Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto
Posted: 6.11.2011 16:38
Tämän ohjeen mukaisesti on vaihdettu Passatin uloin vetonivel oikealle puolelle. Vaihtotapoja ja työvaiheita on erilaisia, tässä esitetty vain yksi niistä. Kyseinen auto on 1.8T -98 mutta ohje sopii myös muihin saman korin Passatteihin.
Tarvikkeet joita olisi hyvä olla: Tunkki, 2 pukkia, ainakin 13, 16, 17, 24 mm hylsyt, 14mm kuusiokoloavain, kumivasara, hohtimet ja joitain yleisiä työkaluja.
Uuden vetonivelen paketissa tulisi olla mukana pultti, suojakumi, 2x klemmari, lukkorengas, 2x "prikka/suojalevy" ja vaseliinia.
Nosta auton etupää ylös kummaltakin puolelta ja irrota rengas pois tieltä. Työ on helpompi tehdä kun kummatkin etupyörät on ilmassa.


Löysää tässä vaiheessa tuota vetonivelen pulttia. Yksi pyörän pultti paikoilleen ja kaveri painamaan jarrua. Minulla pultti oli 14mm kuusiokololla ja uusi pultti oli 24mm normiavaimella, näissä on siis eroja.

Moni on irrottanut alatukivarren/varret ja tällä tavalla saanut käännettyä vetonivelen ulos. Minulla nuo alatukivarret oli niin tiukassa, että päätettiin mennä yläkautta. Nosta tunkilla alatukivarresta hiukan, jotta kun avaat ylätukivarren ja raidetangon pultit irti niin koko roska ei tipahda abs-anturin johdon tai jarruletkun varaan.

Kuvassa ylätukivarret keskellä ja raidetangon pää vasemmalla. Avaa pultit.

Koputtele hiukan päitä jos eivät meinaa suosiolla tulla.


Nyt on yläpäässä kaikki auki. Nyt tuota asetelmaa pääsee kääntämään niin, että vetonivelen saa pois. Avaa vetonivelen pultti kokonaan ja koputtele ulompi vetonivel pihalle. Me tajuttiin alkaa availeen tuota pulttia vasta tässä vaiheessa. Oli vaikeaa kun asetelma pääsi heilumaan mutta onnistui kyllä.
HUOM!
Ilmeisesti helpoin irroitustapa: kun vetonivel on valmiina irrotettavaks, niin ruuvaa sen napapultin takaisin paikalleen vetonivel suorassa. Ruuvi painaa vetonivelen lopulta irti vetoakselista. Tätähän me ei tiedetty työvaiheessa


Tässä kuvassa näkyy, että vetonivel on jo hiukan tullut pihalle asetelmasta.

Nyt on uloin vetonivel esillä ja alkaa irrottaminen. Suojakumin ja vanhat klemmarit saa repiä vaikka väkivalloin irti sillä ne uusitaan aina.
Myös yksi tapa vaihtaa tuo uloin nivel on irrottaa koko vetoakseli koneen kyljestä. Irrottamalla akselin kokonaan on helppo lyödä nivel irti esim. akseli kiinni viilapenkissä. Akselin irrottamiseen tarvitsee isohkon, monikulmaisen kuusiokolon tapaisen avaimen (oikea nimi?).
Meillähän ei sellaista erikoistyökalua ollut joten pidimme akselista tukevasti kiinni ja löimme nivelen pois paikoiltaan auton alla. Tässä tarvitset ainakin yhden kaverin apua ja kannattaa tukea akseli hyvin jotta voima välittyy vain uloimpaan niveleen. Jos akseli on vapaana niin lyöntivoima välittyy myös sisempään niveleen ja se saattaa lähteä pois paikoiltaan.

Kyllä se sieltä lähtee irti, voimaa ja malttia.

Puhdista akseli ja irrota vanha lukkorengas.

Kasausvaiheessa järjestys on: suojakumi, ”prikat”, lukkorengas. Sitten vaan nivelen mukana tullutta vaseliinia puolet itse niveleen ja nivel paikoilleen kumivasaralla koputtelemalla lukkorenkaan yli. Toinen puoli vaseliinista suojakumin sisään.

Paketin mukana tulee hiukan erikoisemmat klemmarit. Paina klemmarit käsin niin tiukkaan kun saat ja sen jälkeen esim. hohtimilla tuosta kummun kohdalta kireelle. Suosittelen ostamaan tuohon tarkoitukseen valmistetut pihdit. Löytyy esim. motonetistä hakusanoilla; Vetonivelen pannan kiristyspihti.

Sitten vaan kasailemaan. Nivel asetelman sisälle, yläpään pallonivelet paikoilleen ja pultit kiinni sekä tarkistus että kaikki on ok. Katso ettei mihinkään jää vaseliinia ja putsaa jarrulevy vielä kliinerillä, jottei tule yllätyksiä. Vetonivelen pultti kiristetään momenttiin.
M14=115Nm +180°
M16=190Nm +180°
Käytä uutta pulttia.
Palautteen mukaan muokkailen ohjetta jos on tarvetta. Enkä ota minkäänlaista vastuuta mistään
Tarvikkeet joita olisi hyvä olla: Tunkki, 2 pukkia, ainakin 13, 16, 17, 24 mm hylsyt, 14mm kuusiokoloavain, kumivasara, hohtimet ja joitain yleisiä työkaluja.
Uuden vetonivelen paketissa tulisi olla mukana pultti, suojakumi, 2x klemmari, lukkorengas, 2x "prikka/suojalevy" ja vaseliinia.
Nosta auton etupää ylös kummaltakin puolelta ja irrota rengas pois tieltä. Työ on helpompi tehdä kun kummatkin etupyörät on ilmassa.


Löysää tässä vaiheessa tuota vetonivelen pulttia. Yksi pyörän pultti paikoilleen ja kaveri painamaan jarrua. Minulla pultti oli 14mm kuusiokololla ja uusi pultti oli 24mm normiavaimella, näissä on siis eroja.

Moni on irrottanut alatukivarren/varret ja tällä tavalla saanut käännettyä vetonivelen ulos. Minulla nuo alatukivarret oli niin tiukassa, että päätettiin mennä yläkautta. Nosta tunkilla alatukivarresta hiukan, jotta kun avaat ylätukivarren ja raidetangon pultit irti niin koko roska ei tipahda abs-anturin johdon tai jarruletkun varaan.

Kuvassa ylätukivarret keskellä ja raidetangon pää vasemmalla. Avaa pultit.

Koputtele hiukan päitä jos eivät meinaa suosiolla tulla.


Nyt on yläpäässä kaikki auki. Nyt tuota asetelmaa pääsee kääntämään niin, että vetonivelen saa pois. Avaa vetonivelen pultti kokonaan ja koputtele ulompi vetonivel pihalle. Me tajuttiin alkaa availeen tuota pulttia vasta tässä vaiheessa. Oli vaikeaa kun asetelma pääsi heilumaan mutta onnistui kyllä.
HUOM!
Ilmeisesti helpoin irroitustapa: kun vetonivel on valmiina irrotettavaks, niin ruuvaa sen napapultin takaisin paikalleen vetonivel suorassa. Ruuvi painaa vetonivelen lopulta irti vetoakselista. Tätähän me ei tiedetty työvaiheessa



Tässä kuvassa näkyy, että vetonivel on jo hiukan tullut pihalle asetelmasta.

Nyt on uloin vetonivel esillä ja alkaa irrottaminen. Suojakumin ja vanhat klemmarit saa repiä vaikka väkivalloin irti sillä ne uusitaan aina.
Myös yksi tapa vaihtaa tuo uloin nivel on irrottaa koko vetoakseli koneen kyljestä. Irrottamalla akselin kokonaan on helppo lyödä nivel irti esim. akseli kiinni viilapenkissä. Akselin irrottamiseen tarvitsee isohkon, monikulmaisen kuusiokolon tapaisen avaimen (oikea nimi?).
Meillähän ei sellaista erikoistyökalua ollut joten pidimme akselista tukevasti kiinni ja löimme nivelen pois paikoiltaan auton alla. Tässä tarvitset ainakin yhden kaverin apua ja kannattaa tukea akseli hyvin jotta voima välittyy vain uloimpaan niveleen. Jos akseli on vapaana niin lyöntivoima välittyy myös sisempään niveleen ja se saattaa lähteä pois paikoiltaan.

Kyllä se sieltä lähtee irti, voimaa ja malttia.

Puhdista akseli ja irrota vanha lukkorengas.

Kasausvaiheessa järjestys on: suojakumi, ”prikat”, lukkorengas. Sitten vaan nivelen mukana tullutta vaseliinia puolet itse niveleen ja nivel paikoilleen kumivasaralla koputtelemalla lukkorenkaan yli. Toinen puoli vaseliinista suojakumin sisään.

Paketin mukana tulee hiukan erikoisemmat klemmarit. Paina klemmarit käsin niin tiukkaan kun saat ja sen jälkeen esim. hohtimilla tuosta kummun kohdalta kireelle. Suosittelen ostamaan tuohon tarkoitukseen valmistetut pihdit. Löytyy esim. motonetistä hakusanoilla; Vetonivelen pannan kiristyspihti.

Sitten vaan kasailemaan. Nivel asetelman sisälle, yläpään pallonivelet paikoilleen ja pultit kiinni sekä tarkistus että kaikki on ok. Katso ettei mihinkään jää vaseliinia ja putsaa jarrulevy vielä kliinerillä, jottei tule yllätyksiä. Vetonivelen pultti kiristetään momenttiin.
M14=115Nm +180°
M16=190Nm +180°
Käytä uutta pulttia.
Palautteen mukaan muokkailen ohjetta jos on tarvetta. Enkä ota minkäänlaista vastuuta mistään
