Page 1 of 1

Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä

Posted: 14.1.2012 13:34
by Riku
Eli ilmeni tossa kun eilen lähdin öljynvaihtohuollosta niin tovin ajelun jälkeen sellainen ongelma että huomasin moottorinlämpötilan laskevan tuntuvasti. Ensiksi ihmettelin kun alko tulla viileempää autossa ja sitten huomasinkin että eihän lämpötilamittari näytä kun sen pienimmän mahdollisen eli 50 astetta. Ja siellä se pysyi koko loppumatkan, kunnes pysähdyin pihaan ja annoin auton käydä tyhjäkäyntiä niin nosti nipinnapin lämmöt 65 asteeseen. Liikkeelle lähtiessä tippui taas välittömästi sinne nolliin.
Tänään sitten auton seistessä yön yli kokeiltiin taas ja sama homma näyttäs olevan edelleen. Kylmänä käynnistäessä huomasin myös että se hanttimiehenpuoleinen propelli lähti tuulettamaan täysillä, kuuluuko tuon ihan noin toimia?? Mistä lähtis vikaa etsimään?

Ja autohan on siis VW Passat 3BG vuosimallia 2003 ja 2.0 96kw bensa ALT koneella.

Posted: 14.1.2012 13:38
by Pasi Häkli
Mitä todennäköisemmin termostaatti rikki jos ajossa lämmöt tippuu.

Se apparin puoleinen flekti on ilmastoinnin flekti. Eli jos kompura käy niin se flekti pyörii aina, oli moottorin lämmöt mitä tahansa.

Posted: 14.1.2012 13:40
by AjH
Termostaatti olis varmaan se ihan eka juttu. Tuuletin saa pyöriä vaikka kuinka jos ei syylärin läpi vesi kierrä niin ei se kauheasti pysty jäähdyttämään. Mutta jos termari on auki koko ajan niin varmasti neste on viileää.
Onkos se hanttimiehen propelli se visko- vai sähkötoiminen? Sähkötoimiselle on kai lämpötila ja mahdollisesti myös ilmastointiohjaus, viskohan pyörii viskokytkimen tekemällä vedolla ja taitaa aina jonkinverran kuitenkin.

Posted: 14.1.2012 13:55
by Riku
Ajossa lämmöt tippuu ihan sinne nolliin juu mutta eise nosta paikalla ollessakaan enää sinne normaaliin 90 tienoille mihin normaalisti. Eli siis termostaatti vaihtoonko? Ja tuo propellin pyöriminen heti kylmäkäynnistyksessäkin on normaalia ja se pyörii sen 10-15min verran ainakin.
Millainen homma olis vaihtaa itse tuo termostaatti?

Posted: 14.1.2012 13:57
by Pasi Häkli
Jos tilaa on niin ei tarvii purkaa mitään ylimäärästä. Jos meinaa olla ahdasta niin laturi pois tieltä.

Posted: 14.1.2012 14:08
by Riku
Selvä se! Kysyn vielä tutulta korjaamolta jos vaihtais edullisesti niin ei tarttis tuolla pakkases väsätä :) Tuntuu että soppaakin kului vähän normia enemmän maantieajossa tänään kun ajelin. Mutta kaippa se on suoraan tohon verrattavissa kun moottori ei lämpeä niin kai sitä enemmän kuluttaakin. Olin havaitsevani noin 0,5-1,5l lisäkulutuksen maantieajossa.

Posted: 14.1.2012 17:10
by Riku
Nyt sitten sytty mittaristoon palamaan jatkuvasti tuo pakokaasupäästöjen merkkivalo. Liittyykö yllä mainittuihin vikoihin tämäkin?

Ei kait tässä auta muu ku roudata tuo ensi viikolla pajalle!

Posted: 14.1.2012 18:46
by Kilu
Ei kait termari nyt kerta laakista hajoa ja vieläpä öljynvaihdossa? Onko nyt aivan varmasti lämpötila-anturi tai piuhat ok? Jos sen keulan muuraa pahvilla ajoviiman estämiseksi, niin kyllä se niitä lämpöjä pikuhiljaa pitäisi nostaa, vaikka termari auki olisikin. Omassa kotterossa kait termari falskaa, kun ei enää muutamalla plus asteellakaan jaksa lämpöjä nostaa. Mutta maskilla lämmöt nousee normaalisti. Pistä pahvit keulaan ja aja sen verran, että normaalisti olisi kone lämmin. Sitten parkkihalliin lämpimään ja odota heti. Kone uudestaan käyntiin, itsellä ainakin tuolloin on lämmöt normaalit ja tippuvat vasta ulos ajettaessa alas.

Posted: 14.1.2012 19:31
by Riku
Tosiaan vika tuli aivan yhtääkkiä ja heti tuon öljynvaihtoprosessin jälkeen, en sano että vika liittyisi mitenkään tuohon öljynvaihtoprosessiin. Kaikki toimi aivan loistavasti vielä torstaina ja perjantainakin auto lämpesi ihan niinkuin ennenkin. Perjantaina sitten menin öljynvaihtohuoltoon ja sen jälkeen kaikki tämä alkoi. Voisiko siellä pohjassa olla kenties jotain piuhoja tai vastaavaa minkä voisi öljyjä vaihtaessa sohia pois paikoiltaan? Tuntuu vaan kovin mystiseltä että kaikki toimi aivan moitteetta ja sitten käytännössä heti ku ajoi öljyhuollosta ulos niin ongelmat alkoi, tietysti väkisinkin olen jo epäillyt että huollossa tapahtunu vahingossa jotain :)

Posted: 21.1.2012 21:31
by Riku
Vika korjattu! Termostaatti vaihdettu + lämpötilaanturi ja homma skulaa taas! Tattista vastanneille avusta!

Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä

Posted: 27.11.2012 14:48
by Juhizz
Vanhaa ylös nostaen..

Olisi hyvä tietää että kummanko osan vaihto varsinaisesti auttoi vikaan. Termostaatti vaiko anturi?

Näissä kun kuulemma on sinänsä erikoinen sähköinen termostaatti niin vaikuttaako lämpöanturi termostaatin toimintaan?

Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä

Posted: 27.11.2012 16:42
by Riku
Termostaatti oli ainakin sökö että sen vaihtaminen oli ainakin pakko suorittaa. Kyseinen huoltomies vielä näytti termostaatin hajonneen kohdan mutta mä niistä juurikaan sen enempää tiedä :) en nyt äkkiseltään muista mikä oli siinä sen anturin vaihdon syy, olisiko sekin sitten sattumalta ollut hajalla?

Mutta termari ny ainakin oli siis mun tapauksessa hajalla.

Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä

Posted: 23.12.2012 14:15
by Monkelo
Termostaatin vaihtoa ilmeisesti tiedossa, tänään vag-com näytti max 72c ja auton mittari 70-81c
Vai voisiko vika olla anturissa?

No joka tapauksessa, onko tuo termostaatinkotelo kuinka järkevää uusia? Näyttää kuitenkin lähes uudelta.
Entäs nuo tarviketermarit (febi bilstein) jotka aukeaa siinä 87-88c, täyttä kuraa?

Ja vielä yksi kysymys. Onko millainen homma tuo ilmaus? Tyhjäkäyntiä ja tarkkailua vai?

Kiitos!!

Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä

Posted: 27.12.2012 13:34
by Monkelo
Tilattu wahler merkkinen termari fixukselta 24 eskoa. Vielä kun sais sen vaihdettua :D
Alkuperäinen on ilmeisesti behrnin valmistama.

Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä

Posted: 10.1.2013 23:17
by NevöVW
Riku wrote:Termostaatti oli ainakin sökö että sen vaihtaminen oli ainakin pakko suorittaa. Kyseinen huoltomies vielä näytti termostaatin hajonneen kohdan mutta mä niistä juurikaan sen enempää tiedä :) en nyt äkkiseltään muista mikä oli siinä sen anturin vaihdon syy, olisiko sekin sitten sattumalta ollut hajalla?

Mutta termari ny ainakin oli siis mun tapauksessa hajalla.
Ite vaihdoin termarin, lämpötila-anturi samassa kikkareessa, ei ole siis 10e perus behr termari vaan 70e--->>> riippuen miltä tiskiltä hakee kahden nyrkin kokoinen mötti, jossa termis ja anturi. Itse termostaatti ehjä (jousi), mutta muovikorvat, jossa se on kiinni on lähtenyt koneeseen kiertoon mukaan,pienenpienet palat. Lämpötila-anturi on siinä pohjassa kiinni ja se vain sulaa auki ja ei mene enää ohmitieto perille.

JA VAIHTO ON SITTEN AIVAN HV TOUHUA, luulisi että noo, konepelti auki ja pari pulttia... keula eteen, urahihna, laturi ja silloinkin vielä kiinalaiset 5niveleiset ranteet ja lottolapun täyttöpäivä niin saihan sen vaihdettua.

Vähemmällä verenvuodolla ja kyyneleillä pääsee kun vaihtaa koko muovimötin, oma tuuri ainakin on niin hyvä, että jos yläpuolta vaihtaa vain termarin ni anturi on ylihuomenna sökö.. ja kun puhutaan kympeistä vielä ja ensimmäinen anturi kesti 9 vuotta/220tkm niin..

Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä

Posted: 11.1.2013 13:00
by Monkelo
Monkelo wrote:Tilattu wahler merkkinen termari fixukselta 24 eskoa. Vielä kun sais sen vaihdettua :D
Alkuperäinen on ilmeisesti behrnin valmistama.
Pistetään nyt tännekkin, eli termari vaihdettu ja taas lämpeää..