Page 1 of 1

2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 3.10.2012 11:30
by Nomex
2.8 V6 vm.1998 A C K - moottorilla oleva VW Passat variant neliveto manuaali vaihteistolla ja ajettu n.250tkm.
Auto starttaa kylmänä(yön yli seistyään) normaalisti. Jos auto seisoo ajon jälkeen n.20min - 12h joutuu starttaamaan pitkään ennen kuin moottori käynnistyy. Tällöin moottori käynnistyy vaivalloisesti ikään kuin osa sylintereistä ei olisi ensin mukana. Kaasun painalluksen jälkeen käy tyhjäkäyntiä normaalisti hetken. Myös jos startatessa painaa kaasua niin ei lähtee kaikki sylinterit kerralla käyntiin.Tyhjäkäynti alkaa täristää hieman ja kierrokset saattaa elää normaalista n.100-150rpm, välillä pudottaa tyhjäkäyntiä reilumminkin. Voimakkaammin kiihdyttäessä auto nykii hieman 2000 -> 4000rpm asti. Sen jälkeen vetää puhtaasti. Pintakaasulla toimii lähes normaalisti.
- Kulutus normaalia(9-11l) sekalaisessa ajossa
- suuttimet huollettu
- bensanpaineet ok
- kampiakselin tunnistin uusittu
- lämpötila-anturi uusittu
- uusi sytytysyksikkö ei auttanut
- ei anna vikakoodia
- päästöt ok
- kaasuläppä toimii ok
- ilmamassamittari toimii ok
- nokka-akselin tunnistimet toimii ok
- jakopäähuolto tehty(merkkiliike)
- sytytystuplat uusittu
- tulpanjohdot mitattu ja ok
- huohotinletkut uusittu
- kaikki uusittu alkuperäisosilla(VW)

Viisaammat auttakoot, help! Auto on ollut useamman kerran tutkittavana vian takia, mutta 1000€ arvailut ei auttaneet.

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 5.10.2012 17:37
by Kilu
Tuohon starttaukseen en ota kantaa, mutta omassa kulkineessa tyhjäkäynti seilasi ja alle 3000rpm:ssä nyki, kun suuttimen O-rengas oli viallinen. Voihan niitä suuttimia "huoltaa", mutta jos se on pelkkä pesu, niin eipä sitä pahemmin huolloksi voi sanoa.

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 5.10.2012 17:38
by Nomex
Kärjet uusittu suuttimiin samalla ja tiivisteet. Suuttimet oli tod.likaiset, mutta kaikki mittausarvot oli ok huollon jälkeen.

EDIT: säästin ilmeisesti väärässä paikassa...

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 5.10.2012 18:26
by Kilu
Kyllähän tuo vika pitäisi noilla osilla/tiedoilla olla jo kunnossa. Jos kaikki osat on vaihdettu ja ei anna vikakoodia, niin vaikeaksi vie. Jos on vag-comi käytössä, niin kannattaisi ainakin tarkistaa tuo lämpötila-anturin arvo ennen starttia. Tuo kierrosten seilaaminen ja starttikin kyllä vahvasti suuttimiin viittaa, mutta jos on oikeasti pätevä paja huoltanut, niin kaiketi kunnossa on. Vaikka osat on vaihdettu, niin johdotuksessa voi olla häikkää. En tiedä kuinka hyvin ACK:ssa vikakoodit näkyy.

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 5.10.2012 20:36
by kuusiokolo
Itselläni oli juuri samantyylinen vika kylmäkäynnistyksen suhteen,kierrosten seilaamiseen löytyi apu tietokoneen päivityksestä (tehtiin hyvinkään laakkosella ) mutta vika korjaantui käynnistysten suhteen nyt käynnistyy laakista, suutimien vaihdoilla jonka tein, sylinteri 1 ja kolmonen vuoti selkeästi suuttimien hinta ( 900 e) .

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 7.10.2012 11:42
by Nomex
Eli vika korjaantui vasta suuttimien vaihdon jälkeen vai jo ohjelman päivityksellä? Tämä kyllä käynnistyy kylmänä hyvin.
Bosch Service korjaamolla oli, mutta hyvä vaiko huono paha sanoa. Kuntoon eivät kuitenkaan saaneet, kertooko se sitten jotain? Kaikki arvot oli ok myös lämpötilan suhteen. Merkkiliike siis ainoa vaihtoehtoko?

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 7.10.2012 20:44
by kuusiokolo
Siis käynnistyksen jälkeen seurannut tyhjäkäyntikierrosten seilaaminen loppui ohjelmiston päivityksellä päivitykset oli vuodelta 04, elkkäs alkuperäiset.Kylmänkoneen pitkät starttaukset ( lähti noin kolmannella ) välillä vähän rykien, korjaantui kun vaihdoin suuttimet, selkeät vuodot 1 / 3 ,suuttimissa, kuten valtuutetussa olivat arvelleet.vaihdon jälkeen ollut laakinpeli. Ennen mahdollisia suuttimien vaihtoa kannattaa mitata PA- paineet, jotka tosin suoritin itse .

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 8.10.2012 6:59
by Nomex
OK, kuuluuko bensapumpun jäädä naputtamaan kun auton sammuttaa? Huomannut että välillä jää naputtamaan ensin voimakkaammin ja lopulta hidastuen ikään kuin paineet laskisi pois. Voiko olla jokin muu joka tuota ääntä pitää ja normaalia vai ei?

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 8.10.2012 12:01
by kuusiokolo
Mahtaako olla pensapumppu joka ikäänkuin vielä pyörisi ja kuuluuko sisälle, en tunne konetta tarkemmin voisko olla turbo,

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 8.10.2012 13:43
by Monkelo
^ Ei kyllä ainakaan turbo ole, ellei sitten ole joku sellaista sinne laittanut.

Eli tuossa koneessa ei kyllä turboa tehtaan toimesta ole..

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 9.12.2012 11:31
by Nomex
Eikä tosiaan 2.8 V6 koneessa ole turboa. Aamulla saa startata pidempään jos illalla tullut ajettua.


Voisiko syy olla kuitenkin suuttimissa? Vuotavat edelleen vaikka huollettu?

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 9.12.2012 12:51
by kelkka700
Itselläni on 00 vuotinen 4Motion passata 2.8V6(APR)
samoja ongelmia ollut minulla ja välillä tuntui että järki lähtee kun ei vikaa löytynyt,
Itsellä oli tuon kierrosten seilaamisen kanssa ongelmana imuilmavuoto jota se repi huohottimista,
kun oli tyveltä poikki kokonaan niin sitä ei heti löydetty ja osia mullakin tuli varmaan sen tonnin edestä vaihdettua :D
Sitten tuon käynnistymisen kanssa oli myöskin ongelmaa välillä ei helvetilläkään käyntiin vaikka lisävirralla yritti käynnistää.
Syy löytyi siihenkin kun auto jätti välille niin oli bensapumppu mennyt ja sen jälkeen on hyvin lähtenyt käyntiin roikasta.
kylmänä pitää parikertaa startata että jää käyntiin.
Suuttimia näihin ei kannate investoida kun ne saa FORTEN aineilla puhtaaksi mutta tiivisteet on pahoja antamaan periksi.
Itsellä on nyt passatin mittarissa 454thkm:iä :D

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 18.3.2013 20:50
by Mika Viinikka
Lainaan tätä topiccia, kun omakin on tuolla ACK moottorilla.

Eli mietityttää tuo pieni vapina tyhjäkäynnillä! Mielestäni muuten toimii ihan normaalisti, mutta tyhjäkäynnillä vapisee.
Ja toinen on kytkin! Kytkin ei luista, mutta polkimen saa nostaa melki ylös asti ennen kuin auto liikkuu.
Tuolla olen ajellut nyt 3 päivää ja yritin muistella miten edellinen vastaava pelas, mutta ei jaksa muistaa 7vuoden taka! :-)

Tänään kävin ekan kerran töissä tuolla ja ajotieturin keskikulutusnäyttö yllätti! Maantieajoa ja kulutus 7;9l/100km :-)
Noh todellinen ei varmaan ihan ole, mutta kait tuo 275tkm ajettu pata ihan ok kunnossa on! :-)

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 20.3.2013 11:31
by Jouk
Kyllähän näissä aika ylos tuo kytkin nousee ennen kuin ottaa kiinni - automaattisesti säätyvä kun on.

Mitä taas tärinään tulee; käyttäytyykö lämmöt normaalisti? Eli eivät nouse pakkasilla mitenkään erikoisen nopeasti "90" asteeseen tai laske missään vaiheessa?

Lämpötila-anturi saattaa aiheuttaa (kaiken muun ohella) tärinää tyhjäkäynnillä ja pahimmillaan esim. sammuttaa auton kun iskee kytkimen pohjaan esim. valoissa. Oma ACK teki sitä että vapaalle heittäessä kierrokset kävivät 500 suunnilla pikaisesti kunnes nousivat takaisin normaaliin - muutaman hassun kerran vuoden aikana sammutti auton kokonaan.

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 20.3.2013 23:25
by Mika Viinikka
No hyvä kuulla, että ihan ensimmäiseksi ei tarvi mennä kytkintä vaihdattaan :-) kopkop...

Lämpömittari kyllä nousee aika nopeasti ja mitä tuossa olen ajellut, niin on kyllä pysynyt siellä 90'C.

Kierrokset myös pysyy aika tasaisena, mutta jotenkin kuullostaa että kaikki sylinterit ei olis pelissä. Kaasuakin kun paikallaan antaa, niin tuntuisi vähän kuin ropeltaisi tj...mutta liikkeessä kaikki toimii normaalisti ja kiertää ja vääntää normaalisti.
Mietin jo että haenko tulpat ja tulpanjohdot uudet ensiksi ja jos maffin vaihtaisi myös.

Pistin obd2 bt palikan tilaukseen jos vaikka tuolla puhelimen Torque ohjelmalla näkisi jotain tuon sielusta :-)

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 30.7.2013 6:08
by paspattiv6
löytykö vian aiheuttaja?

Re: 2.8 V6 moottori(A C K) ongelmat

Posted: 30.7.2013 14:43
by Hude
Tuo ohje on korjannut pari nykimis ja käyntihäiriötä.....kolvi käteen tai hakee uuden releen.
Itselläni poistui ongelma tuon johdosta jota olin kanssa etsinyt vuoden verran ja vaihtanut koko melkein koko virtajärjestelmän.

http://www.1600i.de/1600i-elektronik/re ... Urelay.htm" onclick="window.open(this.href);return false;