Page 1 of 1
Sumarit ja pitkät
Posted: 18.11.2011 16:40
by smami
Elikkäs ongelmahan olisi pieni, mutta omituinen. Passatissa ei nimittäin suostu palamaan pitkät- ja sumuvalot yhtäaikaa, kun pitkätvalot laittaa päälle niin sumuvalot sammuu. Autohan on saksan tuonti, voisiko liittyä asiaan? Miten tuon kyseisen ongelman saisi pois?
Posted: 18.11.2011 17:30
by Musti
Mihin sä tarvit sumareita pitkien kanssa...?
Posted: 18.11.2011 17:36
by Patse
oikeestaan et varmaan sumareita tartte pitkien kanssa..

Mutta oliskohan toi toteutettu samoin kun päivävalojen automatiikka..? eli päivävalot (huomarit) maadotetaan lyhyiden plussaan. tällä kytkennällä huomarit sammuu kun kytketään ajovalot eli lyhyet valot päälle.
Tällä logiikalla tässä tapauksessa sumarit olis maadoitettu pitkien plussa puolelle, sitten ne sammuis kun pitkät lyö päälle. tossahan on sitte joku osa välissä jonka nimitystä en tiedä- joka estää virran kulkemisen väärinpäin..
Posted: 18.11.2011 18:17
by Musti
Ja ainakin golffissa saa vag com:lla määritettyä ton palaako vai ei...
Posted: 19.11.2011 9:15
by kotka
Tuohan onkin oikein hyvä kytkentä.
Onkohan tuo oikeasti miten helppo tehdä, jos autoon asentaisi jälkiasenteisena kunnon sumarit. Tietysti repullinen releitä ja jotain diodeja tms..
Posted: 19.11.2011 10:39
by DJDH
Ihan samalla tavalla kun tavalliset lisävalotkin. Ei niihin tarvi kaukovaloja sotkea. Releelle normaalisti virrat ja heräte valokatkaisijalta. Sitten ne palaa aina kun ne on erikseen käännetty päälle. CAN väyläsissä on sitten toinen juttu. Ei tarvi kun yhden releen ja sulakkeen. Diodit voi unohtaa.
Sumareista voi sitten olla montaa mieltä. Ite en ota kantaa siihen keskusteluun.
Posted: 19.11.2011 15:59
by kotka
DJDH wrote:Ihan samalla tavalla kun tavalliset lisävalotkin. Ei niihin tarvi kaukovaloja sotkea. Releelle normaalisti virrat ja heräte valokatkaisijalta. Sitten ne palaa aina kun ne on erikseen käännetty päälle. CAN väyläsissä on sitten toinen juttu. Ei tarvi kun yhden releen ja sulakkeen. Diodit voi unohtaa.
Sumareista voi sitten olla montaa mieltä. Ite en ota kantaa siihen keskusteluun.
Kyllähän tuo on ihan peruskytkentä, että palaa aina katkaisijan perässä.
Mutta tarkoitinkin, että mitenhän kytketään niin että palaa vain lyhyiden kanssa. Ja sammuisi luonnollisesti, kun pitkät laitetaan päälle.
Veikkaan, että ainakin isäpappa ajelisi pimeitä metsätaipaleita sumarit lyhyiden apuna. Enäähän lyhyitä ei tahtoisi saada oikein laillisesti kahdentaa. (En väitä että sumaritkaan lailliset on, mutta kuitenkin..)
Posted: 19.11.2011 20:41
by Patse
Eli tota mun arpomaa toimintatavan mallia haetaan ilmeisesti nyt..
Releen heräte vaikka parkeilta, ja sitten maadoitat releen kelan pitkien plussapuolelle. Diodi täytyy laittaa tohon väliin. Saattais löytyä jostain sellainen relekin, jossa diodi on valmiina, en tiedä kun en ole kysellyt.. Virta otetaan luonnollisesti akulta. katkaisija johonkin väliin niin saa poiskin päältä..
tolla kytkennällä sumarit palaa parkkien kanssa, mutta pitkillä sammuu automaattisesti. jos jotain on kytkennässä väärin niin pistetään viinan piikkiin

Posted: 19.11.2011 21:17
by Patse
niin ja avautuviakin releitä on olemassa, eli toiminta on normaalista päinvastainen. eli tässä tapauksessa heräte otettais pitkiltä, mutta virta tarttis ottaa lähivaloilta tai parkeilta. jos ei sitte tavallista relettä sotke mukaan.. toi mun edellinen ajatus on kuitenkin järkevämpi kytkentä..