VW Golf variant 2005 TDI

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
Pertsa69
Posts: 70
Joined: 26.10.2011 7:28

VW Golf variant 2005 TDI

Post by Pertsa69 »

Heippa kaikki.

Volkkari tuo uusi kapistus itselleni. Tässä hankinnan alla ja kyselen siis paljon ja typeriä.

Kyseisestä autosta puuttuu vara-avain. Paljonkohan tuommoinen maksaa?

Huoltokirja. Saako jostain? Huollot tehty samassa paikassa säilyttävätkö he historiaa?

Takaikkunan pissapoika ei toimi, moottori kyllä hurisee edessä. Onko se pumppu edessä? Ilmeisesti tyyppivika.

Heikkoja kohtia autossa? Käytän autotohtorilla tutkittavana.

Autoon on tulossa 90tkm huolto joka ilmeisesti sisältää jakopään huollon. Mitä muuta?
Luin että noin 500e maksaa jakopään uusiminen.

Jos auton tulen hankkimaan niin tulen taatusti kyselemään ja vaivaamaan teitä jatkossa, toivottavasti foorumi toimii yhtä mainiosti kuin iki-ihanan ooppelin kanssa pähkäilessäni.

Tämmöinen vielä että onko kyseinen malli siis IV koppainen?
Jonsekki
Posts: 65
Joined: 17.5.2011 12:08
Location: Ylivieska

Post by Jonsekki »

Pertsa69 wrote:Takaikkunan pissapoika ei toimi, moottori kyllä hurisee edessä. Onko se pumppu edessä? Ilmeisesti tyyppivika.
Voisin olettaa, että se pumppu edessä on ehjä ja varsinaisen ongelmakohdan löydät takaa peräluukun sisältä. Eli ainakin mitä meidän golffeista olen löytänyt niin siellä saattaa olla irronnu pesurinletkun liitos ja ruutaa nesteet sinne verhoilun sisälle.

Tai sitten on käynyt se tavanomainen eli ajan saatossa sen takalasin pyyhkimen akselin läpi kulkeva suuttimen putki on jämähtänyt jumiin siihen moottorin akseliin ja on lähteny pyöriin mukana ja murtunut / katkennut. Näin ollen se pesurin vesi on päässy valumaan siihen takalasinpyyhkimen moottorin piirilevylle ja hapettanu sen (oireina: loppuu toiminta kokonaan, pyyhkii millon se ite haluaa tai jää yhtäkkiä jumiin kesken liikkeen) ja jos tarpeeksi kauan jatkuu sitä vettä valuu myös sille takaluukun avausmikrokytkimelle ja sekin lakkaa toimimasta (tai aiheuttaa ongelmia peräluukkua lukittaessa ja avattaessa).

Pyyhkiikö takalasin pyyhin kun käytät sitä?

Uusi takalasin pyyhkimen moottori maksaa n. 130€
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
User avatar
Pertsa69
Posts: 70
Joined: 26.10.2011 7:28

Post by Pertsa69 »

Kyllä takalasin pyyhin toimii. Pitänee sitten tukkia pissapojan letku tai jotain ettei valuttele vettä sisään.
Mistä sen tukkiminen parhaiten onnistuu vai saako tuon korjattua silleen kunnolla että ei vuoda/irtoa?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tuohon toiseen topicciin jo vastasinkin, mutta tarkennetaan vielä että jos pelkkää vara-avainta havittelet, mitä ei sitten käytetä kuin hätätilanteessa niin siihen on saatavilla sellanen ns lompakkoavain, missä ei ole kaukosäädintä lainkaan, kuvittelisin sen olevan halvempi. Tämän näköinen siis:
Image

Takalasin pesurissa on monta letkuliitosta jotka aukeilee tai sitten ihan vaan suutin tukossa. Kannattaa nyppästä koko suutin irti kun sitä testailee. Takaluukusta vasemmalta takapaneelin takaa yleinen vuotopaikka. Ja toinen yleinen paikka heti lasinpesunestesäiliön takana. Tai takaluukun sisältä heti moottorin juuresta letku irti. Tuo nestehomma on helppo etsiä kun aina jostain se kuitenkin lorisee silminnähden tai korvakuulolla.

Kyllä ne pesurinliitokset kiinni pysyy jos suutin vaan ei oo tukossa, tai jäässä.

Uuden huoltokirjan saa merkkiliikkeen varaosatiskiltä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Ns. 90tkm huolto eli jossa vaihdetaan myös jakohihna, maksoi vastaavanlaiseen 1.6 bensakoneeseen n. 950e Laakkosen hinnaston mukaan. Ns. yleiskorjaamolla pärjännee 700e hintaluokassa. Sinne vaihdetaan tietysti moottoriöljy, kaikki suodattimet (pl. polttoainesuodatin), vesipumppu, muut hihnat, jarruneste ehkä.

Ja kylhän tuo 2005 on IV koppasta.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
User avatar
Pertsa69
Posts: 70
Joined: 26.10.2011 7:28

Post by Pertsa69 »

Kiitos vastauksista.
Ei tuolla hätä-avaimella ainakaan hintaa hirveästi ole. 1$ postikulut tosin on 25$..?
Jos tuommoisen hommaa ja sitten oikea avain häviää niin voiko tuon pohjalta teetättää uuden avaimen? Entä kaukosäädin, jos sekin hukkuu niin saako sen ohjelmoitua ilman toista?


Espoon alueelta jos joku tietää hyviä huoltamoita/pajoja joissa hommia voisi teetättää niin olisin kiitollinen. Itse en ole löytänyt kuin muutaman liikkeen jotka voisi olla ok.

Autoon on käsittääkseni tehty 10tkm sitten viimeksi huolto, eikä autolla ole sen jälkeen ajettu. Öljyn vaihtovalo palaa käynnistäessä. Myyjä sanoi että se ilmoittaa siitä ajan mukaan ei ajon, onko näin?

Mikä on huoltoväli autossa muuten? 20tkm?

Kustantaakohan huoltokirja paljoa, onko kokemuksia?
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Jos ei ole longlife, niin huoltoväli on 15tkm/1v.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Huoltokirja ei varmaan paljoa maksa mutta jos hankkii koko kansion missä on huoltokirja ja käyttöohjeet niin hinta lienee 70-90€.

Epäilisin että hihnanvaihtoväli olisi jo 120tkm
User avatar
Pertsa69
Posts: 70
Joined: 26.10.2011 7:28

Post by Pertsa69 »

Mistäs tiedän onko long life vai ei?
Kaikki muut paperit ilmeisesti on paitsi huoltokirjaa. Ikävää sinänsä koska liikkeet ei ilmeisesti kovin innokkaita ole jos se puuttuu.
Tuosta hihnan vaihtovälistä olen lukenut kolmea tarinaa. Ilmeisesti pitäisi olla 180tkm, mutta suomessa 90tkm? Joissain paikoissa puhetta myös 120tkm. Huoltopaikatkin kuulema ehdottelevat eri lukuja.

Iskunvaimentimet oli olleet toissa katsastuksessa 50%, nykyiseen katsastus paperiin sitä ei oltu edes merkitty? outoa minusta. Kauankohan noilla iskareilla vielä ajelee ja paljonkohan kustantaisi kaikkien vaihto. Huomenna auto menee tohtorin tutkittavaksi tarkemmin.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Kyllä autosi tukee long lifeä ellei joku edellisistä omistajista ole halunnut siirtyä kiinteään 1v/15tkm väliin. Hihnanvaihtoväli ei kyllä ole 180tkm. Omassa 2008:ssa väli on 150tkm mutta suosittelevat tekemään huollon 120tkm ja niin edellinen omistaja olikin tehnyt.

Iskareiden vaihto maksaa merkkiliikkeessä noin 199€/etupää ja noin 130€/takapää. Siis pelkkä työ.
Bosch Car Centerissä 265€/koko auto. Pienemmissä puljuissa vielä vähemmän.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Hihnanvaihtoväli tommosessa voi olla 180tkm, mutta 120tkm välein on hyvä vaihtaa.
En kyllä usko että merkkiliikkeessä takaiskarien vaihtoTYÖ maksaisi 130€, en usko. Vartin homma jos sitäkään.
Mistä tommosen 1$ hinnan avaimelle löysit? Mahtaako olla joku aihio pelkästään, josta täytyisi jyrsiä oikeanlainen avain? Hinta vähän vaikuttas semmoselle.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Pasi Häkli wrote:Hihnanvaihtoväli tommosessa voi olla 180tkm, mutta 120tkm välein on hyvä vaihtaa.
En kyllä usko että merkkiliikkeessä takaiskarien vaihtoTYÖ maksaisi 130€, en usko. Vartin homma jos sitäkään.
Passatien konekoodeista katsoin niin 2006 malleissa on väli max 150tkm niin päättelin sen mukaan ettei voisi olla vanhemmassa golffissa pitempää väliä. Voin olla hyvinkin väärässä.

V varianttiin maksaa iskareiden vaihtotyö tuon verran. Onko neloseen sitten halvempi vaihtaa en tiedä.
User avatar
Pertsa69
Posts: 70
Joined: 26.10.2011 7:28

Post by Pertsa69 »

Avaimen löysin tuoho 1$ hintaan tuolta apollo autosta. Vaatii rekisteröitymisen että hinnat näkee. Tietysti jos kimpassa tilaa ni tulisi varmaan post ihalvemmaksi. Kyseessä tietysti varmaan aihio.

Huoltokirja ilmeisesti on nyt löytynyt. Auto kävi autotohtorilla ja vikaa oli näissä.

Huonot talvirenkaat
Rekisterikilven valo
Kuskinpuolen peilin vastus
Kuskin jarrulevy ruostunut sisäpuolelta
Jarrunesteet vaihtoon seuraavassa huollossa

Ei muuta. Jotain öljyä oli vararengaskotelon pohjassa mutta ilmeisesti kaatunut öljyä sinne kotelon sisään.

Niin ja myyjän mukaan long lifellä mennään. Sittenhän tuo huolto rumba selviää kun tuon huoltokirjan saan.
Kiitos vastanneille, mukavaa että täällä on aktiivista ja avuliasta porukkaa.
User avatar
Pertsa69
Posts: 70
Joined: 26.10.2011 7:28

Post by Pertsa69 »

noniin, iloinen auton omistaja ollut nyt kaksi päivää. Nyt se riemu sitten ilmeisesti alkaa hiipumaan, sillä perinteisesti itselle tulee joka asian kanssa aina tehtyä vaikeimman kautta. Töistä lähdettyäni auto piippasi ja oil sensor workshop+öljyn merkkivalo vilkkuu keltaisena.
Sensoori ilmeisesti rikki, mutta missä se sijaitsee? Öljypohjassa? google osasi sen verran kertoa että ongelma voi johtua myös irronneesta johdosta. Jos pientä tarkennusta saisin tuohon mistä lähden johtoa seuraamaan.
Osaa en äkkisestään motonetistä löytänyt, joku kertoi sen maksavan 60e.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Öljypohjassahan se sijaitsee.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Pertsa69
Posts: 70
Joined: 26.10.2011 7:28

Post by Pertsa69 »

Image

Ilmeisesti anturi on tuon näköinen. Motonetissä ei ole myynnissä. En ole vielä kerennyt tihrustamaan auton alle, eikös siinä ole panssari välissä?

Asiasta keppihevoseen.

Autoon on aiemmin tehty long life huollon mukaan kaikki, viimeisin huolto on kuitenkin tehty normi öljyillä.. Voiko seuraavan huollon tehdä tuon long lifen mukaan, vai miten suosittelette?

Tässä suunnitelma.

Jakohihnan vaihtoväli on vissiin 5v?
autolla ei ole ajettu nyt vuoteen ja siihen on huolto tehty vuosi sitten /500km.
Jakohihnan vaihtoväli on 120tkm autolla ajettu 80tkm. Uskaltaako tuolla vielä ajella vaikka puolivuotta ja käyttää sitten jarrunesteen vaihdossa ja kannattaako samalla tehdä jakopääremppa, niin tietysti tuossa samalla tuo öljyn anturi vaihdattaa?
Onnistuuko vaihto takaisin long lifeen tuosta noin vain?

Tässä erään huolto liikkeen perus huollon hinta

Hinta sis. öljyt, polttoainesuodatin, raitisilmasuodatin ja öljynsuodatin (+ 15€ / lisä syl.) 290e
Jakohihnan+vesipumpun vaihto 630e

Onko ihan normaali?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tuo kuvassa oleva osa on ns öljykello eli öljynpaineanturi. Ei ole sama asia kuin öljymäärä-anturi joka sijaitsee öljypohjassa.
Suosittelen vaihtamaan öljyt 15tkm/1 vuoden välein. Sen huolto-ohjelman vaihto on ihan simppeli juttu, mittaristosta yksi mukautuskanava muutetaan. Jos siis välttämättä haluat sen takaisin longlifelle.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Pertsa69
Posts: 70
Joined: 26.10.2011 7:28

Post by Pertsa69 »

Mikä tuon long lifen ja normaalin öljyn vaihdon käytännön ero on? Long lifessä huoltoväli ei ole niin tiuha?

Tuli tuossa vloppuna tutkailtua sitä öljypohjaa ja siellähän se anturi oli. Piuhaa käytin irti ja takaisin. Ei auttanu, eli menenee vaihtoon.

Tuosta jakohihnan vaihdosta kävin keskustelua erään huoltamon henkilön kanssa ja hän sanoi että tehtaan suositus on että hihna vaihdellaan 90tkm välein.

Semmoinen 1000e huolto ilmeisesti siis tulossa tovin sisään..
Laitatan myös samalla sisälämppärille piuhan. 165e kuulema kustantanee, korjatkoot joku jos joku laittaa edullisemmin.
Golf IV Variant 1,9TDI -05
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Käytännön ero on nimenomaan se, että longlifellä ajetaan kauemmin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Tai siis LongLifella ajetaan hetken aikaa "kauemmin". :D Ite kyllä vaihtaisin vähintäänkin sen 15tkm/1vuosi mukaan. mieluummin 10tkm välein. Kyllä se kone vaan pysyy parempana kun vaihtaa öljyt tiheämmin. Jos longlife öljy on vaikka 4 kertaa kalliimpaa kuin tavallinen öljy ja sillä ajetaan 4 kertaa pidempään kuin tavallisella öljyllä niin kyllä mä mieluummin vaihtaisin sitä neljä kertaa halvempaa öljyä koneeseen neljä kertaa useammin. Suodatin kun ei paljoa maksa. Toi nyt vaan karkeana esimerkkinä. Onhan tuosta longlifen vaikutuksista selviä merkkejä esim pumppareiden nokka-akseleissa ja ja 1.8t imusihdeissä.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
wvgolf
Posts: 3
Joined: 30.7.2014 12:54

Re: VW Golf variant 2005 TDI

Post by wvgolf »

Golf variant 1,6 -03
Mittarissa oli 180 000 ja jakohihna katkesi. Rempalle tuli hintaa yli kaksi tonnia. Hihna oli vaihettu viimeksi 90 000 kohdalla, aikaa kulunut noin 5 vuotta. Ohjekirja sanoo vaihtoväliksi 180 000, mutta suomen oloissa ei pidä tuohon luottaa ollenkaan.
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: VW Golf variant 2005 TDI

Post by Jultsu »

wvgolf wrote:Golf variant 1,6 -03
Mittarissa oli 180 000 ja jakohihna katkesi. Rempalle tuli hintaa yli kaksi tonnia. Hihna oli vaihettu viimeksi 90 000 kohdalla, aikaa kulunut noin 5 vuotta. Ohjekirja sanoo vaihtoväliksi 180 000, mutta suomen oloissa ei pidä tuohon luottaa ollenkaan.
Hihnanvaihdoille on annettu sekä maksimikilometrimäärä että vuosimäärä. Veikkaisin että se hihna pitäisi vaihtaa 5 vuoden välein. Oliko paljonkin yli tai ali tuon viiden vuoden?
Post Reply