Opas: 3B/G Passattiin suksiluukku
Posted: 19.12.2011 23:19
Suksiluukku on käsittämättömän harvinainen varuste näissä, onko sitten varustelistalle arvottu vähän liiankin rapea hinta vai mikä lie syynä. No, tarpeellisuudesta ei tarvinne väitellä, jos takapenkille pitää joku ottaa kyytiin ja suksimaan on aikomus niin eipähän isoon farkkuun sukset mahdu ellei suksiboksia halua käyttää, ja onhan semmonen aika epäkäytännöllinen, hankala, ruma ja lisää polttoaineen kulutustakin jonkin matkaa.
Mitä vaihtoehtoja sitten on, kun se suksiluukku ei takapenkissä ole?
Sahalla reikä käsinojan taakse, joo onnistuu, siisteys sitten on mitä on. Alkuperäisessä luukuttomassa selkänojassa on prässit pellissä luukkua varten, mutta pelti tietysti ehjänä paikallaan. Suksiluukku-paketille on oma varaosanumero jonka otin kyllä johonkin ylös, sen hintaakin tietysti joku innokas voisi tiedustella ja asentaa onnistuneesti.
Auton vaihto luukulliseen, aika kallista ja jos alla on toimiva yksilö niin riski pommista on aina olemassa.
Siispä varaosahaku, ruotsin vastaava ja ebay lukuun. Eipä noita luukullisia selkänojia vaan ole edes romareilla. Kuukauden vahtaamisen jälkeen osuu, mustalla comfort kankaalla varustettu osa, sedanista.
Näyttää sopivalta, ja kai siitä ainakin sen luukkuosan saa siirrettyä jos ei muuten onnistu, eli tilaukseen.
Autosta selkänoja irti ja talliin purkamaan:
- verhoilut irtoavat reunoista helpohkosti, pienellä ruuvimeisselillä kampeaa muovilistaa joka on painettu peltiseen uraan. Taustan huopamaton voi ja pitääkin jättää paikalleen.
- kippilukon ja alareunan saranointien yli verhoilu tulee sopivasti vetämällä
- kipin lukko-osa täytyy ruuvata irti, torx 40 ja 13mm lenkki, pehmusteet pois tieltä jotta lenkki mahtuu mutterille ja avaamaan. Mutteri on lyttylukko ja aika tiukka, joten torxilla pitää enempi vastaan ja lenkillä kiertää auki. Lukko-osan siirsin vanhasta koska sedanin lukko on avaimella lukittavissa, sopivaa avainta ei kylläkään tullut mukana.
- pääntuen holkit nousevat ylös kun ohuen ruuvarin työntää takareunaa myöte verhoilun sisään ja painaa klipsin holkkia kohti ja vetää holkin ulos.
- ulkoreunan saranaholkki lähtee varovasti vetämällä ja kampeamalla talttameisselillä.
Sama purkutyö myös uudelle luukulla varustetulle osalle. Mittailua ja vertailua, kaikki mitat täsmäävät sedanin ja farkun selkänojissa, kunhan sedanissa on kippaava selkänoja. Ainakin ebayssä näkyi myös kipittömiä nojia, jotka näyttivät kuvien perusteella erimallisilta.
Kasaus menee huomattavasti nopeammin kuin purku, verhoilun kiinnitys pellin uraan on nopeaa ja helppoa, muoviosat menevät helposti paikalleen kun tietää miten ne kuuluvat ja missä kohtaa lukitukset ovat.
Sedanin selkänojassa toinen alasarana on eri kohdassa kuin farkussa. Lisäksi tämä on prässitappi, joka lähti vain rälläkällä. Korvaava osa tulee alkuperäisestä nojasta joka ainakin tässä projektissa oli torx 30 kannalla oleva ruuvi. Luukullisessa nojan rungossa ei ollut vastakierrettä, mutta M10 lukkomutteri sopi paikalle helposti, ainoastaan kiristäminen oli lievästi hankalaa ahtaan kolon takia.
Pienen lisähomman teki vielä pääntuen alla olevat muovipalikka joka on kahdella ruuvilla nojan rungossa olevassa raudassa kiinni. Tätä rautaa ei luukullisessa rungossa ollut, ja koska verhoilussa oli painuma, värjäymät ja ruuvin reiät, oli helpointa porata neljä pistehitsiä auki ja hitsata rauta luukulliseen runkoon kiinni. Mikä tämän muovin tarkoitus on, siitä ei ole mitään ideaa. Samanlainen muovi on toisenkin pääntuen alla.
Paremmat kuvat tulevat kamerasta kunhan piuha löytyy yhteyttä varten.
Mitä vaihtoehtoja sitten on, kun se suksiluukku ei takapenkissä ole?
Sahalla reikä käsinojan taakse, joo onnistuu, siisteys sitten on mitä on. Alkuperäisessä luukuttomassa selkänojassa on prässit pellissä luukkua varten, mutta pelti tietysti ehjänä paikallaan. Suksiluukku-paketille on oma varaosanumero jonka otin kyllä johonkin ylös, sen hintaakin tietysti joku innokas voisi tiedustella ja asentaa onnistuneesti.
Auton vaihto luukulliseen, aika kallista ja jos alla on toimiva yksilö niin riski pommista on aina olemassa.
Siispä varaosahaku, ruotsin vastaava ja ebay lukuun. Eipä noita luukullisia selkänojia vaan ole edes romareilla. Kuukauden vahtaamisen jälkeen osuu, mustalla comfort kankaalla varustettu osa, sedanista.
Näyttää sopivalta, ja kai siitä ainakin sen luukkuosan saa siirrettyä jos ei muuten onnistu, eli tilaukseen.
Autosta selkänoja irti ja talliin purkamaan:
- verhoilut irtoavat reunoista helpohkosti, pienellä ruuvimeisselillä kampeaa muovilistaa joka on painettu peltiseen uraan. Taustan huopamaton voi ja pitääkin jättää paikalleen.
- kippilukon ja alareunan saranointien yli verhoilu tulee sopivasti vetämällä
- kipin lukko-osa täytyy ruuvata irti, torx 40 ja 13mm lenkki, pehmusteet pois tieltä jotta lenkki mahtuu mutterille ja avaamaan. Mutteri on lyttylukko ja aika tiukka, joten torxilla pitää enempi vastaan ja lenkillä kiertää auki. Lukko-osan siirsin vanhasta koska sedanin lukko on avaimella lukittavissa, sopivaa avainta ei kylläkään tullut mukana.

- pääntuen holkit nousevat ylös kun ohuen ruuvarin työntää takareunaa myöte verhoilun sisään ja painaa klipsin holkkia kohti ja vetää holkin ulos.
- ulkoreunan saranaholkki lähtee varovasti vetämällä ja kampeamalla talttameisselillä.
Sama purkutyö myös uudelle luukulla varustetulle osalle. Mittailua ja vertailua, kaikki mitat täsmäävät sedanin ja farkun selkänojissa, kunhan sedanissa on kippaava selkänoja. Ainakin ebayssä näkyi myös kipittömiä nojia, jotka näyttivät kuvien perusteella erimallisilta.
Kasaus menee huomattavasti nopeammin kuin purku, verhoilun kiinnitys pellin uraan on nopeaa ja helppoa, muoviosat menevät helposti paikalleen kun tietää miten ne kuuluvat ja missä kohtaa lukitukset ovat.
Sedanin selkänojassa toinen alasarana on eri kohdassa kuin farkussa. Lisäksi tämä on prässitappi, joka lähti vain rälläkällä. Korvaava osa tulee alkuperäisestä nojasta joka ainakin tässä projektissa oli torx 30 kannalla oleva ruuvi. Luukullisessa nojan rungossa ei ollut vastakierrettä, mutta M10 lukkomutteri sopi paikalle helposti, ainoastaan kiristäminen oli lievästi hankalaa ahtaan kolon takia.
Pienen lisähomman teki vielä pääntuen alla olevat muovipalikka joka on kahdella ruuvilla nojan rungossa olevassa raudassa kiinni. Tätä rautaa ei luukullisessa rungossa ollut, ja koska verhoilussa oli painuma, värjäymät ja ruuvin reiät, oli helpointa porata neljä pistehitsiä auki ja hitsata rauta luukulliseen runkoon kiinni. Mikä tämän muovin tarkoitus on, siitä ei ole mitään ideaa. Samanlainen muovi on toisenkin pääntuen alla.
Paremmat kuvat tulevat kamerasta kunhan piuha löytyy yhteyttä varten.