
Posted: 1.10.2011 21:54
by Juhizz
Sami Jalonen wrote:Kyllä sen saa ihan murusiks jos työntää anturin ensin ja sit väkisin vetää vetarin pultilla kiinni
Eli voi mennä liian pitkälle.
Ai "kuulemma"..? ;P
Posted: 1.10.2011 23:12
by Pasi Häkli
Heh... Menee se liian syvälle joo jos vetari on pois paikoiltaan. Mut jos vetari on paikoillaan niin voi sen pohjaan painaa.
Posted: 2.10.2011 13:10
by Kingis_
Kas niin, ihan viimeisenä minä sen anturin paikalleen laitoin mutta jälkikiristin kyllä vetaria myöhemmin kun epäilin että jäi turhan löysälle. Teinkö siinä virheen?
Posted: 2.10.2011 14:30
by Pasi Häkli
Et tehnyt, ei se siinä vaiheessa enää voi hajota.
Posted: 14.10.2011 18:11
by Kingis_
Mitään en ole vielä astialle kerennyt tehdä mutta vaimo ilmoitti että ajossa kuuluu nyt vasemmasta etunurkasta jotain ääntä . Itse en nyt pääse testaamaan kun olen muualla töiden takia, mutta oliskohan sieltä murros tai laakeri menossa ja siitä johtuisi anturin poikiminen?
Posted: 14.10.2011 18:24
by Pasi Häkli
Vaikka nivel olisi kuinka rikki niin absit siitä ei häiriinny koska se nivelen "runko" on pultattu laakeriin kiinni.
Laakeri saa olla aika paskana ennen kuin se abs-kehä siinä vetarin ympärillä osuu anturiin.. Eipä silti, kaikki on mahdollista.
Posted: 14.10.2011 21:26
by Kingis_
Ilmeisesti sielä nyt siis vetopäällä kolisee, eli lienee sitten murros antautumassa? Pitää nyt se murros ja laakeri uusia samalla niin voi siinä sivussa sitten perehtyä tuohon absi vikaan.
Re: Passat 3B abs vika
Posted: 27.8.2013 23:53
by buubaa
Täältä löytyis kans abs vikaa, alko sillä että välillä sytty abs valo ja huutomerkki, nyttemmin sitten palaa lähes aina. Äsken kun pumppasin jarrua paikallaan niin valo sammu n.20km ajaks kunnes taas käynnistin auton uudelleen niin taas sytty. Jarrut myös täristää vähän kun on ilmeisesti toinen etujarrulevy vähän kiero, voiko johtua siitä? Pitää tässä vikakoodit käydä luettamassa joku päivä niin näkee missä vika piilee..
Re: Passat 3B abs vika
Posted: 28.8.2013 8:51
by JL
^Lähe niistä vikakoodeista vaikka liikkeelle. Jollei testereillä pääse koko jarrujärjestelmään sisään niin sitten siellä on se yksikkö tiensä päässä.(yllätys). Ei paha rasti irroittaa ja pystyy korjaamaan. Onhan noita osaavia puljuja jo vaikka kuinka.
Re: Passat 3B abs vika
Posted: 28.8.2013 14:03
by buubaa
Pitää melkein hakee purkaamolta jos yksikkö hajalla, vaikkei niistä ookkaa varmuutta kuinka kauan pelittää mutta kun pitää auton olla ajossa päivittäin niin ei oikeen pysty mihinkään viedä korjattavaks.
Re: Passat 3B abs vika
Posted: 28.8.2013 14:56
by JL
Toki voihan sen niinkin tehdä. Mutta jos sieltä tosiaan on se yksikkö sökönä niin saat sen yksikön irroitettua siitä pumpusta erikseen. Eli autosi jarrut toimii ihan samaan malliin kuin nytkin, ilman abseja.
Yksikön lähettää johonkin elektroniikka puljuun remonttiin. (Vekatronics,Elehuolto.. mitänäitä nyt on)
Suojaa vaan sen pumpun hyvin irroituksen jälkeen ettei mee mitään likaa,vettä tms sinne.
Helppoo ja kivaa.
Itse tein noin, mutta toki tapoja on niin monta kuin on tekijääkin. =) Mut käy lukemassa koodit ensin. Voihan siellä olla vaikka jotain anturi häikkääkin.
Re: Passat 3B abs vika
Posted: 30.8.2013 21:30
by Civers
JL wrote:Toki voihan sen niinkin tehdä. Mutta jos sieltä tosiaan on se yksikkö sökönä niin saat sen yksikön irroitettua siitä pumpusta erikseen. Eli autosi jarrut toimii ihan samaan malliin kuin nytkin, ilman abseja.
Yksikön lähettää johonkin elektroniikka puljuun remonttiin. (Vekatronics,Elehuolto.. mitänäitä nyt on)
Suojaa vaan sen pumpun hyvin irroituksen jälkeen ettei mee mitään likaa,vettä tms sinne.
Helppoo ja kivaa.
Itse tein noin, mutta toki tapoja on niin monta kuin on tekijääkin. =) Mut käy lukemassa koodit ensin. Voihan siellä olla vaikka jotain anturi häikkääkin.
Pystyisitkö heittään tästä operaatiosta pientä tipsiä, miten se tehdään? ja kuinka suuri homma?
Mulla enemmänkin ongelmana se että normaalisti liikkeellelähtiessä kuuluu ABS:ien kaltaista rutinaa (kesälläkin). Pystyis hieman paikallistaan vikaa, että tuleeko se ABSista vai jostain muusta