Page 1 of 1

passatin taka akseli?

Posted: 23.3.2012 21:24
by Luomala
Eli -vm 03 3bg variant syö oikean puolen takarengasta huomattavasti nopeammin kuin vasenta. Kuitenkin molemmilla puolilla syö renkaan sisäreunaa. Suuntauksessa asialle ei voitu tehdä mitään. Onko siis taka-aksila kierossa vai voisiko vika korjaantua olka-akselin laakeripesän vaihdolla?

kuva olka-akselista: http://www.varaosahaku.fi/?index=stock& ... d=28756893" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: passatin taka akseli?

Posted: 23.3.2012 21:53
by AjH
Onkohan taka-akselin koripuslat vielä kuosissa? Nekin voi tohon vaikuttaa jos toinen on paljon pahempi kuin toinen.
Pyörän laakeri on tietty hyvä vaihtoehto. Ehkä kannattaisi kuitenkin uusi laakeri laitattaa napaan, vai onko siihen jotain teknistä estettä?
Onko madallusta, mitä siellä kulmien säädössä näkyi, eli mitkä ne kulma-arvot nyt on? Luulis että jos kulmat on kateltu niin olisi osanneet kattoa mikä siellä voisi olla rikki että kulmat on pielessä :roll:

Re: passatin taka akseli?

Posted: 24.3.2012 11:02
by Luomala
Puslien kuntoa en ole tarkistanut. Laakerin vaihdolle ei pitäisi olla mitään estettä. Konin alustasarja oli jo ostaessa kulmien arvoja en nyt muista kun suuntaus viime syksynä tehtiin. Mutta vasen takarengas oli arvojen sisällä mutta oikeassa olisi ollut hieman korjaamisen varaa. Taka-akselia hieman yritettiin kääntää että vasen puolikin pysyisi arvojen sisällä mutta mitään merkittävää apua ei ollut.

Re: passatin taka akseli?

Posted: 25.3.2012 21:57
by Luomala
onkos tuo taka pyörän olka-akseli kuinka monella ruuvilla kiinni että saisiko sinne laitettua jotain säätö liuskoja että aurausta saisi paremmin kohdalleen?

Re: passatin taka akseli?

Posted: 25.3.2012 23:47
by Tero Paalanen
Itse laitoon aikoonaan kolmos farkkuun EZ shim säätöpalikat.
Niillä sai säädettyä camberia sekä aurausta samalla kertaa.

Tunnin verran piti googletella jotta löysin sen mitä ettin :)

Tässä lisäinfoa:
http://www.spcperformance.com/component ... &to=EuroTo" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli 3B passattiin sopii tuo 75800 malli.

http://www.youtube.com/watch?v=rLggvBqh1uU" onclick="window.open(this.href);return false; <<--- Asennus video

Googleen kun laitat hakuun esim EZ shim 75800 niin löytyy muutamia myyjiä noille.

Ja paketissa ei sitten ole kuin yksi säätölevy, eli jos ostat tuollaaset niin muista ostaa kaksi kappaletta :)

Re: passatin taka akseli?

Posted: 26.3.2012 0:24
by AjH
Koska vikaa on vaan toisella puolella niin itse hakisin ensin sen syyn. Sitten vasta "viritelmä" korjauksia jos muuta ei ole tehtävissä.
Jos toi oire tulee kuluneesta tai vikaantuneesta osasta, niin kannattaahan semmonen vaihtaa ensin ehjään kuitenkin.

passatin taka akseli?

Posted: 26.3.2012 5:01
by Tero Paalanen
^Ekassa viestissähän todetaan jotta molemmat takarenkaat kuluu sisäreunoista, joten on siellä aurauskulmissa korjattavaa. Tosin oikea puoli kuluu vielä nopeammin kuin vasen.
Toki esim. taka-akselin puslissa voi olla väljyyttä ja ne kannattaa tietenkin tutkia.
Tuo oikean puolen nopeempi kuluminen voi olla myös useamman asian yhteisvaikutus.

Velipoijan 3BG syö myös takarenkaita aika paljon. Syynä on älytön auraus.
Ja ko.autossa kuluu juurikin oikeanpuoleinen takarengas vielä nopeemmin, vaikka auraukset ovat molemminpuolin samat.
Tuon oikeanpuolen nopeempi kuluminen velipoijan 3BG:ssä johtuu melkovarmasti tien kaltevuudesta.
Oikealle puolelle kohdistuva suurempi paino yhdessä liiallisen aurauksen kanssa aiheuttaa helposti tuollaasen ilmiön.

Re: passatin taka akseli?

Posted: 26.3.2012 7:19
by Pasi Häkli
Muistaakseni noita "shimmilevyjä" sai ihan orggiksenakin. Niitä vaan ei ole tarvittu, ite en oo ainakaan ikinä nähny käytettävän. Että jos kulmat on niin paljon pielessä niin yleensä silloin on jotain oikeaa vikaakin.

passatin taka akseli?

Posted: 26.3.2012 8:44
by Tero Paalanen
^Ainakin jos alusta on vakio.
Madallushan aiheuttaa sen, jotta akselissa oleva alkuperäinen negatiivinen camber alkaa muuttumaan auraukseksi.
Mitä enemmän madallusta, sitä enemmän negatiivinen camber muuttuu auraukseksi.
Siis noissa Vw:n kottikärry akseleissa.
Erillisjousitetut on sitte asia erikseen.

Re: passatin taka akseli?

Posted: 26.3.2012 11:31
by Luomala
Joo konin alustasarja on. Täytyy ottaa noitten puslien kunnosta selvää ja käydä tarkistuttamas nuo kulmat uudemman kerran miten asian kanssa edetään. Onko tuo laakeri vika kuinka todennäköinen kun laakeri ei kuitenkaan pidä minkäänlaista ääntä?

Re: passatin taka akseli?

Posted: 26.3.2012 13:19
by AjH
Siis tottakai siellä on kulmissa häirää, jota voi ja kulutuksen ollessaa kovaa, jopa kannattaakin korjata. Mutta siis ekana tarkistaa huolella ettei siellä ole selkeitä kulumisvikoja, sitä tarkotin.

Tuli mieleen muuten se että onkos Passatin (ja Golfissa sama?) taka-akseli semiohjaava? Eli että kun mutkaan ajaa niin puslat antaa aavistuksen myöten ja taka-akseli liukuu sivusuunnassa. Liuku ja kiinnitysten kulma sekä sijainti taas aiheuttaa pienen käännön renkaissa. Jossain taka-akseleissa tällästä on, mutta oliko nää VAG-akselit tälläsiä?

Ja jos on niin miten paljon tohon vaikuttaa kun noi puslat alkaa olla 200tkm ajetut, eli kuluneet ja pehmeät. Mulla kun 135tkm on omassa mittarissa niin jo edellisellä leimalla inssi antoi jo ennakkovarotusta että voipi olla vaihdon paikka vuoden-parin sisällä. Saas nähdä kun kolme viikkoa on aikaa leimalle niin onko tilanne sama vai pahentunu.

passatin taka akseli?

Posted: 26.3.2012 14:23
by Tero Paalanen
Kyllä ne puslat jonkin verran antaa periksi myös sivusuunnassa.
Ratkaisulla on varmasti haettu neutraalia/aliohjaavaa käytöstä ääritilanteisiin.
3B:n kohdalla sisäkurvin puoleisesta takarenkaasta auraus vähenee ja ulkokurvin puoleisessa takarenkaassa auraus lisääntyy.
Toki muutokseen määrään vaikuttaa se kuinka paljon auto kallistuu kurvissa.

Ja akselistorakenteesta johtuen niiden puslien pitääkin joustaa sivusuunnassa. Voi olla et jonkin verran tapahtuu akselin mitoissa muutosta rajun kiertovääntymän yhteydessä.

Re: passatin taka akseli?

Posted: 29.3.2012 22:14
by Tero Paalanen
Luomala.
Jos haluat nuo takapään auraukset kuntoon niin otappa yhteyttä --> http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... alummukka/" onclick="window.open(this.href);return false;

Velipoijan 3BG passatti kävi tänään tuolla ja taka-akselin kokonaisauraus muuttui n.6 asteesta 0.24 asteeseen.
Ja asiakas ei saa olla paikalla kun kulmat säädetään ;)

Re: passatin taka akseli?

Posted: 30.3.2012 7:04
by Pasi Häkli
Tero Paalanen wrote:Ja asiakas ei saa olla paikalla kun kulmat säädetään ;)
:mrgreen: Mitenköhän ne asian hoitaa, pilleillä akseli kuumaksi ja "hienosäätölekaa" perään?

passatin taka akseli?

Posted: 30.3.2012 8:19
by Tero Paalanen
^Eivät lämmitä akselia.
Sitähän ei missään nimessä saa tehdä jos haluaa et akselin alkuperääset ominaisuudet säilyy.
Eivätkä anna sille edes lekaa, ihan hallitusti se käännetään.

Re: passatin taka akseli?

Posted: 30.3.2012 18:24
by Mika Paalanen
Jep,sehän on vaan rautaa :wink:

Re: passatin taka akseli?

Posted: 30.3.2012 21:18
by Pasi Häkli
Tero Paalanen wrote:^Eivät lämmitä akselia.
Sitähän ei missään nimessä saa tehdä jos haluaa et akselin alkuperääset ominaisuudet säilyy.
Tiedän tuon asian varsin hyvin. Siksi tuon kirjoitin kun aikasemmin mainitsit että asiakas ei saa olla näkemässä :lol:
Mitenkä ne tuon oikasun käytännössä suorittaa? Ihan mielenkiinnosta..

passatin taka akseli?

Posted: 30.3.2012 21:41
by Tero Paalanen
^Käyttävät käsittääkseni korin oikaasu työkaluja.

Re: passatin taka akseli?

Posted: 30.3.2012 21:55
by Pasi Häkli
Niin vähän aavistelinkin.