Page 1 of 1

3BG takajarrusatulan purku

Posted: 10.11.2011 23:37
by samthunder
Itella edessa toisen takajarrusatulan purku tiivisteiden vaihdon takia.

Onko kokeneemmilla jotain vinkkiä mitä huomioida purussa ja kasauksessa?
Miten tuo käsijarrumekanismi toimii, en ole koskaan passatin satulaa purkanut.
Meinasin hommata tuon männä takaisin painamiseen tarkoitetun työkalun ( Ähräsin tänään ilman sitä, ei mitään mukavaa puuhaa).
Joudun ottamaan männän käteen, sehän varmasti tulee sieltä nätisti ulos, mutta miten toiseen suuntaan?

Posted: 11.11.2011 6:53
by Pasi Häkli
Mitä tiivisteitä aiot vaihtaa? Mun käsityksen mukaan vain jarrumännän tiivisteet on uusittavissa, eli siihen käsijarrumekanismiin ei tarvitse koskea. Männän saa helposti pois joko paineilmaa käyttämällä tai jarrupoljinta painamalla satulan ollessa vielä auton jarruletkussa kiinni. Sisään se mäntä menee painamalla ja pyörittelemällä myötäpäivään.

Posted: 11.11.2011 8:52
by samthunder
Pölysuoja on se syy miksi purkuun menee, en ainakaan eilen saanut sitä paikoilleen männän ollessa paikallaan. Onko tähän jotain kikka vitosta olemassa?
Käsijarrumekanismi toimii eikä vuoda joten siihen en ajatellut koskea, mutta männä tiiviste ja pölysuoja olisi tarkoitus uusia.

Samalla herkistän sen kunnolla, kun tuntuu vieläkin laahaavaan päällä.

Posted: 11.11.2011 12:57
by Tero Häkli
ite laitan sillain että pölysuoja paikoilleen, mäntä siihen päälle hollille, sitten letkupaikan kautta paineilmaa ja samalla painaa mäntää paikoillee. paineilma nostaa sen kumin siihen männän päälle ;) muutaman sekunnin homma kun bonjaa tyylin :)

Posted: 11.11.2011 14:43
by samthunder
Kiitos vinkistä, kuulostaa toimivalta idealta!

Posted: 11.11.2011 20:46
by samthunder
Job Done!

Ei mikään kamala työmaa. Tuntuu jarrupoljin aikasta paljon pehmeämmältä, kun herkistelin toisenkin takajarrusatulan samalla.

Posted: 11.11.2011 20:56
by Pietu71
No sitten tais päästä ilmaa järjestelmään, ei se poljin saa olla pehmee.

Posted: 12.11.2011 11:10
by samthunder
Se on toki mahdollista, poljin oli kyllä taas vastaavasti melko kivenkova ennen takajarrujen herkistelyä. Jarruvoimaa nimittäin tuntuu olevan entisen lailla.

Oli lukkopihdeillä jarruletku lytyssä operaation ajan ja ilmaus tietysti tuli viimeisenä suoritettua. Täytyy ilmata varmuudeksi kertaalleen renkaiden vaihdon yhteydessä.