Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III
Posted: 3.11.2011 22:44
Tämä opas käsittelee jarrupalojen ja levyjen vaihtoa FSIII satulalla oleviin etujarruihin.
Tarvittavat välineet:

- Jarrupalasarja (Roadhouse 33€)
- Jarrulevysarja (Fremax 53€)
- Puhdistusainetta
- Kuparitahnaa
- Jarrurasvaa
- Messinkiharja
- Ruuvimeisseli
- Satulan männän puristamiseen sopiva työväline (käytin takasatulan männän työkalua)
- Räikkä
- 7mm kuusiokolohylsy
- Momenttiavain
- T30 torx / ristipää / jokin muu (jarrulevyn kiinnitysruuvin aukaisuun)
Seuraavaksi suosittelen, ennen kuin koko huoltoa alkaa tekemään, että käytät autosta renkaita irti ja aukaiset ja rasvaat hyvin jarrulevyjen kiinnitysruuvit. Nimittäin ei ole kiva lähteä ostamaan siinä vaiheessa kun autosta on osat levällään poranteriä ja kierretappeja, nimimerkillä kokemusta on
ja vielä polkupyörällä himskatin kaukaa.
Jarruosia uusiessa paketeissa tuleekin aina molemman puolen osat. Joten huolto kannattaa aloittaakkin nostamalla auton keula ylös ja tukea se autopukeilla. Näin ohjauksen kääntely on helpompaa.
Tämä kuvasarja on otettu kuskin puolelta, jossa tässä autossa on sisemmässä jarrupalassa kuluneisuuden "anturi".

Jostain syystä vänkärin puolella jarrupalat ja levy olivat ihan loppuun kuluneet, vaikka kuskin puolella (kuten kuvista nähdään) osat ovat melkein uuden karheat.
Ensimmäiseksi kannattaa jarruosiin suihkuttaa puhdistusainetta, jotta saadaan enin jarrupöly osista pois.
Kuskin puolella (jos autosta löytyy) irroitetaan kuluneisuuden "anturin" johdon liitin.

Liitin saadaan irti sen pidikkeestä sivulle vetämällä.

Jonka jälkeen liittimen lukituksen saa auki ruuvimeisselillä.


Jarrulevyn kiinnitysruuvi irroitetaan.

Jonkä jälkeen irroitetaan jarrusatulan liukupultit. Ne sijaitsevat satulan takana kyseisten tulppien alla.

Tulpat saadaan irroitettua käsin tai sopivalla ruuvimeisselillä.

Jonka jälkeen liukupultit aukaistaan räikkää ja 7mm kuusiokolohylsyä käyttämällä.

Liukupultit laitetaan talteen myöhempää puhdisusta ja rasvausta varten.

Nyt kun satulan liukupultit ovat irti voidaan jarrusatula siirtää tukevasti joko roikkumaan jousesta tai tukea se navan päälle. Jarrulevy voidaan poistaa samalla.

Ulomman jarrupalan saa irti sitä työntämällä jarrusatulan mäntää kohti.

Jonka jälkeen puristin jarrusatulan männän takaisin käyttämällä vanhaa jarrupalaa hyväksi. Ennen männän sisään painamista kannattaa jarrunestesäiliön korkki aukaista, jotta männän sisään painaminen on helpompaa. Kannattaa tarkkailla säiliötä, ettei neste pääse tulvimaan sieltä yli.

Sisemmän jarrupalan saa irti vetämällä se männästä pois päin.

Seuraavaksi voikin jarrusatulaa puhdiskella messinkiharjaa ja puhdistusainetta käyttämällä.
Ennen kuin aletaan laittamaan uusia osia takaisin. Kannattaa uusista jarrulevyistä poistaa varastointirasva. Puhdistusainetta ja sopivaa rättiä käyttämällä.

Jarrulevy laitetaan paikalleen.
´
Seuraavaksi asennetaan jarrupalat satulaan. Jarrupala, jossa on isot lipareet sivuilla tulee mäntään kiinni ja pienemmät lipareet tulevat ulommas satulaan kiinni.



korjausoppaassa suositellaan laittaa sopivaa rasvaa jarrupalojen takapintoihin, jotta ikävää jarrujen vinkumista ei esiintyisi. Käytin kuparitahnaa.
Satula laitetaan takaisin kannakkeeseen alaosa ensin. Huomaa miten kannake tulee satulan ja jarrupalojen väliin.


Seuraavaksi puhdistetaan liukupultit hyvin messinkiharjalla ja puhdistusainetta käyttämällä. Kierreosaan voi laittaa kuparitahnaa ja liukupultin sileälle osalle laitetaan ohuesti jarrurasvaa. Käytin silikonipohjaista rasvaa.

Jonka jälkeen liukupultit laitetaan takaisin ja kiristetään 28Nm momenttiin. Tulpat painetaan paikalleen.

Seuraavaksi kun molemman puolen jarrut ovat huollettu, voidaan jarrunestesäiliöstä poistaa mahdollinen liika jarruneste esim. injektioruiskua käyttämällä. Ja jarrunestesäiliön korkki ruuvataan kiinni. Seuraavaksi käydään painelemassa jarrupolinta muutaman kerran, jotta jarrutuntuma saadaan takaisin ja jarrupalat saadaan levyjä vasten.
Korjausoppaassa suositellaan jarruosien sisäänajon aikana välttää voimakkaita jarrutuksia.
Tarvittavat välineet:

- Jarrupalasarja (Roadhouse 33€)
- Jarrulevysarja (Fremax 53€)
- Puhdistusainetta
- Kuparitahnaa
- Jarrurasvaa
- Messinkiharja
- Ruuvimeisseli
- Satulan männän puristamiseen sopiva työväline (käytin takasatulan männän työkalua)
- Räikkä
- 7mm kuusiokolohylsy
- Momenttiavain
- T30 torx / ristipää / jokin muu (jarrulevyn kiinnitysruuvin aukaisuun)
Seuraavaksi suosittelen, ennen kuin koko huoltoa alkaa tekemään, että käytät autosta renkaita irti ja aukaiset ja rasvaat hyvin jarrulevyjen kiinnitysruuvit. Nimittäin ei ole kiva lähteä ostamaan siinä vaiheessa kun autosta on osat levällään poranteriä ja kierretappeja, nimimerkillä kokemusta on

Jarruosia uusiessa paketeissa tuleekin aina molemman puolen osat. Joten huolto kannattaa aloittaakkin nostamalla auton keula ylös ja tukea se autopukeilla. Näin ohjauksen kääntely on helpompaa.
Tämä kuvasarja on otettu kuskin puolelta, jossa tässä autossa on sisemmässä jarrupalassa kuluneisuuden "anturi".

Jostain syystä vänkärin puolella jarrupalat ja levy olivat ihan loppuun kuluneet, vaikka kuskin puolella (kuten kuvista nähdään) osat ovat melkein uuden karheat.
Ensimmäiseksi kannattaa jarruosiin suihkuttaa puhdistusainetta, jotta saadaan enin jarrupöly osista pois.
Kuskin puolella (jos autosta löytyy) irroitetaan kuluneisuuden "anturin" johdon liitin.

Liitin saadaan irti sen pidikkeestä sivulle vetämällä.

Jonka jälkeen liittimen lukituksen saa auki ruuvimeisselillä.


Jarrulevyn kiinnitysruuvi irroitetaan.

Jonkä jälkeen irroitetaan jarrusatulan liukupultit. Ne sijaitsevat satulan takana kyseisten tulppien alla.

Tulpat saadaan irroitettua käsin tai sopivalla ruuvimeisselillä.

Jonka jälkeen liukupultit aukaistaan räikkää ja 7mm kuusiokolohylsyä käyttämällä.

Liukupultit laitetaan talteen myöhempää puhdisusta ja rasvausta varten.

Nyt kun satulan liukupultit ovat irti voidaan jarrusatula siirtää tukevasti joko roikkumaan jousesta tai tukea se navan päälle. Jarrulevy voidaan poistaa samalla.

Ulomman jarrupalan saa irti sitä työntämällä jarrusatulan mäntää kohti.

Jonka jälkeen puristin jarrusatulan männän takaisin käyttämällä vanhaa jarrupalaa hyväksi. Ennen männän sisään painamista kannattaa jarrunestesäiliön korkki aukaista, jotta männän sisään painaminen on helpompaa. Kannattaa tarkkailla säiliötä, ettei neste pääse tulvimaan sieltä yli.

Sisemmän jarrupalan saa irti vetämällä se männästä pois päin.

Seuraavaksi voikin jarrusatulaa puhdiskella messinkiharjaa ja puhdistusainetta käyttämällä.
Ennen kuin aletaan laittamaan uusia osia takaisin. Kannattaa uusista jarrulevyistä poistaa varastointirasva. Puhdistusainetta ja sopivaa rättiä käyttämällä.

Jarrulevy laitetaan paikalleen.
´

Seuraavaksi asennetaan jarrupalat satulaan. Jarrupala, jossa on isot lipareet sivuilla tulee mäntään kiinni ja pienemmät lipareet tulevat ulommas satulaan kiinni.



korjausoppaassa suositellaan laittaa sopivaa rasvaa jarrupalojen takapintoihin, jotta ikävää jarrujen vinkumista ei esiintyisi. Käytin kuparitahnaa.
Satula laitetaan takaisin kannakkeeseen alaosa ensin. Huomaa miten kannake tulee satulan ja jarrupalojen väliin.


Seuraavaksi puhdistetaan liukupultit hyvin messinkiharjalla ja puhdistusainetta käyttämällä. Kierreosaan voi laittaa kuparitahnaa ja liukupultin sileälle osalle laitetaan ohuesti jarrurasvaa. Käytin silikonipohjaista rasvaa.

Jonka jälkeen liukupultit laitetaan takaisin ja kiristetään 28Nm momenttiin. Tulpat painetaan paikalleen.

Seuraavaksi kun molemman puolen jarrut ovat huollettu, voidaan jarrunestesäiliöstä poistaa mahdollinen liika jarruneste esim. injektioruiskua käyttämällä. Ja jarrunestesäiliön korkki ruuvataan kiinni. Seuraavaksi käydään painelemassa jarrupolinta muutaman kerran, jotta jarrutuntuma saadaan takaisin ja jarrupalat saadaan levyjä vasten.
Korjausoppaassa suositellaan jarruosien sisäänajon aikana välttää voimakkaita jarrutuksia.