Page 1 of 1
TDI koneiden erot?
Posted: 29.3.2005 18:12
by Kupari
No niin, nyt on sitten mielessä josko vaihtaiskin kiisselin. Mutta ku haluan jotain uuttakin, niin haluan sen pacificin ja sitähän ku ei saa ku sillä 100 heppasella koneella. Niin kertokaahan miten se eroaa siitä 130 heppasesta? Onko se kokonaan eri moottori vai onko se vaan "kuristeltu" versio? Ja ku en ole vielä ehtiny koeajolle, niin onko joku verrannut tuota 100 heppasta tuohon 105 heppaseen penssa malliin?
Posted: 29.3.2005 19:20
by MarkusK
130:ssä on eri männät, kanget, kampi ja suuttimet kuin 100:ssa. Tuossa vielä hieman lisää lueskeltavaa aiheesta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=22443
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=22990
Posted: 29.3.2005 19:45
by Kupari
No johan selkis, kiitos.
Posted: 29.3.2005 20:25
by Ari-Matti Aho
OT: Paljonko lupasi vaihdossa vanhasta?
Posted: 29.3.2005 21:05
by Kupari
No ku ei tässä ole vielä ehtiny sinne liikkeeseen... Kerron kunhan saan kysästyä...
Posted: 29.3.2005 21:15
by Kupari
Tän ilmotuksen perusteella hyvityshinta saa varmaan minunkin huulet hymyilevään asentoon...
http://www.nettiauto.com/241748
E: Lyhensin linkin T:MarkusK
Re: TDI koneiden erot?
Posted: 29.3.2005 21:24
by mla
Kupari wrote:Ja ku en ole vielä ehtiny koeajolle, niin onko joku verrannut tuota 100 heppasta tuohon 105 heppaseen penssa malliin?
100hv TDI on kuin raketti verrattuna 105hv bensaprutkuun
100hv TDI on ihan riittävä, jollei erehdy ajamaan tehokkaammalla dieselillä
100hv 1.6l bensa, 100hv ja 130hv TDI:t Golf IV:nä on tullut siis omistettua, joten on jotain vertailuakin tullut tehtyä. Tuolla 105hv bensalla tulee ajettua välillä huoltopirssinä - edellisen Touranin kanssa vähän liiankin usein
Ajossa 100hv ja 130hv TDI:n välillä eniten eroa on vaihteiston ansiosta eli 6. vaihde laskee ajomelua melkoisesti moottoritiellä, mutta sitä voi käyttää oikeastaan vasta 100km/h nopeudessa. 130hv TDI:ssä on kunnon turbon potku kiihdytyksessä. Nykyisessä Touranissa on tehokkaampi 140hv TDI, mutta samaa tunnetta ei synny, kun teho tulee tasaisemmin eikä 'potkuna'. Kulutus oli 130hv TDI:llä pienempi omassa ajossa, joka on lähinnä moottoritieajoa. Lisäksi 130hv TDI:llä tarkeni ilman lisälämpöä talvisin, jos auto oli ennen lähtöä lämmitetty. Kun taas 100hv TDI kaipasi jo -10C pakkasilla jatkuvaa lisälämpöä jotta lämmöt pysyivät normaalina ja 'persus sulana'. Eberi itsellä oli siis kaikissa yksilöissä. 1.6l bensassa lisälämpöä ajossa kaipasi suunnilleen samoilla lukemilla kuin 130hv TDI:ssä, eli -20C pakkasilla. Eroa noilla yksilöillä oli toki varustelutasoissa, 1.6l Firstline, 100hv TDI Trendline ja 130hv TDI Comfortline - osa ominaisuuksista voi mennä myös noiden eri varustelujen piikkiin.
Mukava lelu siis, mutta jos järjellä ajattelee niin 130hv TDI:tä ei kannata ostaa, koska siitä saa vaihdossa vain muutamia satasia enemmän kuin 100hv TDI:stä (kokemuksesta taas kirjoitan), mutta mitä nyt ei mies leluistaan maksaisi
Edit: Korjailtu osa sekavista lauseista hieman järkevämpään muotoon

Posted: 29.3.2005 21:32
by Kupari
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Vieläkö joku taas kertois miten tuo linkki laitetaan lyhyempään muotoon, niin olisi tämäkin päivä pulkassa...

Posted: 29.3.2005 22:09
by jmr
Kupari: lyhyistä linkeistä voi turinoida tuolla (ettei mene OT:ksi):
Lyhyet linkit
Posted: 30.3.2005 7:41
by Kale
Saksasta saa Pacificcia 96kw diesel-koneella. Ei ole kokemuksia 74kw dieselistä mutta mitä 1.6 bensa pacificia kävin koittamassa niin aika rimpula oli 85kw ja 96kw dieseleihin verrattuna.
Halpa, eikös tohon hintaan saa jo uuden pacific:in?
Posted: 1.4.2005 21:35
by tommi
Kävin Treen Laakkosella kysymässä vaihtoa Pacifikkiin ja se "tiristetty" tarjous oli et hyvittäis omasta 20 000€.
Oma on siis -03 TDi (100hv), 54tkm, firstline + heebelit (joista ei makseta mitään)!
Et sen seittemän tonnia sitä vaihtorahaa tarttis antaa siihen tiisseliin vaihtaessa.... tuskin tulee vaihdettua!
Posted: 1.4.2005 23:40
by Kupari
Tuohan on kuites hyvä hyvitys, vaiko eikö? Saako saman verran jos vaihtaa siihen bensamalliin?
Posted: 2.4.2005 0:01
by Pasi
18 tonnia lupailivat mulle vaihdossa 1,9 tdi Pacificiin Vantaan Stoccalla.
Posted: 2.4.2005 9:10
by Kupari
Tarvii sitten varmaan ajella treelle tai roihin...
Posted: 2.4.2005 18:55
by tommi
Juu, sama hyvitys bensaan, et siihen ei tulis ku se n.3000€ väliä. Ei tiety mikään suuren suuri hinta, mut ku on niin tykästyny tohon tiisseliin

Posted: 3.4.2005 10:25
by Kupari
Soitin treen laakkoselle, niin puhelimessa lupas hyvittää 16-18...
Posted: 7.4.2005 13:43
by finnhopper

MLA: onkohan mulla sitten tollainen(minkälainen?) lisälämpöälaite tossa omassa 100hp TDI:ssä(-02vm) kun siinä tarkeni koko talven ihan mukavasti? Aamulla oli piuhassa kiinni ja kyllähän se hetken ottaa että motti lämpeni, mutta sen jälkeen kyllä oli sisälläkin ihan reilusti lämmin ja helposti jopa liian kuuma eli harvoin tartti pitää lämpöjä täysillä.
Osaako joku sanoa miten voi tarkistaa onko tuollainen lisälämppäri tuohon mun kiisseliin viritetty? Käytettynä kun ostin niin ei siitä ainakaan myyjä(liike) maininnut.
Posted: 7.4.2005 19:26
by mla
PTC vastus on lämmityslaitteessa yleensä 1000W tehoinen sähköllä toimiva lisälämmitin, se tuo lisälämpöä heti kun moottori on käynnistetty sisälle puhallettavaan ilmaan.
Ymmärsin, että ainakin osassa vm 2002-> malleista olisi PTC vastus, mutta jotkut taas kertoivat huhuja, että ne olisi taas poistettu uusimmista säästösyistä.
Spekulaatiota jossain keskustelussa oli myös siitä, että tuo 130hv TDI:n parempi talvikelpoisuus olisi ollut juuri tuon PTC:n tuomaa ja että aiemmin se olisi tullut vakiona Comfortline varustelutasossa. Mitään varmaa faktaa ei itsellä näistä ole, eli tämä on pelkkää spekulaatiota. Joku muu varmaan tietänee miten tuon PTC:n olemassa olon voi tarkistaa.