Page 1 of 1

Passat nykii

Posted: 2.2.2012 19:31
by Kingis_
Taas olisi vinkin tarvetta. Vaihdoin tuon k04 turbon passattiin, auto siis 1.8T AEB koneella. Homma sikäli toimii että nyt tuntuis ahtavan ja toimivan osan ajasta niin kuin pitää mutta välillä kun lähtee kiihdyttämään niin se alkaa pätkimään niinkun bensansyöttö/sytkä katkeis. Silloin kun kiihtyy niinkun pitää tuntuu suorastaan tehokkaalta nyt, tuo entinen ahdin oli aika kurjassa kunnossa eli ei liene meillä ollessa koskaan toiminut niinkuin pitää... hukkaportin läpää "kilisi" ja heilui hervottomasti. Ei liene oikein ahtanut niinkuin kuuluisi aiemmin. Nyt kuuluu ihan selkeesti turbon "vinkuminen" ja suhahtaa kun löysää kaasun. Sitä vaan mietin että onko se nyt tuossa normaalia kuitenkaa että suhahtelee? Pitää nyt käydä kaikki liitokset läpi ettei fuskaa jostain ja huomenna katsoa vag-comilla herjaako se jotain mutta ajatuksia otetaan vastaan.

E:Joo-o, nopean selailun tuloksena eri vaihtoehtoja aiheuttajalle on n. miljoona..ai kun mukavaa. Voiko puolat ja tuon sytytyspäätteen jättää laskuista kun aiemmin pelannut? Pitänee huomenna käydä tulpat kuitenkin kun ei hajua milloin uusittu. Vois tietysti myös uuden bypassin ostaa. Ja ehkä laittaa tilaten tuon huohotuksen korjaussarjankin kun epäilyksiä ollut että siellä olisi häikkää.

Re: Passat nykii

Posted: 3.2.2012 10:46
by Kingis_
Yksinpuhelua, mutta ostin siihen Ngk platina tulpat kun ei edellisten iästä tosiaan hajuakaan. Sitten heräteostoksena tuollaisen OTR merkkisen bypassin, 4 eri vahvuista jousta on tuossa. Taian tuon löysimmän laittaa. Sitten otin vielä tuon vedenlämpötila anturin kun ei kallis ollut, onpahan sekin uusittu. Sitten kasa erilaista letkua ja klemmaria niin saa mahdolliset vuodot korjattua.

Re: Passat nykii

Posted: 3.2.2012 17:11
by Kingis_
Vikakoodeja oli 16500 ja 00561. Tuo Vag-com jostain syystä kaatuu aina heti kun se saa nuo koodit ulos, mistähän sekin johtuu. Tuo lämpötila anturi jo vaihdettu uuteen, mutta en saanut nollattua noita koodeja kun kaatuu tuo ohjelma. Mitenkäs tuo toinen koodi? Meinaa kai että ahtanut liian vähän, ahtovuotoja ym? Mitähän minä nyt teen, alkaa ideat itseltä loppua. Tuo 00561 viittais myös maffiin mutta aiemmin ongelmaa ei ole ollut. Vaikuttaneeko miten asiaan kun aiemmin ahdot on karanneet ennenaikojaan hukkaportin toimimattomuuden takia? Nyt kun systeemit toimii niin maffin hengettömyys tulee esille?

E:Kävin ajelemassa taas. Normiajoa voi ihan hyvin ajaa, toimii mainiosti ja lähtee vetämään oikein nätisti mutta kun nopeasti yrittää lähteä niin meno loppuu kun seinään. Nyt ei enää päästä kovia piuff ääniä kun vaihdetta vaihtaa eikä niin äänekästä turbon vihellystäkään enää kuulu kuin eilen, vuotoko lie ääntelyn aiheuttanut? Illalla myös tyhjäkäynti alkoi takkuilla mutta se nyt toimii. Vuotojakaan tuskin enää on ja toisen vikakoodin aiheuttaja korjattu. Sitä vaan mietin että kun nuo vikakoodit tuolla on enkä saanut nollattua niitä niin haittaakos se nyt tuon toimintaa? Tuo toinen koodikin kai voinut johtua vuodosta, eikö vaan? Lähinnä vaan mietin että jos nyt kaikki ok mutta koodit siellä kummittelee niin kaara ei pelaa ja jos sais koodit pois alkais toimia? Jättäiskäs tuo n75 muuten vikakoodia jos olis mäsä?

E2:En jaksa enää kokeilla mutta loppuskohan tuo vag-comin kaatuilu jos valitsen että suorita järjestelmänvalvojana? En ole aiemmin tuolla Win 7 ultimatella tuota testaillut. Vai pitääkö asentaa virtuaali xp tuohon läppäriin?

Re: Passat nykii

Posted: 3.2.2012 22:02
by Satelite
Jos on näitä wareversioita ja 64bittinen käyttis niin siinä syy... vanhemmat vag comit ei toimi 64bittisessa käyttiksessä.

Itse olen Windows Virtual PC:ssä pyörittänyt XP:tä ja sitäkautta saanut vag-comin toimimaan.

Re: Passat nykii

Posted: 20.2.2012 16:46
by Kingis_
Jees, vika korjattu. Kaasuläpän sopeutus piti tehdä ja maffihan se kenkkuili. Tänään sain uuden maffin ja nyt pelaa kuin uusi.

Re: Passat nykii

Posted: 14.3.2012 19:44
by Kingis_
Ja taas. Mikähän perkele siinä nyt on, se tuossa muutamia kertoja teki niin että alkoi ahtamaan liikaa ja nykäs menon poikki. Heti ostin uuden n75:n kun diagnosoin vian olevan siellä. Eipä se mitään auttanut ja nyt vaan pahenee, heti kun alkaa ihan pintakaasulla ahtamaan se tuntuu ahtavan sen mitä itsestää irti saa. Eli n75 on uusi ja toisella uudella maffilla testattu. Mistään en vuotoja löydä. Hukkaportti vaikuttais pelaavan, ainakin suhahtaa kun laskee kaasun.

Ainoa vika mitä tiedän varmasti olevan on huohotuksessa vuotoa mutta voisiko se nyt olla syypää? Sitten olen miettinyt tuota evapin toimintaa, se melko kovaäänisesti välillä nakuttaa. Tulee siis vikakoodi 00544... ideoita otetaan vastaan.

Re: Passat nykii

Posted: 14.3.2012 22:27
by AjH
Ei hukkis kai mitään suhauta vaan bypassi.
Hukkiksen toimintaa on ajossa vaikeempi tarkastella paitti ahdoista tietysti.

Re: Passat nykii

Posted: 15.3.2012 7:42
by Kingis_
Joo, totta. Pitää sitä hukkaportin kelloa/tankoa tutkailla jotenkin. Kumpaankos suuntaan sitä tankoa nyt pitäis säätää jos haluis sen ahtavan vähemmän, jos sitäkin kokeilis... ja pitää vielä kerran purkaa se bypassilta imupuolelle tuleva putki pois kun se on vähän heikonlenkin näköinen mutta en kyllä ole siitä reikää/halkeamaa löytänyt aiemmin.

Re: Passat nykii

Posted: 15.3.2012 10:25
by AjH
Ei sillä tangolla pitäis olla merkitystä tossa, onhan se kuitenkin tähän asti ahtanut ihan normaalisti.
Sitä tankoa voi koittaa liikutella käsin ettei siellä ole mitään liikettä estävää jossain välissä, ei kyllä luulisi mutta ei mahdotontakaan. Tietysti se hukkiksen kello (kalvo siis kellon sisällä) voi olla entinen, ettei toimi ollenkaan.

Äkkiseltään oikein keksi miten tota hukkiksen toimintaa olisi helpoin testata, turbohan ei ilman kuormaa ahtoja nosta eli paikallaan sitä ei pysty polkeen ja tutkiin, pitäis olla ajossa. Ja ajossa taas sinne konepellin alle vähän huonosti pystyy kurkkiin.

Mun mielestä ei kuitenkaan ole imu- tai ahtoputkistolla merkitystä tohon yliahtamiseen. Jos noissa vuotoja olis niin ei se ainakaan yliahtoa pitäisi tehdä, mutta seokset kyllä pitäisi mennä hyvinkin sekasin kun MAFin ohi kulkee ilmaa, tai mitattua ilmaa ei mene palotilaan asti.

Ross-wikiä lueskelin niin siellä oli että N75 vois olla myös sähkösesti pielessä, eli vaikkapa ohjaus ei mene venttiilille kun joku johto on poikki tai ottaa koriin kiinni. Sillonhan se ei tietenkään tee mitä sen pitäis vaikka itse venttiili oliskin ehjä.

Re: Passat nykii

Posted: 15.3.2012 11:43
by Kingis_
Se tanko on niin ahtaassa paikassa että en sitä saanut mitenkään siellä liikuteltua, en tiedä saisko jollain pihdeillä missä olisi pitkä ja ohut kärki. N75 liittimen olen tutkinut ja sieltä ei ainakaan ole piuhat murtuneet. Se n75 johto jää kyllä siihen putsarinkopalle tulevan imuputken alle vähän puristuksiin, pitänee siitä kuoria eristeitä ja katsoa ettei sieltä ole piuha poikki. Tuo Ross-techin tekstikin vihjailee että juuri jotain tuon suuntaista vikaa

01262 - Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75): Short to Ground
Possible Symptoms

Reduced Power Output
Overrun Cut-Off until Boost pressure falls to a non-critical level
Boost Pressure too High

Possible Causes

Wiring from/to Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) faulty (Short to Ground)
Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) faulty

Possible Solutions

Check/Replace Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

Special Notes

Often seen in combination with 00544 (Maximum Boost Pressure Exceeded).

Re: Passat nykii

Posted: 15.3.2012 12:13
by Kingis_
Mietin tuossa että eikös sitä hukkista voi testata paineilmalla noin periaatteessa? siis jos siihen hukkikselle menevään letkuun varovasti sopivalla paineella tykittää niin eikös sen pitäis silloin liikkua jos on ehjä? Ja tietysti kävi sekin mielessä että voisko se nyt olla niin että tuo K04 ei tule vakio ohjelmalla ikinä toimimaan hyvin vaan pitäs jotain lastua alkaa tosiaan miettiä?

E: Ilmeisesti se on niin että tuo ei tule vakio ohjelmalla tosiaan toimimaan. Putkon kanssa äsken turisin puhelimessa ja pitänee viedä tuo sinne viriteltäväksi, jospa se sitten pelais. Rahoitus vaan pitää nyt suunnitella kun just sopivasti tuli uutta Syronia tilattua ja rahat meni sinne. Puuh.