Page 1 of 1
Matto märkänä
Posted: 27.11.2011 18:25
by oulu
Huomasin eilen että apparin puolen takapenkin matto on märkänä jonkin verran kumimaton alta, muut ovat aivan kuivina eli etupenkin matot ja kuskin puolen takapenkin matto täysin kuivat... takaoven tiiviste ehyt, mistä vois johtua?
Posted: 27.11.2011 20:01
by Tupajumi
Mikä auto lada vai joku muu?
Posted: 27.11.2011 20:04
by Satelite
oulu wrote:Huomasin eilen että ampparin puolen takapenkin matto on märkänä jonkin verran kumimaton alta..muut ovat aivan kuivina eli etupenkin matot ja kuskin puolen takapenkin matto täysin kuivat...takaoven tiiviste ehyt..mistä vois johtua..
Vielä kun tietäis auton mallin ja vuosimallin mistä on kyse?
EDIT:Tupajumi ehti ensin.
Posted: 27.11.2011 20:23
by oulu
soriii

niinpä tietysti pitäähän se autokin mainita joka on passat variant 1,9tdi-00 ahu/66kw..on mulla ollut ladakin joskus 1500s pyöreillä lampuilla ja postiauton oranssin värinen joskus -80 luvulla..kova peli ja kuuma ja veivillä käymään pistin kun akku loppu..

Posted: 27.11.2011 20:37
by Tupajumi
No niin, itttellä oli joskus 1998 farkku Passatti ja akkukaukalo täyttyi vadestä ja sieltä se sitten valui jostain läpiviennistä auton sisään myös edestä oli matot märkänä. Tökkäsin rautatangolla tötteröt pois ja kuivattelin sanomalehdillä ja puhaltimelle matot kuivaksi, tämän jälkeen ongelmaa ei esiintynyt. Huomioi että autossasi ei välttämättä ole samaa vikaa, mutta kannattaahan se akkukaukalo tarkastaa.
Posted: 27.11.2011 20:43
by oulu
tupajumi:lle mitkä tötteröt ja mistä tökkäsit? Onko ne jotkut vedenpoisto reijät vai onko niitä useampiakin paikkoja mistä pitäis veden huilata ulos autosta?
Posted: 27.11.2011 21:01
by Tupajumi
Konehuoneessa on sellainen kaukalo missä akku sijaitsee sielä kaukalon pohjalla ne kumitulpat on mitkä pitää poistaa, ne on vedenpoisto reijät. Ymmärrät kyllä asian kun vilkaiset sinne.
Posted: 27.11.2011 21:24
by oulu
Kiitti paljon tupajumi. Pitääkö akku irroittaa johdoistaan että sen "tulpan/reijän"näkee vai onnistuuko akku autossa kiinni?
On tuo Passatti mulle vielä niin tuntematon mutta pikkuhiljaa käy tutummaksi.
Posted: 27.11.2011 21:39
by AjH
Tässä olisi kyllä niin DIY-ainesta ettei missään muussa. Auton mallin puuttumisen huomasin vasta kun jokku sitä kyseli, itse mietin heti että taas yksi Passatti, aina näitä riittää
Haullakin löytyy tätä aihetta, en kyllä hakusanoja osaa antaa, mutta on käsitelty moneen kertaan.
Tulpat on akkukaukalon pohjalla, sieltä putsaat kaikki ryönät veke niin näet kyllä ne reiätkin mitkä menee suoraan alaspäin pohjasta läpi.
Sit jos tuolta ei löydy syytä veden tulvimiselle niin sitten ovet ja ilmanputsarin kotelo on seuraavat tutkimiskohteet.
Lattiamaton itse kuivaisin irrottamalla etupenkin ja kynnyslistat ja sitten mattoa ylös kunnolla ja sinne alle puhaltamaan sisätilalämppäri tai pari tai joku vastaava puhallinlämmitin. Kestää kyllä hyvän tovin ennenkuin on oikeasti kuiva. Ja on etujalkatilassakin vettä, vaikkei se maton läpi tunnu. Siellä on semmonen mukava kuoppakin mihin sitä vettä mahtuu varastoon.
Posted: 27.11.2011 21:48
by oulu
Ok kiitos. Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, yritän käyttää hakua ja oonkin jo käyttänyt jonkin verran... mutta kun haluaisi saada teidän enempi tietävien vastauksia ja vinkkejä. Huomenna auto ollut 1kk ja itellä tulee "mittariin" 54vuotta eli molemmat vanhoja pieruja paljoilla kilometreillä joten vuotoja on kummassakin.. autoni rekistöröity 28.11.2000 ja ite oon rekistöröity 28.11.1957

ps.mitä tarkoitat diy aineellasi muuten???
Posted: 27.11.2011 23:16
by AjH
Joku voisi kirjailla tonne DIY-otsikon alle tästä oppaan. Tämähän on siis 3B ja BG Passattien varmaan aika lähelle yleisin ongelma ja harmillinen sikäli että toi kuivaaminen vaatii vaivaa aika tavalla. Ja sitten jos se vika ei ole helpoin eli akkukaukalon tyhjennys niin lisää pään vaivaa tulee ja mahdollisesti lisää lattiamaton kuivauksia. Kuten itsellä, kaksi vaiko kolme kertaa kuivailin omani ennen kuin oli kaikki vuotopaikat tilkitty.
Josta puheen ollen, tuolla kävijöiden autoissa tais mun auton ketjusta löytyä jotain juttua tähän aiheeseen ja joku kuvakin.
Edit: niin kyllä kysyä saa ei siinä mitään. Toivottavasti toi DIY-ohje syntyisi jonkun toimesta niin sitten olisi faktaa löytyvillä helposti.
Posted: 28.11.2011 14:58
by Terppis
Ovipahvit irti ja siellä takana on ne pellit niin raotat niitä vähän ja uudet massat vaan väliin niin pitisalkaa vedet pysymään ulkona.... nim. itellä vuoti juurikin noista paikoista
Posted: 28.11.2011 21:22
by AjH
Niin jos sieltä kautta jotain vuotaa. Ovet on helppo testata:
- auto tasamaalla, ovi auki
- kaataa vettä lasille (vaikka ämpärillä, kastelukannulla tmv, reilusti siis)
- katsoo oven alareunaa että vesi valuu niistä alareunan rei'istä, mutta ovipahvin alta ei saa tulla mitään
Jos valuu ovipahvin alta niin sitten tarvitaan tosiaan uutta tiivistysmassaa peltien väliin.
Posted: 28.11.2011 22:33
by Putko
Kuskin jalkatilassa on sitten mukavuuselektroniikan ohjausyksikkö (sisävalo, lasit, keskuslukitus...) ja apparin jalkatilasta löytyy automaatissa laatikon ohjaus. Kannattaa pitää vedet oikeesti auton ulkopuolella.