Page 1 of 1

3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 15.5.2012 21:35
by AjH
Appiukon Passatissa kummaa vikaa. Alkaa kesken ajon vilkuttaa hehkun valoa ja tehot häipyy. (eli vikatilaan menee)
Sammutus ja käynnistys ja taas pelaa, hetken aikaa. Vikakoodeja ei jää muistiin, ainoa nootti on toi vilkkuva hehku.

Laakkosella ovat nyt jotain vaihtaneet ja ei ole auttanut, vikakoodeja ei ole niin eivät osaa tehdä mitään. Kyselyä on lähteny jonnekkin korkeammalle tasolle.

Itsehän en ole kokeillut, eikä ole VCDS settejä että pystyis loggaan. Laakkosen huoltomies oli koeajolla saanu tilanteen päälle eikä ollu keksiny mitään.

Jotenkin aika saamattoman tuntusta toi merkkihuoltotouhu?

Autohan on 2.0TDI 4motion, ajettu joku alta 100tkm ja saa happea senverran ettei ihan heti uskoisi karstoittumista. Matka-ajoa ja kaupunkia molempia tulee tasaseen.

Mitäs vaihtoehtoja osaisin Laakkoselle esittää vaihdettaviksi osiksi?

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 15.5.2012 21:47
by Pia
Tuli ensimmäisenä mieleen ne suuttimet. Niistähän on ollu jonkun verran puhetta tuon kakslitrasen kanssa että on ollu viallisia. Samoin siitä suuttimien johtosarjasta. Mutta luulis niiden jättävän jonkun vikakoodin. Hmm.. :|

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 15.5.2012 21:59
by Pasi Häkli
Mikä moottori tarkalleen? Suutinviat ei koske kaikkia 2 litrasia.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 15.5.2012 22:41
by AjH
No hitto kun en tiedä :( Auto kun makaa Laakkosella niin ei pääse kattoon manuaaliakaan...

Laitan Pasi sulle rekkarin privalla jos töissä pääset ja kiinnostaa kaivaa tiedot auki.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 16.5.2012 7:22
by Pasi Häkli
Jos joku rako jostain tulee niin kurkkaan. Mut on kyllä outoa, jos menee vikatilaan ja hehkuvalo vilkkuu mutta ei jää mitään vikakoodia.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 16.5.2012 11:00
by AjH
Samaa mäkin oon ihmetelly, mutta näin väittävät ja Laakkosen toiminta sinänsä tätä tukee, ovat täysin neuvottomia.

Joku vikakoodi oli tullut itseasiassa, mutta sekin ilmeisesti kun appiukko oli jossain pahassa paikassa joutunu tappeleen ton kanssa eikä ollu uudelleen käynnistyskään heti auttanu. Se vikakoodi lieni kuitenkin vaan seurausta vian aiheuttamasta toimimattomuudesta, ei itse vikaa selvittävä.

Näettekös te muuten noita huoltokertomuksia autoista, toihan on Laakkosella uudesta huollettu, ja siellä on koneella jo kai aika pitkä liuta stooria. Ainakin viimesimmän huoltoon viennin yhteydessä huoltoneuvoja oli puhallellu kun oli kattonu koneelta auton tietoja että minkälaista vikaa siellä olis :mrgreen:

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 21.5.2012 21:23
by AjH
Viikon makailu Laakkosella. Olivat "jonkin korkeapainepumpun" ilmeisesti arvanneet vialliseksi, jostain oli metalliputua löytynyt joka tuohon viittaisi tjsp.
Mutta on kuulemma niin kallis osa että pitää varmistaa maahantuojalta/tehtaalta asti että saako sen vaihtaa "kokeeksi". :buttrock

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 21.5.2012 21:32
by Samii-
Kaverilla oli 140hv koneella passatti vuosimallia 06 ja teki samaa mut kiihdyttäessä... Suutin oli antautunut ja makso 1500€ töineen paineen.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 26.5.2012 22:26
by AjH
Nyt oli joku piällikkö tason ukko ottanu oman riskin käteen ja laittanu osia tilaukseen että auto saatas taas ajoon.
4500 euroa oli korjaukselle laskettu hintaa. Meinasin heittäytyä maahan makaan ja nauraan kun kuulin ton summan :mrgreen:

Mikä toi tommonen korkeepainepumppu-hässäkkä oikein on, jos kustannukset on tommosia?

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 26.5.2012 23:08
by JukkaA
common railissa vois olla railipumppu aika kallis. Pumpparissa ei oo niin kalliita yksittäisiä osia.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 27.5.2012 8:49
by Pasi Häkli
Jep, common rail -dieselin korkeapainepumppu maksaa karkeesti 1500€. Mut ei lähellekkään 4500€.
Mut jos siellä on polttoainepuolella metallisilppua ollut niin yleensä sillon menee samalla suuttimetkin uusiks. Eli jos siinä on pumppu+neljä suutinta niin hintaa tulee. Mut mahtaako siltikään tulla 4500 euroa lähellekkään..
Kyseles vähän tarkemmin että mitä sinne nyt on uusittu ja ennenkaikkea MIKSI.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 27.5.2012 11:31
by Kilu
Kyseessä taitaa olla takuujuttu? Taitaa tuohon 4500 egeen saada jo vaihtomoottorin Saksasta? Eikös tuon pumpun pysty testaamaan, jossakin oikeassa korjaamossa vai eivätkö Laakkosen "asiantuntijat" taivu sellaiseen?

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 27.5.2012 22:09
by AjH
Leasing on taikasana.

Täytyypä koittaa kysellä, mutta eipä tuo appiukko oikein noista ymmärrä kovin paljoa.
Pololla se nyt tossa kruisailee, ainoo mitä enempi on kironnu niin koukkua ei Polosessa ole niin jää peräkärryt vetämättä.

Sähän voisit Pasi kattoo teillä töissä koneelta että näkeekö tosta jotain tarkempia tietoja?
Kai sitä vois Laakkoselle koittaa soittaa kans, kaveri kun just toissa viikolla alotti huoltoneuvojana Volkkaripuolella siellä.
Vois ehkä koneelta tarkistaa noita juttuja että mitä ny on tuloillaan.
Osat on siis kait vielä tilauksessa.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 27.5.2012 22:16
by Pasi Häkli
Koneelta ei näy tilauksessa olevia osia. Pelkästään työmääräykseen ylös laitetut osat näkyy. Eli jo myydyt osat niin sanotusti.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 28.5.2012 9:12
by AjH
En saanu mitään Laakkoseen liittyvä uutta selville vielä. (Et oo Pasi muistanu/kerenny kurkata teknistä speksiä tosta autosta?)

Mutta semmonen mielenkiintonen toinen ongelma autossa, joka on kanssa vaivannu jo pidemmän aikaa ennen tätä tehojen uupumista.
Miksi autoa ei välillä saa käynnistettyä uudelleen ellei nouse kuskin penkiltä pois, siis takapuoli reilusti irti? Tämä ei tapahdu aina, mutta kuitenkin silloin tällöin ja mitään toistuvaa logiikkaa ei ole. Tää jotenkin selkeesti siis sähköön liittyy, eikös penkissä joku tunnistus ole että penkinlämmitinkään ei lämmitä jos ei tuolilla istuta? Mutta miten se voi estää käynnistymisen. Pyörittää siis kyllä hienosti vaikka akun tyhjäksi asti mutta ei käynnisty. Sit kun takapuolen nostaa penkistä irti niin toimii taas ihan normaalisti.

On niin mahtavia vikoja ettei paremmasta väliksi, tää jälkimmäinen on vielä hankala kun ei tee tota aina vaan satunnaisesti. :mrgreen:

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 28.5.2012 9:59
by JukkaA
Siis onko tää nyt oma vai leasing auto?

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 28.5.2012 11:59
by AjH
Leasing on juu, sen takia tässä ei raha niin olekkaan kovassa roolissa, vaan se että tilalla pörrää Polo ilman vetokoukkua. Leasing sopparissa tosiaan on erikseen maininta että sijaisauto VW Polo. :)

Onhan toi nyt kolmisen viikkoa jo odotellu korjaantumista ja ilmeisesti tän viikon aikana pitäis Saksasta "pikana" tulla osat.
Jos se sitten noilla tulis kuntoon, varsinkin kun suuttimia jo tossa veikkailtiin viaksi ja jos ne on nyt uusiksi menossa ehkäpä.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 28.5.2012 16:57
by Pasi Häkli
Tänään ehdein nopsasti kurkkaamaan korjaushistoriaa, joku keulakolari on ainakin jossain vaiheessa tainut käydä. Sekä tää sun kirjottamasi sepostus siitä käynnistymisestä löyty kans. Että ahteri pitää nostaa että käynnistyy.

Kuulostaa ERITTÄIN oudolta tuo homma... :roll: Ei oo kyllä mitenkään yhteydessä käynnistyksen estoon tai mihinkään muuhunkaan.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 28.5.2012 20:51
by AjH
No onhan toi joo pelteihin saanu yhtä ja toista jo :) Ihan normia tuntuu olevan kun Tampereellakin ajelee, että joskus aina vähän hipasee. :roll:

Erikoinen auto kaikenkaikkiaan. Webastokin antaa hienoja savumerkkejä aina välillä, mutta toimii sentään vielä :)
En muista mitä tossa liisaria on jäljellä että mahdollisesti on jo piankin menossa vaihtoon. Tai sit voi olla että jos kaara saadaan pelaamaan ja appiukko kohta eläköityy niin pitää (lunastaa) ton itellään kun siitä tuntuu tykkäävän aikalailla.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 29.5.2012 20:44
by AjH
Tänään taas Laakkoselle soitellu ja kyselly tilannetta. Pumppu tullu ja vaihdettu, ja Saksasta asti tullu ohje että suuttimet pitää sit kanssa vaihtaa samalla. Noh ne meni nyt tänään vasta tilaukseen ja pari päivää menee että tulee. :roll:

Sitä en sitten tiedä kun toi 4500 euroo sisälsi kai vasta noi tähän asti tilatut osat, suuttimet siis tulis vielä eri laskulla :mrgreen:

Mitvit?

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 29.5.2012 23:00
by Pasi Häkli
no mitvit nimenomaan, kun ei oo vielä selvinnyt että mitä muuta siihen nyt on jo vaihdettu kuin korkeapainepumppu?
On noi common railit sitten kivoja vehkeitä vikaantuessaan... Jos pumppu leviää niin yleensä suuttimet on täynnä metallisilppua, että se sinänsä on ihan perusteltua että ne täytyy samalla uusia.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 1.6.2012 21:44
by AjH
Auto on saatu takas pihaan, 200km "rääkkitesti" ja lyhyempi normiajo Laakkosen toimesta ajettu eikä vika ole ilmaantunu enää, eli vaikuttaa toimivalta.
Vaihdettu on kaikki polttoainelinjassa paitsi letkut ilmeisesti on vanhaa.

Toi käynnistymättömyys muuten on vaan kuumalla, ja sillonkin satunnainen ja aika harvinainen. Semmonen tohon liittyen tuli mieleen että onkos tossa estetty käynnistyminen jos kuskin penkillä ei istuta? Eli jos on niin olisiko niin että siinä anturoinnissa tai siihen liittyvässä piirissä on joku lämmössä ilmenevä vika josta johtuen istumista ei tunnisteta ennenkuin nousee pois ja istuu uudelleen? Tää tuli siitä kun pohdittiin näitä istumisen tunnistimia turvavöihin liittyen. Kukaan ei liene koskaan testannu käynnistämistä ilman että istuu kuskin penkillä?

3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 1.6.2012 22:19
by Pia
On testattu. Pari kertaa käynnistäny auton ku oon istunu repsikan puolella ja painanu lumiharjalla kytkimen pohjaan. Sit ihan seisovilteen kuskin puolelta. Eli ei oo mitenkään kosketuksissa siihen.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 1.6.2012 22:38
by Pasi Häkli
Pia on täysin oikeassa. Itekki on tullu käynnistettyä noita roikkuen kytkinpolkimella auton ulkopuolelta.
Ainut vaatimus käynnistymiselle on että kytkintä painetaan. Jos nyt ei puututa käynnistyksen estoon.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 2.6.2012 0:05
by AjH
Hmh, kytkinpoljin siis pitää olla kuitenkin painettuna aina? Ei pitäisi tossa olla mitään jos se aina on painettuna, eikä toi toki taas selitä perseen nostamisvaadetta. Näkisköhän tosta mitään VCDS setillä, kun vaan olis käsillä kun vika poksahtaa tulille? Vähän tossa kauhulla kesän lämpimiä odottelee että alkaa taas prakaileen. Onneks tosin toi ei isoa ongelmaa tee, kun nykyään on jo appiukko tottunu ton auton kytkin+kaasu yhdistelmäänkin. Kertoili ensimmäisistä kerroista kun tota vikaa ilmeni niin oli sammunu valoissa, takana olevat tööttäili jo ja ukko nousi autosta ulos, istu takas sisään ja auto käyntiin ja menoks :mrgreen: Lienee takanaolijat vähän ihmetelly että mikäs liike toi mahto ollakkaan taas...

3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 2.6.2012 0:48
by Pia
Mitäs jos se kytkimen asentoanturi on menossa rikki? Se joka tunnistaa että kytkin on pohjassa ja halutaan käynnistää auto.

Re: 3C TDI tehon katoamisongelmaa

Posted: 2.6.2012 16:23
by AjH
Kävi mielessä tota edellistä kirjaillessa, mutta kun se ei tohon perseen nostamiseen pitäis vaikuttaa. Tai sitten on todella hassusti sattunu yhteen toi polkimen anturin toimivuus/toimimattomuus ja jumpat.