Page 1 of 1
VW Golf 4 variant 1.4 16v -00 päästöt
Posted: 12.10.2011 12:51
by vi8mmasi
Katsastuksessa muuten päästöt olivat ok mutta HC-arvo oli 138. Käynnissä ei ole mitään häiriöitä eikä kulutuskaan vaikuta
yhtään suurentuneen. Mistähän suunnasta lähtisin vikaa etsimään? Vag-com yhteyttä en vielä saanut, yritän uudestaan.
Posted: 12.10.2011 15:48
by Basu
Sytytystulppien, -johtojen / ilmansuodattimen kunto?
Kannattaa tosin testerillä testata ekaksi jos vain mahdollista.
Tai sitten vois olla imuvuoto, katalysaattori rikki, lambda-anturi rikki...
Posted: 12.10.2011 16:10
by DJDH
Tulpat ja ilmansuodin nyt ekana, jos ei ole jo "huollettu". Noista se arvo pomppaa todella helposti. Tulppien vaihtoväli on 60tkm.
Posted: 12.10.2011 21:00
by vi8mmasi
Nyt sain VCDS-Litellä luettua vikakoodit ja mitään koodeja ei ollut.
HC on siis tyhjäkäynnillä 138 (max<100) ja kierroksilla 85.
CO% 0,3
CO2 15
o2 0,4
Vaihdan huomenna tulpat ja ilmansuodattimen, jospa sillä saisi alle sataan arvot.
Posted: 19.10.2011 10:44
by vi8mmasi
Kaveri kertoi että oli aiemmin käynyt samanlaista ongelmaa Nissanin kanssa että HC-arvo oli vain tyhjäkäynnillä liian korkea. Kierroksilla ok. Viaksi paljastui alkukäyrän ja KATin liitostiiviste. Putki siis oli vuotava ja vaikutti näin arvoihin. Luulisi että pakoputkesta ei happi tule sisäänpäin vain paine on aina ulospäin. Miten happea voi vuotavasta liitoksesta tulla sisäänpäin sotkemaan arvoja?
Itsellänikin haisee pakokaasu autossa paikallaan ollessa joten putki ilmeisesti vuotaa juuri tuosta KATin etupuolisesta massatiivisteestä.
Onko vastaavaa vikaa ollut muiden golffeissa? Tai voisiko tämä olla yleensäkään se vika?
Posted: 19.10.2011 14:12
by Juhizz
Pakokaasu "imaisee" ohimennessään vuotokohdasta ilmaa mukaansa ja sitä kautta lambadalle..
Posted: 4.11.2011 8:48
by vi8mmasi
No niin kävinpä vihdoin uusintanäytöllä. Arvot olivat nousseet reilusti, tyhjäkäynnillä 185 kierroksilla 160. Katsastusmies oli ihmeissään kun ei vastaavaa ollut aiemmin nähnyt. Vain HC-arvo on nousussa. Kaikki sytytysosat ja ilmansuodatin vaihdettu sekä pakoputken lievästi vuotava tiiviste korjattu katin etupuolelta. Lambda näyttäisi toimivan ihan ok, arvo oli 1.01.
Edelleenkin moottori käy täydellisesti, ei savuta tai kuluta bensaa enempää. Vikakoodeja ei tule.
Pakoputken alkuosa ei ole aivan huippukunnossa, mietin että voiko pieni reikä alkukäyrässä vaikuttaa näin paljon?
Taidan alkaa soittelemaan merkkikorjaamolle jos ideoita ei löydy?
Posted: 2.12.2011 12:05
by vi8mmasi
Ongelma RATKAISTU. Pohjois Helsingin auto arvasi oikein ja vika oli katalysaattorissa. Tyhjäkäynnillä arvot olivat melko ok mutta koneen lämmetessä arvot vain huononivat. Autoon on joskus 5 vuotta sitten vaihdettu tarvikekatti. Nyt on taas uusi tarvikekatti laitettuna. Vaihtaminen maksoi 420eur.