Page 1 of 1
Huoltovälistä vielä...
Posted: 14.3.2005 20:13
by tommi
Onko se tosiaan niin, et tolla longlife systeemillä ei huoltoja ole ku sen n.30tkm välein, eikä välissä ole mitään 15tkm pikkuhuoltoja

Posted: 14.3.2005 21:03
by Kupari
Kyllä. Tosin ei se ihan jeti 30tkm ole, vaan riippuu ajotavoista jne. Jossain siitä oli juttuakin, mutten nyt jaksa hakea...

Posted: 14.3.2005 21:07
by tommi
Juu, oli se eka huolto jossain 28tkm paikkeilla. Ajattelin vaan, et jos niitä pikkuhuoltoja olis nii tarttis ruveta aikaa varaamaan pikkusta vailla hiljaa
Mutta hyvä se on, ku auto pitää huolen muistutuksesta niin ei tartte sitäkään vähää ite muistaa

Posted: 14.3.2005 21:13
by Kupari
Kohta tässä on niin koneiden orjana, ettei ite tarvi ku olla...

Muistelkaapas aikaa ennen kännyköitä, muisti kaikkien sukulaisten ja kavereiden numerot ulkoa, nykyään on hyvä jos omansa muistaa...

Posted: 14.3.2005 21:25
by tommi
Vähä aikaa sitten tuli lähes joka päivä kavereilta viestejä et numero on vaihtunu. Koita ny siinä muistaa niitä!! Sehän liitty taas paljon aiheeseen

Posted: 14.3.2005 21:51
by karlssonmika
Itse käytin tänään auton öljyn/suodattimen vaihdossa vaikka kilometrejä onkin vasta 15tkm, tuntuu toi 25tkm vaihtoväli hiukan turhan suurelta, siinä samalla vaihtoivat takuuna laatikon öljyt ja löysivät jarrusylinterin välistä kiviä mitkä pitivät raastavaa vinkunaa hiljaa ajaessa, kuulemma golffin ominaisuus kerätä niitä sylinterin väliin.

Posted: 14.3.2005 21:59
by tommi
Itelläkin tuntuu aika pitkältä toi väli, mut toistaseksi olen vaan vaihtanu imanputsarin ja raitisilmasuodattimen huollon välissä. Käsittämätöntä kuinka äkkiä kilometrejä tulee

Auto on kohta 2v ja mittarissa ropisee kohta 60tkm
Mutta autonvaihtokin lähenee yhtä nopeesti

Posted: 16.3.2005 8:38
by GOLF_TDI
karlssonmika wrote:Itse käytin tänään auton öljyn/suodattimen vaihdossa vaikka kilometrejä onkin vasta 15tkm, tuntuu toi 25tkm vaihtoväli hiukan turhan suurelta, siinä samalla vaihtoivat takuuna laatikon öljyt ja löysivät jarrusylinterin välistä kiviä mitkä pitivät raastavaa vinkunaa hiljaa ajaessa, kuulemma golffin ominaisuus kerätä niitä sylinterin väliin.

Miksi sulle vaihdettiin laatikon oljyt?
Kiinnostaa kun oma auton laatikko on pikkupakkasillakin tahmea.
joten vien ehkä sen takuuhuoltoon, jos tekisivät jotain sille.
Posted: 16.3.2005 10:36
by Ari-Matti Aho
Laatikkoon vaihdetaan paremmat öljyt ja säädetään kun vaihteensiirto on tahmeaa ja vaihteet menee huonosti päälle.
Posted: 16.3.2005 11:01
by karlssonmika
Niinkuin amideus tossa mainitsi kun vaihteet tökkii, mulla vaihdettiin vain öljyt mutta täytyy käyttää myös säädössä kun ei ollut apua.
Posted: 16.3.2005 15:16
by Pasi
Meidän autoon vaihdettiin laatikon öljyt ja säädettiin juuri maanantaina, kun auto oli ekassa huollossa. Nyt menee vaihteet paremmin päälle.
Posted: 18.3.2005 22:40
by V6 TDI
Meidän passatti tuli Saksasta longlife systeemillä huollettuna,johon kuitenki vaihdatin tavallisemmat öljyt.Paikallinen kyläseppä sano et longlifehuollot tarkotettu ennemminkin Saksassa oleville,ei Suomen vaihtuviin olosuhteisiin...ainakin V6 diesel kaipaa öljynvaihtoa useammin kuin 30tkm
Posted: 19.3.2005 18:15
by Kupari
Kiisseleissähän se longlife väli on 50tkm...

Posted: 19.3.2005 18:38
by mla
Ei ole uusissa malleissa (mm. Golf V, Touran, Caddy, T5) dieseleissä enää 50tkm huoltoväliä, ovat pudottaneet sen 30tkm eli samaan kuin bensoilla.
Posted: 19.3.2005 20:04
by Kupari
Jahas, no ei kovin positiivista mainosta kyllä vw:lle mun mielestä, ku ei kestänytkään olla niin pitkä väli...

Posted: 20.3.2005 12:47
by mla
Väittävät myyjät ja maahantuoja, ettei kyse ole kestävyydestä. Laskivat huoltoväliä kuulemma sen vuoksi, että liian moni asiakas on pettynyt tuohon 50tkm huoltoväliin eli pettymyksellä ilmeisesti tarkoittavat, ettei sitä kovinkaan moni 'saavuttanut'.
Omasta mielestäni tuo oli enemmän uskottavuus kysymys eli asiakkaat eivät usko noin pitkään huoltoväliin Suomen oloissa ja siksi pudottivat sen tuohon 30tkm. Tiedä sitten mikä on todellinen syy.
Nykyiset autot itsellä tuntuvat 'saavuttavan' tuon maksimi 30tkm huoltovälin, kun taas aiemmin 50tkm huoltovälillä jäin aina alle 30tkm.
Ennen tuota 50tkm huoltoväliä oli olemassa LL huoltoväli 30tkm myös dieseleillä, mutta Suomeen tuoduissa autoissa sitä ei käsittääkseni koskaan käytetty. Käyttivät siitä termiä LL-1 ja sitten 50tkm huoltovälistä LL-2 - termi elää vielä öljypurkkien kyljissä.
Posted: 20.3.2005 16:15
by Puuhis
Ainakin tuossa minun kolopallossa on 30tkm huoltoväli ollut alusta lähtien ja kyseessä ihan suomi-auto. Vm. 02, käyttöönotto 12/01 ja autohan on asz pd-koneella
Eipä tosin meikäläinen ole päässyt vielä kertaakaan 30tkm asti, mutta tuolla chippillä ja raskaalla kaasujalalla osuutta varmasti asiaan

Posted: 31.12.2007 17:30
by Pasi
Jatketaan tätäkin keskustelua pitkästä aikaa.
Tänään syttyi "service 3000km", jota olenkin jo hetken aikaa odotellut. 60tkm:n huolto kyseessä ja kilsoja nyt 58700.
Edellisestä huollosta on nyt ajettu tasan 29000... eli mennään hieman yli 30000km/huolto.
Posted: 31.12.2007 20:01
by - Mikko -
Vahvistakoon tai kumotkoon tämän paremmin tietävät, mutta miten minulla on sellainen muistikuva, että huoltoväli on maksimissaan 30 tkm. Huoltoväli voi ainoastaa lyhentyä tuosta lukemasta.
Posted: 24.1.2008 14:00
by juha212
Tästä longlife huollosta.
Mites toimia kun manuaalisesti katsottuna (trippi mittari pohjaan) Tietokone ilmoittaa "huolla nyt" mutta mitään muita ilmoituksia huollosta ei ole näkynyt.
Autolla on ajettu nyt 160tkm ja edellinen huolto on tehty 133tkm.
kyseessä on siis 03 golf 1.9tdi ja auto ollut itsellä vasta pari viikkoa
kyllähän huollon aika on varmaan muutenkin mutta ihmetyttää miksi ajotietokone ei automaattisesti ilmoita mitään huollon tarpeesta?
Posted: 24.1.2008 14:21
by AjH
juha212 wrote:Tästä longlife huollosta.
Mites toimia kun manuaalisesti katsottuna (trippi mittari pohjaan) Tietokone ilmoittaa "huolla nyt" mutta mitään muita ilmoituksia huollosta ei ole näkynyt.
Autolla on ajettu nyt 160tkm ja edellinen huolto on tehty 133tkm.
kyseessä on siis 03 golf 1.9tdi ja auto ollut itsellä vasta pari viikkoa
kyllähän huollon aika on varmaan muutenkin mutta ihmetyttää miksi ajotietokone ei automaattisesti ilmoita mitään huollon tarpeesta?
Kun kyseessä on "uusi" auto ja edellisestä huollosta on aikaa eikä parempaa tietoa mitä tehty(?) niin melko halpa vakuutus käydä huollossa, on sitten taatusti tuoreet öljyt sun muut ettei tule mitään ylläreitä. Ja toisaalta kun ne vanhat litkut sieltä laskeen niin näkeehän siinä samalla että kuinka pahan näköset on.
Posted: 24.1.2008 20:07
by juha212
Huoltoon ajattelinkin viedä, onkos kellään vinkkejä missä pirkanmaan alueella kannattaisi käyttää longlife huollossa jotta ei älyttömiä maksaisi! Edellisistä huollosta kyllä löytyy dokumentit ja kuitit että sillai tietää mitä sillon tehty.
Lähinnä tuli mieleen että onko muilla kokemuksia kuin "luotettavasti" tuo ajotietokone näyttää huollot! n. 33 tkm välein on edelliset huollot tehty.
Posted: 24.1.2008 22:22
by Pasi Häkli
- Mikko - wrote:Vahvistakoon tai kumotkoon tämän paremmin tietävät, mutta miten minulla on sellainen muistikuva, että huoltoväli on maksimissaan 30 tkm. Huoltoväli voi ainoastaa lyhentyä tuosta lukemasta.
Joissakin diisseligolffeissa oli jossain vaiheessa huikeat 50tkm huoltoväli. Mutta nykyään ei enää missään, ehkä huomasivat itsekin sen kannattamattomaksi(huh mikä sana).
Mutta oikeassa olet, nykyään on 30tkm maksimi huoltoväli. Harvempi tuohon silti pääsee, riippuu ajosta.
Posted: 24.1.2008 22:36
by AjH
juha212 wrote:Huoltoon ajattelinkin viedä, onkos kellään vinkkejä missä pirkanmaan alueella kannattaisi käyttää longlife huollossa jotta ei älyttömiä maksaisi! Edellisistä huollosta kyllä löytyy dokumentit ja kuitit että sillai tietää mitä sillon tehty.
Lähinnä tuli mieleen että onko muilla kokemuksia kuin "luotettavasti" tuo ajotietokone näyttää huollot! n. 33 tkm välein on edelliset huollot tehty.
Eipä oikeastaan ole, itse oon kaverin kanssa huoltanut tota kun kaveri on Laakkosen Audi puolella niin osaa tekniikan riittävän hyvin. Voihan sen laakkosen tarjouksen käydä kysymässä ja jos huolto-ohjelman saat jostain että tiedät sisällön nin voi olla aika pienet jutut tehtäväksikin. Ts. öljyn ja suodattimen vaihto ja liuta jotain tarkistuksia.
Posted: 12.8.2008 10:19
by Tona
Onko toi longlife huolto paljonkin kalliimpi kuin ihan perushuolto(15tkm?)
Mulla on 100km tietokoneen mukaan seuraavaan huoltoon ja en nyt oikein tiedä minkä huollon sille varaisi.
Autolla on ajettu 142tkm ja edellinen huolto on ollut longlife, mittarilukema silloin oli 117tkm.
Olen myös miettinyt että kannattaako tota enää huollattaa merkkiliikkeessä ja maksaa siitä extraa, vai veisikö vaikka AD-autokorjaamon hoiviin.
Mitäs mieltä VW:n asiantuntijat on?
Posted: 12.8.2008 21:23
by Pasi Häkli
Meillä huoltoneuvojat katsoo huoltokirjasta, että mikä huolto autoon kuuluu tehdä(=mitä on aikasemmin tehty). Että ei asiakkaan sitä ole pakko tietää mitä siihen kuuluu tehdä milläkin ajomäärillä.
Jos sun autoa on huollettu longlife -huoltosysteemin mukaan niin siihen kuuluu lisätyöt 60tkm välein, eli noin 120tkm kohdalla sulla on todennäköisesti vaihdettu tulpat ja muut suodattimet. Parin vuoden välein jarrunesteen vaihto.
Eli nyt olisi periaatteessa pelkkä öljynvaihto ja liuta tarkastuksia. Käytännössä kannattaisi ehkä huollattaa kiinteällä huoltovälillä, maksaisit vähemmän euroja kun tarkastuskohteet vähenee huollossa.
Hinnasta en sitten osaa kommentoida, että mitä maksaa perushuolto vs longlifehuolto.
Posted: 20.10.2008 10:22
by Nixu
Pitäisi tehdä passattiin huolto vielä ennen kuin alkaa pakastua ilmat.Auto on vaan saksan tuonti,eli ohjekirjat ja huoltokirja on saksaksi.
Pitäisi vähän katsoa,että mitä kaikkea nyt kannattaisi laittaa huollossa,mutta kun ei toi saksa oikein taitu niin tarttisi apua että mitä ne huoltokohdat siinä huoltokirjassa tarkoittaa?Eli mikä kohta on öljyt,mikä tulpat jne. Laittelen siitä sitten suomennokset itselleni huoltokirjaan
Auto on kyllä longlife huollettu,vasta kaksi edellistä huoltoa tehty normi huoltoina.15tkm välein olisikin nyt tarkoitus huollattaa autoa.
Käyttöohjekirja pitää tilata vielä,maksaa vaan 60e ja huoltokirjankin saisi suomeksi hintaan 15e
mutta jos joku viitsisi ystävällisesti katsoa vaikka omasta kirjasta ne huolto kohtien nimet niin kiitollinen olisin

Posted: 20.10.2008 11:31
by haisuli
Eikös kukaan oo tunkenu sitä kirjaa vielä skannerin läpi sitten? Mr googlea vain etsimään ahkerasti, niin luulisi sen löytyvän. Ja aika suolaisen hinnan mielestäni pyytävät manuaalista, mutta niiltä sentään löytyisi se.
Posted: 20.10.2008 20:09
by Nixu
Eipä tunnu oikein googlesta löytyvän,tosin en ole kyllä mikään hirveä haka etsimään muutenkaan netistä mitään
Pitänee kokeilla jos joku tuttu näyttäisi huoltokirjasta kohdat..
Posted: 22.10.2008 20:02
by Nixu
Nyt on huoltoa varailtu ja vaihtoon menee: öljyt,bensa,öljy,raitisilman ja bensansuodatin,tulpat ja myös ilmastointi huolletaan.
Jäähdytinnesteet,peräöljyt ainakin tarkistetaan vielä lisäksi.
Kilometrejä 140tkm,mahtaako olla jotain muuta tiettyä mitä pitäisi vaihtaa ko.km huollossa?milloin yleensä vaihdetaan se haldex suodatin?
Jarrunesteet on vaihdettu 90tkm huollossa ja jakopää laitettu.
Piru kun on käyttiksessä kaikki saksaksi,niin pitää täällä kysellä..

Posted: 22.10.2008 22:48
by AjH
Nixu wrote:
...Milloin yleensä vaihdetaan se haldex suodatin?
..

Jos siqun auto on kyseessä niin tuskin tarvii Haldexia miettiä

Posted: 23.10.2008 8:24
by Nixu
AjH wrote:Nixu wrote:
...Milloin yleensä vaihdetaan se haldex suodatin?
..

Jos siqun auto on kyseessä niin tuskin tarvii Haldexia miettiä

Ok.
Mitään tietoa ei tosta asiasta ole,meinas vaan kaveri huollossa,että onkohan tossa semmonen..siksi kyselen
No eiköhän noilla huolloilla taas ajele jonkinaikaa
