Page 1 of 1
-01 variant polo ja kuskin sähköikkuna
Posted: 20.2.2012 16:30
by Smuli-i
Eli mikähän mahtaa vaivata kuskin sähkölasia kun ei tule alas ollenkaan, naksuu ovensisällä kun painaa nappia mutta ei liiku. Luulin että olisi jäässä mutta ei auta lämmitys eikä mikään. Yhden kerran olen saannut auki tänä talvena ja sillin ei meinannut mennä kiinni.
Mikä noissa on heikko lenkki, itse jotenkin veikkaisin että menee lasi jotenkin vinoon ja kiilaa kiinni??
Re: -01 variant polo ja kuskin sähköikkuna
Posted: 20.2.2012 16:50
by Satelite
Veikkaisin päävirtakaapelia lattiaverhoilun sisässä... sähköikkunoille menee about sentin paksuinen päävirtakaapeli (naksuminen on eri juttu... ikkunoille tulee erillinen ohjausvirta) toi päävirtakaapeli jakautuu joka ikkunalle tietyssä kohti lattian alla erikseen (riippuen onko takanakin ikkunat)
Itsellä tuli sama homma että lakkasivat pikkuhiljaa toimimasta ja yks jäi vielä raolleen. Toi paksuin päävirtakaapeli oli juurikin tuosta liitoskohdasta hapettunu 2cm matkalta täysin eli kupari oli hapettunut pieniksi murusiksi.

Hämeenlinnan Laakkosella kun kävin niin ei löytynyt firmalta tuolloin tarpeeksi paksua kaapelia niin korvattiin kys. 2cm pätkä kahdella 6mm kaapelilla. Sen jälkeen on toiminut. Kannattaa toki ennen kun verhoiluja aukaisee tutkia ovihaitarin johdot ettei joku niistä ole poikki tai että onko itse moottori rikki.
Siitä en tiedä että onko tuolle päävirtakaapelille omaa sulaketta olemassa... luulisin että on koska releiden kohdalla omassa passatissa löytyy jopa 50A sulakkeita. Ihme jos ei olisi jos itsellä noin kerran on päässyt hapettumaan niin jos olisi johto ottanut runkoon kiinni niin siinä olisi kyllä mennyt koko auto entiseksi.

Re: -01 variant polo ja kuskin sähköikkuna
Posted: 20.2.2012 17:28
by Pasi Häkli
Annanpa ilmaisen vinkin millä se todennäköisesti lähtee toimimaan. Pura oviverhous irti ja koppaa sähkölasin moottoria vaikka vasaralla samalla kun käytät sähkölasia alaspäin. Ne jää jostain syystä jumiin joskus, ja koppaamalla saattaa taas toimia vaikka kuinka kauan. Tällä konstilla saanut monta tommosta toimimaan.
Koppausta voi yrittää ovipahvin läpi kädelläkin, mutta ei välttämättä ala toimimaan niin.
Re: -01 variant polo ja kuskin sähköikkuna
Posted: 20.2.2012 19:05
by Basu
Lasinnostajan moottorin hiilet voisivat olla tuon ikäisessä ehkä jo vähenemään päin... kulutustavaraa ainakin kolmos Golffissa.
Re: -01 variant polo ja kuskin sähköikkuna
Posted: 20.2.2012 19:05
by Smuli-i
Kiitosta vinkistä, pitänee tutkia kun vähän kelit lämpeää.
Re: -01 variant polo ja kuskin sähköikkuna
Posted: 21.2.2012 12:19
by Kale
Pasi Häkli wrote:Annanpa ilmaisen vinkin millä se todennäköisesti lähtee toimimaan. Pura oviverhous irti ja koppaa sähkölasin moottoria vaikka vasaralla samalla kun käytät sähkölasia alaspäin. Ne jää jostain syystä jumiin joskus, ja koppaamalla saattaa taas toimia vaikka kuinka kauan. Tällä konstilla saanut monta tommosta toimimaan.
Koppausta voi yrittää ovipahvin läpi kädelläkin, mutta ei välttämättä ala toimimaan niin.
Tän kun olis tiennyt viime kesänä kun ovipahvit oli irti. No tarvii aukoa taas ens kesänä ja rutiinillahan se menee toisella kerralla.
Re: -01 variant polo ja kuskin sähköikkuna
Posted: 12.3.2012 17:10
by Smuli-i
No nyt on taottu moottoria lekalla ja kyllä se sieltä läks liikkumaan, nyt vaan sellanen kummallisuus että ei mee lasi kokonaan alas. Eli jää sellasen 10 senttiä lasia näkyviin, aikani sitä tossa rämppäsin ja kerran se meni oikeen vauhdilla alas oikeeseen paikkaan mut muuten se jää liian ylös, apparin puolen lasi kyllä menee ihan oikeeseen kohtaan. Eikä oo misään mitään stoppareita tai esteitä, kaik koplattu läpi.
Mitäpä tuolle viellä tekis?
Re: -01 variant polo ja kuskin sähköikkuna
Posted: 12.3.2012 20:48
by Satelite
Ota akku irti vaikka pariksi minuutiksi... tuon jälkeen kaikista automatiikan omaavista sähköikkunoista käytät ikkunan kokonaan auki ja kiinni (älä pysäytä kesken aukaisun tai kiinnilaiton) ainaskin 3B passatissa ja tietääkseni golffissakin on ominaisuus että auto tavallaan "oppii" missä kohti ikkuna on kokonaan auki siksi että suojaa ikkunan moottoria siltä että ei jää pyörimään vaikka ikkuna olisikin jo ääriasennossa (silloin kun ikkuna painaistaan menemään auki tai kiinni... siis painasemalla... ei pitämällä nappia pohjassa).
Veikkaan että oot tehny akun irroituksen jälkeen niin että oot avannu ikkunaa vaan tiettyyn kohtaan asti niin nyt auto luulee että ikkuna on kiinni vaikka todellisuudessa on senttikaupalla varaa vielä ennenkuin ikkuna on oikeasti kiinni.
Toki voi myös olla että itse mekanismissa on jotain vikaa. Jos meni vauhdilla ikkuna oikeaan asentoon niin tippuiko se kirjaimellisesti oikeaan asentoon vai menikö moottorin siirtämänä?
Re: -01 variant polo ja kuskin sähköikkuna
Posted: 15.6.2015 9:46
by nimi
Tässä asiaa tutkittuani voin sanoa, että jostain syystä ikkunan kiinnitykset pääsee liukua pitkin liian pitkälle yläasentoon, jonka jälkeen vain naksua kuuluu. Olisiko vaijerin venyminen. Sitten ylikuormityssuoja suojelee moottoria, josta tuo naksuminen.